ترکیه به دنبال دریافت کَره از آب سوئز

به گزارش مجله سرگرمی، حادثه کانال سوئز، بهانه ای شده تا دولت ترکیه، به طرح های بلندپروازانه ای بیندیشد که بتواند بخش مهمی از کارکرد این کانال را بی اثر کند و جهت جهانی جدیدی برای تجارت اروپا و آسیا ایجاد گردد.

ترکیه به دنبال دریافت کَره از آب سوئز

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شاید اگر قبلاً در یک فیلم، تصویری از مسدود شدن کانال سوئز نشان داده می شد، چنین چیزی همچون یک اتفاق خیالی قلمداد می شد، اما در عالم واقعیت این رخ داد و کانال سوئز در میان بهت و نگرانی شدید دولت مصر و بسیاری از کشورهای دنیا، به مدت چند شبانه روز مسدود ماند.

مسدود ماندن کانال سوئز، بعضی از مقامات و تحلیل گران سیاسی ترکیه را به سمت این ایده سوق داده که باید جهت جایگزینی برای اتصال اروپا به آسیا پیدا گردد که بخشی از منافع اصلی آن به آنکارا برسد. در واقع، حادثه ای که در کانال سوئز روی داد، بهانه ای شده تا دولت ترکیه، به طرح های بلندپروازانه ای بیندیشد که بتواند بخش مهمی از کارکرد کانال سوئز را بی اثر کند و جهت دنیای جدیدی برای تجارت اروپا و آسیا ایجاد گردد.

صفا چاتال کارشناس بین المللی امنیت مالی، در تبادل نظر با خبرگزاری آناتولی گفته است: ترکیه باید به شکل جدی بدنبال احیای ظرفیت های بر زمین مانده جاده ابریشم باشد و جهتهای چین، آسیای میانه، دریای خزر و خاورمیانه را به جهت پویای تجارت و ترانزیت تبدیل کند.

ترافیک 360 کشتی بزرگ باربری یک صف طولانی 65 کیلومتری از کشتی های منتظر حرکت به وجود آورد که تاخیر در تحویل کالا و فاسدشدن بعضی از محموله ها، منجر به خساراتی بالغ بر 4 میلیارد دلار شد.

هر سال بیش از 19 هزار کشتی از این کانال عبور می نمایند و درآمد مصر از این جهت 195 کیلومتری، مبلغی حول و حوش 6 میلیارد دلار در سال است.

ترکیه به دنبال چیست؟

تنها یک شبانه روز از امضای توافق نهایی بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و سرانجام جنگ قره داغ گذشته بود که ترکیه اظهار داشت، به دنبال طرح جهت ترانزیتی جدید بین اغدیر - نخجوان - آذربایجان است.

به موازات آن و در عرض یک ماه، دو قطار باری نیز از استانبول و از جهت گرجستان و پس از گذر از دریای خزر، محموله های ترکیه را به چین رساندند و در این سوی جغرافیای منطقه، از سویی با ایران قرارداد ریلی جدیدی بست تا امکان صادرات به افغانستان و پاکستان فراهم گردد و از دیگر سو و در مذاکره با دولت بغداد، خواستار آن شد که جهت مرزی جدیدی بین عراق و ترکیه ایجاد گردد تا تجار ترک ناچار نباشند کالاهای خود را از مرز اقلیم کردستان عراق به استان های جنوبی این کشور منتقل نمایند.

به عبارتی روشن، ترکیه با تمام وجود، اهمیت ترانزیتی و استفاده از جهتهای ریلی و جاده ای را درک نموده و می خواهد از این ابزار به عنوان یک سرچشمه پایدار منافع مالی، استفاده کند.

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در خصوص شرایط کنونی ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا گفته است: اتفاقی که در کانال سوئز روی داد، این واقعیت را به یاد همگان آورد که هم گذرگاه شمال و هم گذرگاه جنوب، مسائل و آسیب هایی دارند. اما اگر یک گذرگاه میانی در نظر بگیریم که بدون استفاده از جهت دریای سرخ، سوئز و مدیترانه، کالاها را انتقال دهد، به این نتیجه می رسیم که در جهت جایگزین یعنی در گذرگاه میانی، کالای مشتری، 15 روز زودتر از جهتدریایی به مقصد خواهد رسید و 15 روز، برای شتاب دادن به تجارت پویای کشورها، یک مزیت بزرگ است.

یکی از اهداف مهم دولت ترکیه که وزیر حمل و نقل این کشور، به اختصار به آن اشاره نموده، موضوع استفاده های جدید از جهت دریای سیاه و گذرگاه های دریایی داردانل و بسفر است. به این معنی که همان پروژه جنجالی اردوغان که از آن به نام کانال استانبول نام برده می گردد، بخشی از اراضی جزیره ای حوزه دریای استانبول را از بین ببرد و جهت باز و سهل الوصولی برای اتصال دریای سیاه به دریای اژه به وجود بیاورد و این کانال نیز نقش مهمی در حوزه ترانزیت و تجارت بین دریای سیاه به مدیترانه و اروپا، ایفا خواهد نمود.

اما واقعیت این است که احداث این کانال، منتقدین فراوانی دارد. منتقدین گروه اول، کارشناسان محیط زیست هستند که بر این باورند که این پروژه جنجالی، زیستگاه استانبول را برای انسان و موجودات زنده و گیاهان، به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و مخاطرات زیست محیطی جدیدی ایجاد می نماید.

گروه دوم، سیاست مدارانی هستند که می گویند، احداث این کانال و بها دادن به اراضی ارزان قیمت آنجا که توسط سیاستمداران ترکیه ای و قطری خریداری شده، یک رانت بزرگ چند میلیارد دلاری می آفریند. جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از این اراضی توسط برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان و بخشی از نیز از سوی ملکه موزه، مادر امیر قطر خریداری شده اند.

بالاخره بخش سوم منتقدین نیز، کارشناسانی هستند که معتقدند ابعاد حقوقی این مساله پیچیده است و رژیم حقوقی اژه و مدیترانه تحت تاثیر آن قرار گرفته و دردسرهای جدیدی برای ترکیه به وجود خواهد آمد.

روس ها جهت یخ را پیشنهاد می نمایند

بنا به گزارش مفصلی که در روزنامه آیدنلک چاپ شده، روسیه نیز به عنوان ارائه یک جهت جایگزین مناسب، خط اقیانوس منجمد شمالی را پیشنهاد نموده است. البته با این تفاوت که شرکت های حمل و نقل روسی، کشتی های غول پیکر یخ شکن خاصی را در این جهت به کار خواهند گرفت.

ولادیمیر پانوف از مدیران ارشد آژانس هسته ای روسیه (Rosatom) در این مورد گفته است: واقعه اخیر، یک بار دیگر، اهمیت جهت اقیانوس منجمد شمالی را به خاطر آورد و اقتصاد دنیای باید به جهتهای جایگزین سوئز بیندیشد.

روزنامه مزبور ارگان حزب کمونیستی وطن به رهبری دوغو پرینچک، یک حزب آمریکا ستیز و موافق چین و روسیه است و روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین و چهره های سیاسی روسیه دارد و همیشه دولت اردوغان را به رفاقت و همراهی با روسیه و دوری از ناتو و آمریکا تشویق نموده است.

این حزب، معتقد است که جهت اقیانوس منجمد شمالی به عنوان یک جهت تحت حاکمیت و نظارت روسیه، می تواند سود تجاری بالایی برای ترکیه ایجاد کند.

در ادامه گزارش آیدنلک آمده است: جهت اقیانوس منجمد شمالی، برای دریانوردان ترکیه، یک جهت ناشناخته وکشف نشده است. اما ترکیه نیز، دیر یا زود باید به 45 کشوری بپیوندد که معاهده استفاده از حق دریانوردی در این جهت را امضا نموده اند و باید برای فعالیت در قطب شمال، برنامه ریزی گردد.

در سرانجام باید گفت، در چند سال اخیر و به ویژه به دنبال تقویت روابط ترکیه و روسیه، پیشروی های ترکیه در حوزه قفقاز و آسیای میانه و ایده استفاده بیشتر از ترانزیت کالا در دالان بزرگ شرق به غرب، برای دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، اهمیت بیشتری پیدا نموده است و تیم اردوغان به دنبال آن است تا ظرفیت های موجود در روابط مالی ترکیه، روسیه، چین و کشورهای قفقاز و اوراسیا را چند برابر کند و به یک قدرت بزرگ ترانزیت کالا و محموله تبدیل گردد.

،

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138326

به "ترکیه به دنبال دریافت کَره از آب سوئز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه به دنبال دریافت کَره از آب سوئز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید