69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قرار دارند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، ابوالقاسم حسین پور پیش از ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از عملیات اجرائی کنترل و پخش سیلاب در حوزه آبخیز سنگتراشان شهرستان ری گفت: با بازدید به عمل آمده و ارزیابی های انجام شده از این پروژه و دیگر پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در حال انجام در سطح استان تهران، اجرای پروژه ها از روند و پیشرفت خوبی برخوردار هستند که امیدواریم با ادامه این روند شاهد حجم بالای این اقدامات در آینده باشیم.

69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قرار دارند

حسین پور اضافه کرد: سیل خیز بودن بسیاری از حوزه های آبخیز استان تهران به ویژه حوزه های آبخیز واقع در دامنه جنوبی البرز و همچنین توسعه شهرنشینی و وجود مناطق مسکونی و صنعتی بیانگر این واقعیت است که اهمیت و ضرورت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در استان تهران نسبت به سایر نقاط کشور کمتر نیست.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه بازدید از عملیات اجرائی کنترل و پخش سیلاب در حوزه آبخیز سنگتراشان شهرستان ری گفت:

پرداختن به آبخوان داری ضرورتی مضاعف است

وی در ادامه به ضرورت اجرای عملیات آبخوان داری اشاره نمود و بیان داشت: با توجه به تراکم جمعیتی در استان تهران و برداشت بیش از حد از آبخوان ها (سفره های آب زیرزمینی)، آبخوان های استان از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند که همین موضوع پرداختن به اجرای عملیات آبخوان داری و تقویت سفره های آب زیرزمینی را در استان تهران مضاعف می نماید.

این مقام مسئول در همین ارتباط به دشت ورامین اشاره نمود و گفت: به خاطر خشکسالی و برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی، دشت ورامین که از لحاظ تولیدی و سکونتی از اهمیت بسیاری برخوردار است با فرونشست زمین و همچنین محدودیت های کمی و کیفی آب روبرو شده است که با توجه به این شرایط، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری و به طور ویژه پروژه های کنترل سیلاب و آبخوان داری ضرورتی اجتناب ناپذیر و امری حیاتی است.

69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قراردارند

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها یادآور شد: به خاطر شرایط اقلیمی کشور و تشدید بارش ها و همچنین با استناد به نقشه سیل خیزی و نقشه آسیب پذیری سیل که توسط سازمان جنگل ها و با همکاری کارشناسان فائو در حال تهیه و تدوین است، 69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قرار دارند که از میزان 18 درصد از جمعیت کشور را خطرات سیلاب با شدت زیاد تهدید می نماید که بر همین اساس و شرایط کنونی عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان اقدامات پیشگیرانه از اهمیت بسزائی برخوردار هستند.

طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان طرح های آبی کوچک

حسین پور به ارزش طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از حیث بازدهی اقتصادی اشاره نمود و بیان داشت: این طرح ها در زمره طرح های آبی کوچک و کم هزینه به شمار می روند که اگر نسبت سود به هزینه را در نظر بگیریم سودهی اجرای این اقدامات از هزینه ای که انجام می گردد بالاتر بوده به نحوی که در برخی از پروژه های مذکور با اولین آبگیری در سال اول پس از اجرا بعضاً کل هزینه صورت گرفته برگشت می گردد.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6639

به "69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "69 درصد از جمعیت کشور در معرض خطرات سیلاب قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید