کامیون های ایرانی چطور آذربایجان را دور می زنند؟

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان می گوید با شروع بهره برداری از یک جاده نو، کامیون های ایرانی بدون احتیاج به عبور از خاک آذربایجان به اوراسیا دسترسی خواهند داشت.

کامیون های ایرانی چطور آذربایجان را دور می زنند؟

به گزارش ایسنا، در پی افزایش بعضی تنش های سیاسی و البته جریمه بعضی کامیون های ایرانی از سوی آذربایجان در هفته های گذشته بحث های گسترده ای درباره آنالیز گزینه های جایگزین آذربایجان برای کامیون های ایرانی مطرح شده و حالا به نظر می رسد مقدمات اجرای یکی از این طرح ها فراهم شده است.

چند روز قبل رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داده بود که در کنار جهتهای دریایی، ایران یک جهت زمینی با موضوع ارمنستان را هم دنبال می نماید تا مسائلی که برای عبور کامیون های ایرانی از آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نگردد.

حالا هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان جزئیات بیشتری از جهت جایگزین ایران برای آذربایجان ارائه نموده است.

وی گفته: دولت آذربایجان، 130 دلار در جهت رفت و 130 دلار در جهت بازگشت از جاده ای که ایران را به ارمنستان متصل می کرد، عوارض معین کرد و گاها کامیون های ایرانی را هم جریمه می کرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، 300 دلار به هزینه های صادراتی ما افزوده شد. این جاده در کل حدود 21 کیلومتر است و 6 کیلومتر از آن، وارد خاک آذربایجان می گردد.

وی ادامه داد: با پدید آمدن این مسایل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند که جاده تاتا را به عنوان جهت جایگزین معین نموده و نسبت به آماده سازی آن اقدام نمایند. البته جاده تاتا پیش از این هم مورد استفاده قرار می گرفت و اتوبوس ها و کامیون ها برای عزیمت به ارمنستان از این جهت استفاده می کردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنه های تندی است که تریلی ها قادر به عبور از آن نیستند و بعلاوه در مواقع بارندگی، عبور از این جاده سخت می گردد. از این رو، دو دولت وعده داده اند که این جاده تا خاتمه آبان ماه به عنوان جهت جایگزین برای همه خودروها قابل بهره برداری باشد. در این صورت، کامیون های ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا می نمایند.

وی با بیان اینکه دولت ارمنستان میخواهد، به مقدار یک میلیارد دلار برای حفر تونل هایی در جهت کاجاران سرمایه گذاری کند شرح داد: با حفر این تونل ها، زمان پیمودن جهت ایران تا ایروان از حدود 7تا 8 ساعت به حدود 4 ساعت کاهش پیدا می نماید. سرمایه گذاری روی این جاده مستقیم، بسیاری از مسائل ما در زمینه حمل کالاهای فاسدشدنی نظیر لبنیات و میوه و تره بار را حل می نماید. بدین ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالاهای صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب اینکه تعدادی از شرکت های ایرانی هم نسبت به سرمایه گذاری در این جهت، اعلام آمادگی نموده اند. بعلاوه برای حفر این تونل ها، یک مناقصه بین المللی هم در حال برگزاری است که تعدادی از شرکت های معتبر ایرانی هم در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت. او گفت که احتمالا استفاده از این جهت، حدود دو سال دیگر ممکن باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ایجاد این جهتهای جایگزین، راه های دسترسی به بازارهای اوراسیا و اروپا را افزایش می دهد، به سایت اتاق تهران گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که 15 کشور را در همسایگی دارد و چندان در صرافت افزایش کریدورهای جایگزین و جهتهای دسترسی خود نبوده است. ایران در حال حاضر در صدد آن است که با وارد کردن کشتی رو-رو و افزودن به کانتینرهای یخچال دار و نوسازی ناوگان حمل، جهت دریای خزر به روسیه را احیا کند. مساله این است که ترافیک های عجیب و غریبی برای رسیدن به روسیه وجود داشت و این ترافیک در سال گذشته، اعتراض رانندگان کامیون را در پی داشت. به طور کلی، احیای این جهتها نویدبخش تسهیل ورود به کشورهای حوزه اوراسیا و حتی اروپاست.

یاریجانیان با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و ارمنستان در چهار ماه نخست امسال حدود 200 میلیون دلار برآورد شده است، ادامه داد: اگر جهتهای جایگزین به سرعت ایجاد گردد و امنیت ازدست رفته ارمنستان به واسطه جنگ بازگردد و بعلاوه با وجود الحاق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای، می توان انتظار داشت که حجم مراودات ایران و ارمنستان به عنوان کشوری از اوراسیا که دارای مرز خاکی با ایران است، به زودی به یک میلیارد و 200 هزار دلار بدون احتساب تبادل انرژی برسد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه ای به ارمنستان هم برای ایران یک فرصت است و فعالان مالی هم می توانند از این فرصت بهره برداری نمایند.

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161922

به "کامیون های ایرانی چطور آذربایجان را دور می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامیون های ایرانی چطور آذربایجان را دور می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید