3 هزار کیلومتر راه روستایی نیازمند آسفالت است

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - عملیات اجرایی آسفالت سه هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی کشور با تامین قیر به زودی شروع می گردد تا استان هایی که از لحاظ راه روستایی ضریب برخورداری کمتری دارند، بتوانند به میانگین کشوری نزدیک شوند.

3 هزار کیلومتر راه روستایی نیازمند آسفالت است

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در حاشیه بازدید از پروژه های در دست اقدام

راه های روستایی استان البرز با اشاره به شرایط راه های روستایی کشور اظهار کرد: درحال حاضر70 هزار کیلومتر از راه های روستایی کشور فاقد آسفالت و 112 هزار کیلومتر نیز آسفالته است..

وی اضافه کرد: درحال حاضر سه هزار کیلومتر راه روستایی با اجرای طرح ابرار و عقد قرارداد به وسیله ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ها با پیمانکاران آماده آسفالت است اما به علت کمبود قیر هنوز کار به خاتمه نرسیده است تا حداقل استان هایی که از لحاظ راه روستایی ضریب برخورداری کمتری دارند بتوانند به میانگین کشوری نزدیک شوند.

این مسئول بیان نمود: در مجموع هفت هزار و 222 روستای کشور که بالای 20 خانوار جمعیت دارند احتیاجمند احداث راه روستایی هستند و باید برای آنها 32 هزار کیلومتر راه ساخته گردد که ساخت آن به اعتباری بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان احتیاج دارد.

مقبلی با تاکید براینکه برنامه ساخت راه های روستایی کشور براساس اعتبارات تخصیص یافته تعیین می گردد، گفت: با توجه به شرایط اعتباری کشور معمولا سالانه بیشتر از پنج هزار کیلومتر راه روستایی نمی توان احداث کرد که برای تحقق آن هم حداقل 9 هزار میلیارد تومان اعتبار ضروری است، اگر این اعتبار سالانه تامین گردد براساس منظره پنج ساله، 32 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته خواهد شد.

وی گفت: ضریب برخورداری راه های روستایی در کشور حدود 81 درصد است که در این میان استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی ضریب برخورداری زیر 70 درصد دارند و جز استان های کم برخوردار در حوزه راه های روستایی محسوب می شوند که توزیع اعتبارات سال جاری بیشتر برای ساخت راه در این استان ها در اولویت قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: بعلاوه از بین 462 شهرستان کشور، 72 شهرستان ضریب برخورداری کمتر از 70 درصد دارند که در نامه ای که وزیر وقت راه و شهرسازی به رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداران ابلاغ نموده است اولویت توزیع اعتبار کاملا تعیین شده و بر اساس آن شهرستان های کم برخوردار بالای 100 خانوار برای ساخت راه های روستایی در اولویت اول قرار گرفته اند که اعتبارات نیز براساس همین رده بندی به استان ها اختصاص داده شده است.

مقبلی شرح داد: براساس همین نامه، شورای برنامه ریزی استان ها نیز مکلف هستند که اولویت ها را برای توزیع اعتبارات به شهرستان ها و روستاهای کم برخوردار اختصاص دهند تا پروژه آسفالت راه های خاکی با سرعت بیشتری اجرایی گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکل کمبود قیر برای ساخت راه های روستایی اشاره نمود و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود وزارت نفت 15 هزار میلیارد تومان قیر در اختیار دستگاه هایی مثل بنیاد مسکن، شهرداری ها و راهداری ها که از قیر استفاده می نمایند قرار دهد اما اجرای این مصوبه با مسائلی روبه رو شد که در نهایت بعد از برطرف مسائل این مصوبه دیروز نهایی شد و امیدواریم ظرف هفته آینده موضوع قیر به طور کامل حل گردد تا بتوانیم حواله آن را برای استان ها صادر کنیم هرچند باتوجه به آغاز فصل سرما و شرایط جوی نامناسب در بسیاری از استان های سردسیر انجام عملیات آسفالت راه ها دیگر ممکن نیست و باید تا بهبود شرایط آب و هوایی صبر کنیم.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در ادامه به موضوع نگهداری راه های روستایی و فرعی اشاره نمود و اضافه کرد: در کل کشور 37 هزار کیلومتر راه فرعی داریم که عمر سرویس دهی برخی از آنها به بالای 30 سال می رسد که دیگر کارایی لازم را ندارند و ضریب ایمنی آن ها پایین است و باید اعتبار لازم برای ایمن سازی آنها در نظر گرفته گردد تا از بروز تصادفات و حوادث جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه 40 درصد از مسیرها در حوزه راه های روستایی و فرعی کشور احتیاجمند بهسازی و روکش آسفالت هستند، اضافه کرد: عملیات روکش آسفالت برای راه های روستایی سالانه به اعتباری بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان و برای راه های فرعی 12 هزار میلیارد تومان احتیاج دارد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، این مسئول در خاتمه بر ضرورت فرهنگسازی رسانه ها در حوزه ارتقای ایمنی کاربران جاده ای و اصلاح رفتارهای ترافیکی تاکید نمود و گفت: بخشی از تصادفات در حوزه راه های روستایی و فرعی مربوط به خطاهای انسانی است که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از سوی رسانه ها به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

slimfa.ir: اسلیم فا | مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

tafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163462

به "3 هزار کیلومتر راه روستایی نیازمند آسفالت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 هزار کیلومتر راه روستایی نیازمند آسفالت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید