یاسر طالبی: تاج زاگرس صدا و قصه پرغصه مردم آذربایجان غربی را بیان می نماید
به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا)-یاسر طالبی می گوید بخشی از خاطرات گروه فیلمبرداری مستند تاج زاگرس تکان دهنده است و این گروه عجیب ترین چیزهایی که یک انسان در طول زندگی اش می بیند را در چند ماه به چشمان خود دیده اند.
یاسر طالبی کارگردان فیلم مستند در گفت وگو با خبرنگار پانا با اشاره به فراوری یک مجموعه مستند جدید برای عید گفت: مشغول کار بر یک سریال مستند با نام تاج زاگرس برای شبکه مستند هستیم. ساختار این مستند سفر است و راوی آن مهدی خلیلی است.
طالبی ادامه داد: مقصد تازه سفرمان به سرزمینی از موهبت مردمانی با فرهنگ های مختف با جغرافیایی از آیین های زیبا، خوراکی های بومی خوشمزه و محصولات صادراتی متنوع است. سرزمینی که به رنگین کمان اقوام در دامانِ دریاچه درخشنده شهره ست و تنها نقطه ای از ایران محسوب می گردد که با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز است. راه ورود به غرب از دل این سرزمین می گذرد و یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور محسوب می گردد.
به سراغ مردمانی ساده، مهربان و البته از حیث شادی، بی کران رفته ایم
وی مطرح نمود: این سرزمین قلبی از تاریخ دارد و مردمانش شوق زندگی را در وجود خودشان کشف نموده اند، مردمانی ساده، مهربان و البته از حیث شادی، بی کران. حالا در سفری خاطره انگیز، به سوی شمال غرب ایران، تاج زاگرس می رویم.
این کارگردان درباره مستند تاج زاگرس و فصل های قبلی آن شرح داد: در طول این سفر با آیین ها، سنت ها، اماکن باستانی و تاریخی، غذاهای محلی آشنا می شویم. این مستند پیشتر در فصل هایی با نام های در قلب کومش، گلستانم آرزوست و رویای کارمانیا فراوری شده است که در هر فصل به استانی جدید می رفتیم، تمام آن فصل ها در شبکه های مختلف پخش شده اند. سری جدید نیز به استان آذربایجان غربی اختصاص داده می گردد، تمام کوشش ما این بوده که جغرافیای تازه و کمتر دیده شده این استان را نشان بدهیم و مخاطبان را با تنوع جغرافیایی و قومیتی که در این استان هست آشنا کنیم و آنها را در جریان سفر به این استان و نادیدنی های آن همراه سازیم.
سینمای مستند حالم را خوب می نماید
کارگردان مستند دلبند با اشاره به این مستند و اتفاقاتی که بعد از ساخت آن برای او افتاده گفت: بعد از دلبند توانستم با کمپانی های خارجی ارتباط برقرار کنم و در عرصه بین الملل با آدم های جدیدی آشنا شوم. مهمترین اتفاقی که بعد از این مستند برای من افتاد این بود که فیلم بعدی ام را آغاز کردم بدون اینکه چشم انتظار کسی باشم. همواره بر این باور بوده ام که باید به دنبال خواسته های خودم بروم. با اینکه هفت تله فیلم برای شبکه های سراسری ساختم اما تنها سینمای مستند است که حال من را خوب می نماید و دلیلش کشف و آشنایی آدم های جدیدی هستند که در این حوزه پیدا می کنم. من عاشق یادگیری هستم و در سینمای مستند شرایط به گونه ای است که دائما در حال یادگیری هستم.
پلتفرم های اکران فیلم آنلاین، فیلم مستند پخش نمی نمایند
طالبی با اشاره به اکران فیلم دلبند گفت: در واقع کوششمان این بود که فیلم دلبند را اکران کنیم اما متاسفانه پلتفرم هایی که در حال فعالیت هستند فیلم مستند اکران نمی نمایند. بسیار مشتاق اکران آنلاین فیلم دلبند هستم زیرا بسیاری از مخاطبانم پیگیر زمان و نحوه اکران آنها هستند. ما برای اکران فیلم مستند دلبند به وسیله پلتفرم های مجازی اقدام کردیم اما متاسفانه جز یک برنامه که به تازگی آغاز به کار نموده است هیچکدام از پلتفرم های اکران مجازی از فیلم مستند حمایت نمی نمایند.
سرنوشت در راه جشنواره های داخلی و بین المللی
طالبی با اشاره به فیلم مستند جدید خود شرح داد: بعد از مستند دلبند فراوری مستند جدیدم را آغاز کردم و حالا بعد از گذشت دو سال مشغول تدوین مستند جدیدم هستم. نام این مستند جدید سرنوشت، داستان این مستند به رابطه عاشقانه یک دختر و پدرش می پردازد. سعی دارم بعد از اکران این مستند در جشنواره های داخلی، آن را به وسیله کانال هایی که در کشورهای خارجی دارم به مشارکت یکی از کمپانی های فیلم و سریال، نمایش دنیای مستند جدیدم را آغاز کنم.
این کارگردان با اشاره به لوکیشن مستند سرنوشتمطرح نمود: لوکیشن این مستند مانند دلبند در شهر ساری بوده است. چون خودم اصالتا در شمال کشور به دنیا آمده ام بیشترا سعی می کنم سوژه هایم را در آنجا پیدا کنم و بسازم.
چالش های فیلمبرداری در کرونا
کارگردان مجموعه تلویزیونی مستند تاج زاگرس با اشاره به چالش های فراوری این مستند در ایام کرونا گفت: یکی از چالش های عظیم تاج زاگرس این بود که با ویروس کرونا روبرو شدیم زیرا به خاطر این ویروس زمان فیلمبرداری دائما عقب می افتاد، فیلمبرداری از تابستان به پاییز موکول شد و به خاطر این مشکل زیبایی های طبیعت را از دست می دادیم. درنهایت در دورانی که شرایط شهرها قرمز بود تصمیم گرفتیم برای رسیدن به پخش نوروز یک سری قوانین و مقررات وضع کنیم و براساس آنها موظف شدیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.
طالبی ادامه داد: زمانی که به استان آذربایجان غربی رسیدیم تصمیم گرفتیم ابتدا به سراغ روستاها برویم زیرا در روستاها طبیعت بکر و آداب و رسوم و مردمانی بسیار صمیمی و مهمان نواز هستند. در استان آذربایجان غربی از جنوبی ترین نقطه که شهرستان تکاب هست فیلمبرداری را آغاز کردیم و از راستا روستاهای مرزی عبور کردیم و توانستیم در 20 روز این اتفاق را رقم بزنیم.
دلشوره های کرونایی
این کارگردان با اشاره به اینکه در جریان سفر به آذربایجان غربی خودش را قرنطینه نموده توضیح داد: در روز بیستم فیلمبرداری دچار عارضه گلودرد شدیم و خودمان را قرنطینه کردیم. فکر می کردم کرونا گرفته ایم اما خوشبختانه کرونا نبود و خیلی زود بهبود یافتیم البته فقط من و تهیه نماینده مجموعه دچار بیماری شدیم. بعد از آن راستا جنوب تا شمال آذربایجان غربی را طی کردیم که در نخستین روزهای پاییزی بود و ما با طبیعتی بکر و رنگین کمانی از تصاویر بدیع از مناظر طبیعی رو به رو شدیم.
در روستاهای مرزی، احساس امنیت خاطر داشتم
طالبی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مسائل داستان امنیت در مرزها بود که باید متعهد می شدیم که خودمان امنیتمان را تامین خواهیم کرد. اما برخلاف چیزی که به نظر می رسید برای من آشنایی با مردمان سرزمینمان تجربه متفاوتی بود و آنجا بسیار امنیت خاطر داشتیم. صفا و صمیمیتی که در وجود مردم بود خاطرات بسیار زیبا و فراموش نشدنی برای عوامل پروژه تاج زاگرس رقم زد. توانستم در خطوط مرزی با آیین و سنت های مردم کشورم همراه شوم و به کشف زندگی مردمی که کمتر دیده شده اند بپردازم.
کولبر، غصه پر درد
این کارگردان با اشاره به افزایش کولبری در شهرها و روستاهای مرزی گفت:تجربه من به عنوان فیلمساز این بود که صدا و قصه پرغصه مردم کشورم در آن جغرافیا را شنیدم. به علت عدم سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی و صنعت در سردشت بیشتر ساکنین به علت بیکاری مجبور به مهاجرت می شوند. مهاجرتی که ناخواسته و بر سر اجبار است. خیلی ها برایشان سوال است چرا ساکنان مناطق مرزی کولبری می نمایند و تعداد کولبران بی شمار شده است. آنجا من کولبران را به چشم خودم دیدم، کولبران تمامشان ساکنان روستاهای مرزی هستند و جالب است که بخش اعظم آنها تحصیل نموده و دارای خانواده هستند و به عبارتی نان آور خانواده اند اما به دلیل اینکه شغلی برایشان وجود ندارد و نتوانسته ایم درست سرمایه گذاری کنیم آنها مجبورند با کمترین دستمزد جانشان را کف دستشان بگذارند و کولبری می نمایند.
طالبی می گوید بخشی از خاطرات گروه فیلمبرداری مستند تاج زاگرس تکان دهنده است و این گروه عجیب ترین چیزهایی که یک انسان در طول زندگی اش می بیند را در چند ماه به چشمان خود دیده اند.
کارگردان مستند دلبند با اشاره به جاذبه های طبیعی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی استانی سراسر زیبایی و یکی از پرآب ترین استان های کشورمان است و دارای اماکن تاریخی و باستانی فراوانی از دوران هاشوریان و مادهاست. تنوع قومیت ها در این استان بسیار زیاد است در طول تاریخ ساکنین این منطقه ارامنه بوده اند به همین مناسبت کلیساهای زیادی در آنجا هستند. زمانی این استان تحت تسلط آشوری ها بوده که از آنها هم آثاری چون کلیسای آشوریان که یکی از قدیمی ترین کلیساهای دنیا است و بسیاری از آثار تاریخی دیگر به جا مانده است.
حرف آخر
این کارگردان در خاتمه گفت: به مردم عزیز کشورم پیشنهاد می دهم یک برنامه ریزی سفر به آذربایجان غربی داشته باشند و به روستاهای نوار مرزی نیز سری بزنند. البته باید قبل از این کار رایزنی هایی با بخش های امنیتی داشته باشند زیرا به عنوان مثال کسی نمی توانید در کنار رودخانه پر فروغ ارس که مرز ایران و جمهوری نخجوان است بایستد و عکس بگیرد. اینها قوانینی هستند که گروه فیلمبرداری ما مجوزش را داشت اما در حالت عادی نمی گردد اینکار را کرد. همچنین به مخاطبان پیشنهاد می دهم حتما این مستند را ببینند و از دیدن آن لذت ببرند و در کنار ما از زیبایی های روستاهای مرزی لذت ببرند.
منبع: خبرگزاری پاناlov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک
wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها
abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان