ردپای یک کاراکتر سینمایی در اعتراضات خیابانی

به گزارش مجله سرگرمی، تظاهرات اخیر در سطح جهان، عمدتاً از یک ماسک، نمادی دائمی بهره می برند و آن، تصویری از جوکر است، کاراکتری از کاراکترهای منفی سری داستان ها و فیلم های کمیک استریپ بت من که گوتام سیتی (شهری مثل نیویورک) را به هم می ریزد، مرد خفاشی که نماد پنهانی مبارزه با بی نظمی ها است مقابل جوکر(این نماد اهریمن) قد علم می کند

ردپای یک کاراکتر سینمایی در اعتراضات خیابانی

در فیلمی تازه که تاد فیلیپس کارگردان امریکایی به مدد بازی هنرمندانه ژواکین فی نیکس پیرامون جوکر ساخته و شیر طلایی جشنواره ونیز را برده و برای فتح اسکار هم بدون اقبال نیست، ریشه های شکل گیری جوکر به تصویر کشیده شده طی آن عنوان می شود که آرتور فلک که یک هنرمند عادی و علاقه مند به اوجگیری است آن قدر در راه رسیدن به تکامل حرفه ای با سرخوردگی روبرو می شود که دست به تخلف و جنایت می زند و تبدیل به جوکر می شود.

اما این افسانه سازی های کمیک بوکی چه ربطی به تظاهرات واقعی سیاسی و معیشتی اخیر دارد که در هفته های اخیر در چهار گوشه جهان برقرار بوده و چرا مردم در لبنان، عراق، شیلی، بولیوی، هنگ کنگ، یونان و اسپانیا پلاکاردهای جوکر را در دست دارند و حتی صورت شان را به شکل این دلقک معروف قاتل درمی آورند؟

در یک جا آزادی های انسانی به خطر افتاده و در کشوری دیگر اختناق سیاسی برقرار است و در کشور سوم دشواری های معیشتی کمر مردم را شکسته است اما در همه آنها جوکر و نمادهای او تبدیل به وسیله اعتراض مردم به این نامرادی ها بوده است. در تظاهرات هفته گذشته در سانتیاگو مرکز شیلی یک نفر با اسپری روی صورتش نوشته بود: همه ما دلقک هستیم و در بیروت پایتخت زیبا اما معمولاً نا آرام لبنان یک هنرمند خیابانی به نام محمد کبانی به خبرنگاران گفت: جوکر ما هستیم و بیروت همان گوتام سیتی است. به اعتقاد کابانی آنچه مردم را در بیروت به نشانه اعتراض به خیابان ها کشانده، تفاوت عظیم بین طبقه مرفه و مردم عادی است. او همچنین گفته است: جامعه لبنان سرشار از آدم هایی است که به ناحق در لایه های پایین و عاری از امتیازات نگه داشته شده اند. جوکر نماد اعتراض مردم به این اجحاف ها است. ماجراهای بیروت به همین جا و به برادران کابانی (عمر، برادر دوقلوی محمد کابانی هم در ساماندهی تظاهرات اخیر فعال بوده است) ختم نمی شود و سینتیا ابوجوادی یک متخصص گرافیک کامپیوتری که 28 سال سن دارد و در تظاهرات اخیر صورتش را به شکل جوکر رنگ کرد، می گوید: می خواستیم بگوییم از آیین های شهری و انگاره های دولتی ناراحتیم و اولین چیزی که به فکرمان رسید قیام جوکر علیه چنان چیزهایی در گوتام سیتی و بیان حرف هایمان به شیوه او بود. این زندگی همانی نیست که ما می خواهیم. در شیلی که مردم علیه گرانی فزاینده و دستمزدهای کم بپا خاسته اند، زنی به نام والنتینا آلوارز که روانشناس است و با حضور در اکثر راهپیمایی ها سعی در رصد اتفاقات داشته، می گوید پس از دیدن یکی از تظاهرکنندگان با لباس و آرایش جوکر به تحقیق در این مورد پرداخت و آن قدر شیفته موضوع شد که به این صرافت افتاد خودش هم لباس جوکر را بپوشد. وی اظهار می دارد: شبیه شدن به جوکر شاید نشانه بیمار بودن جامعه ما و رویکرد به دم دستی ترین وسایل اعتراضی باشد اما متوجه شده ایم که اعتراض مؤثر و رسایی است. اندریاس بی یر، یک محقق شاغل در انستیتوی ارتباطاتی مارتین لوتر کینگ در شهر هاله آلمان نیز می گوید: شک نکنید که اعتراض از زبان جوکر، یک روش کاملاً مؤثر است زیرا حواس ها را بشدت بر می انگیزد و مردم را متوجه خود می کند و توجه همان چیزی است که معترضان می طلبند.

* منبع: CNN

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58767

به "ردپای یک کاراکتر سینمایی در اعتراضات خیابانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای یک کاراکتر سینمایی در اعتراضات خیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید