یافته ها نشان می دهد شعر مدرن بسیار زودتر از آنچه تصور می شد، شروع شده است
به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - تحقیقات یکی از دانشگاه های کمبریج در خصوص متون کمتر شناخته شده یونان باستان نشان می دهد که آنها دست کمی از اشعار مدرن ندارند: آنها هرچه دوست دارند می گویند/ بگذار بگویند/ من اهمیتی نمی دهم. محتوایی که می تواند بسیار شبیه به متن ترانه های امروزی باشد و قرار است نور تازه ای بر تاریخ شعر بتاباند.

این متن بدون نام که با خطوط ادامه بده، دوستم بدار/ این کار خوبت می نماید به انتها می رسد، در قرن دوم در امپراطوری روم شرقی محبوب بود و حکاکی شده بر روی 20 سنگ قیمتی در کارتاخنای اسپانیا یافت شده است.
بعد از مقایسه همه نسخه های پیداشده از این متن، پروفسور تیم ویتمارش برای اولین بار متوجه شد قالب وزنی آن متفاوت از چیزی است که اغلب در اشعار یونان باستان استفاده می شد و حاوی هجاهای تکیه دار و بی تکیه است. او گفت شعر تکیه دار، شکل ابتدایی تمامی اشعار و ترانه های مدرن، پیش از قرن پنجم، یعنی زمانی که در سرودهای مسیحی بیزانس مورد استفاده قرار می گرفت، ناشناخته بود. پیش از پیدایش شعر تکیه دار، شعر بر اساس طول هجا و کمّی بود.
ویتمارش گفت: زمان زیادی است که می دانیم شعر عامه پسند در یونان باستان وجود داشته، اما بخش بزرگی از آنچه نجات پیدا نموده و به جای مانده قالبی مشابه با اشعار سنتی دارد. این شعر، از سوی دیگر، به فرهنگ متمایز، پررونق و عمدتا شفاهی اشاره می نماید که آن را بر چند سنگ قیمتی پیدا نموده ایم.
او گفت: برای خلق این نوع از زبانِ موسیقیایی شده نیازی به شاعران متخصص نیست و طرز بیان آن بسیار ساده است، بنابراین به وضوح فرمی از ادبیات مردمی محسوب می گردد. ما در حال مشاهده نمایی هیجان انگیز از یکی از قالب های فرهنگ شفاهی عامه پسند هستیم که زیر سطح فرهنگ کلاسیک قرار گرفته است.
ویتمارش معتقد است که این شعر با سطرهای چهار-هجایی، با تکیه قوی در اول و تکیه ضعیف تر در هجای سوم می تواند پیوند گم شده میان دنیا گم شده شعر و ترانه شفاهی مدیترانه ای باستان و اشکال مدرن تر باشد که امروز می شناسیم. او می گوید چنین چیزی در دنیای کلاسیک تا کنون نظیر نداشته است.
او گفت: شعر بسیار مهم بود. همه هومر و این چیزها را می خواندند؛ اما می دانیم که زبان گفتاری واقعا مناسب آن نوع شعر نبود، بنابراین در بعضی مواقع مردم با اشعار تکیه دار پدیدار می شدند که معادل شعر مدرن است. این همان قالبی است که ما دائما از آن استفاده می کنیم و چنان برایمان طبیعی است که به نظر می آید دنیای است، اما این طور نیست و در واقع در فرهنگ یونانی در لحظه ای خاص رخ داده است. این شعر اولین پیدایش شعر تکیه دار را حداقل 300 سال به عقب می برد. ریتمی که در موسیقی راک اند رول و پاپ هم استفاده می گردد.
یکی از این سنگ های قیمتی که اشعار روی آن حکاکی شده به گردن زن جوانی آویخته بود که درون یک تابوت دان در مجارستان کنونی یافت شده است. ویتمارش که مقاله اش درباره این متن به تازگی در ژورنال کلاسیک کمبریج منتشر شده، معتقد است این ها بیشتر به وسیله افرادی از طبقه میانه جامعه روم خریداری می شدند. او گفت: فکر می کنم این شعر از این جهت مجذوب نماینده بود که به مردم اجازه می داد از طبقه بندی های موقعیتی بگریزند و مشارکت در شبکه فرهیخته تری را مطالبه نمایند.
ویتمارش زمانی به تاریخچه این اشعار پرداخت که آنا لفتراتو، همکار یونانی اش در کمبریج، گفت این شعر او را به یاد بعضی شعرهای بعد از قرون وسطی می اندازد. او گفت: این حرف مرا برانداشت تا به کند و کاو چیزی فراتر از سطح بپردازم و زمانی که این کار را کردم این پیوندها با اشعار بیزانسی رفته رفته روشن تر شد. این حقیقتا یک پروژه قرنطینه ای بود. در قرنطینه کارهای عادی ام را انجام نمی دادم و میلیون ها ایده در سر نداشتم. با تعداد محدودی کتاب در خانه گیر افتاده بودم و با وسواس در حال خواندن دوباره کتاب ها بودم تا اینکه فهمیدم واقعا چیز خاصی در این میان وجود دارد. علت اینکه هیچ کس تا به حال به آن به چشم شعر نگاه ننموده بود این است که در کنار آثار ادبی لیست بندی نشده، بلکه به اسم کتیبه لیست بندی شده است. ما ده هاهزار کتیبه از دوران باستان داریم که کسی به دنبالشان نبوده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانtafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل
faceraz.ir: فیس راز | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی
batask.ir: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس