ارزان ترین سدان های خارجی که می توانند به ایران بیایند
به گزارش مجله سرگرمی، چندی است که تنش های سیاسی و مالی بر کشورمان سایه افکنده و فعلاً خیال دست برداشتن ندارند. از تحریم های ظالمانه آمریکا و نوسانات ارزی تا عدم همکاری چینی ها درزمینه بانکی و تورم فزاینده، موجب شده تا مردم و صنایع طی دو سال گذشته شرایط دشواری را سپری نمایند. در این بین صنعت خودروسازی کشورمان به جهت ارتباط تنگاتنگ با تأمین نمایندگان و شرکت های خارجی هنوز نتوانسته به شرایط پیش از تحریم برگردد و همین مسئله موجب ناتوانی آنها در ایفای تعهدات شده است. البته نباید واردنمایندگان خودرو را نادیده گرفت که به دلیل مسائل ارزی و همچنین ممنوعیت واردات، عملاً شغل خود را از دست داده اند و قادر به ادامه کسب و کارشان نیستند.

حال اگر برفرض محال و از همین امروز گشایش های سیاسی ایجاد گردد، سرمایه گذاران خارجی به کشور بیایند، مسائل ارزی حل گردد، ممنوعیت واردات سرانجام یابد و در کل اوضاع مالی رو به بهبود بگذارد، چه خودروهایی را می توانیم در بازار ببینیم؟ برای پاسخ به این سؤال خیال پردازانه، هر هفته به سراغ یک کلاس خودرویی می رویم و آنالیز می کنیم که کدام محصولات و از چه برند و نشانی قادرند به بازار کشورمان راه پیدا نمایند. در این مقاله به سراغ خودروهای خانوادگی ارزان قیمت می رویم؛ سدان هایی که بین 8 تا 15 هزار دلار قیمت دارند و می توانند رقیبی برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور باشند.
سوزوکی دیزایر
خودرویی مخصوص بازارهای در حال توسعه که در نسخه پایه تنها 8,200 دلار قیمت دارد. دیزایر در نسخه LXi از پیشرانه 1.2 لیتری به قدرت 82 اسب بخار و جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک استفاده می نماید. مصرف سوخت 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر، فضای صندوق عقب 378 لیتر و فرمان کمکی برقی ازجمله ویژگی های مهم این سدان ارزان قیمت سوزوکی است. نسخه ZDi Plus که از پیشرانه دیزلی توربو و جعبه دنده اتوماتیک AMT بهره می برد، گران ترین نسخه دیزایر 13,400 دلار قیمت دارد.
هیوندای ورنا
قطعاً ورنا از تمام خودروهای موجود در این لیست آشناتر است؛ چراکه نسل دوم آن سال ها قبل توسط کرمان موتور به بازار خودرویی کشورمان راه پیدا کرد و نسل چهارم نیز قرار بود بانام اکسنت به صورت انبوه فراوری گردد. البته نسل پنجم آن حدود سه سال است که معرفی شده و در نسخه پایه قیمتی در حدود 11,500 دلار قیمت دارد. این نسخه از پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی به قدرت 99 اسب بخار و جعبه دنده شش سرعته دستی بهره می برد. فضای صندوق عقب به گنجایش 465 لیتر، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، چراغ های هالوژنی، دو کیسه هوا و گارانتی سه ساله ازجمله امکانات و ویژگی های مهم هیوندای ورنا است.
سوزوکی سیاز
سوزوکی در بازار هند چندین نسخه مختلف از سیاز را عرضه می نماید که سیگما ارزان ترین و آلفا گران ترین آن است. سیگما که نسخه پایه سوزوکی سیاز است، از پیشرانه 1.5 لیتری 103 اسب بخاری و برای انتقال قدرت از جعبه دنده پنج سرعته دستی بهره می برد. این نسخه که 11,500 دلار قیمت دارد، به دلیل اندازه بزرگ ترش نسبت به مدل دیزایر جزو محصولات پرفروش بازار هند است. گران ترین نسخه سیاز بانام آلفا از پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی توربو به قدرت 94 اسب بخار و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک استفاده می نماید که قیمتی حدود 16,000 دلار دارد.
هیوندای اچ بی20اس
اچ بی20 محصول هیوندای برزیل و مخصوص بازار آمریکای جنوبی ساخته شده است. این خودرو کوچک شهری که به تازگی مورد فیس لیفت قرار گرفته در سه نسخه هاچ بک، سدان و کراس عرضه می گردد ، به ترتیب اچ بی20، اچ بی20اس و اچ بی20ایکس نام دارند. قیمت نسخه پایه اچ بی20اس با پیشرانه یک لیتری و جعبه دنده شش سرعته دستی از 13,900 دلار شروع می گردد و در نسخه فول آپشن با پیشرانه 1.6 لیتری و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به 17,000 دلار می رسد. بازار آمریکای جنوبی با کشورمان قرابت نزدیکی دارد و در صورت بهبود شرایط، می توان با شرکت های حاضر در این بازار همکاری کرد.
اشکودا راپید
محصولی از جمهوری چک که در بین مردم هند هوادار زیادی دارد. این خودرو در نسخه پایه 9,800 دلار قیمت دارد و از پیشرانه 1.6 لیتری به قدرت 104 اسب بخار و جعبه دنده پنج سرعته دستی بهره می برد. با 460 لیتر فضای صندوق عقب و 2552 میلی متر فاصله میان دو محور، این خودرو توانسته فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار دهد. راپید مونته کارلو با قیمت 20,000 دلار گران ترین نسخه این خودرو است که از پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی توربو به قدرت 109 اسب بخار و جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه استفاده می نماید.
هوندا سیتی
هوندا علاوه بر مدل امیز، خودرو ارزان دیگری هم برای بازار هند ارائه می نماید که در نسخه پایه SV قیمتی در حدود 14,100 دلار دارد. با داشتن پیشرانه 1.5 لیتری 117 اسب بخاری و جعبه دنده پنج سرعته دستی، هوندا سیتی قادر است در هر 100 کیلومتر تنها 5.7 لیتر بنزین مصرف کند. نسخه ZX دیزلی با قیمت 20,200 دلار گران ترین نسخه سیتی است که از پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی توربو به قدرت 99 اسب بخار استفاده می نماید و برای کسب امتیاز مناسب ایمنی شش کیسه هوا دارد.
هوندا امیز
با قیمت پایه 8,400 دلار، هوندا توانسته خودرویی مناسب برای قشر کم درآمد جامعه فراوری کند. این خودرو که در هند با دو پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی توربو به همراه دو جعبه دنده دستی و CVT عرضه می گردد، در گران ترین نسخه اِمِیز تنها 13,800 دلار قیمت دارد. 420 لیتر فضای صندوق عقب، سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب، فرمان کمکی برقی، ایموبیلایزر، سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ازجمله ویژگی ها و امکانات استاندارد این سدان ژاپنی است.
نیسان ورسا سدان
این خودرو با داشتن نشان نیسان و قیمت پایه 14,730 دلار می تواند یکی از گزینه های خوب برای مصرف نماینده ایرانی باشد. صفحه نمایش هفت اینچی تمام لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، بلوتوث و دوربین دید عقب از جمله امکانات استاندارد این خودرو به شمار می رود. ورسا با پیشرانه 1.6 لیتری به قدرت 122 اسب بخار و جعبه دنده پنج سرعته دستی، مجموعه کاملی از یک خودرو ارزان قیمت شهری را ارائه می دهد. این خودرو که در بعضی بازارها به لاتیو مشهور است، در گران ترین نسخه با قیمت 18,240 دلار از جعبه دنده اتوماتیک پیوسته CVT بهره می برد.
تویوتا یاریس
یاریس که نامش برای ما آشناست، امروزه با ظاهری به مراتب جدیدتر از نسخه های موجود در ایران فراوری می گردد. نسخه پایه با داشتن پیشرانه 1.5 لیتری 106 اسب بخاری و جعبه دنده شش سرعته دستی قیمتی در حدود 12,100 دلار دارد. فضای صندوق عقب یاریس 476 لیتر است و به دلیل فاصله محوری مشابه با اشکودا راپید، سرنشینان می توانند به راحتی سفر نمایند. گران ترین نسخه یاریس با قیمت 19,800 دلار به جعبه دنده CVT و صفحه نمایش تمام لمسی با فرمان صوتی مجهز است.
منبع: دیوارbanima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما