انواع ربات های ساختمانی و آینده باور نکردنی صنعت ساخت و ساز

به گزارش مجله سرگرمی، ربات های صنعتی که برای ساخت وساز و کارهای ساختمانی از آن ها استفاده می گردد این روز ها بیشتر از هر زمانی شناخته شده هستند. هم زمان با پیشرفت صنعت ساخت وساز و افزایش احتیاج های بشر، عرصه برای این ربات ها آماده تر شده است که کارهای بسیار پر تکرار و مهمی انجام می دهند. هر ساله تعداد بسیار زیادی از مهندسان و دانشمندان در حال کار و مطالعه روی جنبه های مختلف ربات ها هستند تا بتوانند آن ها هر چه بیشتر با زندگی انسان وفق دهند. در ادامه به معرفی انواع ربات های ساختمانی می پردازیم.

انواع ربات های ساختمانی و آینده باور نکردنی صنعت ساخت و ساز

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

انواع ربات های ساختمانی

ربات ها برای هدفی که از فراوری و ساخت آن ها دنبال می گردد، به طور کامل از هر نظری سفارشی سازی می شوند. به طور کلی 4 دسته از رایج ترین استفاده های این ربات ها شامل این موارد هستند.

ربات های صنعتی

آنچه که بیشتر ما تحت عنوان ربات از آن یاد می کنیم، یک دستگاه اتوماتیک فلزی است که دو پا دارد! اما دنیای ربات ها بسیار گسترده است و مدل های بسیار متنوعی دارند. از ماشین های بدون راننده گرفته تا ربات های کارگر با شکل و شمایلی انسان گونه، نسل جدیدی از ماشین های مخصوص ساخت وساز در حال توسعه هستند. این روبات به سه دسته مفصلی، کارتزین و کوبات ها تقسیم می شوند.

ربات های ساختمانی : ساخت و ساز با ربات های مفصلی

اسم این گروه از ربات ها به دلیل شباهتی که به دست انسان دارند انتخاب شده؛ یک دست خیلی بزرگ! بیشترین استفاده ربات های مفصلی در خط های فراوری است حالا چه فراوری ابزارآلات صنعتی باشد چه فراوری خودرو و دیگر لوازم. عملکرد این ربات ها از مونتاژهای ساده گرفته تا جوش کاری، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی نوین ساختمانی در سال 2019، 10 مورد از مهم ترین ها

در واقع ربات های مفصلی به قدری توانا و قابل انطباق هستند که در مأموریت های فضایی نیز از آن ها استفاده می گردد. کانادارم ها (Canadarm) ربات های مفصلی هستند که در فضای بیرونی ایستگاه های فضایی تعبیه شده و احتیاج به نیروی انسانی در خارج از ایستگاه را بسیار کاهش می دهند.

چاپ سه بعدی با ربات های کارتزین

ربات های کارتزین از دیگر ربات های ساختمانی هستند که به آن ها ربات خطی یا ربات جرثقیلی هم گفته می گردد، رباتی است که از یک سیستم سه محوره (X.Y.Z) مختصات کارتزین بهره می برد. این ربات ها کار های بسیار متنوعی انجام می دهند از برداشتن اجسام و حمل و نقل گرفته تا بارگیری های بزرگ؛ اما آنچه بیش از همه آن ها را محبوب نموده، توانایی چاپ سه بعدی است.

طی چند سال اخیر چاپ سه بعدی پتانسیل بالای خود را در بسیاری از شاخه های صنعت نشان داده و صنعت ساخت وساز نیز یکی از زمینه های بسیار مناسب برای این چاپگر های سه بعدی است. دلیل این امر نیز واضح است؛ تصور کنید بتوانیم قسمت هایی از یک خانه یا حتی یک خانه کامل را با چاپگر سه بعدی بسازیم و روی هم سوار کنیم. صرفه جویی قابل توجهی که در زمان و هزینه می گردد و بازده بسیار بالای ساختن خانه با چاپگر سه بعدی، خانه سازی به روش امروزی را به طور کلی به باد فراموشی خواهد سپرد.

همکاری انسان و ربات

ربات های همیار (collaborative robots) که به آن ها کوبات (cobot) نیز می گویند، گونه ای از ربات ها هستند که برای یاری به انسان در عملیات هیا مختلف از جمله پروژه های ساختمانی طراحی شده اند. این ربات ها کارهایی را انجام می دهند که انسان به تنهایی نمی تواند از پس آن بربیاید و در صورت عدم کنترل دستگاه توسط انسان، ربات نیز قادر به انجام کار مربوطه نیست و در واقع یک نوع همکاری تمام عیار میان فکر انسان و قدرت ربات محسوب می گردد. در بسیاری از کشور های پیشرفته، صنعت ساخت وساز با کمبود کارگر روبرو است. در این جا موقعیت مناسبی بری فعالیت کوبات ها پدید آمده تا احتیاج به نیروی با تخصص پایین را جبران نمایند.

پهبادها

امروزه محبوبیت پهباد ها در صنعت ساخت وساز تا حدود زیادی افزایش یافته است. توانایی آن ها در رفتن به نقاط پر خطر و ارتفاعات بالا، باعث شده پروژه های ساختمانی با امنیت بیشتری پیش بروند.

برای استفاده از توانایی های هوابرد پهبادها کافی است ایستاده و در کمال امنیت، با یک کنترل آن ها را به هر طرف که می خواهید راهنمایی نمایید. ساختمان هایی که سر به فلک کشیده اند احتیاجمند راهکارهایی جدید برای دسترسی به نقاط مرتفع هستند که در این جا پهباد ها خوش درخشیده اند.

بیشتر بخوانید: پای پهباد به ساختمان سازی و پروژه های عمرانی هم باز شد!

امروزه آپارتمان های بلند و آسمان خراش ها، جان بسیاری از کارگران را به خطر انداخته و فرآیند ساخت وساز آن ها نیز کمی زمان بر شده است. هم زمان با پیشرفت و بزرگ شدن شهرها، احتیاج به پهباد برای انجام امور ساختمانی نیز بیشتر خواهد شد. چند مورد از یاری های پهباد ها در صنعت ساخت وساز شامل این موارد هستند:

ربات های ساختمانی : نقشه کشی سه بعدی با پهبادها

پهباد ها می توانند با چرخ زدنی ساده دور محیطی که قرار است سازه در آن بنا گردد، یک نقشه هوایی از محیط تهیه می نماید. این نقشه بعداً به یک مدل سه بعدی تبدیل شده و به مهندسین، معماران و پیمانکاران اجازه می دهد تا سازه را به صورت بسیار دقیق آنالیز نموده، نقاط چالش برانگیز را تشخیص داده و هزینه ساخت وساز را با دقت بالایی تخمین بزنند که این خود به طرز مؤثری از هزینه های اضافی پیشگیری می نماید.

نظارت و بازبینی سازه

دیگر لازم نیست برای آنالیز و نظارت روی یک پروژه بزرگ با ماشین دور آن گشت یا از جرثقیل های بزرگ و سایر ماشین آلات برای مشاهده آن از ارتفاعات بالا استفاده کرد؛ تنها چیزی که احتیاج دارید یک پهباد است. با یک کنترل ساده می توانید نمایی کامل از هر زاویه ای که بخواهید را روی تلفن همراه خود مشاهده کنید.

افزایش امنیت سازه نیمه کاره

در زمان ساخت وساز تا زمانی که ساختمان به طور کامل ساخته نشده و در و پنجره ای نداشته باشد، احتمال دزدی زیاد است خصوصاً اگر سازه در مقیاس بزرگ ساخته گردد. میزان این دزدی ها بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می کنید به نحوی که در آمریکا سالانه 300 میلیون الی 1 میلیارد دلار از ساختمان های نیمه کار دزدی می گردد. علی رغم حضور نیروی انسانی برای حراست ساختمان، آمار دزدی همچنان بالا است اما تصور کنید با یک پهباد در مدت زمان کوتاهی کل محیط ساختمان را بگردید و هر قسمتی را که خواستید به سرعت آنالیز کنید.

ماشین های ساخت و ساز خودران

اگرچه صنعت خودروسازی به تازگی وارد عرصه ماشین های خودران و ربات شده و شرکت هایی مثل تسلا با قابلیت خلبان اتوماتیک (autopilot) سعی در ارائه ماشین های خانگی خودران نموده اند، ابزار آلات و ماشین های خودران مدت ها است که در صنعت ساخت وساز و ساختمانی به کار برده می شوند.

بیلت رباتیک یک شرکت فراوری نماینده ابزار آلات سنگین ساختمانی در مقیاس بزرگ است که محصولاتی با هوش مصنوعی عرضه می نماید. در حال حاضر خط فراوری شرکت روی بولدوزر، بیل های مکانیکی و لودر متمرکز است که تماماً به صورت خود مختار و اتوماتیک عمل می نمایند. مشکل اصلی که با این روش قابل حل است، امنیت کار ساخت وساز است.

استفاده از لودر های اتوماتیک در ساخت و ساز

لودر اتوماتیک ساخته شده توسط شرکت بیلت رباتیک (Built Robotic) یک لودر جمع و جور است که به سیستم لیدار (LiDAR) یا همان حسگرهای تشخیص نور و فاصله و یک جی پی اس بسیار پیشرفته مجهز شده است که به آن اجازه می دهد بدون راننده کار کند. این دستگاه برای کار بر روی پروژه های نسبتاً کوچک مثل خانه های داخل شهری بسیار مناسب است.

بولدوزر های اتوماتیک

بولدوزر ها، ماشین های بسیار کارایی هستند که می توان از آن ها برای هل دادن اقلام بسیار سنگین یا مسطح کردن زمین و جابجا کردن مقادیر زیاد خاک و ماسه استفاده کرد. بولدوزر های اتوماتیک شرکت بیلت رباتیک (Built Robotic) تمامی این کارها را به صورت اتوماتیک و بدون احتیاج به راننده و به مانند یک ربات انجام می دهند.

کارایی بیشتر بیل های مکانیکی

مثل تمامی بیل های مکانیکی دیگر، محصولات این شرکت توانایی بسیار خوبی در کندن زمین برای فونداسیون خانه ها دارند با این تفاوت که خودشان مطابق نقشه ای که روی آن ها برنامه ریزی شده، کل فونداسیون را بدون احتیاج به راننده حفر نموده و خاک حاصله را داخل ماشین های حمل بار می ریزند و به مانند یک ربات عمل می نمایند. از طرفی نیز این بیل های مکانیکی اتوماتیک، فرصت بسیار خوبی را برای کسانی که می خواهند روی بیل های مکانیکی کار نمایند فراهم نموده اند چرا که بیشتر عملکرد دستگاه اتوماتیک است و رانندگان مقدماتی می توانند با کنترل تنظیمات ساده نیز با آن ها کار نمایند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت دستگاه ها و ماشین آلات اتوماتیک، حوادث محل کار است. اگرچه قبل از اعطای گواهی نامه کار با ماشین آلات ساختمانی موارد ایمنی بسیار زیادی به افراد آموزش داده می گردد، اما پیشگیری از تمام حوادث ناممکن است و سلامت و جان رانندگان این دستگاه ها همچنان به خطر می افتد. به یاری دستگاه های اتوماتیک، علاوه بر کاهش احتمال خطا های انسانی، جان رانندگان این ماشین آلات نیز کمتر به خطر می افتد.

ربات های انسان نما

امروزه به دلیل کاهش تعداد کارگران ساختمانی در کشور های پیشرفته و برخی کشور های در حال توسعه و عدم علاقه نیروی کار به انجام کارهای ساختمانی، ربات های انسان نما بیش از هر زمانی آماده پیشرفت و وارد شدن در عرصه ساخت و ساز هستند؛ ربات هایی مستقل و اتوماتیک با قابلیت هایی مشابه انسان. البته این ربات ها کاملاً مشابه شخصیت های فیلم نابودگر یا جنگ ستارگان نیستند اما وقتی بحث یاری کردن باشد، می توانند تا حد زیادی به صنعت ساخت وساز یاری نمایند.

جنگ انسان با ربات HRP-5P

وقتی به رباتی که مثل انسان راه می رود و سرش را می چرخاند فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می آید چیزی مشابه HRP-5P است؛ رباتی طراحی شده با تکنولوژی و دانش پیشرفته ژاپنی ها. HRP-5P ربات انسان نمایی که با ترکیب تکنولوژی تشخیص محیط و شناخت اشیا توانایی انجام کارهای بسیاری را دارد.

اگرچه نمونه های اولیه ربات هنوز راه درازی را برای ورود به بازار پیش رو دارند و عملکرد آن ها در مرحله آزمایش است، اما HRP-5P بدون هیچ یاریی و کاملاً مستقل، از برخی ابزار آلات استفاده و پنل های چوبی را روی دیوار ها نصب می نماید. با این حال شک و تردید در خصوص جایگزین کردن نیروی انسانی با روبات ها همچنان وجود دارد.

کلونی های فضایی با روبات والکری ناسا

اگرچه به لطف تکنولوژی امروزی ساخت وساز در فضا نیز انجام می گردد اما قدم هایی بسیار سختی پیش رو داریم مثل ساختن کلونی و سازه هایی روی مریخ که هدفی بلند پروازانه اما دست یافتنی است. سطح مریخ برای انسان بسیار آسیب زا و خطرناک است اما ربات ها بسیار مستحکم تر هستند. رباط R5 ناسا که اصطلاحاً به آن والکری می گویند، رباتی انسان نما، بسیار سرسخت، محکم و توانا است که وظیفه ساخت وساز در محیط های خطرناک فضایی را بر عهده خواهد داشت.

والکری ها در واقع پیشگامانی خواهند بود که در آینده ای نه چندان دور، خانه های ما را روی مریخ خواهند ساخت و با تشکیل کلونی هایی که همین الان هم در مرحله پیش مقدماتی و آزمایش هستند، به موجوداتی چند سیاره ای مبدل خواهیم شد!

تغییری که در راه است

پیشرفت تکنولوژی به معنای بهبود کیفیت زندگی است. وقتی صحبت از بهبود کیفیت می گردد، به معنای بهبود و جایگزین کردن نیروی کار نیست، بلکه به معنای بهبود کیفیت کار است؛ یعنی در زمان کمتری، کاری بهتر، ایمن تر و با خستگی کمتری داشته باشیم چرا که زندگی امروزه ما مدام در حال تغییر است و احتیاج بشر، متقاضی تغییر و بهبود است.

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم امنیت انسان در محیط های کاری است و کارهای ساختمانی نیز جزء کار های پر خطر است. پیشرفت تکنولوژی و به کار گیری ربات های مختلف می تواند از انسان ها در مقابل خطرات محیط کار نیز محافظت کند. راستش را بخواهید جواب به این سؤال که آیا روبات ها جایگزین انسان می شوند؟ کمی پیچیده تر از آن است که فکر می کنید.

بله انواع ربات های ساختمانی در انجام برخی کارها جایگزین انسان ها می شوند اما از قلم نیاندازید که ساخت وساز کار نسبتاً پرخطری هستند و رباط ها برای امنیت بیشتر جایگزین انسان می شوند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تا جایگزین کردن روبات ها با نیروی کار انسانی، هنوز زمان زیادی باقی مانده و در بسیاری موارد عملکرد ربات ها به یاری انسان وابسته است مثل پهباد ها و کوبات ها. ربات ها دوست ما هستند و برای یاری به ما طراحی شده اند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مرداد 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 91592

به "انواع ربات های ساختمانی و آینده باور نکردنی صنعت ساخت و ساز" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع ربات های ساختمانی و آینده باور نکردنی صنعت ساخت و ساز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ربات های ساختمانی و آینده باور نکردنی صنعت ساخت و ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید