شناسایی 19 پهنه امیدبخش معدنی در قم

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در عملیات ژئوفیزیک هوایی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد.

شناسایی 19 پهنه امیدبخش معدنی در قم

به گزارش خبرنگاران، راضیه لک عصر روز شنبه در حاشیه چهارمین جلسه شورای معادن قم در جمع خبرنگاران مطرح نمود: آزادسازی پهنه های معدنی کشور یکی از رویکردهای مهم است، در این راستا با ارزیابی های اجرا شده بیش از 180 هزار کیلومتر از محدوده های اکتشافاتی بلوک گردیده به زودی آزاد می گردد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: تعدادی از پهنه های اکتشافی معدنی برای شروع عملیات اکتشاف و استخراج توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی توضیح داد: در عملیات ژئوفیزیک هوایی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد که هشت محدوده آن در اولویت اول اکتشاف قرار گرفته است.

وجود 1.9درصد ذخایر معدنی کشور در قم

لک اعلام کرد: 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم است، ضمن اینکه مواد معدنی امیدبخشی همچون مس و طلا در قم وجود دارد، همچنین امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک را داریم.

وی اظهار کرد: 0.8 درصد اشتغال کشور در بخش معدن است که ظرفیت مهمی را نشان می دهد، در این ارتباط حفاری معادن با مجوز و واگذاری به بخش خصوصی انجام می پذیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: استان قم در ذخایر معدنی در کشور رتبه 15 دارد و در فراوری مواد معدنی در کشور دارای رتبه 27 است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر فاصله زیاد بین زمان اکتشاف و بهره برداری به دلیل بروکراسی های اداری در بخش معدن یک آسیب جدی است.

لک اظهار کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آمادگی لازم برای تخصیص منابع مالی به اکتشاف محدوده های معدنی در استان قم را دارد.

آمادگی واگذاری محدوده های اکتشافی ذخایر فلزی به بخش خصوصی

وی توضیح داد: شناسایی ذخایر فلزی پنهان در دل زمین دارای هزینه های سنگینی است، هر جایی که بخش خصوصی علاقه مند به اکتشاف باشد، سازمان زمین شناسی محدوده اکتشافی را به بخش خصوصی واگذار می نماید.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطرح نمود: این سازمان یک بودجه ملی دارد و با نگاهی ملی به تخصیص اعتبار می پردازیم و ظرفیت ها را در نظر می گیریم.

لک اضافه کرد: در پی سیاست های وزیر صنعت و معدن تجارت قرار شد که این پهنه های اکتشافی از حالت بلوکه خارج گردد و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. این خبر خوبی برای علاقه مندان به فعالیت های معدنی است که می توانند پهنه ها را ثبت و کار اکتشافی را انجام دهند.

اولویت قم اکتشاف ذخایر فلزی از جمله طلاست

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر اولویت اکتشافی در قم معادن فلزی از جمله طلاست.

لک مطرح نمود: ظرفیت های ویژه ای در استخراج طلا در معادن منطقه زواریان قم وجود دارد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: متقاضی سرمایه گذاری برای استخراج طلا در این منطقه وجود دارد که در صورت برطرف موانع از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امکان توسعه و سرمایه گذاری در این بخش فراهم می گردد.

وی توضیح داد: در حال حاضر اولویت اکتشافی در قم معادن فلزی از جمله طلاست و در این زمینه باید برنامه ریزی خوبی در جهت جذب سرمایه گذار اتخاذ گردد؛ با وجود ارزشمند بودن شن و ماسه ولی اکتشاف آن در حیطه وظیفه زمین شناسی نیست.

لک اظهار کرد: خوشبختانه کار تدوین مراحل 1 و 2 نقشه راه زمین و معدن برای همه استان ها از جمله قم تهیه گردیده است و در جهت تدوین مرحله سوم هستیم که با ارائه آمار دقیق از سوی دستگاههای اجرایی به سازمان زمین شناسی تحقق می یابد.

وی اظهار داشت: در هیچ استانی به اندازه قم کار تهیه داده های ژئوفیزیکی صورت نگرفته است در این راستا 19 پهنه امید معدنی در قم شناسایی گردیده است و قم در ذخیره منابع معدنی رتبه پانزدهم کشوری را دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال های اخیر دو اقدام مهم در بخش معادن انجام گردیده است که تدوین برنامه چهار ساله معادن و طراحی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی از این جمله است.

وی مطرح نمود: یک طرح ژئوفیریک هوایی حداقل به 40 میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد به همین دلیل نقشه هایی با هدفمندی لازم طراحی می گردد.

در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط دیده می گردد

عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در این جلسه گفت: در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط و زیاده روی هایی دیده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، احمد امیرآبادی فراهانی مطرح نمود: تاکنون از ظرفیت های معدنی استان قم به خوبی استفاده نگردیده است و در این حوزه مسائل زیادی وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: متاسفانه در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط و زیاده روی هایی دیده می گردد. همچنین اولویت های سرمایه گذاری و اکتشافات معدنی در استان قم معین نیست و باید تدبیری در جهت ساماندهی آن اندیشیده گردد.

امیرآبادی اعلام کرد: همچنین در استخراج برخی از منابع مانند شن و ماسه مدیریت ناصحیحی وجود دارد و برداشت های اضافی صورت می گیرد و یا نوسان قیمت را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: برخی از برداشت ها خساراتی را به بار می آورد و در این باره اختیارات قانونی در جبران خسارات وجود دارد و تا یک درصد از منابع را می توان در عمران و توسعه روستاها و محدوده های اطراف معادن هزینه کرد.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: اگر قرار است مجوز بهره برداری به سرمایه گذاران اعطاء گردد، باید اهلیت آن ها معین گردد. آمار و ارقام مبهمی در شورای معادن قم وجود دارد، در حالی که منابع برای بیت المال است و باید در این باره شفافیت صورت گیرد.

در ادامه مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با بیان اینکه باید رویکرد سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معدنی قم تغییر کند، اعلام کرد: با وجود حمایت های اجرا شده هنوز معادنی که می توان بر آن سرمایه گذاری کلانی کرد، کشف نگردیده است.

وی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید پهنه ها و محدوده های اکتشافی استان را در کارگروه سرمایه گذاری مطرح کند. سهم معادن در اقتصاد استان قم ناچیز است و از ظرفیت های مهم غفلت گردیده است، از طرفی شاهد تخریب در برخی از حوزه ها در برداشت منابع بوده ایم.

همچنین سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم تاکید نمود: باید ضوابط زیست محیطی در اکتشاف معادن رعایت گردد.

وی گفت: باید در برداشت منابع به حفظ محیط زیست توجه گردد مطابق نقشه های ژئو فیزیک هوایی عمده ذخایر منابع فلزی قم بیشتر در غرب و جنوب غرب و بالا دست شرق قم است که ریه های تنفسی قم به شمار می روند.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در ادامه اعلام کرد: با وجود پیگیری های اجرا شده بخش زیادی از ظرفیت دریاچه نمک مورد غفلت واقع گردیده است.

وی توضیح داد:از فردا(25شهریور) 25 محدوده اکتشافاتی قم به صورت رسمی آزاد می گردد و این بخش آماده جذب سرمایه گذار است.

سیجانی مطرح نمود: باید اولویت ها را در سرمایه گذاری در بخش معدن در نظر گرفت تا به ارزش اضافه کرده خوبی دست یافت.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3332

به "شناسایی 19 پهنه امیدبخش معدنی در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 19 پهنه امیدبخش معدنی در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید