هند در راه تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی

به گزارش مجله سرگرمی، هند برای مدت های طولانی خودش را به عنوان بزرگ ترین مقصد برون سپاری برای کمپانی های بزرگ جهان معرفی کرده است، به صورت خاص هم در صنعت تکنولوژی. اما در چهارمین انقلاب صنعتی جهان، زمان آن رسیده که پرجمعیت ترین کشور جهان خودش را از نو بسازد.

هند در راه تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی

فرهنگ استارتاپی و ابتکار عمل به آرامی در حال ظهور است و گزارش Global Innovation Index نشان می دهد هند از سال 2015 الی 2019، از نظر ابداعات تکنولوژیک از رده 81ام جهان به رده 52ام رسیده. علاوه بر این، کشور مورد نظرمان توانسته شهرت خود از نظر ریسک اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی را بهبود ببخشد و در سال 2019 به سومین کشور جذاب برای سرمایه گذاری روی مبادلات تکنولوژیک تبدیل شد.

برای اینکه چنین گشتاوری حفظ شود، هند باید رگولاتوری دولتی را بهبود ببخشد تا بهتر از پیش از ابداعات تکنولوژیک حمایت کند، استعدادهای تازه تربیت کند و با جذب سرمایه های بزرگ خارجی در این حوزه، همان افرادی را که تربیت کرده به ماندن در کشور ترغیب کند. اگر این شرایط ایده آل فراهم شود، هند پتانسیلی فراوان برای تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی دارد که مشابه اش در هیچ نقطه دیگر از جهان یافت نمی شود.

حمایت گرایی جهانی - سوختی برای ابداعات تازه در هند

هند از اواخر دهه 1980 میلادی یکی از مقاصد کم هزینه برای نرم افزارها و سرویس های مشتریان برون سپاری شده بوده، یعنی از زمانی که مدل تجاری آربیتراژ تبدیل به راهکاری مقرون به صرفه برای کمپانی های چندملیتی شد. از نظر تاریخی، برون سپاری کارها به هند منجر به افزایش ثروت کشور شده و در عین حال نرخ بیکاری را کاهش داده و به شهرنشینی کمک کرده.

صنعت برون سپاری هند اخیرا 150 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. با این همه، قراردادهای برون سپاری سنتی در چین به خاطر فاکتورهایی نظیر تغییر اقلیم تکنولوژی، ورود رقبایی دیگر در حوزه برون سپاری مانند فیلیپین، تغییر رویکرد به سمت اشتغال داخلی در کشورهایی مانند بریتانیا و حرکت سریع جهان به سمت حمایت گرایی تحت فشار قرار گرفته اند.

قوانین حمایت گرایی به صورت خاص زیر نظر دولت فعلی ایالات متحده در اولویت قرار گرفته اند، آن هم در حالی که این کشور از نظر تاریخی یکی از بزرگ ترین برون سپاران به هند بوده. رویکرد حمایت گرایی و افزایش معافیت اقتصادیاتی برای کارآفرینی داخلی، آغازی بر کاهش برون سپاری است.

اما آیا این شرایط می تواند در واقع برای هند یک فرصت باشد؟ کاهش درآمد حاصل از برون سپاری شاید به شکلی غیر قابل پیش بینی منجر به ترغیب هند به تغییر این کلیشه شود که نیروی کاری کشورش مشکل حل کن هایی واکنش گر برای صنعت تکنولوژی باشند. این ماجرا می تواند به هند کمک کند که برندی تازه به عنوان هابی برای ابداعات تکنولوژی برای خود خلق کند. به عنوان یک کشور، هند بسکمک از مقاطع مختلف توسعه تکنولوژی را تجربه کرده، حتی با اینکه کشورهای غربی نیازمند چندین دهه برای تجربه همین پیشرفت بوده اند.

ابداعات تازه نیازمند نیروی انسانی است

چهارمین انقلاب صنعتی در حال محو کردن مرز میان آنچه قبلا ممکن یا ناممکن پنداشته می شد است و حوزه های فیزیکی، دیجیتال و حتی بیولوژیک دارند به یکدیگر تنیده می شوند. در برابر تغییراتی که این موضوع به همراه آورده، هند تبدیل به جایی شده که هم چالش های منحصربه فرد دارد و هم راهکارهای نوآورانه.

هند از همین حالا تغییرات تکنولوژیک را پشت سر می گذارد. این کشور که در سال 2014 به زحمت به به ارتباطات مخابراتی دسترسی داشت حالا 560 میلیون کاربر اینترنت داشته و از چین هم عبور کرده. علت اصلی این رشد هم افزایش دارندگان اسمارت فون در کشور بود که از 86 میلیون نفر در 5 سال پیش به 450 میلیون نفر در حال حاضر رسیده.

گسترش تکنولوژی به شکل گیری بستری پرثمر برای استارتاپ ها هم منجر شده. هند اخیرا به جایگاه سوم از نظر اکوسیستم استارتاپی در جهان دست پیدا کرد و اکنون 26 کمپانی استارتاپی دارد که هرکدام بیش از 1 میلیارد دلار ارزش گذاری شده اند. نرخ پیروزیت منجر به افزایش تمایل به کارآفرینی دیجیتال شده و این به شکل گیری نیروی کاری متخصص در زمینه تکنولوژی کمک می کند. در یک نظرسنجی اخیر که از جوانان هندی انجام شد، یک سوم از مشارکت کنندگان به کارآفرینی به عنوان راستا شغلی تمایل داشتند.

این کشور تمام شرایط لازم برای رشد کارآفرینی را دارد و ترکیبی از ترندهای اقتصادی و جمعیت شناسی می توانند به این رویکرد کمک کنند. نخست، هند جمعیت بسیار جوانی دارد (بیش از 65 درصد از جمعیت 1.3 میلیارد نفری این کشور کمتر از 35 سال سن دارد و 50 درصد زیر 25 سال). دوم، هند در حال تجربه انفجاری از شهرنشینی است و جمعیت جوان از مناطق روستایی به شهرها مهاجرت می کند. از نقطه نظر یک مصرف کننده، این به معنای شکل گیری جامعه آماری جوان و قشری متوسط شده که توان خرید بیشتری داشته و به ابداعات دیجیتال تمایل نشان می دهد. از منظر تجاری هم یعنی منبعی غنی از استعداد جوان در دسترس خواهد بود.

سیلیکون ولی بعدی

اگر هند بتواند به توسعه مراکز شهری خود و همینطور ایجاد فرهنگ کارآفرینی سیلیکون ولی ادامه دهد، می تواند در جایگاهی عالی برای تبدیل شدن به یک هاب تکنولوژی باشد. بنگلور در جنوب و گورگان در شمال شهرهایی تکنولوژیک و نشانه ای از شهرنشینی سریع در هند هستند. این کشور قرار است نقشی بزرگ در افزایش آمار شهرنشینی جهان داشته باشد.

بنگلور قبلا در فهرست نمادهای شهری سال 2017 به عنوان پویاترین شهر جهان شناخته شده بود، براساس فاکتورهایی مثل تکنولوژی و ابداعات. درحالی که ابتدا یک هاب برون سپاری بود، این شهر از تمرکز پیشین خود فاصله گرفته و کارآفرینی و تکنولوژی های نوظهور را در آغوش می گیرد. این به بنگلور اجازه داده که تبدیل به پایتخت تکنولوژی هند شود. تنها در سال 2018، 153 استارتاپ جدید در بنگلور تاسیس شده که دسترسی لازم به سطح استعداد و درآمد کافی برای پیروزیت استارتاپی دارد.

شهر گورگان از یک برهوت کشاورزی تبدیل به شهری با دریایی از آسمان خراش ها شده. کمپانی های چندملیتی مانند گوگل، فیسبوک، اوبر و TripAdvisor و همینطور کسب وکارهای محلی به راحتی جذب این شهر شده اند. گورگان ضمناً حالا هابی برای سرویس های مختلف هم شده است، از نرم افزار و ابزارهای اقتصادی گرفته تا مشاوره.

کمبود استعداد برای نوآوری؟

علی رغم نیروی کار جوان و نویدبخش اش، وقتی صحبت از ابداعات تکنولوژی آینده باشد، هند فاصله مهارتی فراوانی دارد. هند از نظر تعداد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی در جهان رتبه هشتم را دارد، اما به نظر می رسد آن ها در حوزه درست آموزش نمی بینند.

گزارش اشتغال زایی اخیر راجع به مهندسی هند نشان داد که کمتر از 4 درصد افراد مهارت های فنی، شناختی و زبانی لازم را برای استارتاپ های تکنولوژی دارند و تنها 3 درصد با مهارت های جهانی مدرن مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علم اطلاعات و توسعه موبایل آشنا هستند.

هند ضمناً به صورت مداوم از فرار مغزها رنج برده است. بی شمار شخصیت پیروز هندی در کمپانی های تکنولوژی وجود دارد که برجسته ترین آن ها ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، شانتانو ناراین، مدیرعامل ادوبی و ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت هستند.

اما گزارش اخیر دولت نشان می دهد شمار دانشمندان هندی که برای کار تحقیقاتی به هند بازمی گردند افزایش داشته و صنعت در حال انفجار تکنولوژی به ترغیب متخصصین به بازگشت ادامه خواهد داد. از سال 2012 تا 2017، 649 محقق هندی برای فرصت های تحقیقاتی به خانه بازگشته اند. این دو برابر بیش تر از شمار دانشمندانی است که بین سال های 2007 تا 2012 بازگشتند. اما آیا این نرخ کافیست؟

کمبود کارگران آشنا با تکنولوژی در بخش خصوصی با نرخ بالای بیکاری جوانان کشور در تضاد است. بخش خصوصی باید با دولت و وزارت آموزش همکاری کند تا این مشکل با آموختن برنامه نویسی، مطابق با نیازهای صنعت برطرف شود.

سرمایه گذاری و نوآوری - دوگانه پیروزیت

با پشتیبانی دولت، سرمایه گذاران خارجی و محلی می توانند هند را تبدیل به هاب تکنولوژی بعدی در جهان کنند.

از نظر سرمایه گذاری خارجی، ناظرین بازار باور دارند تاثیرگذاری هند قرار است رشد یابد. پاسخ دهندگان به آخرین نظرسنجی Baker McKenzie احساس خوبی نسبت به توانایی هند در حفظ رشد اقتصادی و توسعه کشور دارند.

درحالی که مناقشه تجاری ایالات متحده و چین ادامه می یابد، جای بحث دارد که هند تبدیل به جایگزینی جذاب خواهد شد. علاوه بر این، افزایش نیروی کاری ماهر می تواند هند را در جایگاهی مناسب برای رقابت با چین بر سر تسلط بر بازار قرار دهد.

درحالی که سرمایه گذاران جهانی پیش از این به خاطر ریسک بالا، نسبت به سرمایه گذاری روی شرکت های هندی مردد بودند، استارتاپ های هندی اخیرا توانسته اند بیش از 33.4 میلیارد دلار از سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کنند.

سرمایه گذاری محلی هم در حال ظهور است و کمپانی های هندی به خوبی فرصت های به دست آمده از گذار دیجیتالی کشور را درک کرده اند.

ضعف حمایت دولتی

نظرسنجی Asia Pacifix نشان می دهد 83 درصد از مدیران ارشد کمپانی های هندی باور دارند قانون گذاران از نظر قوانینی که برای تکنولوژی و نوآوری تصویب کردند از قافله عقب بودند. رگولاتورها می توانند با بخش خصوصی همکاری کنند تا درکی از پیشرفت های سریع تکنولوژیک داشته و راه های بهتر برای تصویب قوانینی بیابند که محرک نوآوری هستند.

همین اتفاق ها مدتیست که می افتد: اوایل سال 2016 دولت هند برنامه Startup India را راه انداخت که به کارآفرینان در ساخت یک محیط استارتاپی قدرتمند کمک می کرد. یک برنامه مهم دیگر Make in India بود که طراحی شد تا استقلال داخلی، پرورش ابتکار عمل، بهبود توسعه مهارت و ساخت بهترین زیرساخت های ممکن را از سوی دولت پرومد کند. در نهایت، Digital India هم یک پروژه دولتی است که می خواهد جامعه را از لحاظ دیجیتالی قدرتمند و ابعاد اقتصاد دیجیتال کشور را دو برابر کند.

هند به شرایط و ابزارهای لازم برای رسیدن به جایگاه نخست تکنولوژی جهان دسترسی دارد اما باید از چند مانع عبور کند تا قادر به درک پتانسیل ها باشد. ترغیب به سرمایه گذاری خارجی بیشتر، ارائه برنامه های آموزشی مشخص، تلاش برای حفظ استعدادهای پرورش یافته در داخل و همینطور قانون گذاری زیرساختی درست همگی از عوامل پیروزیت در رشد دیجیتالی خواهند بود. راستا تبدیل شدن به بازیکنی جهانی در زمینه تکنولوژی و نوآوری سرراست نیست، بدون رقبایی قدرتمند در سراسر جهان هم همین طور. اما هند در راه تبدیل شدن به یک حریف واقعی است.

منبع : دیجیاتو

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: آی تابناک
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88247

به "هند در راه تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند در راه تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید