راهنمای سفر به شهر بندر لنگه؛ شهری زیبا در کناره خلیج فارس

به گزارش مجله سرگرمی، خلیج فارس همواره دارای موقعیت مناسبی برای تجارت و کسب و کار بوده است و به همین دلیل، بنادر فراوانی دارد که دارای اهمیت بالایی هستند. یکی از این بندرها، بندر لنگه بوده که در استان هرمزگان واقع شده است. بندر لنگه علاوه بر پیشنه تاریخی دارای جاذبه های گردشگری بوده که بسیاری از آنها از چشم گردشگران پوشیده مانده اند. با ما در راهنمای سفر به شهر بندر لنگه همراه باشید تا شما را با دیدنی های معروف بندر لنگه آشنا کنیم.

راهنمای سفر به شهر بندر لنگه؛ شهری زیبا در کناره خلیج فارس

لیست مطالب

تاریخچهصنایع دستیدیدنی های بندر لنگهکجا اقامت کنیم؟کجا غذا بخوریم؟سخن آخر

تاریخچه

بندر لنگه بدلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از مهمترین شهرهای استان هرمزگان است و 1631 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این شهرستان گرم و مرطوب از شمال با لار و لامرد و از شرق و غرب با بندرعباس و کنگان همسایه است. جنوب این شهر زیبا را هم خلیج فارس فراگرفته و باعث رونق این بندر تاریخی شده است. به نظر می رسد بند مشهور گوگانا که در زمان زمامداری هخامنشیان دارای رونق و اعتبار فراوانی بود، همین بندر لنگه کنونی باشد. در سال 1760 میلادی، قبیله ای عرب به نام جواسم با مهاجرتی وسیع اقدام به تصرف سواحل زیبای جنوبی خلیج فارس نمود و طی این واقعه جزیره قشم و بندر لنگه هم به قبیله جواسم رسیدند.

بین سالهای 1743 میلادی تا 1773 میلادی، حکومت زندیه به پادشاهی کریم خان زند رونق فراوانی به این بندر زیبا دادند و راه کاروان رو شهر شیراز این اهمیت و رونق را دوچندان کرد. عروس بنادر لقبی بود که بندر لنگه در دوران قاجاریه به آن مشهور بود و تا سال 1896 میلادی، این منطقه زیبا و مهم همچنان در اختیار قبیله جواسم باقی ماند. فرانسه با ایجاد کنسولگری خود در سال 1889 میلادی وارد این بندر زیبا و مهم شد. گمرکات بندر لنگه و بندرعباس هم تحت نظر بلژیکی ها بود. در اواخر حکمرانی قاجار، این بندر رو به ویرانی رفت و با شروع جنگهای جهانی این شهر زیبا و پر رونق تبدیل به شهری قحطی زده شد که بسیاری از ساکنان آن در اثر بیماری های واگیردار از بین رفته بودند.

لنگه در فرهنگ لغات معتبر معانی دارد؛ چون نادر، بی همتا، تک، فرد، یکتا. با توجه به برخی اسناد و روایات، نام بندر لنگه در گذشته ها بندر مروارید بود، چرا که مرواریدهای مرغوب و فراوانی در این منطقه یافت می شده و رونق فراوانی به اقتصاد آن می داده اند. این نام با گذشت زمان به بندر لنگه تبدیل شد.

صنایع دستی

از مهمترین و زیباترین صنایع دستی بندر لنگه، بافتن لباسهای محلی است که به شیوه دستی تولید می شوند. براساس راهنمای سفر به شهر بندر لنگه باید بدانید که بیشتر زنان و دختران این ناحیه در اوقات بیکاری خود به این کار اشتغال دارند. در روستاهای اطراف بندر لنگه، حصیر دستی رونق بیشتری دارد و معمولا به مصرف محلی می رسد. گلابتون دوزی، خوصی دوزی، ساخت قفس ماهیگیری دگرگور و کم دوزی از دیگر صنایع دستی دیدنی و زیبای مردمان بندر لنگه و اطراف آن هستند. این بندر که در گذشته یکی از صادر کنندگان فرآورده های کشاورزی بود و مردم آن به صورت دیم به کشت و کار مشغول بوده اند، به دلیل از رونق افتادن کشاورزی به کارهای دیگر رو آورده اند.

البته، ماهیگیری و صید یکی از مهمترین منابع کاری و غذایی اهالی بندر لنگه است. صید مروارید هم هنوز یکی از شغل های درآمدزا و پر رونق بندر لنگه بشمار می آید. مرواریدهای این بندر زیبا از نظر شفافیت، رنگ، درشتی، گونه، جنس و زیبایی یکی از کم نظیرترین مرواریدهای جهان هستند و به سایر شهرها و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس صادر می شوند.

دیدنی های بندر لنگه

عمارت فکری

در اواخر دوره قاجاریه، یکی از معروف ترین تجار آن زمان، عبدالواحد فکری بنایی را در بندر لنگه ساخت که امروزه یکی از دیدنی های معروف بندر لنگه بشمار می رود. خانه فکری محلی بود برای سکونت، تجارت و بازرگانی این تاجر خوش نام. عمارت فکری دارای دو بخش بیرونی و اندرونی است جهت اسکان خانواده و کارهای تجاری. این بنا که در دوره رونق تجارت بندر لنگه بنا شد، دارای حیاط مرکزی، 25 اتاق و پنج بادگیر است و نمایی بسیار شکوهمند و زیبا دارد. بادگیرهای بلند و زیبا یکی از اصول اولیه معماری در جنوب بوده و بندر لنگه هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

چوب های چندل آفریقایی، حصیرهای بافته شده از برگ درخت خرما، حصیرهایی بافته شده از نی و کاه و گل پوشش سقف این بنای زیبا بوده که با ساروج و گچ و سنگ ساخته شد. این خانه که در زمینی 3400 متری ساخته شده، دارای 1200 متر زیر بنا است و پنج متر بالاتر از سطح زمین بنا شد. طراحی و معماری ویژه خانه فکری با بادگیرها و راهروهای خاص، تهویه مطبوع و خنکی را برای این خانه زیبای واقع در بندر لنگه فراهم کرد. عمارت فکری در سال 1375 به لیست آثار ملی کشور اضافه شد و مورد ترمیم قرار گرفت.

مسجد ملک بن عباس

بنای اولیه مسجد ملک بن عباس در دوره تیموریان ساخته و در زمان صفویه و قاجاریه بازسازی شد. محمد بن عباس بحرینی در سال 1327 خورشیدی دستور ساخت مسجدی در جای بنای قدیمی را صادر کرد تا محلی باشد برای اهالی بندر لنگه و حضور آقا سید محمد شرف البحرانی از مجتهدین شیعه آن دوران. یکی از معمارهای بنام آن زمان که مناره های بارگاه امام اول شیعیان حضرت علی (ع) را معماری کرده بود، مسئول ساخت این مسجد شد. محمد نامی نام این معمار توانمند بود که مسجدی بنا نهاد به غایت زیبا و ستودنی.

شبستان این مورد از دیدنی های معروف بندر لنگه دارای یک ردیف ستون است که شش عدد از این ستون ها در داخل و دو تای دیگر در دو جانب آن قرار گرفته اند. پای ستون ها به وسیله آجرهای قالبی که با گچ ساخته و با نقوشی بی نظیر و زیبا تزئین شده، بنا شده اند. ایوان مسجد ملک بن عباس هم دارای شش ستون و دو درگاه است. سقف شبستان و ایوان با قطعات گل و بته و گچبری های زیبا، این مسجد را تبدیل به بنایی بی نظیر و دیدنی کردند.

مسجد شیخی

شرق بازار مساح بندر لنگه، محل قرار گرفتن مسجد شیخی است. این مسجد که در دوره زندیه ساخته شد، بارها مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفت که آخرین آن به سال 1411 هجری قمری باز می شود. نقوش گل و بوته و قطعات سنگ تراشی شده ستون های این مسجد از زیبایی های کم نظیر آن هستند. زینت کاری رواق ها و پوشش های تزئینی طاق ها با قطعات آهکی دارای ظرافتی بوده که زیبایی آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند. سقف این مورد از دیدنی های معروف بندر لنگه با چوب چندل ساخته شد.

قلعه مغویه (قلعه شیخ سلطان)

شیخ سلطان المرزوقی که رئیس قبیله المزاریق و حاکم وقت مغویه بود، در سال 1321 هجری قمری ساخت قلعه مغویه را به انتها رساند. قلعه شیخ سلطان در توابع بخش مرکزی بندر لنگه قرار گرفته است و دارای دو طبقه و در برخی قسمت ها سه طبقه است. تعداد زیاد اتاق، حمام سنتی، دو بادگیر و یک برج نگهبانی بخش های مختلف این بنای زیبا و دیدنی بوده و تعدد اتاق ها نمایانگر رونق در گذشته است. براساس راهنمای سفر به شهر بندر لنگه باید بدانید که دو حیاط بیرونی و اندرونی از دیگر بخش های این قلعه تاریخی هستند و به نظر می رسد حیاط اندرونی قدمت بیشتری دارد.

آبشار بدو

آبشار بدو یک آبشار فصلی است و در پنجاه کیلومتری شمال غرب بندرعباس جریان دارد. این آبشار که بصورت پلکانی سرازیر می شود تا روستای لمزان چهار کیلومتر فاصله دارد. بوجود آمدن اشکال پلکانی بصورت منظم چنان منظره های زیبایی خلق کرده که دیدن آن را نباید از دست داد.

سایه خوش

در 55 کیلومتری بندر لنگه، روستایی به نام سایه خوش وجود دارد که در مجاورت خلیج فارس قرار گرفته و دارای سواحلی بی نظیر و زیباست. این روستا دارای آثار باستانی و تاریخی چون بند حسن و کاروانسرای صفوی هست. وجود نخلستان های فراوان، زیبایی های این منطقه را چند برابر کرد.

چشمه آب گرم بادون

در راستا بندر لنگه به روستای گزیر، چشمه ای آب گرم قرار گرفته است که آب آن از میان سنگهای مارنی و از زمین خارج می شود. در حال حاضر، در اطراف این چشمه استخری ساخته شده و از آب آن برای مصارف کشاورزی استفاده می شود. گردشگران بسیاری برای دیدن این راستا و چشمه های آن به جنوب کشور می فرایند.

چشمه آب گرم اسک

این چشمه آب گرم هم همانند چشمه آب گرم بادون در راستا بندر لنگه به روستای گزیر قرار گرفته است و دارای تعدادی حوضچه طبیعتی است. با حمام کردن در این حوضچه ها می توانید از خواص آبهای آن استفاده کنید. آب این چشمه در زمره آبهای سولفات کلسیم قرار می گیرد که در خود مهمیم و کلرید سدیم دارد.

برکه دریا دولت

برکه دریا دولت سومین برکه بزرگ ایران است. براساس راهنمای سفر به شهر بندر لنگه باید بدانید که دلیل نامگذاری این آب انبار به برکه دریا دولت، بزرگی غیر قابل تصور آن بود.

کجا اقامت کنیم؟

بندر لنگه بدلیل رونق تجاری، همواره پر از تاجران و کسانی است که بدنبال خرید و فروش هستند و به همین دلیل، در ساحل خلیج فارس می توانید خانه و ویلا اجاره کنید و از دیدن خلیج زیبای فارس لذت ببرید. البته، با رفتن به خیابان جانبازان این شهر ساحلی، هتل دیپلمات را هم می توانید به لیست مکانهای قابل اقامت بیفزایید. مهمان پذیر گلستان هم از دیگر جاهایی است که پذیرای گردشگران خواهد بود.

کجا غذا بخوریم؟

رستوران هایی چون بهونه و مهمانپذیر گلستان می توانند از شما با غذاهای محلی و لذیذ بندر لنگه پذیرایی کنند. قلیه ماهی مشهورترین غذای جنوب است و در این رستورانها طبخ و سرو می شود.

سخن آخر

بندر لنگه یکی از زیباترین بنادر حاشیه خلیج فارس است و سابقه رونق تجارت در آن به زمان هخامنشیان می رسد. این منطقه که در بیشتر ادوار تاریخ دارای رونق اقتصادی و تجاری بود، علاوه بر داشتن زیبایی های طبیعی خاص جنوب، دارای ابنیه تاریخی بسیاری است که می توانند سفر به بندر لنگه را تبدیل به سفری به یادماندنی کنند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154080

به "راهنمای سفر به شهر بندر لنگه؛ شهری زیبا در کناره خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به شهر بندر لنگه؛ شهری زیبا در کناره خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید