پارک ادوارد هفتم، رویایی ترین پارک لیسبون

به گزارش مجله سرگرمی، پارک ادوارد هفتم در لیسبون | Eduardo VII Park

امروز می خواهیم به آنالیز یکی از جاذبه های شهر لیسبون، مرکز کشور پرتغال بپردازیم که در سراسر جهان به مکانی رویایی برای ساخت یک روز زیبا مخصوصا در هنگام بعد از ظهرش معروف شده است. پارک ادوارد هفتم در لیسبون (Eduardo VII Park) یکی از زیباترین پارک ها و جاذبه های این شهر اروپایی است که تقریبا به جرات می توان گفت که یکی از جاذبه های این شهر است که گردشگران خارجی که حتی برای اولین بار به این شهر سفر می نمایند، باید به آن حتما سر بزنند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، پارک ادوارد هفتم در لیسبون را بشناسیم.

پارک ادوارد هفتم، رویایی ترین پارک لیسبون

ابتدا بگذارید تا به صورت مختصر شهر لیسبون را به شما معرفی نماییم. شهر لیسبون یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است که در دنیا به خاطر داشتن جاذبه های مختلف و جورواجور و بعلاوه فرهنگ اصیل و غنی خود معروف شده است. از اِلمان های فرهنگی که بگذریم، به مکان ها و جاذبه هایی می رسیم که لیسبون را یک سر و گردن از دیگر شهرهای اروپایی مجذوب کننده تر نموده است. لیسبون یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا و دنیا است. بر طبق اسناد و مدارک تاریخی این شهر 4 قرن زودتر از رم باستان نیز ساخته شده است.

امروزه شهر لیسبون از جهاتی مختلفی اهمیت فراوانی پیدا نموده است و به عنوان دومین قطب مالی در شبه جزیره ایبری پس از مادرید مطرح می گردد. این شهر بیشترین تراکم ثروت و بودجه را در کشور پرتغال دارد و از شهرهای مهم اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

لیسبون قطب سیاسی پرتغال نیز می باشد و دولت این کشور در این شهر مستقر شده است. از آن جایی که نقش لیسبون در عصر اکتشافی پرتغال بسیار مهم است و بناهای یادبودی که به افتخار سفرهای اکتشافی کاشفانی همچون واسکو دا گاما ساخته شده اند، زیاد است بنابراین در این شهر جاذبه های بسیار فراوانی را می توان دید که اکثرشان هم نیز در زمره فهرست مهم ترین جاذبه های لیسبون به شمار می فرایند. از جمله جاذبه های این شهر می توانیم به بنای یادبود اکتشافات، موزه گلبنکیان، میدان روسیو یا همان میدان پدرو چهارم، آسانسور سانتا ژوستا، محله آلفاما، آکواریوم اقیانوسی لیسبون، ژرونمیوس، تراموا 28، قلعه یائو خورخه، پارک ادوارد هفتم در لیسبون و برج بِلِم اشاره نماییم.

جاذبه ای که امروز می خواهیم آن را آنالیز کنیم همانطور که بالاتر اشاره کردیم، پارک ادوارد هفتم یکی از زیباترین جاذبه های لیسبون است. این پارک در یکی از مرکزی ترین نقاط شهر لیسبون نهاده شده است و بدون شک مقصد گاه و بی گاه بسیاری از مردم این شهر و مسافرانش است. اما می رسیم به تاریخچه و ویژگی های این پارک.

پارک ادوارد هفتم را در اواخر قرن 19 میلادی به عنوان بخشی از توسعه خیابان آزادی (Avenida da Liberdade) در لیسبون مورد بهره برداری و ساخت قرار دادند. البته این پارک از اول هم به نام پارک ادوارد هفتم معروف نبود و در ابتدا این پارک را به نام پارک آزادی نام گذاری نموده بودند و همه هم آن را به همین نام می شناختند تا این که در سال 1903 میلادی و به احترام پادشاه ادوارد هفتم بریتانیا، نام این پارک را از آزادی به ادوارد هفتم تغییر دادند.

مطمئنا برایتان این سوال پیش آمده است که دلیل این تغییر نام به چه دلیل بوده است؛ قضیه از این قرار است که در سال 1902 میلادی یعنی 1 سال قبل از تغییر نام این پارک، پادشاه بریتانیا برای تقویت و ایجاد اتحاد و همبستگی بیشتر و پیوند تاریخی میان پرتغال و بریتانیا از لیسبون تماشا نمود و به همین دلیل هم مسئولین شهر لیسبون تصمیم گرفتند تا نام این پارک را به نام ادوارد هفتم تغییر دهند.

پارک ادوارد هفتم در لیسبون با داشتن مساحتی برابر با 26 هکتار یکی از پارک های بزرگ کشور پرتغال به شمار میرود. این پارک در شیبی واقع در شمال میدان مارکوس دِ پمبال (Marquês de Pombal) که نخست وزیر کشور پرتغال آن را پس از زلزله شدید سال 1755 لیسبون بازسازی و بنا نهاد، نهاده شده است.

از نظر مهندسی سازه، پارک ادوارد هفتم در لیسبون به 3 بخش تقسیم می گردد. در وسط این پارک یک منطقه سرسبز نهاده شده است که پرچین های آن دارای الگوی اشکال هندسی می باشند و در هر سمت آن 2 باغ بسیار زیبا نهاده شده است. در قسمت شمال شرقی پارک یک باغچه کوچک و رنگارنگ نهاده شده است که با تعدادی مجسمه بسیار زیبا تزئین شده است. البته هر چه جلوتر بروید، آثار و وجوه بیشتری در این پارک خواهید دید.

در نزدیکی این باغچه قصر کارلوس لوپز را خواهید دید که در واقع قصری قدیمی است که با کاشی های بزرگ و بسیار براق و رنگارنگ تزئین شده است. بیایید تا بیشتر درباره قصر کارلوس لوپز برایتان بگوییم. این قصر در اصل برای نمایشگاه سال 1923-1922 برای شهر ریودوژانیروی برزیل ساخته شد که به مناسبت جشن صدمین سال استقلال کشور برزیل مورد ساخت و بهره برداری نهاده شده بود.

پس از خاتمه یافتن این نمایشگاه و بعلاوه جشن برزیلی ها، قصر در پارک ادوارد هفتم در لیسبون مجددا مورد بازسازی نهاده شد و در سال 1932 فقط برای برگزاری رویداد نمایشگاه صنعتی پرتغال مورد بازگشایی نهاده شد. پس از اتمام این نمایشگاه از این قصر به عنوان محل برگزاری همایش ها، سالن کنسرت های مختلف و حتی سالن ورزشی مورد استفاده قرار می گرفت.

این مکان را در ابتدا با نام قصر نمایشگاه می شناختند اما در سال 1948 به احترام برنده اولین مدال طلای پرتغال در مسابقات المپیک به نام کارلوس لوپز، این قصر به نام او نام گذاری شد و از آن موقع نیز این قصر به همین نام مانده است. رنگ آمیزی این قصر به رنگ های سفید و زرد مایل به قهوه ای که به آن اخرایی نیز می گویند آن هم به وسیله معماران پرتغالی به نام های گیلرمی، کارلوس رِبِلو و آلفردو آسونسائو سانتوس، جلوه ویژه ای به این قصر داده است.

قصر کارلوس لوپز به زیبایی با سرامیک های بزرگ براق تزئین شده و در دو طرف ورودی اصلی، مجسمه هایی نهاده شده که اثر رائول خاویر، مجسمه ساز پرتغالی است. در سال 2003 این قصر به مخروبه تبدیل شده بود اما در سال 2016 به طور کامل بازسازی شد. در بخش غربی پارک یک تالاب ماهی و چندین گلخانه وجود دارد که با نام استوفا فریا (Estufa Fria) به معنای گلخانه سرد شناخته می شوند.

استوفا فریا را به جرأت می توان مهم ترین بخش پارک ادوارد هفتم در لیسبون در نظر گرفت. این بخش از پارک در واقع یک باغ گلخانه ای 8 هکتاری است که بین سال های 1926 تا 1930 به وسیله معماری به نام رائول کاراپینا (Raul Carapinha) طراحی و ساخته شده است.

این باغ از 3 گلخانه مختلف تشکیل شده است؛ بزرگ ترین گلخانه آن خود استوفا فریا است که گلخانه ای سرد با درختان بزرگ و جهت های مارپیچ است. استوفا کِنچ (Estufa Quente) یک گلخانه گرم شامل انواع گیاهان گرجهتی است که در این پارک نهاده شده است. گلخانه شماره 3 هم استوفا دوس (Estufa Doce) به معنای گلخانه شیرین است که در خود گیاهانی همچون کاکتوس و سایر گیاهان آبدار را نگهداری می کند.

این گلخانه ها در پارک ادوارد هفتم در لیسبون در طول فصل تابستان بعد از آخرین تعطیلات آخر هفته در ماه مارس از ساعت 10 صبح الی تا 7 شب و در طول فصل زمستان بعد از آخرین تعطیلات آخر هفته در ماه اکتبر از ساعت 9 صبح الی تا 5 عصر برای بازدید عموم باز هستند. به جز قصر کارلوس لوپز و استوفا فریا در این پارک، یک جاذبه دیگر هم نهاده شده است.

یادبود 25 آوریل که در بالاترین قسمت شیب پارک و بر روی گردشگاه کوچکی که با 4 ستون بزرگ معین شده است یک بنای یادبود بسیار مدرن قرار است که خاطره انقلاب 1974 را به این صورت گرامی نگه می دارد.

این بنای یادبود به وسیله فردی به نام ژوآ کوچه لیرو (João Cutileiro)، مجسمه ساز پرتغالی ساخته شد که شامل یک فواره به شکل تخته سنگ است که با پایه های بزرگ مورد پشتیبانی قرار می گیرد و در درون حوضچه ای با یک دیوار فرو ریخته و ستون های شکسته نهاده شده است. تقریبا ظاهر عجیب و البته مجذوب کننده این بنا، هر کسی را به خود جذب می نماید تا از تاریخچه آن سر در بیاورد.

اگر از این گردشگاه به سمت جنوب و رودخانه تاقوس که به تلفظ اسپانیایی تاخو خوانده و Tagus نوشته می گردد نگاه نمایید، یکی از زیباترین چشم انداز های شهر را خواهید دید.

شما برای رفتن به این پارک می توانید با استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه های مارکوس پمبال و پارک، به پارک ادوارد هفتم در لیسبون دسترسی پیدا نمایید. بعلاوه راه دیگری که در پیش روی شما این است که با استفاده از خطوط اتوبوس 12، 22، 36، 44، 702 یا 745 که در میدان مارکوس پمبال ایستگاه دارند، خود را به این پارک برسانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164322

به "پارک ادوارد هفتم، رویایی ترین پارک لیسبون" امتیاز دهید

1 کاربر به "پارک ادوارد هفتم، رویایی ترین پارک لیسبون" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ادوارد هفتم، رویایی ترین پارک لیسبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید