کاربردی ترین اختراعات در 10 سال گذشته

به گزارش مجله سرگرمی، یک دانشمند چینی در اواخر سال 2018 فاش کرد که بر جنین های اصلاح شده ژنتیکی انسانی کار نموده است؛ بنابراین کاملاً ممکن است که ما طی چند دهه به عقب برگردیم و بگوییم اینجاست که بشریت به اشتباه رفت.

کاربردی ترین اختراعات در 10 سال گذشته

با شروع دهه 2010، تلفن های هوشمند در مراحل ابتدایی خود بودند، هوش مصنوعی برنامه های مصرفی کمی داشت چیز های زیادی با نزدیک شدن به سال 2019 تغییر نموده است.

با شروع دهه 2010، تلفن های هوشمند در مراحل ابتدایی خود بودند، هوش مصنوعی برنامه های مصرفی کمی داشت و اتومبیل های خودران یک خیال علمی بودند. چیز های زیادی با نزدیک شدن به سال 2019 تغییر نموده است.

1. دستیار گوگل

برخلاف تکرار های اولیه A.I. می توان گفت: ممکن است چهره ها را در عکس ها شناسایی کند یا شما را در شطرنج نابود کند؛ اما چیز دیگری انجام نمی دهد. دستیار Google شاید نزدیکترین چیزی باشد که به عنوان هوش مصنوعی عمومی شناخته شده است.

دستیار نصب شده در بلندگو هوشمند Google Home، با افراد در درجه اول به وسیله صدا صحبت می نماید. به دستور شما، می تواند پیغام هایی را بسازد که یادآور تقویم تان باشد یا اینترنت را برای پاسخ به سوالات شما اسکن کند. گاهی می تواند کلمات گفتاری را به 27 زبان مختلف ترجمه کند.

2. جابه جایی ژن

این فناوری هنوز هم در روز های ابتدایی خود است؛ اما منکر پتانسیل در حال تغییر دنیا در سیستم ویرایش ژن معروف به Crispr نیستیم. در واقع فرایندی برای برش رشته های ناخواسته DNA (یعنی بیماری) و جایگزینی آن ها با موارد جدید. دانشمندان و نو آموختگان این رشته در کوشش هستند تا بیماری ها را از کم خونی سلول داسی گرفته تا سرطان درمان نمایند.

نبرد ثبت اختراع در حال حاضر بین برکلی و MIT درباره اینکه چه کسی صاحب حق مجوز این فناوری است ادامه دارد؛ اما استفاده از آن را کند ننموده است. یک دانشمند چینی در اواخر سال 2018 فاش کرد که بر جنین های اصلاح شده ژنتیکی انسانی کار نموده است؛ بنابراین کاملاً ممکن است که ما طی چند دهه به عقب برگردیم و بگوییم اینجاست که بشریت به اشتباه رفت.

3. موشک قابل استفاده مجدد SpaceX

آنچه در خصوص الون ماستک، قابل توجه است ایده های باورکردنی اوست. اختراعات او می تواند باعث تغییر و تحولات دنیای باشد. بخش اعظمی از دهه را صرف توسعه سیستم موشکی قابل استفاده مجدد خود کرد. در دسامبر سال 2015، هنگامی که موشک Falcon 9 خود را پرتاب کرد، یک محموله بار را به مدار خود تحویل داد.

سپس در کیپ کاناولارال فرود آمد و این گونه دوره جدیدی از سفر های فضایی شروع شد. یک پرتاب Falcon 9 حدود 62 میلیون دلار یا 2.500 دلار برای هر پوند محموله ارزش داشت. یعنی یک چهارم از هزینه های آن در دهه گذشته که به دستیابی فضا برای استارت آپ ها یاری نموده است و همچنین میتواند مفید باشد اگر بدانید، شاید، ما روزی مجبور به ترک زمین داشته باشیم و تمدن مان را به مریخ منتقل کنیم.

4. ونمو venmo

این مفهوم بسیار ساده است: با ضربه زدن چند دکمه روی تلفن هوشمند خود، فوراً به حسای دیگران پول واریز کنید. ونمو توسط هم اتاقی های دانشگاهی اندرو کورتینا و ایکرام مگدون اسماعیل در سال 2010 راه اندازی شد. ونمو راه جدیدی را برای مردم ایجاد کرد تا هزینه ناهار یا اجاره خود را بپردازند.

این شرکت که در سال 2015 توسط پی پال خریداری شده است، 40 میلیون کاربر سالانه دارد و یک پایگاه مشتری دیجیتال بزرگتر از بیشتر بانک های بزرگ است. پی پال انتظار دارد حجم پرداخت آن در سال 2019 از 100 میلیارد دلار فراتر رود.

5. ترموستات لانه

چه کسی حدس می زد که بازاری برای ترموستات های زیبا وجود خواهد داشت؟ تونی فاضل و مت راجرز مخترع iPod، شرکت ترموستات هوشمند Nest را در سال 2010 تاسیس کردند. محوری حیرت انگیز پس از طراحی یکی از محبوب ترین اسباب بازی های تاریخ بود. ترموستات آشیانه به شما این امکان را می دهد دما را از پیش تنظیم کنید.

این تکنولوژی به مرور زمان عادت های شما را می آموزد و بر اساس سنجش حرکت و دستگاه هایی که به Wi-Fi شما متصل هستند، میتواند بگوید شخصی که در خانه است چه دمایی را می خواهد تنظیم کند. این اختراع میزان استفاده انرژی را در سطح قابل توجهی کاهش داده است.

همچنین باعث شده است در هزینه های مشتریان صرفه جویی گردد. یکی دیگر از مزایای این ترموستات های لانه ای این است که سیاره را از انتشار کربن غیرضروری حفظ می نماید. شاید جای تعجب نباشد که گوگل در سال 2014، 3.2 میلیارد دلار برای ترموستات های لانه ای پرداخت کرد.

6. آی پد

سال 2010 درست در زمان راه اندازی، برای بسیاری از افراد مورد تمسخر بود که چیزی ما بین تلفن همراه و کامپیوتر بخرند؛ اما باید گفت که iPad تا به امروز 400 میلیون دستگاه فروخته و رقیب هایی، امثال آمازون و مایکروسافت به وجود آورده است.

سامسونگ و Google نیز تبلت ها را به وسایل اساسی تجاری خود اضافه کردند. بیش از یک میلیون برنامه بومی آی پد در حال حاضر در فروشگاه App وجود دارند. برای دسترسی به هر صنعت از املاک، مستغلات و دارو گرفته تا آموزش را تنها کافی است که انگشت خود را به صحفه آی پد خود بزنید.

7. اتومبیل خودران

گوگل و اپل مخفیانه آزمایش خودرو های خودران کاملاً مستقل را در نیمه اول این دهه شروع نموده بودند. بسیاری از فراوری نمایندگان اصلی خودرو به علاوه کمپانی های قوی مانند Uber و Lyft از آن موقع در حال آنالیز این طرح بوده اند.

امروزه مسافران می توانند با کابین های بدون راننده را در شهری مانند پیتسبورگ سفر نمایند. با تشکر از دستگاه های دیدبانی و بعضی هوش مصنوعی فوق العاده پیشرفته، این فناوری قول می دهد سفر جاده ای را بسیار ایمن تر کند. طبق ایده آل ترین تخمین ها، منجر به مرگ 90 درصدی کمتر می گردد، اما یک صنعت بدر کوشش برای روی کار نیامدن این نوآوری است، تقریباً چهار میلیون راننده کامیون و تاکسی در کشور.

8. لامپ های مصرفی LED

لامپ های ال ای دی بسیار مقرون به صرفه تر از لامپ های رشته ای هستند که برای ده ها سال استفاده شده اند. لامپ های رشته ای 90 درصد از انرژی مصرفی خود را در فراوری گرما هدر می دهند. اما تا سال 2010، لامپ های LED علاوه بر فضا های بزرگ صنعتی، پرهزینه و غیر ممکن بودند.

سپس، در مواجهه با قوانین فدرال، فراوری نماینده هایی مانند GE و Philips لامپ هایی را برای مصرف نماینده روزمره فراوری کردند. این لامپ ها از 20 درصد انرژی لامپ های رشته ای خود استفاده می نمایند و می توانند 25000 ساعت کار نمایند. یعنی متوسط استفاده از آن ها بیش از یک دهه است.

9. رینگ دور (زنگ در)

جیمی سیمینوف، بنیانگذار رینگ، هنگامی که در سال 2013 دکمه های هوشمند خود را روی تانک کوسه قرار داد، به اتفاق آرا رد شد. پنج سال بعد، آمازون این شرکت را با قیمت 1 میلیارد دلار باورنکردنی خرید. در هنگام فعال شدن سنسور های حرکتی داخلی، هندزفری که به وسیله Wi-Fi فعال می گردد و به طور اتوماتیک ضبط ویدیو را شروع می نماید.

رابط دو طرفه ای که به صاحبان خانه اجازه می دهد تا به وسیله یک برنامه، با شخص در پشت درب خود صحبت نمایند. LAPD گفته است که هنگام نصب رینگ، 50 درصد کمتر وقفه زمانی اتفاق میفتد. یوتیوب، پر شده است از فیلم هایی که سارقین هنگام فرار که صاحب خانه می پرسد: چه کسی آنجاست؟.

فعالان و قانونگذاران از آمازون خواسته اند اطلاعات جدیدی درباره آنچه را که می تواند به بخش اطلاعاتی پلیس یاری کند را نشان بدهد و همکاری داشته باشد.

10. دیوار قدرت تسلا

انرژی خورشیدی بیشتر مقرون به صرفه است. راهی که برای ذخیره انرژی اضافی در خانه تان به آن احتیاج دارید؛ اما برای همه استفاده از این تکنولوژی مساعد نیست مخصوصا در کشور هایی که قیمت ذغال سنگ و سوخت های فسیلی از این دستگاه های انرژی خورشیدی کمتر است. Powerwall Tesla، که در سال 2015 راه اندازی شد، این توانایی را با سطح بالایی از ظرافت ارائه می دهد.

این تکنولوژی، به شما این امکان را می دهد تا برنامه خود را برای جمع آوری انرژی در ساعات غیر پیک مصرف، برنامه ریزی کنید. سپس آن را در زمان های اوج مصرف کنید. ایالت ها شروع به اجرای قیمت گذاری انرژی نموده اند که بسته به زمان استفاده قیمت برق نیز متغیر است.

در حال حاضر کالیفرنیا، آریزونا و ماساچوست این طرح اجرا می گردد. این بدان معناست که در عین حال فشار کمتری را نیز در نیروگاه های محلی ایجاد می نماید؛ حتی در هزینه نیز صرفه جویی می نماید.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: فرادید
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65286

به "کاربردی ترین اختراعات در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردی ترین اختراعات در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید