نوبل فلسفه به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، یورگن هابرماس، اندیشمند آلمانی و چارلز تیلور، متفکر کانادایی از جمله کسانی هستند که در آثار خود به دگرگونی ها و چالش های دنیای مدرن پرداخته و می پردازند.

نوبل فلسفه به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد

این دو فیلسوف جایزه جان کلوگه را مشترکاً دریافت کرده اند که از آن به عنوان نوبل فلسفه یاد می گردد و مبلغ 1.5 میلیون را نیز در برمی گیرد. این جایزه بطور نامرتب اهدا می گردد.

جیمز بلینگتون، رئیس کتابخانه کنگره آمریکا ضمن اعلام این خبر هابرماس و تیلور را دو فیلسوف برجسته خواند که به شکل فعال و قاطعانه در بحث های مربوط به سیاست های روز مشارکت دارند.

بنیاد خصوصی جان دبلیو کلوگه که به کتابخانه کنگره آمریکا وابسته و تأمین کننده این جایزه نقدی است، می کوشد که از این طریق از چهره های علوم انسانی تقدیر کند؛ چهره هایی که عمر خود را وقف دانشی کرده اند که کمیته نوبل برای آن جایزه ای در نظر نگرفته است.

رئیس کتابخانه کنگره آمریکا هابرماس را اندیشمندی پرنفوذ و تأثیرگذار خواند. بلینگتون در این راستا بر ایستادگی هابرماس مقابل گرایش های تاریخ نگارانی تأکید ورزید که به ویژه در دهه 80 میلادی می کوشیدند ناسیونال سوسیالیسم را توجیه کرده و ابعاد فاجعه هولوکاست را کم اهمیت جلوه دهند!

یورگون هابرماس در سال 1929 در دوسلدورف به دنیا آمد و تحصیلات عالی خود را در رشته های فلسفه، روان شناسی و ادبیات آلمانی در دانشگاه های گوتینگن، زوریخ و بن گذراند. او از سال 1954 با سمت استادی در دانشگاه هایدلبرگ به تدریس فلسفه پرداخت.

شهر دوسلدورف، زادگاه یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه شناس آلمانی، با اهدای جایزه هاینریش هاینه به این متفکر نامدار، از او ستایش کرد. هابرماس به هنگام دریافت جایزه خود، از اروپای واحد دفاع کرد.

هابرماس از سال 1971 به مدت ده سال با سمت رئیس انستیتوی ماکس پلانک به کار پژوهشی در زمینه تأثیر دانش و فن بر زندگی اجتماعی مشغول بود.

پس از آن بار دیگر به محیط آکادمیک بازگشت و به تدریس فلسفه، این بار در دانشگاه فرانکفورت پرداخت. وی در اکتبر 1994 در فرانکفورت بازنشسته شد.

هابرماس تا کنون جایزه های علمی و فلسفی گوناگونی چون جایزه هگل، جایزه فروید و جایزه آدورنو را به دست آورده است. آوازه جهانی او نتیجه سال ها استادی افتخاری در دانشگاه های معتبر آمریکا چون هاروارد است.

هابرماس از چهره های فلسفه و جامعه شناسی جهان است که به ایران نیز سفر کرده است. او در اردیبهشت ماه 1381 به دعوت مرکز گفت وگوی تمدن ها به ایران رفته و در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. برخی از آثار یورگن هابرماس و همچنین چارلز تیلور به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده اند.

چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، نیز تا کنون آثار تأثیرگذاری از خود به جای گذاشته است؛ از جمله کتابی 800 صفحه ای درباره فلسفه هگل.

تیلور از اندیشمندانی است که در عرصه سیاسی نیز فعالیت دارد و تا کنون چندین بار به عنوان نامزد حزب سوسیال دموکرات کانادایی دموکراسی نوین پا به میدان سیاست گذاشته است.

تیلور در سال 1931 در شهر مونترال در کانادا به دنیا آمد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در زادگاهش مونترال و همچنین آکسفورد گذراند. تیلور افزون بر استادی در دانشگاه مک گیل در مونترال، تا کنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه های مهمی در نقاط مختلف جهان از جمله پرینستون، برکلی، فرانکفورت و توبینگن تدریس کرده است.

این متفکر کانادایی در طول پنج دهه تحقیق و پژوهش بیش از همه به فلسفه اخلاق، بحث هویت فرد و جامعه و همچنین مختصات و دگرگونی های جوامع چند فرهنگی پرداخته است.

تیلور نیز چون هابرماس تا کنون جوایز متعددی دریافت کرده است؛ از جمله جایزه 5 / 1 میلیون دلاری تمپلتون برای پژوهش درباره واقعیت های معنوی و نزدیکی میان ادیان. دریافت جایزه هگل (در سال 1997)، جایزه یوزف پیپر (در سال 2004) و جایزه کیوتو (در سال 2010) نیز در کارنامه افتخارات این اندیشمند کانادایی به ثبت رسیده اند.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50033

به "نوبل فلسفه به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبل فلسفه به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید