کالری عدس چقدره؟ هر 100 گرم عدس چند کالری دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از حبوبات پرکارد در اشپزی ایرانی، عدس است که می تواند کالری، پروتئین و مواد معدنی مورد احتیاج بدن به ویژه آهن را تامین نماید. کالری عدس در هر 100 گرم عدس خام 353 کالری و در هر 100 گرم عدس پخته 116 کالری است.

کالری عدس چقدره؟ هر 100 گرم عدس چند کالری دارد؟

ارزش غذایی عدس به دلیل استفاده زیاد آن در غذاهای ایرانی بسیار اهمیت دارد. عدس گیاهی مغذی و البته سرسخت می باشد که معمولا در زمین های نسبتا فقیر کشت می شود. به زمین هایی که امکان کشت محصولات دیگر مناسب نیستند، زمین فقیر گفته می شود.ارتفاع این گیاه حدود 40 سانتی متر است و از آن برای تهیه غذاهایی مانند عدسی، عدس پلو، آش عباسعلی و بسیاری دیگر استفاده می شود. عدس ها در چند رنگ متفاوت مانند نارنجی، قهوه ای و سبز رشد می کند. از آنجا که عدس را به شکل پخته شده مصرف می کنند. عدس در اندازه و رنگ های مختلفی در بازار موجود است، احتمالا تا کنون عدس های سبز رنگ یا قهوه ای را در قفسه های مواد غذایی دیده اید، اما انواع دیگری از عدس از جمله عدس قرمز، نارنجی، زرد و سیاه نیز وجود دارد. عدس ها به دلیل عمر طولانی، ارزش غذایی بالا، طعم و عطر مطلوب، کاربرد زیادی در آشپزی دارند و از آن ها برای تهیه سالاد، سوپ، عدسی و بسیاری دیگری از غذا ها استفاده می گردد. عدس مقدار زیادی فیبر و کربوهیدرات دارد و میزان چربی آن پایین است و به دلیل شاخص گلسیمی (سرعت تبدیل کربوهیدرات به قند در بدن) پایینی که دارد برای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت مناسب است. ما در این مطلب به آنالیز کالری عدس و ارزش غذایی آن در شکل های مختلف می پردازیم.

کالری عدس خام

♥ هر 100 گرم عدس خام 353 کالری دارد.

ارزش غذایی عدس خام
مقدار100 گرمیک لیوانیک قاشق غذاخوری
کالری35367842
چربی کل1/06 گرم2/04 گرم0/13 گرم
اسید چرب اشباع0/16 گرم0/3 گرم0/02 گرم
اسید چرب چند غیر اشباع0/52 گرم1 گرم0/06 گرم
اسید چرب تک غیر اشباع0/19 گرم0/37 گرم0/02 گرم
کلسترول0 میلی گرم0 میلی گرم0 میلی گرم
کربوهیدرات کل60/1 گرم115/35 گرم7/2 گرم
فیبر30/5 گرم58/6 گرم3/7 گرم
قند2/03 گرم3/9 گرم0/24 گرم
پروتئین25/8 گرم49/54 گرم3/1 گرم
کلسیم56 میلی گرم108 میلی گرم7 میلی گرم
آهن7/54 میلی گرم14/48 میلی گرم0/9 میلی گرم
پتاسیم955 میلی گرم1834 میلی گرم115 میلی گرم

کالری عدس پخته بدون روغن (آب پز)

♥ هر 100 گرم عدس پخته بدون روغن 116 کالری دارد.

ارزش غذایی عدس پخته بدون روغن
مقدار100 گرمیک لیوان
کالری116230
چربی کل0/38 گرم0/75 گرم
اسید چرب اشباع0/05 گرم0/1گرم
اسید چرب چند غیر اشباع0/17 گرم0/35 گرم
اسید چرب تک غیر اشباع0/06 گرم0/13 گرم
کلسترول0 میلی گرم0 میلی گرم
کربوهیدرات کل20/13 گرم39/86 گرم
فیبر7/9 گرم15/6 گرم
قند1/8 گرم3/56 گرم
پروتئین9/02 گرم17/86 گرم
کلسیم19 میلی گرم38 میلی گرم
آهن3/33 میلی گرم6/59 میلی گرم
پتاسیم369 میلی گرم731 میلی گرم

کالری عدس پخته با روغن

♥ هر 100 گرم عدس پخته با روغن 165 کالری دارد.

ارزش غذایی 100 گرم عدس پخته با روغن
مقدار100 گرمیک لیوان
کالری165323
چربی کل6/76 گرم13/25 گرم
اسید چرب اشباع0/86 گرم1/68 گرم
اسید چرب چند غیر اشباع3/31 گرم6/5 گرم
اسید چرب تک غیر اشباع2/22 گرم4/35 گرم
کلسترول0 میلی گرم0 میلی گرم
کربوهیدرات کل18/73 گرم36/71 گرم
فیبر7/4 گرم14/5 گرم
قند1/68 گرم3/3 گرم
پروتئین8/39 گرم16/44 گرم
کلسیم18 میلی گرم35 میلی گرم
آهن3/1 میلی گرم6/08 میلی گرم
پتاسیم343 میلی گرم672 میلی گرم

کالری عدسی با کمی روغن

♥ هر 100 گرم عدسی 331 کالری دارد.

ارزش غذایی عدسی
مقدار100 گرمیک لیوان
کالری331185
کربوهیدرات20 گرم11 گرم
پروتئین9 گرم4/95 گرم
چربی14/5 گرم7/98 گرم

کالری عدس پلو

♥ هر 100 گرم عدس پلو 225 کالری دارد.

ارزش غذایی عدس پلو
مقدار100 گرمیک کفگیریک قاشق غذاخوری
کالری22525036
کربوهیدرات16 گرم17/92 گرم2/56 گرم
پروتئین5 گرم5/6 گرم0/8 گرم
چربی4 گرم4/48 گرم0/64 گرم

کالری جوانه عدس

♥ هر 100 گرم جوانه عدس 106 کالری دارد.

ارزش غذایی جوانه عدس
مقدار100 گرمیک لیوان
کالری10682
چربی کل0/55 گرم0/42 گرم
اسید چرب اشباع0/06 گرم0/04 گرم
اسید چرب چند غیر اشباع0/22 گرم0/17 گرم
اسید چرب تک غیر اشباع0/1 گرم0/08 گرم
کلسترول0 میلی گرم0 میلی گرم
کربوهیدرات کل22/14 گرم17/05 گرم
پروتئین8/96 گرم6/9 گرم
کلسیم25 میلی گرم19 میلی گرم
آهن3/21 میلی گرم2/47 میلی گرم
پتاسیم322 میلی گرم248 میلی گرم

انواع مختلف عدس و کاربرد آن ها در آشپزی

  • عدس سبز: عدس سبز شناخته شده ترین گونه عدس ها در کشور ماست، از این نوع عدس برای تهیه آش و عدس پلو استفاده می گردد.
  • عدس زرد: عدس زرد در واقع همان عدس سبز است که پوست آن جدا شده است، از این عدس برای تهیه انواع سوپ و خوراک استفاده می گردد.
  • عدس قهوه ای: عدس قهوه ای در کشور ما به ندرت کشت می گردد، عدس قهوه ای نسبت به عدس های دیگر سریعتر پخته می گردد.
  • عدس قرمز: این عدس از پوست کندن عدس قهوه ای به دست می آید، عدس قرمز نارنجی رنگ است، البته بعد از پختن رنگش تغییر می نماید و کم رنگ تر می گردد. عدس قرمز نسبت به عدس قهوه ای تلخی کمتری دارد و از آن برای پختن سوپ عدس قرمز استفاده می گردد.
  • عدس سیاه: اندازه عدس سیاه تقریبا 5 میلیمتر است، پخت این عدس بین 15 تا 20 دقیقه زمان لازم دارد، این عدس بعد از پخته شدن رنگش به سبز پررنگ متمایل می گردد. از این عدس برای تهیه سوپ و تزئین غذا در کنار عدس قرمز استفاده می گردد.

خواص عدس

بعضی از خواص عدس برای سلامتی عبارتند از:

  • کاهش کلسترول: عدس دارای مقداری فیبر محلول است و می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.
  • تنظیم قند خون: شاخص گلسیمی عدس کمتر از 55 است و به تنظیم قند خون یاری می نماید.
  • پیشگیری از دیابت: عدس به دلیل فیبر بالایی که دارد جذب قند را کاهش می دهد و در پیشگیری از دیابت موثر است.
  • پیشگیری از یبوست: یبوست در اثر کمبود فیبر در بدن به وجود می آید، عدس فیبر مورد احتیاج بدن را تامین می نماید و حرکت غذا ها در دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.
  • کاهش وزن: کالری عدس به وسیله کربوهیدرات ها تامین می گردد و میزان چربی آن کم است، بنابراین خوردن عدس منجر به اضافه وزن نمی گردد.
  • پیشگیری از سرطان: عدس مقادیری آنتی اکسیدان دارد، از اینرو مصرف آن برای پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان سینه و سرطان پروستات مفید است.
  • پیشگیری از کم خونی: عدس می تواند آهن مورد احتیاج برای فراوری گلبول های قرمز خون را فراهم کند.
  • کاهش فشار خون: پتاسیم موجود در اثر به کنترل و کاهش فشار خون یاری می نماید.
  • تقویت سیستم ایمنی: عدس به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
  • بهبود سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر: منیزیم موجود در عدس به بازسازی سلول های مغز یاری می نماید.

فعالیت های مورد احتیاج برای سوزاندن 100 کالری عدس

برای سوزاندن 100 کالری عدس می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

  • بالا رفتن و پایین آمدن معمولی از پله ← 11 دقیقه
  • سونا ← 15 دقیقه
  • فوتبال ← 13 دقیقه
  • والیبال ← 26 دقیقه
  • کوهنوردی ← 15 دقیقه

کربوهیدرات عدس چقدر است؟

یک فنجان عدس پخته بدون افزودنی حاوی 36.1 گرم کربوهیدرات است که 14 گرم آن را فیبر، 3 گرم آن را قند طبیعی و به جای مانده آن را نشاسته تشکیل داده است.

نشاسته موجود در عدس به تامین سریع انرژی بدن کمک زیادی می کند.

چربی عدس چقدر است؟

عدس تقریبا فاقد چربی است و به نام یک ماده غذایی طبیعی و بدون چربی معروفیت پیدا کرده است با این حال بسکمک از آشپزها هنگام پخت عدس اندازهی چربی مانند روغن زیتون به آن اضافه می کنند که ارزش غذایی آن را تغییر می دهد.

پروتئین عدس چقدر است؟

هر فنجان عدس پخته بدون افزودنی حاوی 16 گرم پروتئین سالم است و به همین دلیل عدس به نام ماده غذایی عالی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن گیاهخواران شناخته شده است.

با این حال عدس منبع کامل پروتئین نمی باشد و نمی تواند کلیه اسید آمینه های ضروری بدن را تامین کند، بنابراین نمی توان به این ماده غذایی به نام تنها منبع پروتئینی بدن نگاه کرد.

برای تامین اسیدهای آمینه ضروری بدن توصیه می شود عدس را با غلات کامل یا دانه ها ترکیب کنید.

فیبر عدس چقدر است؟

اندازه فیبر موجود در یک فنجان عدس پخته بدون افزودنی 14 گرم می باشد که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

شاخص گلیسمی عدس چقدر است؟

شاخص گلیسمی عدس حدود 35 است اما اندازه دقیق به نوع عدس و پخته یا نپخته بودن آن بستگی دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی عدس

عدس پخته فاقد افزودنی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است، از جمله:

  • فولات؛ این ویتامین به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و مزایای زیادی برای سلامتی دارد، گفته شده یک فنجان عدس بیش از 80 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • تیامین؛ یا ویتامین B1 به سلول های بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل کنند و برای عملکرد قلب، عضلات و سیستم عصبی ضروری است. یک فنجان عدس 21 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • فسفر؛ این ماده معدنی اغلب در غذاهای غنی از پروتئین یافت می شود و به سلامت استخوان ها و نگهداری بافت ها کمک می کند. یک فنجان عدس 33 درصد نیاز بدن به فسفر را تامین می کند.
  • آهن؛ این ماده معدنی ضروری در بسکمک از عملکردهای بدن از جمله انتقال اکسیژن به گلبول های قرمز نقش دارد. یک فنجان عدس 75 درصد نیاز بدن به آهن را تامین می کند.
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی برای سلامت قلب ضروری می باشد. یک فنجان عدس حاوی 664.2 میلی گرم پتاسیم می باشد.
  • نیاسین؛ یا ویتامین B3 از ویتامین های مهم برای سلامتی بدن است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک فنجان عدس 10 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند.
  • ویتامین B6؛ پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت زیادی دارد. یک فنجان عدس 25 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند.

عدس همچنین حاوی مقادیر زیادی مس، منگنز، اسید پانتوتنیک، منیزیم و روی است و اندازه کمتری ویتامین C، ویتامین K، ریبو فلاوین، کلسیم و سلنیوم در خود گنجانده است.

 

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29168

به "کالری عدس چقدره؟ هر 100 گرم عدس چند کالری دارد؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "کالری عدس چقدره؟ هر 100 گرم عدس چند کالری دارد؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالری عدس چقدره؟ هر 100 گرم عدس چند کالری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید