گزارش ، ترکیه و ایران؛ آسیب های مشابه در فراوری و مصرف نان

به گزارش مجله سرگرمی، ترکیه ای ها نیز همچون ما ایرانی ها٬ سالانه میلیاردها لیره از نان حلال خود را روانه سطل زباله می نمایند و نه تنها میزان مصرف بلکه میزان اسراف آنها نیز نگران نماینده است.

گزارش ، ترکیه و ایران؛ آسیب های مشابه در فراوری و مصرف نان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ فراوری و مصرف نان در ایران و ترکیه٬ تفاوت هایی دارد. از جمله این که تنوع در فراوری گونه های مختلف نان در شهرها و روستاهای ترکیه٬ کمتر از تنوعی است که در ایران شاهد آن هستیم.

در ایران٬ علاوه بر انواع نان های بسیار نازک روستایی و محلی وشیرمال های متنوع٬ در فراوری شهری نان نیز چندین نوع نان لواش٬ بربری٬ تافتون و سنگک داریم که فراوری آنها مختص نانوایان زحمتکش ایرانی است. ولی در ترکیه٬ غالبا شاهد فراوری و مصرف نان های صنعتی و نیمه صنعتی هستیم که مسطح و نازک نیستند و ساختار حجیمی دارند. اما گذشته از این تفاوت٬ شباهت های بسیاری نیز داریم که بعضی از آنها٬ بسیار نگران نماینده هستند. ترکیه و ایران٬ هر دو از لحاظ جمعیت شبیه هم هستند و هر کدام با 82 میلیون نفر جمعیت و با برخورداری از فرهنگ و تربیت اسلامی و نیز مکاتب نسبتا مشابه آشپزی و همچنین حرمت اجتماعی و فرهنگی نان٬ در شرایطی هستند که می توان آنها را با هم مقایسه کرد. به عنوان مثال بد نیست از همین ابتدای کار بدانید که ترکیه ای ها نیز همچون ما ایرانی ها٬ سالانه میلیاردها لیره از نان حلال خود را روانه سطل زباله می نمایند و نه تنها میزان مصرف بلکه میزان اسراف آنها نیز نگران نماینده است.

شباهت در مصرف سالانه نان

اگر چه ترکیه را معمولا یک کشور خاورمیانه ای می شناسیم اما خود آنها اصرار دارند که در حوزه های مختلف اقتصاد و فراوری و مباحث بهداشتی و اجتماعی٬ خود را اروپایی ببینند و مسائل و مسائل و در عین حال پیروزی هایشان را با اروپایی ها مقایسه نمایند.

نتایج چندین آنالیز مطمئن و موثق در ترکیه نشان می دهد٬ در سراسر قاره سبز و بارانی اروپا٬ هیچ کشوری در میزان مصرف سالانه نان٬ حتی با فاصله بسیار٬ به گرد پای ترکیه ای ها نمی رسد. در این آنالیز ها ثابت شده که مردم ترکیه مدال طلای مصرف سالانه نان را با قدرت از آنِ خود نموده اند و در این ماراتُن٬ آلمان و روسیه به زحمت توانسته اند به ترتیب٬ نقره و برنز بگیرند. چرا که میانگین مصرف سالانه نان برای هر یک شهروند ترکیه ای در حد 150 کیلوگرم است اما آلمانی ها 90 کیلو و روسیه ای ها 80 کیلو مصرف می نمایند. در همین حال میانگین مصرف سالانه نان در فرانسه 51 کیلوگرم است و کشورهای انگلیس، ایرلند و آمریکا کمتر از 50 کیلوگرم نان مصرف می نمایند.

در ایران نیز متاسفانه میانگین مصرف سالانه نان بالاست و آنالیز آمارهای مختلف و روایت کارشناسان و متخصصین این حوزه نشان می دهد که ما ایرانی ها در این حوزه٬ از ترکیه نیز گامی جلو هستیم و در سالی که میانگین سرنه مصرف سالانه نان در ترکیه به عدد 150 کیلوگرم رسیده٬ ما در ایران با مصرف 160 کیلوگرم٬ حرف اول را می زنیم. البته نکته ظریف و بارک تر از مو در این بحث این است که در ترکیه٬ غالبا چیزی به نام نان سنتی وجود ندراد و میزان ضایعات و دورریز نان های صنعتی٬ معمولا کمتر از دورریز نان سنتی ماست.

شباهت در اسراف و دورریز

دولت ترکیه٬ یارانه ناچیزی برای خرید گندم و فراوری نان در نظر گرفته و نان در این کشور٬ یک ماده خورامی چندان ارزان قیمت هم نیست و قیمت هر 1کیلوگرم نان بین 6 تا 6.5 لیره است. (نزدیک به 14 هزار تومان.) با وجود این٬ نان در سبد مصرف خانوار در ترکیه اهمیت ویژه ای دارد و علیرغم آن که نان در این کشور٬ غالبا به شکل صنعتی و نیمه صنعتی فراوری می گردد اما ترکیه ای ها نیز٬ در مصرف نان٬ دورریز و اسراف بالایی دارند و آمارها حاکی از آن است که در ترکیه روزانه دست کم 10 میلیون قرص نان خریداری شده٬ سر از سطل زباله درمی آورد و بر اساس آخرین گزارش ها در سال 2017 میلادی٬ مردم ترکیه 4 میلیارد و 400 میلیون قرص نان را دور ریخته اند و در سال مورد نظر٬ این کشور تنها در این یک قلم اسراف و درریز٬ متحمل خسارتی بیش از سه و نیم میلیارد لیره شده است.

در ایران نیز آمار مربوط به اسراف و دورریز نان و دیگر مواد غذایی٬ بسیار نگران نماینده است و گزارش سازمان جهانی فائو در سال 1396 نشان داد که ایران با اختصاص حدود یک درصد از جمعیت جهان٬ سالانه 35 میلیون تن مواد غذایی را به هدر می دهد. ما نیز همچون برادران و خواهران ترکیه ای٬ دست کم یک دهم و در مواردی نزدیک به دو دهم نانی را که بهطور روزانه خریده ایم٬ دور می ریزیم که سر از دامداری ها درمی آورد! البته ما ایرانی ها عادت عجیب تازه خوری نان را نیز به هیچ وجه کنار نمی گذاریم و حتی اگر نانی در خانه باشد٬ باید نان تازه بر سفره گذاشته گردد. به نظر می رسد ترکیه ای ها رد این وادی مانند ما نیستند و نوع نان های فراوریی در ترکیه و همچنین زمینه های فرهنگی آنان٬ اشتیاق چندانی برای تازه خوری نان ایجاد نمی کند.

نان٬ بیماری و اقتصاد

مصرف اغراق امیز نان در سبد غذایی خانوارهای ترکیه و ایران٬ قطعا موجب افزایش وزن و چاقی بیش از حد و همچنین بروز انواع و اقسام بیماری های غیرواگیر می گردد که هزینه های کلانی بر دست نظام درمان دو کشور می گذارد و نسل جدید را نیز از تحرک٬ پویایی٬ ورزش و نشاط می اندازد.

خانم پروفسور جانان کاراتای دانشمند علم تغذیه که در ترکیه زا شهرت بالایی برخوردار است وخود را به عنوان دشمن شکر معرفی می کند٬ معتقد است: اگر کوشش کنیم بخ کمی از مصرف سالانه نان را پایین بیاوریم٬ دست کم 30 درصد از موارد مختلف بیماری ها اتفاق نمی افتند و میلیون ها لیره صزفه جویی و میلیون ها ساعت نفر وقت ما صرفه جویی خواهد شد.

بدون تردید گرانی مواد غذایی مختلف همچون گوشت و مواد لبنی٬ در مصرف بالای نان بی تاثیر نیستند. اما مساله فقط اقتصاد و گرانی گوشت٬ سبزیجات و لبنیات نیست و قطعا در این میان باید به نقش عوامل فرهنگی و تربیتی نیز اشاره نمود. بدون ردید کوشش برای تغییر سبک آشپزی در منازل٬ ارائه آموزش های لازم به زنان خانه دار٬ ارائه آموزش در مدارس و دانشگاه ها٬ مطلع سازی رستوران ها و مراکز فراوری غذا٬ ارتقای کیفیت نان و ارتقای مطلعی اجتماعی و ملی٬ می توانند مجموعا برای اصلاح وضعیت موجود٬ راهگشا و موثر باشند.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43846

به "گزارش ، ترکیه و ایران؛ آسیب های مشابه در فراوری و مصرف نان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، ترکیه و ایران؛ آسیب های مشابه در فراوری و مصرف نان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید