12 جاذبه دیدنی اسکاتلند

به گزارش مجله سرگرمی، مناظر انگشت شماری در جهان پیدا می شوند که در زیبایی و خیال انگیزی به پای اسکاتلند برسند. گویی طبیعت در این سرزمین دست به جادو زده و شگفتی آفریده است.

12 جاذبه دیدنی اسکاتلند
چشم اندازهای رویایی اسکاتلند شهرت زیادی دارند؛ دورنمایی بی همتا از شهرهای کهن و تاریخی که گویی از دل کوهستان ها سر برآورده اند و چشم اندازی از قلعه های باستانی که در پس زمینه آن، قله های سر به فلک کشیده پوشیده از برف خودنمایی می نمایند. این کشور از تپه های منطقه لولند (Lowland) گرفته تا منطقه بکر و دورافتاده هایلندز (Highlands)، از مناظر شهری ادینبرو و گلاسگو گرفته تا مجمع الجزایر هبریدز (Hebrides)، مناظر بی همتایی را در برابر چشمانتان نمایان می نماید. در این مقاله قصد داریم شما را با 12 مکان شگفت انگیز و دیدنی اسکاتلند در اروپا آشنا کنیم.

1. جزیره اسکای

جزیره اسکای (Skye) را می توان چکیده ای از تمام شگفتی های اعجاب آور اسکاتلند دانست. این جزیره مناظری تحسین برانگیز و حیات وحشی منحصربه فرد دارد. علاوه بر این، اسکای، زادگاه شاعران بزرگ بوده است و از پیشینه فرهنگی قوی برخوردار است. ماجرای بیشتر رمان های معروف ویرجینیا وولف همچون فانوس دریایی در این جزیره اتفاق می افتد. در حیات وحش اسکای، حیواناتی نظیر گوزن قرمز و عقاب طلایی یافت می شوند. بسیاری از اهالی جزیره هنوز به پیشه کشاورزی اشتغال دارند و بر روی مزارع کوچک کار می نمایند. پیرامون اسکای، رشته کوه های سنگی و ناهموار کولین (Cuillin) و صخره های تماشایی پیرمرد استور (Old Man of Storr) در شبه جزیره تروتِرنیش (Trotternish)، قد برافراشته اند.

2. کارن گورم

کوهستان های کارن گورم (Cairngorm) حدود 40 میلیون سال پیش، حتی قبل از آخرین عصر یخبندان شکل گرفتند. این کوهستان ها دارای جنگل های باستانی و پنج قله برافراشته اسکاتلند نظیر بن مکدوی (Ben Macdhui)، براریاک (Braeriach)، کارن تول (Cairn Toul)، اسگور آن لوکِن اوئن (Sgor an Lochain Uaine) و کارن گورم (Cairn Gorm) است. کارن گورم سردترین و رفیع ترین ناحیه بریتانیا به شمار می رود و طبیعت بکر آن اسکی بازان، کوهنوردان، کوه پیمایان و علاقه مندان به تماشای چشم اندازهای مرتفع را مجذوب خود می نماید. انواع حیوانات نادر مانند عقاب طلایی، جغد برفی، عقاب دریایی، سنجاب قرمز، گوزن قرمز و تنها گله گوزن های شمالی منطقه در این ناحیه مرکزی اسکاتلند یافت می شوند.

3. لوک لوموند

دریاچه زیبای لوک لوموند (Loch Lomond) اغلب به عنوان مرز بین منطقه لولندز و هایلندز در نظر گرفته می شود. این دریاچه به خاطر آواز سنتیِ سواحل زیبای لوک لوموند (bonnie, bonnie banks of Loch Lomond) و زمین های گلف در ساحل جنوب غربی خود شهرت فراوانی دارد. دریاچه لوموند بیش از 30 جزیره را در خود جای داده است. جزیره اینچکُناچن (Inchconnachan)، محل زندگی گروه معدودی از کانگوروها است که در دهه 1940، توسط لیدی کولکوهون به این مکان آورده شدند. گفته می شود در بعضی از جزایر هنوز بقایای خانه های ماقبل تاریخی به نام کرانوگ (crannog) وجود دارد که برای دور ماندن از آب دریاچه لوموند روی پایه های چوبی ساخته می شدند.

4. لاک نس

لاک نس یا لخ نس (Loch Ness)، دومین دریاچه بزرگ اسکاتلند به شمار می رود. این دریاچه به طول تقریبی 37 کیلومتر از شهر اینوِرنس (Inverness) تا شهر فورت ویلیام (Fort William) گسترده شده است. با فرونشستن مه روی دریاچه، منظره ای فوق العاده از کوهستان ها و تپه های اطراف پدیدار می شود که یکی از زیباترین چشم اندازهای اسکاتلند محسوب می شود. برای مسافرانی که از لاک نس عبور می نمایند، قلعه اورکارت (Castle Urquhart) واقع در کرانه غربی دریاچه، توقف گاهی عالی خواهد بود.

5. ساحل آرگیل

ساحل آرگیل (Argyll Coast) باوجود مناظر تماشایی و مسحورنماینده، کم بازدیدنماینده ترین مناطق اسکاتلند محسوب می شود. خط ساحلی کرانه غربی مشرف به مجمع الجزایر اینر هیبریدز (Inner Hebrides) است و چشم اندازهای زیبای آن از جنگل های سرسبز و باستانی، سواحل سفیدرنگ، آب های نیلگون گرفته تا دره های عمیق و تپه های آن هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد نمود. ازلحاظ تاریخی این منطقه، زادگاه طایفه کَمپبل (Campbell) بوده است. این طایفه در خدمت دربار سلطنتی بریتانیا بودند و از نواحی هایلندز محافظت می کردند.

در نوار ساحلی آرگیل، قلعه های شگفت انگیز بی شماری ازجمله قلعه دوارت (Duart) به چشم می خورند. در گذشته، قلعه دوارت از ورودی تنگه مول (the Sound of Mull) محافظت می کرد و متعلق به طایفه مکلین (Maclean)، رقیب کمپبل ها، بود. در امتداد ساحل، روستاهای فراوانی را خواهید یافت که در زمان پاک سازی منطقه هایلند (Highland Clearance) متروکه شدند.

6. ادینبرو

ادینبرو یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان است که در خورِ فورث (Firth of Forth)، مدخل رودخانه فورث، قرار گرفته است. این ناحیه 350 میلیون سال قبل، در اثر فعالیت های آتش فشانی و سرد شدن مواد مذاب به وجود آمده است. امروزه ، ادینبرو به خاطر داشتن قلعه زیبا ادینبرو، نواختن طبل نظامی، خیابان رویال مایل (Royal Mile)، سبک معماری کلاسیک و بارونیال و همچنین دورنمایی چشم نواز از برج های مخروطی شکل، قلعه ها و شیروانی های کنگره دار خود در جهان شهرت دارد. در گذشته، هم زمان با عصر روشنگری، به این شهر، لقب آتن شمال را داده اند. در ادینبرو می توانید از گالری ملی اسکاتلند و همچنین یکی از بزرگ ترین فستیوال های فرهنگی جهان در ماه آگوست بازدید کنید.

7. جزیره استافا

شاید تابه حال اسم جزیره استافا (Staffa) به گوشتان نخورده باشد اما احتمالاً موسیقی که از اشکال بی مانند صخره های این جزیره الهام گرفته است، به نظرتان آشنا بیاید. در قرن نوزدهم، جزیره غیرمسکونی استافا در 8 کیلومتری غربی جزیره مول، به محلی جذاب و محبوب برای هنرمندان و نویسندگانی مثل نقاش انگلیسی، ترنر، کیتس و وردزورث از شاعران پرآوازه انگلیس تبدیل شد. آن ها به این سرزمین سفر نموده بودند تا از غارهای بزرگ آبی استافا دیدن نمایند.

این غارها با ستون های صخره ای از سنگ های چندضلعی بازالتی تشکیل شده اند. غار فینگال یکی از زیباترین غارهای آبی این جزیره است که شباهت زیادی به ساحل جاینتس کاز وی (Giants Causeway) در ایرلند دارد. این غار نام خود را از افسانه های اساطیری اسکاتلند گرفته است. یکی از بازدیدنمایندگان این جزیره فلیکس مندلسون، آهنگساز آلمانی، بود که آهنگ مشهور خود، هیبریدن اورتور (Hebridean Overture) را با الهام از صخره های فینگال خلق کرد.

8. جزایر اورکنی

جزایر اورکنی (Orkney) تنها 500 سال است که به خاک اسکاتلند ضمیمه شده اند. بعد از ناتوانی پادشاه نروژ در پرداخت کردن بهایی به عنوان جهیزیه دخترش، این جزایر به پادشاه اسکاتلند تعلق گرفت. بخش شمالی این جزیره یکی از مهم ترین و جالب ترین آثار باستان شناسی جهان را دارد. قلب اورکنی نوسنگی (Heart of Neolithic Orkney) از چهار اثر باستانی متعلق به عصر نوسنگی تشکیل شده که تحت همین عنوان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این آثار، آرامگاه حجره ای میزهو (Maeshowe) که در انقلاب زمستانی با تابش خورشید روشن می شود، حلقه سنگی برادگار (Brodgar) با شعاع 104 متر، سنگ های ایستاده استنس (Stenness) و زیباترین دهکده عصر سنگی در اروپا به نام اسکارا برا (Skara Brae) را در بر می گیرد. همچنین از دوره عصر آهن، انبارهای زیرزمینی و بروخ یا بروک های سنگی (stone brochs)، که نوعی برج های مدور بودند، به جای مانده است.

9. کالراس

کالراس (Culross) شهری قدیمی است که شاید تابه حال در فیلم ها یا تلویزیون با آن آشنا شده باشید. این شهر کوچک از قرن هفدهم و هجدهم به جای مانده و دارای زندان جادوگران، سنگفرش های قدیمی و ساختمان شهرداری است که ساخت آن به سال 1626 باز می شود. همچنین در کالراس نمونه های بی نظیری از معماری محلی را می توان دید. یکی دیگر از آثار به جای مانده از گذشته، قلعه ای زیبا است که مالک محلی به نام جرج بروس (George Bruce) آن را در سال 1597 بنا کرد. از دهه 1930 میلادی تا امروز، کوشش های زیادی برای نگهداری از شهر کالراس انجام گرفته و در فیلم های زیادی از آن به عنوان صحنه فیلم برداری استفاده شده است.

10. بیلاک نابا

بیلاک نابا (Bealach na Ba) که به آن بیلاخ نابا هم گفته می شود، یک جاذبه غیرمعمول و متفاوت به شمار می رود که در زبان اسکاتلندی به معنی راستا گله ها است. درگذشته، گله داران از این راستا کوهستانی عبور می کردند تا دام های خود را به بازاری در جنوب برسانند. این گذرگاه که یک راستا باریک میان بر است در شبه جزیره اپل کراس (Applecross) واقع در منطقه هایلندز غربی قرار گرفته است. در طول این جاده که از میان کوه هایی به بلندای 625 متر می گذرد، یکی از دیدنی ترین صخره های بریتانیا را خواهید دید. در بالاترین نقطه جاده، دورنمایی زیبا در برابر چشمان شما نمایان می شود و از فراز آن می توانید جزیره اسکای، روم (Rum)، مجمع الجزایر بیرونی هیبریدز و بلندی های تپه های وستر راس (Wester Ross) را تماشا کنید.

11. گلاسگو

گلاسگو (Glasgow) درست مثل ادینبرو، شهری پر جنب وجوش است با این تفاوت که گردشگران کمتری از آن بازدید می نمایند. این شهر که بزرگ ترین شهر اسکاتلند محسوب می شود، مهم ترین سازمان های تجاری و فرهنگی کشور نظیر اپرای اسکاتلندی، تئاتر ملی و باله اسکاتلندی را در خود جای داده است.

دو مجموعه مهم هنری و ادبی گلاسکو، گالری هنری و موزه کلوین گروو (Kelvingrove) و کتابخانه میچل (Mitchell) به روی عموم باز هستند. شهر گلاسگو به معماری منحصربه فرد خود می بالد و با شهر ادینبرو در عظمت و زیبایی به رقابت می پردازد. آثار معماری این شهر عمدتاً به سبک احیای یونانی (Greek Revival) و آرت نوو هستند که توسط معمارانی همچون الکساندر تامسون و چارلز رنیه مکینتاش خلق شده اند.

12. آیونا

جزیره ی آیونا (Iona) آرامگاهی باستانی است که پادشاهان اسکاتلند و شخصیت های تاریخی نظیر مکبث و دانکن در آن آرمیده اند. مکبث و شاه دانکن توسط شکسپیر در نمایشنامه مکبث به شهرت رسیدند. این جزیره خوش منظره در مجمع الجزایر اینر هیبریدز واقع شده است. در ادوار گذشته، ایونا به عنوان مرکز تحصیل علم در سرتاسر اروپا شناخته می شد. آیونا همچنین دارای نسخه های خطی زیبایی مثل کتاب کلز (Book of Kells) است که در قرن هشتم توسط راهبان صومعه آیونا ابی (Iona Abbey) نوشته شده اند. در اوایل قرن بیستم، چشم اندازهای چشمگیر آیونا، توانست نقاشان سرشناس اسکاتلندی نظیر فرانسیس کادل و ساموئل پیپل را از ادینبرو به سوی خود بکشاند تا در هوای تازه و مطبوع جزیره گردش نمایند و دست به خلق شاهکارهای هنری بزنند.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: گردشبان
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124995

به "12 جاذبه دیدنی اسکاتلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 جاذبه دیدنی اسکاتلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید