مقاصد جذاب برای سفر به جنوب ایران در نوروز

به گزارش مجله سرگرمی، زمان خیلی کمی تا عید نوروز و تعطیلات سال نو باقی مانده است. تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان ها برای سفر به جنوب ایران است. برای اینکه از این تعطیلات به خوبی استفاده کرد و کمی از کار و سختی­های زندگی فاصله گرفت و همچنین کمی استراحت و تفریح کرد، رفتن به سفر بهتر گزینه است.

مقاصد جذاب برای سفر به جنوب ایران در نوروز

برای اینکه سفری لذت­بخش و دلنشین داشت، باید قبل از آغاز سفر برای آن برنامه ­ریزی کرد.

برخی از افراد با خرید تورهای مسافرتی خیال خودشان را از برنامه ریزی برای سفر راحت می کنند اما؛ عده ای هم هستند که دوست دارند خودشان کارگردان سفرهایشان باشند. این افراد باید یک نقشه راه کامل از مسیری که می خواهند بفرایند داشتند باشند.

جنوب کشور، یکی از پرطرفدارترین مقاصد ایرانگردی در تعطیلات نوروز است. بی شک، صفا و صمیمیت مردمان خونگرم و مهمان نواز جنوب، هوای مطبوع بهاری و البته آبی بیکران خلیج فارس است که اینگونه مردم کشورمان را راهی شهرهای جنوبی می کند.

ما در این مقاله خبرنگاران قصد داریم راجع­به مقاصد جذاب برای سفر به جنوب ایران در نوروز صحبت کنیم.

سفر به استان هرمزگان، استان مردمان خونگرم و دلنشین جنوب

در این استان علاوه بر جزایر زیبایش، دیدنی های فراوان دیگری هم انتظار شما را می کشند که قطعا ارزشش را دارد تا از آن ها بازدید نمایید. معبد هندوها که به سبک معماری هندی بنا شده، مجموعه حمام و خانه گله داری، بازار بزرگ و بازار سیتی سنتر هم از دیدنی های این استان است.

جزایر زیبای کیش و قشم و بندرعباس از بهترین مناطق گردشگری این استان­اند که در ادامه مطلب بیشتر به آن­ها می­پردازیم.

سفر به بندرعباس، بزرگ ترین بندر ایران

بندرعباس که در گذشته به بندر گمبرون معروف بود امروزه یکی از دیدنی ترین شهرهای جنوب و استان هرمزگان است.

قرار دریافت اسکله شهید رجایی، بندر شهید باهنر و کارخانه های بزرگ و متعدد صنعتی در بندر عباس، این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب کشور تبدیل کرده است. همچنین موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس باعث ورود گردشگران زیادی در طول سال به این شهر می گردد.

جاذبه­ های دیدنی بندرعباس

دوره های تاریخی مختلف در بندرعباس، بناها و آثار تاریخی فراوانی را در آن به یادگار گذاشته اند.

مساجد تاریخی و اماکن زیارتی نیز در قسمت های مختلف بندر عباس به چشم می خورند. از طرف دیگر، موقعیت خاص جغرافیایی بندرعباس در جوار کوه و دریا، جاذبه های طبیعی برجسته ای نیز در این شهر ایجاد کرده اند.

معبد هندوها

بنای تاریخی معبد هندوها در مرکز شهر بندرعباس واقع شده است و با نام پرستشگاه بت گوران هم شناخته می گردد. در ساخت این بنا از سنگ های مرمر و سنگ های مرجانی استفاده شده است.

برکه های باران

آب انبارهای برکه باران با گنبدهایی هماهنگ و زیبا، در خیابان 22 بهمن بندرعباس، توجه مسافران و گردشگران را جلب می کنند. این مجموعه متشکل از پنج آب انبار است و چهار دهنه اصلی ذخیره آب دارد. موزه مردم شناسی خلیج فارس در این منطقه احداث شده است.

مسجد گله­ داری

مسجد گله داری از قدیمی ترین بناهای تاریخی بندرعباس است و در محله اوزی ها واقع شده است. این بنا بر طبق اطلاعات کتیبه سنگی اش، توسط حاج شیخ احمد گله داری ساخته شده است. مسجد گله داری مناره، شبستان، صحن و منبر دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت کلاه فرنگی

قدمت این بنای تاریخی در مرکز شهر بندرعباس به دوره صفویه می رسد. شکل ظاهری این بنای تاریخی و قرار دریافت گنبدی مانند کلاه روی بخشی از این عمارت باعث نام گذاری این بنای تاریخی شده است. در گذشته این عمارت کاربرد تجارت خانه داشت و در اطراف آن آب انبارهای متعدد به چشم می خورد.

مسجد دلگشا

مسجد دلگشا یا مسجد جامع بندرعباس از بزرگ ترین مساجد ایران در بندرعباس و مسجد مسلمانان اهل سنت است. قدمت این بنای تاریخی به بیش از 250 سال پیش باز می گردد.

رزرو آسان تور بندر عباس، بلیط پرواز بندرعباس، بلیط قطار بندرعباس و بهترین هتل های بندرعباس در خبرنگاران.

قشم، پهناورترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران

جزیره قشم در تنگه هرمز واقع شده است. قشم با شهر بندرعباس، بندر خمیر، جزیره لارک، جزیره هنگام، تنب کوچک و تنب بزرگ همسایه است. مساحت زیاد، تنوع آب و هوایی و پدیده های طبیعی خاص از ویژگی های قشم است.

آب و هوای قشم در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است. دمای بالای هوا و تابش مستقیم آفتاب قشم شما را در سفر به جزیره، حسابی برنزه می کند.

بهترین زمان سفر برای شرکت در رویدادهای جزیره قشم

مهم ترین رویداد این جزیره جشن نوروز صیاد است که طی یک روز در اواخر تیر ماه برگزار می گردد. در این روز صیادان به صید ماهی نمی فرایند و با پوشیدن لباس محلی نو و پایکوبی و موسیقی محلی این روز را از جشن می گیرند.

از برنامه های جشن نوروز صیاد می توان به پایکوبی های محلی گروهی همراه با موسیقی محلی، رنگ کردن درها و نخل ها، مراسم نمایشی با موسیقی و پایکوبی محلی که داستان جذابی هم دارد، به عنوان نشانه ای برای آغاز فصل جدید صیادی، هوا کردن بادکنک های کاغذی، شنا و آب تنی و ورود به آب با لباس های نو، مسابقات مختلف از جمله شنا، طناب کشی، غواصی، قایق رانی با قایق های پارویی، بازی های محلی مسابقات غذایی ویژه بانوان و نمایشگاه های صنایع دستی اشاره کرد.

رزرو آسان تور قشم نوروزی خبرنگاران، بلیط پرواز قشم و بهترین هتل های قشم در خبرنگاران.

بهترین زمان سفر به کیش

قصدتان از سفر تفریح است؟ یا برای خرید و استراحت می خواهید به سفر بروید؟ هر کدام از این موارد از هدف های سفرتان باشد جزیره کیش یکی از بهترین انتخاب هاست. در این جزیره امکانات تفریحی، گردشگری و تجاری متنوعی وجود دارد که برای همه سلیقه ها مناسب است.

جزیره کیش یکی از جزایر توریستی در خلیج فارس است که در استان هرمزگان در جنوب ایران واقع می باشد. کیش در جنوبی ترین مناطق کشور واقع شده است و همانطور که می دانید این مناطق مثل همه نقاط دیگر استان هرمزگان تابستان های گرم مرطوب و زمستان های مطلوبی دارند. معمولا دمای هوا 27 درجه سانتی گراد است و در موارد بسیار کمی از دمای 32 درجه سانتی گراد بالاتر می­رود.

فرهنگ غذایی در جزیره کیش

در جزیره کیش به دلیل تفاوت در ذائقه مردم بومی­اش فرهنگ غذایی متنوعی نیز دارند. در این شهر شما می توانید در مدت زمانی که مسافر هستید غذاهای متنوعی را میل کنید

سمک مشوی: همواره ماهی نقش بسزایی در تامین غذای افرادی دارد که در نزدیکی دریا زندگی می کنند. سمک مشوی هم ماهی سرخ شده مخصوص جزیره کیش است که مردم محلی آن را طبخ می کنند.

مضروبه: این غذا ترکیبی از ماهی است که به همراه نوعی سبزی و سیر تهیه می گردد و طعم خوشمزه ای را شکل می دهد.

مرگوگ یا مرقوق: این غذا نوعی خورش مخصوص است که اهالی این جزیره طبخ می کنند.

جاذبه های گردشگری در جزیره کیش

جزیره کیش، به دلیل دارا بودن آب و هوایی معتدل، از طبیعت خاصی برخوردار است. وجود مرجان ها و زلال بودن آب نیز از دیگر جذابیت های طبیعی کیش است. همچنین، کیش دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی بسیاری است که ممکن است برای همگان، شناخته شده نباشد.

کشتی یونانی

کشتی اهمیت تاریخی خاصی ندارد ولی همه آن را یکی از جاذبه های گردشگری کیش می­دانند. در واقع این کشتی متعلق به کشور یونان بوده است و به صورت اتفاقی و بنا بر هر دلیلی که معین نیست ناگهان در گل فرو می رود. برخی معتقدند که هوای مه آلود باعث شده که ناخدا های کشتی دید کافی برای هدایت آن نداشته باشند و این هم دلیل به گل نشستن آن بوده است.

شهر باستانی حریره

یکی دیگر از جاذبه های کیش، شهر باستانی حریره است. این واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

قنات (کاریز) کیش، پارک ساحلی سیمرغ، پارک ساحلی مرد ماهیگیر، پارک ساحلی مرجان از دیگر جاذبه های این شهر است.

رستوران های کیش

جزیره کیش، به جز مراکز خرید و دیدنی هایش، پر است از رستوران هایی با خدمات و غذاهایی بسیار متنوع. در این رستوران ها، انواع غذای ایرانی، دریایی، سنتی، فرنگی، و فست فود را خواهید یافت.

رزرو آسان تور کیش نوروزی خبرنگاران، بلیط پرواز کیش و بهترین هتل های کیش در خبرنگاران.

چابهار، سرزمین ناشناخته ها

استان سیستان و بلوچستان که یکی از قدیمی ترین استان های ایران است، دیدنی های زیادی دارد که هنوز بکرند و کمتر کسی آن ها را دیده است. یکی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شهر چابهار است که یکی از زیباترین ساحل های جنوب ایران را دارد. چابهار با اینکه یکی از منطقه های جنوبی است در بیشتر روزهای سال آب و هوای معتدلی دارد و از خنک ترین شهرهای جنوب است. دمای هوای چابهار معمولا از 31 درجه سانتی گراد بیشتر نمی گردد و در تابستان ها نیز از شهرهای دیگر جنوب ایران خنک تر است. زمستان های این بندر هم هوایی کاملا معتدل و بهاری دارد.

شرایط آب و هوایی در بندر چابهار

همانطور که از نام شهر چابهار پیداست این شهر هر 4 فصل سال را هوایی بهاری دارد، داشتن خنک ترین هوای بندری در تابستان ها و هوای مطبوع بهاری در فصل زمستان، به دلیل وزش بادهای قطب جنوب اقیانوس هند به سمت این ساحل از مهم ترین خصوصیات بندر چابهار می­باشد.

جاذبه های گردشگری در چابهار

کوه­های مینیاتوری

شاید سفر به سیاره مریخ برای همگان امکان پذیر نباشد، اما جای نگرانی نیست کسانی که واقعا دوست دارند نمادهایی از این سیاره را در کره زمین ببینند می توانند به چابهار سفر کنند و به سمت کوه های مینیاتوری بفرایند. این کوه ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار گرفته و از جمله پدیده های مورفولوژی در این منطقه به شمار می رود.

بندر گواتر

یکی از اصلی ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در چابهار بندر گواتر است که در انتهایی ترین نقطه جنوب شرقی ایران و در منطقه مرزی شهرستان چابهار با مرز مشترک پاکستان قرار گرفته است. این بندر بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان است که به آن گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان هم گرفته می­گردد.

رزرو آسان تور چابهار نوروزی خبرنگاران، بلیط پرواز چابهار و بهترین هتل های چابهار در خبرنگاران.

آبادان شهر وفاست

آبادان یکی از مدرن ترین شهرهای ایران در گذشته بوده که به شهر اولین ها هم شهرت داشته است. اولین سینمای روباز، ایستگاه آتش نشانی، پیتزا فروشی، کودکستان، سالن بیلیارد، پیست اسکی و پتروشیمی ایران در این شهر بود. افرایند رود، مسجد رنگونی ها، کلیسای گاراپت، رودخانه بهمن­شیر و پل کابلی تعدادی از جاذبه های گردشگری آبادان اند.

سوغاتی­ های آبادان

انواع خرمای مرغوب، رطب و دیری را از آبادان می توانید تهیه کنید. ادویه بسیار خوش عطر و بو، انواع ماهی تازه جنوب، میگو و انواع محصولات حصیری که از برگ خرما بافته می شوند، سوغات دیگر آبادان هستند.

قلیه ماهی، قلیه میگو، سمبوسه، فلافل، رنگینک، خورش بامیه، پاکوره، دال عدس، ماهی صبور کبابی و آش آبادان از جمله غذاهای محلی این شهر هستند.

جاذبه­ های گردشگری آبادان

موزه آبادان، مسجد رنگونی ها، کلیسای ارامنه گاراپت مقدس، موزه نفت، سینما نفت یا تاج سابق، سینما شیرین، بقایای سینما رکس، بازار ته لنجی ها، بازارهای قدیمی آبادان مانند کویتی ها، افرایندرود، رودخانه بهمنشیر، پل کابلی، زیارتگاه سیدعباس، دبیرستان رازی، و نخلستان های آبادان از دیدنی های این شهر به شمار می فرایند.

رزرو آسان تور آبادان نوروزی خبرنگاران، بلیط پرواز آبادان و بهترین هتل های آبادان در خبرنگاران.

شیراز، شهر بهارنارنج

شیراز یکی از شهرهایی است که در جهان، به دلیل وجود جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی، شهرت زیادی پیدا کرده و گردشگران از کشورهای دیگر و سراسر ایران برای دیدن جاهای گردشگری به آن سفر می کنند. با اینکه شیراز یکی از شهرهای جنوبی است آب و هوای نسبتاً معتدل تری دارد و سفر به آن در همه فصل های سال وجود امکان پذیر است.

جاذبه های دیدنی شیراز در تور نوروزی

شیراز شهر شعر و ادب پارس است؛ و بخش بزرگی از شهرتش را مدیون آرامگاه های شاعرانی بزرگ است. حافظیه یا آرامگاه حافظ شیرازی، لسان الغیب، در بلوار گلستان شیراز قرار گرفته و یکی از پربازدیدترین جاذبه های این شهر است. سعدیه یا آرامگاه سعدی، در دامنه کوهی در شمال شرقی شیراز نیز یکی دیگر از این جاذبه هایی است که سر زدن به آن ها تجربه بسیار جالبی خواهد بود.

آرامگاه شاهچراغ، حضرت میر سید احمد بن موسی (ع)، برادر امام رضا (ع) در مرکز شیراز قرار گرفته و از پربازدیدترین اماکن مذهبی و یکی از قطب های گردشگری زیارتی کشور است.

باغ های دیدنی شیراز

شیراز شهر گل و باغ های ایرانی است؛ این شهر زیبا باغ­های بسیاری را در دل خود جای داده است. باغ ارم یا باغ گیاه شناسی که سرونازش و باغ گل های رز آن شهرت جهانی دارند، با خیابان هایی به سبک معماری ساسانیان و عمارتی مجلل در مرکزش، در حال حاضر یکی از زیباترین باغ های ایران است.

بازار وکیل، در کنار مسجد جامع وکیل قرار گرفته و قدمت آن به بیش از 200 سال پیش می رسد. این بازار هنوز پابرجاست و از مهم ترین نقاط دیدنی و تجاری شیراز است.

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی، از زیباترین مساجد ایران بوده و از نظر معماری، کاشی کاری و مقرنس کاری، شاهکاری بی نظیر است.

برای بازدید از آثار ارزشمند دوران کهن، همانند مجموعه پاسارگاد، مجموعه تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب، باید چند کیلومتری از شهر به سمت اصفهان خارج شده و به شهر مرودشت بروید.

آثار باستانی و دیدنی های استان فارس و شهر شیراز آن قدر زیادند و ارزشمند، که در یک مطلب جای نمی گیرند و یک سفر برای دیدن تمامی آن ها کافی نیست.

رزرو آسان تور شیراز نوروزی خبرنگاران، بلیط پرواز شیراز و بهترین هتل های شیراز در خبرنگاران.

شیرازقشمچابهارکیش

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131358

به "مقاصد جذاب برای سفر به جنوب ایران در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاصد جذاب برای سفر به جنوب ایران در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید