چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، کارآفرین بودن یعنی داشتن اعتماد به نفس، مثبت بودن، خلاق بودن، تدبیر داشتن و منعطف بودن. یک فرد با روحیه کارآفرینی، وقتی با مسئله ای روبرو می گردد، با تدبیر خود یک راه چاره برای آن پیدا می نماید

چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟

اگر عبارت کودک کارآفرین را سرچ کنید، تصاویر متعدد از بچه هایی می بینید که لباس های عظیمسالان را به تن دارند، در هیات مدیره یا دفاتر کاری نشسته اند و کار های عظیمسالانه انجام می دهند. اینکه بچه ها تجربیاتی در دنیای واقعی به دست آورند خیلی عالی است، اما آن ها نباید به عنوان نیروی کار ارزان به کار گماشته شوند یا در معرض کاری قرار بگیرند که برای آن آمادگی ندارند.

زود قرار دریافت در یک راستا جدی، یاریی به شادابی یا آینده پیروز آن ها نمی نماید. ممکن است اطراف خود افرادی را دیده باشید که دیگران مجبورشان نموده اند وارد پزشکی یا حقوق شوند و وقتی فهمیده اند که این تصمیمی بوده که دیگران برای زندگی او گرفته اند، سرخورده می شوند و نتیجه ای نمی گیرند. کارآفرین بودن، برای همه نیست. باید انتخاب گردد و اجباری در آن نباشد.

بعضی افراد عظیمسال، شاید هیچ وقت به کارآفرین بودن فکر ننمایند. آن ها کارآفرینی را ریسک می دانند و اعتماد به نفس کافی برای انجام ریسک را ندارند. آن ها از شکست می ترسند. اما هیچ کدام از این ها برای اینکه کسب وکاری راه اندازی نکنید، کافی نیست.

اگر این افراد ترسو، با روحیه کارآفرینی عظیم می شدند، ممکن بود حالا بتوانند به جای اجرا کردن ایده ها، دستورالعمل ها و تصویرسازی های بدبینانه دیگران، بر اساس توانایی های خودشان تصمیم گیری نمایند.

وقتی دوران کودکی کارآفرینان پیروز را آنالیز می کنید، به دیدگاه های مشخصی در خصوص چگونگی عظیم شدن آن ها و نقشی که والدینشان در انتقال مهارت های آن ها به نسل آینده داشته اند، می رسید. البته بین عظیم کردن کودکی که ویژگی های کارآفرینانه داشته باشد و تربیت یک کارآفرین کودک، تفاوت زیادی وجود دارد. اولی هدف مورد نظر ما است.

کارآفرین بودن یعنی داشتن اعتماد به نفس، مثبت بودن، خلاق بودن، تدبیر داشتن و منعطف بودن. یک فرد با روحیه کارآفرینی، وقتی با مسئله ای روبرو می گردد، با تدبیر خود یک راهکار برای آن پیدا می نماید. فردی که روحیه کارآفرینی دارد، تصمیم خودش را می گیرد و هیچ وقت فراموش نمی نماید که همیشه انتخاب هایی پیش روی خود دارد.

هر چقدر فردی زودتر چنین عملکردی داشته باشد، زودتر این رفتار ها به یک عادت برای او تبدیل می گردد و بیشتر در آینده او تاثیرگذار است. یک کودک با روحیه کارآفرینی، در کودکی این را تمرین می نماید. کودک کارآفرین به سوی آینده احتمالات، شادی، فراوانی و پیروزیت حرکت می نماید.

با جمع آوری صد ها داستان پیروزیت از بچه ها کارآفرین، چهار چارچوب زیر برای عظیم کردن بچه ها با روحیه کارآفرینی به دست آمده است:

1- پرورش ذهنیت. ایجاد یک ذهنیت کارآفرینانه، هم درونی است و هم بیرونی. ذهنیت و رویکرد درونی، باعث می گردد فرد به این فکر کند که توانایی های خود را چطور می بیند، پیروزیت و شکست را چطور قالب بندی می نماید و چطور با اعتماد به نفس، وارد موقعیت های تازه می گردد.

در ذهیت بیرونی، این عقیده وجود دارد که فرد می تواند به طور مثبت یک چیز دارای ارزش را ایجاد کند یا تغییر دهد یا دیدش نسبت به کار و صندلی آن در آینده چگونه است.

افراد کارآفرین، به تغییرات نگاه می نمایند و در آن فرصت می یابند. آن ها در اختلال هایی که ایجاد می گردد، یک شانس را می بینند و به آن ارزش اضافه می نمایند. آن ها مسائل را به این چشم می بینند که برای آن راهکار پیدا نمایند. تجربیات روزمره، روش هایی را ایجاد می نماید که این ذهنیت و رفتار را در داخل خانواده و در مدرسه، مدل سازی نمایند.

در عمل، یاری به یک شخص برای توسعه ذهنیت کارآفرینی، به این معنا است که به او یاری کنیم خودش را باور داشته باشد و در خصوص اینکه آینده او چه چیز هایی را دربرمی گیرد، رویا های عظیمی در سر بپروراند. این یعنی آن ها را راهنمایی کنیم بهترین ها را در دیگران و موقعیت ها ببینند، اختلال ها را درک و تغییرات مثبت ایجاد نمایند و باور نمایند که قوی هستند و آن قدر قابلیت دارند که بر موانع غلبه نمایند.

2- توسعه مهارت ها. توسعه مهارت های کارآفرینانه، تمرین کردن عواملی در کار را دربرمی گیرد که کارآفرینان همیشه مورد استفاده قرار می دهند. این عوامل عبارتند از: هدف گذاری، مذاکره، تصمیم گیری، رهبری، خدمات رسانی به مشتری و تفکر خلاقانه. تربیت بچه ها کارآفرین، یعنی پیدا کردن روش های روزمره برای آمیختن چالش های بامزه که این مهارت ها را پرورش می دهد.

3- دیدن فرصت ها. معرفی شدن به فرصت های کارآفرینانه، یعنی آزمایش و بازی کردن با ایده های کسب وکار در یک محیط امن و بدون ریسک؛ اینکه به کودک اجازه دهیم با سناریو های کارآفرینی در دنیای واقعی آشنا گردد و آن را تجربه کند. پذیرا بودن در برابر فرصت ها، یعنی باور داشتن به اینکه فرصت ها همه جا هستند و فقط باید آن ها را پیدا کرد؛ مثل جست وجو برای گنج.

کارآفرینان عظیم دائما به ایده های جدید برای فراوری محصول، خدمت و کسب وکار فکر می نمایند. راهنمایی کردن یک فرد کم سن به سوی ذهنیت فرصت جو، مستلزم این است که خودتان چنین تفکری داشته باشید. سپس باید سوالاتی را مطرح کنید که باعث گردد آن ها به راستا خودشان فکر نمایند، سپس موضع بیایید انجامش دهیم اتخاذ نمایند.

4- دیدار با مربیان و افراد الگو. مرحله نهایی این است که بچه ها را با افراد مختلف که سوابق مختلف دارند و راستا کارآفرینی را انتخاب نموده اند، آشنا کنید. این کار می تواند تبادل نظر با آن ها در خصوص کار، زندگی روزمره و سبک زندگی کارآفرینان عظیم و ارائه فرصت هایی برای یادگیری و شبیه سازی را دربربگیرد.

همچنین خودتان باید مهم ترین مربی کارآفرینی آن ها باشید. اطمینان از اینکه خودتان الگو و مدلی عالی در رفتار های کارآفرینانه هستید که به کودک منتقل کنید، در تربیت فرزندانی با روحیه کارآفرینی بسیار مفید خواهد بود. خیلی از کارآفرینان امروزی، والدین کارآفرین داشته اند.

آن ها در فضایی رشد نموده اند که روش خاصی از فکر کردن و عمل کردن را تجربه می نمایند و تا زمانی که راه اندازی کسب وکار خودشان به یک گزینه بدیهی تبدیل گردد، آن را شبیه سازی می نمایند. خیلی از صاحبان کسب وکار معروف امروز، از سنین کودکی الگویی قوی داشته اند و درس های مهمی را که یاد گرفته اند، مدیون او هستند.

منبع: Forbes

مترجم: مریم رضایی

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

tour-canada.ir: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: فرادید
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 104790

به "چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید