لیست برترین دانشگاه های سوئد در سال 2019

به گزارش مجله سرگرمی، کشور پیشرفته سوئد در بخش اسکاندیناوی قاره اروپا و یکی از اعضای حوزه شینگن، با مناظر طبیعی متفاوت، تاریخچه و فرهنگی جذاب از شهرت فراوانی در سراسر جهان برخوردار است.

لیست برترین دانشگاه های سوئد در سال 2019

طبیعت کشور سوئد سرشار از مناظر بدیع، دریاچه ها، کوه ها و جنگل ها بوده و در مناطق شهری نیز ساختمان ها با معماری جذاب با خط ساحلی سوئد تلاقی می کنند. از این رو بدون شک دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد در کنار تحصیل و زندگی در این کشور خوش نام و پیشرفته، می توانند به گشت و گذار در گالری ها و موزه های بین المللی، پارک و شهربازی معروف لایزبرگ Liseburg و تفریحاتی مانند این بپردازند.

لازم به ذکر است که جمعیت تقریبی 10 میلیونی شهروندان در سراسر کشور سوئد و مناطق مختلف این کشور نظیر Norrland در شمال سوئد، Svealand در مرکز سوئد و Götaland در جنوب سوئد مستقر هستند. در کشور سوئد صدها جزیره به راحتی توسط قایق قابل دسترس بوده و از میان آنها مجمع الجزایر گوتنبرگ به عنوان یک مقصد توریستی در سوئد، مکانی ایده آل برای تفریح و تمدد اعصاب افراد، خصوصا دانشجویان بین المللی دانشگاه های سوئد خواهد بود.

باید خاطر نشان کنیم که کشور سوئد نه تنها مقصد ایده آلی برای تحصیل است، بلکه به واسطه هم مرز بودن با کشور نروژ، فنلاند و نزدیکی اش به کشور دانمارک، مکانی فوق العاده برای مسافرت نیز محسوب می گردد. بدین خاطر دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد، می توانند پس از پیروزیت در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی سوئد که در واقع همان ویزای شینگن است، در تعطیلات تابستانی و زمستانی خود به گشت و گذار در کشورهای اروپایی و شاخص جهان بپردازند.

بد نیست بدانید که ارز رایج کشور سوئد کرون است و عموما شهروندان کشور سوئد به زبان های رسمی سوئدی و فنلاندی صحبت می کنند، اما در عین حال تعداد زیادی از این افراد قادر به مکالمه روان به زبان انگلیسی نیز هستند و از این جهت فضای مناسب و ایده آلی را برای دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد و زندگی در این کشور به ارمغان می آورند.

اما برای تحصیل در دانشگاه های سوئد به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما نیازمند این هستید تا از طریق وبسایت پذیرش دانشگاه مربوطه سوئدی، با آماده سازی و ارسال فرم درخواست، شواهد واجد شرایط بودن و داشتن مهارت زبان انگلیسی و داشتن شرایط تحصیلی ورود به دانشگاه، اپلای کنید.

شما می توانید به عنوان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد حداکثر چهار رشته کارشناسی را برای اپلای کردن انتخاب کنید و میبایست در پروسه اخذ پذیرش تحصیلی خود از طریق دپارتمان پذیرش هر یک از دانشگاه های سوئد، از تمامی فرآیندهای درخواست و ددلاین های دانشگاه مطمئن گشت.

اگرچه برای آن دسته از افرادی که به تازگی مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را به خاتمه رسانیده اند، ددلاین و یا همان ضرب العجل فصل پاییز در مقطع کارشناسی دانشگاه های سوئد، ژانویه سال قبلی خواهد بود.

در ادامه قصد داریم تا براساس آمار اخیر وب سایت رسمی رتبه بندی دانشگاه های معتبر جهان در سال 2019، به معرفی برترین دانشگاه های سوئد بپردازیم.

دانشگاه کارولینسکای سوئد (Karolinska Institute)

دانشگاه سوئدی Karolinska Institute یکی از برترین دانشگاه های سوئد است که بخاطر تحقیقات پزشکی تراز اول و جهانی اش به خود می بالد و همواره به عنوان یکی از موسسات آموزشی عالی برای رشته پزشکی در سراسر جهان شناخته می گردد.

این دانشگاه در شهرداری سولنا Solna در نزدیکی شهر استکهلم واقع شده و در سال 1810 پس از اینکه یک نفر از هر سه سرباز سوئدی در جنگ روسیه، در بیمارستان های منطقه فوت می کردند، این دانشگاه خوشنام توسط King Karl XIII برای آموزش جراحان ارتش تاسیس شد.

از آن زمان تاکنون این دانشگاه به دو پردیس KI Campus Solna و KI Campus Huddinge گسترش یافته که اولی در سمت شمال غربی و پردیس دومی آن در Flemingsberg در سمت جنوبی استکهلم سوئد واقع شده است.

همچنین هر دو پردیس دانشگاه کارولینسکا در حدود 10 تا 15 دقیقه از طریق پیاده روی و یا مترو با مرکز شهر فاصله دارند؛ کارولینسکا همچون دیگر دانشگاه های برتر سوئد، رشته های متنوعی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکترا به دانشجویان ارائه می دهد.

در حال حاضر، دانشگاه کارولینسکا به عنوان برترین دانشگاه کشور سوئد در رتبه چهلم رنکینگ جهانی و 61 ام از لحاظ شهرت قرار گرفته است. این دانشگاه دامنه وسیعی از رشته های حوزه سلامت و علوم زندگی و دیگر رشته های تحصیلی مقاطع ارشد و تکمیلی را ارائه می دهد. برای مثال، رشته های کارشناسی این دانشگاه شامل پزشکی، روانشناسی، روان درمانی، دندانپزشکی، مامایی، پرستاری، شنوایی سنجی، دیدسنجی، فیزیوتراپی، پرتونگاری، کار درمانی و آسیب شناسی زبان و سایر رشته های تخصصی می گردد.

قرارگیری دانشگاه کارولینسکا در رتبه شماره یک دانشگاه های سوئد بدون شک بی دلیل نیست، این دانشگاه با برخورداری از قریب به 6000 دانشجو، دارای یک بیمارستان پیشرفته در نزدیکی خود است که دانشجویان می توانند به تمرین و انجام تحقیقات پایه تجربی، تحقیقات پیوسته و پرستاری در آن بپردازند؛ همچنین لازم به ذکر است که دانشگاه کارولینسکا از برنامه های تبادل دانشجو با دانشگاه های بین المللی کشورهای استرالیا، چین، دانمارک، فنلاند و هلند بهره می برد و به تنهایی مرکز تحقیقاتی پیشرفته و پیشتاز در سراسر کشور و دانشگاه های سوئد محسوب می گردد.

مجمع اعضای نوبل دانشگاه کارولینسکا نیز از افرادی تشکیل می شوند که از سال 1895 توسط آلفرد نوبل فقید، حق انتخاب کاندیدها و نامزدهای جایزه نوبل رشته روان شناسی/ پزشکی را دارا هستند. بد نیست بدانید که در کمال ناباوری، از هشت فرد سوئدی که پیروز به دریافت جایزه نوبل شده است، 5 نفر فارغ التحصیل دانشگاه کارولینسکا بوده اند.

دانشگاه اوپسالای سوئد (Uppsala University)

دانشگاه اوپسالا به عنوان یکی دیگر از برترین دانشگاه های سوئد در سال 1477 میلادی تاسیس شده و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور سوئد، کار خود را با تاکید بر روی رشته الهیات با تنها 50 دانشجو شروع نموده است. این دانشگاه به عنوان یکی از برترین موسسات تحقیقاتی و دانشگاه های سوئد دارای رنکینگ 87 برترین دانشگاه های جهان و 91 مشهورترین دانشگاه های جهان است.

اما با توجه به پیشینه تاریخی این دانشگاه، پردیس های دانشگاهی واقع در شهر اوپسالای کشور سوئد به صورت فوق مدرن طراحی شده اند و در صورت روبرو با آنها به هیچ وجه نمی توانید به قدمت این دانشگاه معتبر پی ببرید. به طور کلی 9 دپارتمان تحصیلی در دانشگاه اوپسالا وجود دارد که شامل هنر و علوم اجتماعی، پزشکی و داروسازی و علوم و فناوری و 70 رشته تحصیلی مقطع کارشناسی می گردد.

همچنین بیش از 45000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این میان، 12 درصد از آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

در این بین رشته های مرتبط با حقوق، پزشکی و روانشناسی، محبوب ترین رشته های انتخاب شده در میان دانشجویان بومی و بین المللی این دانشگاه هستند.

باید خاطر نشان کنیم که اغلب رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه اوپسالا به زبان سوئدی تدریس می شوند و تنها برخی از رشته های مقطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاه اوپسالا به عنوان یکی از برترین دانشگاه های سوئد دارای چندین پردیس است که شاملBiomedical Centre به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علوم زندگی است که در پایگاه نظامی قدیمی شهر واقع شده و پردیس دیگر دانشگاه نیز بر روی جزیره گاتلند Gotland، به عنوان میراث جهانی یونسکو و یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی و تفریحی سوئد با سواحلی بکر قرار گرفته است.

در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد و خصوصا دانشگاه اوپسالا، دپارتمان پذیرش این دانشگاه نسبت به پروسه پذیرش دانشجویان بومی و بین المللی گزینشی تر و حساس تر شده است و با بیش از 500 دانشگاه بین المللی در سراسر جهان توافق نامه تبادل دانشجو امضا نموده است.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، دانشگاه اوپسالا به عنوان یکی از برترین دانشگاه های سوئد از همان ابتدا دارای پیش زمینه ای مذهبی بوده و از همین رو در مراسم علمی مهم خود زنگ کلیسای جامع شهر را به صدا در می آورد. یکی دیگر از رسومات این دانشگاه محبوب سوئدی، کلاه های سفید دانشجویان است که برای نخستین بار در سال 1840 میلادی توسط دانشجویان دانشگاه اوپسالا پوشیده شد.

این رسم دیرینه هر ساله در تاریخ 30 آپریل توسط دانشجویان به مناسبت عید Walpurgis Eve و برای آمدن بهار به انجام می رسد. این دانشگاه همچنین خانه قدیمی ترین باغ گیاه شناسی کشور سوئد با بیش از 9000 نوع گیاه محسوب می گردد.

این باغ بخشی از قلعه سلطنتی بوده که توسط King Gustav III به دانشگاه اوپسالا اهدا شده است. بد نیست بدانید که شاهزاده ویکتوریای سوئد (Crown Princess Victoria of Sweden) در سال 2009 در مقطع کارشناسی در رشته هنر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و همچنین آلفرد نوبل نیز در سال 1893 از این دانشگاه دکترای افتخاری کسب نموده است.

دانشگاه اوپسالا خاستگاه محققین و افراد برجسته ای نیز بوده که از میان آنها می توان به Carl Linnaeus پروفسور قرن 18 دانشگاه اوپسالا که سیستم طبقه بندی طبیعت را به وجود آورده و Anders Celsius، پروفسور ستاره شناس که مقیاس درجه سانتیگراد را طراحی نموده اشاره کرد.

در مجموع 8 برنده جایزه نوبل با این دانشگاه ارتباط کاری داشته و دپارتمان تحصیلی اوپسالا از افراد برجسته ای نظیر کارآفرین حوزه IT و موسس اسکایپ، Niklas Zennström بهره می برد.

ناگفته نماند که دانشگاه اوپسالا به عنوان یکی از برترین دانشگاه های سوئد، دارای بزرگترین کتابخانه در کشور سوئد است و شهر اوپسالا نیز چهارمین شهر بزرگ این کشور محسوب می گردد.

دانشگاه لوند سوئد (Lund University)

دانشگاه لوند سوئد یکی دیگر از برترین دانشگاه های سوئد و جهان است که در شهر لوند در بخش جنوبی کشور سوئد واقع شده (در نزدیکی دانمارک و آلمان) و دارای پردیس هایی در مالمو Malmö و هلسینگبورگ Helsingborg بوده و از لحاظ رتبه بندی جهانی دارای رنکینگ 98 و از لحاظ شهرت دارای رتبه 91 در جهان است.

این دانشگاه علوم و تحقیقات دولتی با برخورداری از بیش از 41000 دانشجو در سال 1666 میلادی تاسیس شده که 3000 تای آنها در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و همچنین با داشتن بیش از 7000 پرسنل تحصیلی و بیش از 20 مرکز و موسسه تحقیقاتی، یکی از بزرگترین موسسات آموزشی و تحقیقاتی شمال اروپا و مناطق نوردیک محسوب می گردد.

این دانشگاه دارای یکی از متنوع ترین و گسترده ترین رشته های تحصیلی با بیش از 300 رشته از جمله اقتصاد، هنر و علوم انسانی، الهیات، حقوق، موسیقی و تئاتر، پزشکی، علوم و علوم اجتماعی در مقاطع مختلف دانشگاهی و 2000 دوره تحصیلی است.

دانشگاه لوند همچنین به عنوان یکی از برترین دانشگاه های سوئد با برخورداری از قریب به 600 شریک دانشگاهی در 70 کشور جهان، در انجمن های دانشگاه های تحقیقاتی اروپا European Research Universities ، Universitas 21 و شبکه جهانی دانشگاه های تحقیقاتی عضویت دارد.

قدمت شهر لوند سوئد به سال 990 میلادی یعنی چیزی بیش از 1000 سال پیش بر می گردد و از این رو در کنار خیابان های سنگفرش شده و قدیمی شهر لوند، می توان رستوران ها، فروشگاه های مدرن و اماکن متعدد فرهنگی جدید را نظاره کرد.

ساختمان دانشگاه لوند سوئد با رنگ های آبی تیره و برنزی رنگ آمیزی شده اند که در نگاه اول بسیار جلب توجه می کند، اما نکته ای که در این رنگها نهان شده، شعار آنها (Ad utrumque) به معنی برای کتاب و شمشیر آماده باش است که با این رنگها هماهنگی کامل دارد.

دانشگاه لوند دارای دو تجهیزات مهم علمی: the MAX IV یک آزمایشگاه الکترونیک شتاب دهنده برای تحقیقات در زمینه تشعشات، فیزیک هسته ای و فیزیک شتاب دهنده است و European Spallation Source (ESS) که برای تحقیقات مصالح و مواد به کار می رود.

فناوری سیستم تشخیص چهره، فناوری بیسیم بلوتوث(که نام آن از پادشاه اسکاندیناوی و رئیس وایکینگها گرفته شده) و نخستین داروی نیکوتین با نام Nicorette که برای کمک به ترک سیگار تولید و توسعه یافته از ابداعات و اختراعات مهم این دانشگاه معتبر سوئدی است و به همین خاطر بی دلیل نیست که این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های سوئد و جهان محسوب می گردد.

دانشگاه استکهلم سوئد (Stockholm University)

دانشگاه معروف استکهلم یکی دیگر از برترین دانشگاه های سوئد است که در حال حاضر دارای رتبه 153 رنکینگ جهانی بوده و به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های منطقه اسکاندیناوی، در سال 1878 به عنوان کالج تاسیس شد و از سال 1960 به طور رسمی به عنوان دانشگاه فعالیت خود را ادامه داده است.

این دانشگاه برای اولین با رشته های متنوع ریاضیات، فیزیک، شیمی و زمین شناسی شروع به کار کرد، سنتی که تاکنون ادامه یافته و نسبت به قبل تنوع بسیار بیشتری نیز پیدا نموده است. دانشگاه استکهلم سوئد اکنون میزبان بیش از 70000 دانشجو است که از این میان قریب به 1400 دانشجوی تبادلی را هر ساله می پذیرد.

بیش از 80 رشته تحصیلی به زبان های سوئدی و انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه استکهلم سوئد تدریس می گردد و در دسترس عموم دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه نه تنها به عنوان یکی از برترین دانشگاه های سوئد شناخته می گردد، بلکه از دیرباز تاکنون، یکی از مراکز پیشگام تحقیقاتی در زمینه علوم، علوم انسانی و اجتماعی بوده است.

دانشگاه استکهلم سوئد دارای چهار دانشکده و 64 دپارتمان تحصیلی مجزا در پردیس خود واقع در شمال شهر ناحیه Frescati استکهلم است، جایی در میان National City Park که برای نخستین بار در جهان، پردیس دانشگاه در محیط سرسبز پارک قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که پردیس این دانشگاه خوشنام با حجم زیادی از پوشش گیاهی و جانوری نظیر 800 نوع گیاه گلدار و بیش از 100 نوع پرنده در مجاورت دریاچه Brunnsviken و سواحل شمالی سوئد قرار گرفته است.

همچنین تاکنون چهار تحقیق دانشگاه استکهلم مستحق دریافت جایزه نوبل شده و پنجمین تحقیق مهم این دانشگاه نیز برنده جایزه Sveriges Riksbank Prize در زمینه علوم اقتصاد شده است. باید خاطر نشان کنیم که مرکز شهر با فاصله ای کمی از پردیس دانشگاه قرار گرفته است و به راحتی از طریق مترو تمامی امکانات تجاری و فرهنگی شهر برای دانشجویان قابل دسترس است.

دانشگاه فناوری کی تی اچ سوئد (KTH Royal Institute of Technology)

آخرین موسسه آموزشی عالی لیست برترین دانشگاه های سوئد این نوشتار دانشگاه فناوری کی تی اچ رویال سوئد(KTH Royal Institute of Technology) است که عنوان بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه فناوری سوئدی شهر استکهلم را نیز یدک می کشد.

براساس آخرین آمار وبسایت timeshighereducation، دانشگاه KTH استکهلم سوئد دارای رتبه 187 جهانی و پنجم کشور سوئد است، این دانشگاه قریب به 60 رشته تحصیلی مقطع ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و همچنین 15 برنامه کارشناسی ارشد مشترک و یا به اصطلاح joint masters programmes را با همکاری با دیگر دانشگاه های مطرح فنی ارائه می دهد.

در این میان متاسفانه تنها یک رشته تحصیلی در دانشگاه فناوری KTH Royal در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه و تدریس می گردد که دوره ای تمام وقت و سه ساله است و دانشجو پس از اتمام دوره قادر به فعالیت در بازار کار جهانی و یا ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که چیزی قریب به یک سوم از ظرفیت آموزشی سطح دانشگاهی تحقیقات فنی و مهندسی سوئد تحت اختیار دانشگاه کی تی اچ KTH است. این دانشگاه یک موسسه عظیم و قدرتمند تحقیقاتی و آموزشی است که رشته های متنوع زیادی از جمله علوم طبیعی، مهندسی، معماری، مدیریت صنعتی و برنامه ریزی شهری را پوشش می دهد.

این دانشگاه همچنین به عنوان برترین دانشگاه فنی و فناوری در میان دانشگاه های سوئد همکاری نزدیکی با صنایع مختلف و جامعه دارد و بدین طریق عرصه ای طبیعی را برای پیاده سازی عملی نتایج تحقیقات به وجود آورده است.

رویکرد این دانشگاه نسبت به تحقیقات بسیار گسترده است، تحقیقات رشته های مختلف علمی در کنار کار عملی گروه تحقیقات، با نظم خاصی پیگیری می گردد و همچنین تحقیقات ابتدایی به موازات تحقیقات کاربردی هدایت و اداره می گردد.

دانشگاه KTH به عنوان برترین دانشگاه فناوری در بین دانشگاه های سوئد، میزبان چندین مرکز تحقیقاتی بین المللی است و همچنین در میان سه عضو دانش و نوآوری سازمان اروپایی EIT (InnoEnergy در زمینه انرژی پایدار و EIT ICT Labs در زمینه تحقیقات و ارتباطات) یکی از شرکای اصلی محسوب می گردد.

همچنین لازم به ذکر است که افراد شاخصی نظیر بازیگر Dolph Lundgren و مدیر اجرایی شرکت Elsevier Erik Engstrom و یکی از بنیانگذاران ولوو، Gustaf Larson از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

در ادامه توجه شما را به رنکینگ کلی دانشگاه های سوئد در سال 2019 جلب می نماییم:

کارشناسان مجرب بخش تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران (خبرنگاران مهاجر) با سالها تجربه در امر ارائه مشاوره تحصیلی رایگان، اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی شینگن، آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: نیلگام
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31894

به "لیست برترین دانشگاه های سوئد در سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست برترین دانشگاه های سوئد در سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید