عیادت به شرط سلامت (2)

به گزارش مجله سرگرمی، هیچ کس دوست ندارد در بیمارستان و یا خانه بستری گردد ولی وقتی به ناچار بیمار و بستری می شوید، هیچ چیز به مقدار چهره هایی شاد که به عیادت تان می آیند، مسرور تان نمی نماید. هر چند حضور عیادت کنندگان به تنهایی بیمار را شاد می نماید و روحیه اش را بهتر می نماید اما رسم است که دست خالی به عیادت بیمار نمی فرایند. گل،

عیادت به شرط سلامت (2)

عیادت به شرط سلامت (2)

برای بیمار چه ببریبم؟

هیچ کس دوست ندارد در بیمارستان و یا خانه بستری گردد ولی وقتی به ناچار بیمار و بستری می شوید، هیچ چیز به میزان چهره هایی شاد که به عیادت تان می آیند، شاد تان نمی نماید. هر چند حضور عیادت نمایندگان به تنهایی بیمار را شاد می نماید و روحیه اش را بهتر می نماید اما رسم است که دست خالی به عیادت بیمار نمی فرایند. گل، شیرینی، کمپوت و میوه هدایایی است که برای بیمار برده می گردد. در انتخاب هدیه برای بیمار ضروری است تمام مسایل را درنظر گرفت تا ملاقات به یک عیادت کامل و مفید تبدیل گردد.

دسته گلی برای بیمار

بسیاری از عیادت نمایندگان ترجیح می دهند برای بیمار گل ببرند. گل در تقویت روحیه بیماران موثر است. نتایج پژوهشگران رفتارشناسی دانشگاه روگرز در نیوجرسی آمریکا نشان می دهد که دریافت هدایایی مانند گل بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه می نماید. پژوهش ها نشان می دهند که خریدن گل و نگاه کردن به آن موجب برانگیخته شدن احساس شادی و آرامش و طراوت و مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می گردد. پرفسور جنت هاویلند جونز، روان شناس و استاد دانشگاه روگرز می گوید: نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روانی افراد آن است که فرد با دیدن کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می تواند حالت روانی نامتعادل خود را تغییر دهد و به حالت طبیعی بازگردد، در واقع گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل عاملی برای ایجاد اتصال عصبی مثبت در مغز است.

نتایج مطالعات زیادی رابطه میان هدیه دادن گل به بیماران و بهبود سلامت آنها را نشان داده است:

گل و گیاه و حتی شاخه ای گل به سرعت می تواند روحیه بیمار را تغییر داده و او را شاد و هیجان زده کند. نشانه آن هم لبخند بیمار است و این نشانه بروز یک تغییر در روحیه است.

نگاه کردن به گل و گیاه بر رفتار و حالت روانی بیمار تاثیر مثبت دارد. آنالیز ها نشان داده است افرادی که در محیط اطراف شان گل و گیاه وجود دارد، دو تا چهار برابر آرام تر، مهربان تر و شادتر از دیگران ارزیابی شده اند و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران هم منتقل نمایند. پژوهشگران توصیه می نمایند همیشه یک شاخه گل یا یک گلدان کوچک گل در معرض دید بیمارتان قرار دهید.

گل و گیاه سبب ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش، شادی و رضایت، صمیمیت و آرامش در بیمار می گردد.

وجود گل ها و گیاهان موجب شادی و آرامش و کاهش استرس در افراد می گردد. دکتر برونو کورتیس، متخصص قلب دانشگاه شیکاگو می گوید: گیاهان موجب می شوند افراد احساس آرامش بیشتری نمایند و مثبت اندیش تر شوند. آنالیز ها نشان داده است بیماران بستری در بیمارستان که تخت شان روبروی پنجره ای با نمای باغ است خیلی سریع تر از بیمارانی که تخت شان رو به دیوار است بهبود پیدا می نمایند.مراقب باشید: عطر و بو و گرده گل و گیاهان ممکن است برای برخی از بیماران حساسیت های شدیدی را به وجود آورند. اگر بیمارتان به این گرده گل ها حساسیت داشته باشد، دچار آب ریزش بینی، خارش، عطسه و خارش گلو می گردد. این علایم به ویژه اگر بیمارتان به دلیل بیماری های تنفسی و ریوی در بیمارستان بستری شده است، خطرناک است. ضمناً گل ها احتمال انتقال عفونت را هم افزایش می دهند. دکتر محمد فرح بخش، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید: وجود گل و گیاه در بیمارستان ها به دلیل اینکه احتمال انتقال عفونت را افزایش می دهد، توصیه نمی گردد.

کنسروها و کمپوت ها

بسیاری از عیادت نمایندگان برای بیمار کمپوت میوه می برند. شاید این کار با این انگیزه رواج پیدا نموده که فرد نمی تواند مواد غذایی دیگر را راحت بخورد و مصرف کمپوت برایش بهتر است، اما این باور درستی نیست، به خصوص اگر بدانیم که برای تهیه کمپوت از میزان زیادی قند و شکر و مواد افزودنی استفاده می گردد که خواص اولیه میوه تازه را از بین می برد و کالری قابل توجهی دارد. همین طور بردن شیرینی برای بیمار کار درستی نیست، به خصوص اگر بیمار به دلیل بیماری قلب و عروق بستری باشد، اضافه وزن داشته باشد و یا مبتلا به دیابت باشد. کمپوت ها و کنسروها حاوی مواد نگه دارنده هستند و ممکن است بیمار به این مواد نگه دارنده حساسیت داشته باشد. شاید بردن میوه های تازه برای بیمار برترین گزینه باشد چون مصرف میوه برای بیشتر افراد منعی ندارد و از نظر تغذیه ای هم ارزش های غذایی میوه تازه بسیار بیشتر از کمپوت و آب میوه است. هنگام خرید کمپوت و کنسرو میوه به تاریخ مصرف روی قوطی توجه کنید. قوطی هایی که دیواره آنها زنگ زده یا باد نموده است را خریداری نکنید. در صورت باد کردگی و زنگ زدگی دیواره خارجی قوطی احتمال سوراخ شدن دیواره و فساد محتویات آن وجود دارد.

هدیه ای ماندگار

عادت نموده ایم برای عیادت بیماران گل، کمپوت و کنسرو ببریم اما هدایای دیگری هستند که می توانند سال ها برای بیمار باقی بمانند و دلیله عیادت شما را در آن روزها در فکر اش زنده نگه دارند. خرید یک لباس زیبا که بپوشد و از بیمارستان بیرون بیاید، قاب عکس یا نقاشی، یک کارت پستال با تصویری از گلی زیبا که در چند جمله روحیه بخش احساس امید، بهبود و به دست آوردن سلامتی را در فرد زنده کند و یا حتی کتابی خوب و جالب برای گذراندن دوران بیماری، همه می توانند جایگزین های خوبی برای عیادت بیماران باشد که انتخاب اش به ذوق و سلیقه عیادت نماینده بستگی دارد.

عیادت از بیمار باید و نبایدها

اهمیت عیادت در حفظ و ارتقای سلامت بیماران خیلی مهم است؛ آن قدر مهم که امروزه محققان دریافته اند این ملاقات از بیماران، در سلامت آنها نقش موثری دارد و حتی به صورت مجازی با اینترنت، سعی در سود بردن از این فواید دارند: عیادت از بیماران در سی سی یو و آی سی یو در جهانی مجازی. اما برای اینکه توجه شما را به هدف نهایی عیادت جلب کنم و بگویم آن سود و فایده ای که ملاقاتنماینده باید ببیند چیست، باید سه جزء عیادت را مورد آنالیز قرار دهم؛ یعنی ملاقاتنماینده، ملاقات شونده و محیط ملاقات که هر کدام مشخصه های خود را دارند. اگر این بایدها و نبایدها از جانب ملاقاتنماینده و ملاقات شونده رعایت نگردد و یا برای محیط ملاقات در نظر گرفته نگردد، از هدف اصلی فاصله می گیریم و هرگز درک درستی از عیادت نخواهیم داشت.

10 توصیه به عیادت نماینده

1 نیت به کار خیر کنید تا متمرکز شوید چه کار مهمی برای خود و دیگری انجام می دهید. اگر باور کنید در این کار، خیری برای شما نهفته طلبکار نخواهید بود و نمی گویید لطف کردم و به عیادت فلانی رفتم و بنابراین منتی در کار نخواهد بود چون برای خودتان قدم برداشته اید.

2 زمان ملاقات را موقعی در نظر بگیرید که تراکم جمعیت بالای سر بیمار ایجاد نکنید.

3 به کوتاه بودن زمان ملاقات توجه کنید چون زمان طولانی ملاقات بیمار را خسته می نماید. متون علمی بین یک ربع تا نیم ساعت را توصیه می نمایند، مگر اینکه بیمار مصرانه خواستار زمان بیشتری باشد. پیامبر اسلام (ص) زمان ملاقات را به میزان نوشیدن شیر شتر دانسته اند.

4 هدیه خریدن یادتان نرود. امام علی(ع) می فرمایند که وقتی به ملاقات می روید هدیه ببرید. مطالعات امروزی محققان هم نشان می دهد که برترین هدیه، گل است اما بسته به بخش بستری و ایجاد آلرژی به وسیله گل، گاهی گل ها هم ممنوعیت دارند.

5 شما باید تا حدی با نوع بیماری فردی که به ملاقات اش می روید هم آشنا باشید تا این بهانه ای برای آموزش باشد.

6 همکاری با پرسنل بیمارستان هم مهم است. ما نباید مدام دنبال ایراد بگردیم. باید بدانیم از پزشک و پرستار تا نگهبان در بیمارستان، همه و همه، قصد یاری به مریض ما را دارند. متاسفانه برخی ها به قصد نشان دادن دلسوزی کاذب، در حضور بیمار یا پرستار بحث نموده و جو را متشنج می نمایند. یادتان باشد شما به اسم کادر درمانی و همکار آنها جزو تیم درمانی محسوب می شوید و حضورتان در فرایند درمان موثر است. آیا آدم با همکارش این طور رفتار می نماید؟!

7 بالای سر بیمار با صدای آرام صحبت کنید. قرار است شما انرژی مثبت به بیمار بدهید و این کار با کلام ملایم شما و لبخندتان میسر می گردد.

8 لباس مناسب بپوشید. رنگ و نوع لباس و آراستگی شما تاثیر زیادی روی بیمار دارد.

9 حفاظت از اطفال را جدی بگیرید. با اینکه ورود بچه های زیر 14 سال ممنوع است اما من معتقدم بد نیست بچه ها را هم گاهی به ملاقات ببریم. مگر نه اینکه عیادت کار خوبی است، پس چرا بچه ها نباید با این کار خوب آشنا شوند؟ در همه جای جهان تحت سرپرستی یک عظیم تر، این کار امکان پذیر است. این حق بیمار است که کودک خود را ببیند. حتی هیچ معنی ندارد که بگوییم ملاقات روز آدینه یا روزهای زوج است. بیمار حق دارد هر روز عزیزان خود را ولو برای مدت محدودی ببیند.

10 دخالت نکردن در کار پرسنل را از قلم نیاندازید؛ حتی اگر خودتان پرستار یا پزشک هستید. اگر متوجه شده اید که چیزی به نفع بیمار نیست، باید به طور خصوصی در اتاق پرستاری و البته با کلامی مشورت گونه، موضوع را مطرح کنید.

3 توصیه به عیادت شونده

1 حتما حکایت ناشنوا و بیمار را در مثنوی معنوی خوانده اید. اگر کسی به ملاقات ما می آید، نباید در آن چند دقیقه، به جای کلمات مثبت و امیدوارنماینده، دایما وارد فاز منفی شویم.

2 رعایت دستورات پزشکی هم الزامی است. اگر پزشک تان گفته که: باید استراحت مطلق کنید نباید در رودربایستی این و آن، روی تخت بنشینید یا از فلان غذا و میوه که آورده اند، به رغم منع پزشکی، بخورید و بگویید: زشت است، ناراحت می شوند!

3 نه تنها نباید حالات عجزگونه از خود نشان دهید؛ بلکه باید در صورت توانایی با همه آنهایی که به ملاقاتتان آمدند، به خصوص اطفال خوش و بش کنید و خوشرو باشید.

نکاتی درباره محیط ملاقات

از آنجا که ما ایرانی ها در مهمان نوازی زبانزد هستیم، اگر یک بیمار در خانه مان بستری باشد، از نظر استقبال و مهمان داری جای هیچ بحثی نمی ماند. موضوع بحث ما محیط بیمارستان است. ثابت شده است ملاقات از بیماران در درمان آنها به صورت غیرمستقیم و گاهی حتی مستقیم نقش دارد. اگر بیمارستان ها و کادر بیمارستانی این موضوع را درک نمایند و آن را مدنظر بگیرند کفایت می نماید؛ چون با یک همکار که قصد یاری به بیمار آنها را دارد به شایستگی رفتار نموده و شرایط رفاهی او را مهیا می نمایند. متاسفانه گاهی شاهدیم هیچ امکان رفاهی برای همکار خود (ملاقاتنماینده) مهیا نمی نمایند. در شماره های قبلی سلامت عکسی به وسیله عکاس خوش فکر شما گرفته شده بود که همراه بیمار، روی زمین، دستمالی پهن نموده و نشسته بود و خستگی از چهره اش می بارید. به عقیده من، وزارت بهداشت و درمان باید به این مساله بها بدهد و هزینه کند. حضور عیادت نماینده و عمل عیادت بر درمان سریع تر و بهتر بیماران ما نقش دارد. اتفاقا هدف این وزارتخانه همین است؛ یعنی تامین سلامت برای همه افراد جامعه، تا آنها به آسایش کامل جسمی و روانی و اجتماعی برسند. اتفاقا برای این هدف اش هم بسیار می کوشد و روی سه قسمت کار می نماید:

1) یاری می نماید کسی بیمار نگردد.

2) اگر کسی بیمار شد، سریع و صحیح درمان اش می نماید.

3) به بیماران غیرقابل علاج یاری می نماید تا رنج کمتری متحمل شوند.

ما می گوییم اگر عیادت نقش مهمی در بهداشت و درمان دارد باید مسوولان به آن توجه نمایند.

پیشنهادی برای مسوولان

فقط آموزش دادن و تربیت پزشک، کافی نیست؛ بلکه آموزش مردم و قشرهای مختلف اجتماعی هم مهم است. عیادت نماینده باید آموزش ببیند که این شخص بیمار که از آشنایان او بوده و تا دیروز سالم زندگی می نموده، چرا و تحت چه عوامل خطرسازی روی این تخت خوابیده است؟ باید باور کنیم که اگر محیط ملاقات را به یک مکان آموزشی تبدیل کنیم، پیروز خواهیم بود؛ مثلا با جزوات آموزشی، او می تواند در وقت عیادت، راجع به عوامل خطرساز آن بیماری خاص اطلاعات کسب کند. شاید بتوان فیلم کوچکی در این خصوص نمایش داد تا در مواردی که بالین بیمار شلوغ است و در سالن انتظار منتظر ملاقات او می شوید به این صورت از آنها پذیرایی گردد. کمی همت و حمایت از سوی وزارت بهداشت و البته کوشش کادر درمانی و خود مردم می تواند به همه ما یاری کند که عمل عیادت را درک کنیم و آن را به اسم ابزاری برای ارتقای سلامت جامعه بدانیم.

شاید خواندن چند جلد کتاب یا دیدنی چند فیلم نتواند چنین اثری روی افراد بگذارد چون آنها الان با چشم خود می بینند که فرد عیادت شونده به دلیل عدم توجه به برخی نکات، سلامت اش را از دست داده است. عیادت شونده به آنها می گوید که من چنین و چنان کردم، شما این کارها را نکنید تا روی این تخت جای نگیرید.

منبع:www.salamat.com

italyro.ir: ایتالیا: سفر به سرزمین لئوناردو داوینچی، سفر به رم، ونیز، فلورانس و میلان

sabzevartoday.ir: سبزوار امروز: مجله خبری و تکنولوژی

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158884

به "عیادت به شرط سلامت (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیادت به شرط سلامت (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید