فاجعه فوران گل و لای در سیدوارجو

به گزارش مجله سرگرمی، فاجعه فوران گل و لای در منطقه سیدوارجو اندونزی از سال 2006 شروع شد. فوران گل و لای از زمین باعث شد کارخانه ها، مدارس، شالیزارها و خانه ها به زیر گل فرو بروند. با وجود کوشش های فراوان برای متوقف کردن روند خروج گل و لای، هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

فاجعه فوران گل و لای در سیدوارجو

در منطقه پر تراکم سیدوارجو (Sidoarjo) در استان جاوه شرقی اندونزی پهنه وسیعی از گل و لای وجود دارد که به علت فوران گل و لای از زمین از مِی 2006 است. این فاجعه که به نام فوران گل و لای لوسی (Lusi)- ترکیبی از دو کلمه لامپور (Lampur) به معنی گِل و لای در زبان اندونزیایی و سیدوارجو- هم شناخته می گردد، شالیزارهای برنج و استخرهای پرورش ماهی را به زیر گل و لای فرو برده، کارخانه ها و مدرسه ها را در خود بلعیده، خانه های ده ها روستا را نابود نموده و باعث آوارگی 30 تا 40 هزار نفر شده است.

در اوج بحران فوران گل و لای در سیدوارجو، معروف به فوران گل و لای لاپیندو (Lapindo)، روزانه 180 هزار متر مکعب گل و لای از زمین خارج می شد. هر چند روند خارج شدن گل و لای خوشبختانه به نصف رسیده است، اما خروج گل و لای حداقل 25 تا 30 سال آینده ادامه خواهد داشت. گروه های مقابله با بحران برای توقف این روند کوشش بسیاری از جمله پر کردن گودال با سیمان یا بیرون بردن گل و لای از منطقه با کامیون انجام دادند. شبکه ای از خاکریزهای اطراف محل فوران در حال حاضر بیشتر گل و لای را در خود جا داده است، اما گل و لای بیش از ظرفیت خاکریزها به داخل رودخانه ریخته و باعث ایجاد یک جزیره و بزرگ تر شدن دلتای طبیعی آنجا شده اند.

فوران گل و لای از 9 سال پیش آغاز شد، اما هنوز نظرات متفاوتی در خصوص علت آغاز آن وجود دارد. بعضی می گویند علت آن اشتباه در عملیات حفاری نفت بوده است، زیرا خروج گل و لای از جایی آغاز شد که کمپانی نفتی در آنجا حفاری انجام داده بود. بعضی دیگر علتش را زلزله 6.3 ریشتری می دانند که 2 روز پیش از آغاز فوران منطقه را به لرزه در آورده بود. جامعه علمی، شرکت حفاری لاپیندو برانتاس (PT Lapindo Brantas) را مقصر می داند. چند مطالعه مستقل در خصوص فوران گل و لای نشان می دهد، این حادثه طبیعی نبوده، بلکه در نتیجه حفاری های نفتی و گازی بوده و همزمانی آن با وقوع زلزله کاملا تصادفی بوده است.

دولت اندونزی در ابتدا با طبیعی خواندن این حادثه سعی بر دفاع از شرکت لاپیندو و تبرئه این شرکت از هر گونه مسئولیت و پرداخت غرامت داشت. این تصمیم با توجه به این که خانواده وزیر رفاه وقت اندونزی، ابوریزال بکری (Aburizal Bakrie)، صاحب بخشی از کمپانی لاپیندو برانتاس بود به هیچ وجه نمی توانست تصادفی باشد، اما دولت جدید، شرکت لاپیندو برانتاس را برای پرداخت هزینه پاک سازی منطقه و همچنین غرامت افراد آسیب دیده از این فاجعه تحت فشار قرار داده است. با این حال کند بودن روند پرداخت ها باعث اعتراضات مکرری شده است.

با بازدید روزانه صدها توریست از محل فوران گل و لای بعضی از ساکنین مبتکر اقدام به اجاره موتورسیکلت، ارائه تورهای گردشگری منطقه و فروش دی وی دی (DVD) درباره این واقعه مصیبت بار نموده اند.

در سال 2010 رئیس جمهور اندونزی، سوسیلو بامبانگ یودهویونو (Susilo Bambang Yudhoyono)، پیشنهاد عجیب تبدیل محل فوران به منطقه توریستی را داد.

با ارائه طرح و مفهوم خوب، می توانیم این منطقه را به منطقه ای مفید برای جامعه تبدیل کنیم؛ منطقه توریستی زمین شناسی، منطقه ماهی گیری یا هر فعالیت عمومی دیگر. اگر مدیریت صحیحی صورت گیرد، اطمینان دارم این منطقه می تواند به محل جذابی بدل گردد و برای جامعه محلی مفید باشد.

تور میکونوس: تور میکونوس | تور یونان ارزان قیمت، تور بهار

مجله نماشو: مجله نماشو | مجله گردشگری، مجله سرگرمی، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

تور فرانسه ارزان: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55491

به "فاجعه فوران گل و لای در سیدوارجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه فوران گل و لای در سیدوارجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید