ابرپروژه های آذربایجان شرقی در انتها خط
به گزارش مجله سرگرمی، سید مرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار:پروژه های نیمه تمام از شروع دولت یازدهم در آذربایجان شرقی یکی از معضلات اداره استان بود؛ پروژه هایی که در خصوص آن آمار و ارقام مختلفی ذکر شد، ارقامی که بعضی از ده ها هزار میلیارد تومان و 30 هزار پروژه هم بالاتر رفت و در بعضی موارد به چند پروژه مهم محدود شد.

اما در سال های اخیر، ناتمام ماندن پروژه هایی مانند راه آهن تبریز- میانه، مترو تبریز، خط دوم انتقال آب شرب به تبریز، اتوبان تبریز- اهر و اتوبان تبریز- ارومیه موجب نقدها زیادی به دولت شده و با توجه به ارتباط این پروژه ها با سلامت و رفاه عمومی مطالبات مردم و نمایندگان آنان در این زمینه هر روز پررنگ تر شده است، هرچند شنیده می گردد با عزم جدید دولتمردان برای مشخص تکلیف این پروژه ها در آینده ای نزدیک شاهد اتمام و مشخص تکلیف واگذاری آنها به بخش خصوصی یا تامین اعتبار مورد نیازشان باشیم.
- انتقاد از تکمیل نشدن پروژه ها
انتقاد از پروژه های نیمه تمام در استان منحصر به نمایندگان اصول گرا نبوده و نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت نیز زبان به گلایه از عدم اتمام این پروژه ها گگردده اند. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس ، محمداسماعیل سعیدی، بیت الله عبداللهی و معصومه آقاپور جزو نماینده هایی بودند که به این وضعیت انتقاد داشتند. از نگاه نماینده های معترض به این وضعیت، تزریق منابع اقتصادی و واگذاری بخشی از پروژه ها به بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی می تواند راه گشای اتمام پروژه ها باشد. نگاه ملی و اجماع بر روی این پروژه ها و قرار دریافت آنها در ردیف پروژه های ملی راه چاره دیگری بود که نماینده های مجلس بر آن صحه گذاشته اند. البته رویکرد نماینده های استان در مجلس به انتقاد محدود نشده و در چند نوبت تذکر نماینده ها به عالی ترین مسئولان اجرایی کشور نیز اجرا شده که نشان از اهمیت این پروژه ها در ارتقای سلامت عمومی و رفاه شهروندان دارد.
- تامین اقتصادی؛ رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این که دولت سالانه حدود هزار میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی به پروژه های استانی تخصیص می دهد اظهار می نماید: امسال حدود 50 درصد این اعتبارات تخصیص پیدا نموده که البته باید 500 میلیارد تومان اعتبارات غیرنقدی و اسناد خزانه ای را هم به این رقم افزود و با در نظر دریافت اعتباراتی که به دستگاه های بزرگی چون آموزش و پرورش و دانشگاه ها اختصاص داده می گردد و ردیف ملی دارد مجموع این اعتبارات به 10 هزار میلیارد تومان سالانه می رسد. به عبارت دیگر، دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی اعتبار اختصاص می دهد.
داود بهبودی با اشاره به پروژه های نیمه تمام استانی می گوید: یکی از مهم ترین این پروژه ها پروژه راه آهن تبریز- میانه است که مطالبه جدی شهروندان استان است و در حال حاضر، به بستان آباد رسیده و سپس به تبریز در شهرک خاوران خواهد رسید. اما مشکل اصلی در این پروژه در ابتدا تکمیل نشدن ساختمان ایستگاه بستان آباد و در مرحله دوم عدم تامین ورق های فولادی پل های جهت است. وی تاکید می نماید: در سفر اخیر رئیس جمهوری و سپس محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری، به استان در این زمینه اعتبارات نقدی 50 میلیارد تومانی برای خرید ورق های فولادی اختصاص پیدا کرد و قبل از آن نیز 110 میلیارد تومان اعتبار نقدی تخصیص داده شده بود. با این شرایط تا 2 ماه آینده قطار تبریز- تهران به بستان آباد می رسد و تا انتها سال قطار به تبریز خواهد رسید.
این مسئول با اشاره به وضعیت پروژه مترو تبریز بیان می نماید: در حال حاضر، 1300 نفر در زیر زمین برای این پروژه در حال فعالیت هستند و با وجود مسائل اقتصادی این پروژه ادامه دارد. اما کوشش داریم ردیفی ملی در بودجه سال 99 برای این پروژه از دولت بگیریم و خبر خوبی به مردم تبریز بدهیم. پیش بینی این است که خط اول مترو تبریز تا دهه فجر کامل گردد و خط دوم در جهت سه راه امین تا قراملک هم در حال تکمیل است و در صورت تامین منابع اقتصادی در بودجه 99 برای خط سوم هم می توانیم با سرعت قدم برداریم.
بهبودی همچنین از تخصیص اعتبارات اقتصادی برای خط دوم آب رسانی تبریز خبر می دهد و می گوید: حدود 80 کیلومتر این پروژه به اتمام رسیده و با توجه به اهمیت این پروژه در تامین آب شرب تبریز، سرمایه گذاری نقدی خوبی در طول چند سال گذشته بر روی آن اجرا شده است. این مسئول با اشاره به این که سال گذشته 200 پروژه در استان به بخش خصوصی واگذار شده است بیان می نماید: هیچ جای دنیا فرایند توسعه به منابع دولتی و بانکی متکی نیست. با توجه به مسائل دولت در تزریق اعتبارات، سیاست مشارکت با بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها دنبال می گردد. البته این سیاست هنوز به طور کامل جا نیفتاده و اصلاح جهت کمی زمان بر خواهد بود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این که سال گذشته 743 پروژه در استان شناسایی شد، اظهار می نماید: برای مشخص شدن پروژه های قابل واگذاری با دستگاه های اجرایی مذاکراتی شده است تا لیست دقیق پروژه ها با جزئیات کامل در یک سامانه الکترونیکی منتشر گردد.
- تدابیری برای انتها یافتن پروژه ها
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این که در سال های گذشته رویکرد پروژه های مشارکتی به عنوان یک راه چاره برای اتمام پروژه ها در نظر گرفته شده است، می گوید: تنها در امسال 789 پروژه مشارکتی در استان داشته ایم که به بهره برداری رسیده است. از مهم ترین این پروژه ها می توان به پروژه های آزادراهی و جاده ای اشاره نمود که در آن تامین منافع سرمایه گذار و بازگشت سرمایه آنان نیز مورد توجه بوده که بخشی از آزادراه تبریز- بازرگان و آزادراه تبریز- سهند به همین بخش مربوط می گردد.
جواد رحمتی ادامه می دهد: 295 پروژه نیز با همکاری دهیارهای و اعتباراتی که داشته اند در استان در حال اجرا هستند و با توجه به مشارکت مردم و خیران در بعضی پروژه ها سعی می گردد مشارکت های عمومی و خیران هم در پروژه ها جلب گردد. وی تاکید می نماید: البته باید توجه داشت که برای همه این پروژه ها امکان مشارکتی شدن وجود ندارد. به عنوان مثال، امسال 28 کیلومتر از بزرگراه تبریز- ارومیه زیر بار ترافیکی می رود که با تامین اعتبار دولتی صورت گرفته است. با اتمام قطعات تبریز- اهر هم 90 درصد این پروژه به اتمام می رسد. رویکرد مسئولان استانی مدیریت منابع اقتصادی موجود و جدیت نظارت بر عملکرد پیمانکاران است، به نحوی که چندین پیمانکار در مدت اجرای این پروژه ها خلع ید شده اند.
منبع: همشهری آنلاینsharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی
liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری
mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید