گزارش خبرنگاران، 7 کاندیدای نهایی تایید شده برای ریاست جمهوری قزاقستان

به گزارش مجله سرگرمی، کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان 7 نامزد نهایی از میان 9 نفر کاندیدای ثبت نام شده برای انتخابات پیش رو را تایید کرده است.

گزارش خبرنگاران، 7 کاندیدای نهایی تایید شده برای ریاست جمهوری قزاقستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با استعفای ناگهانی نورسلطان نظربایف، که از بدو استقلال این کشور در 1991 ریاست جمهوری قزاقستان را بر عهده داشت، این کشور را وارد مرحله جدیدی از تحولات سیاسی کرد.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان، قاسم ژومارت توکایف، رئیس مجلس سنا تا برگزاری انتخابات عهده دار کرسی ریاست جمهوری شد و نظربایف نیز به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی این کشور به کار خود ادامه می دهد.

در پی این تحولات بر خلاف اظهارات پیشین مقامات قزاق، برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت. این امر البته اعتراضات محدودی را در شهرهای آلماتی و نورسلطان (آستانه سابق) به وجود آورد که با ورود نیروهای امنیتی و تعاملات اجرا شده با مخالفین برطرف شد و به نظر می رسد ثبات نسبی مورد نظر برای برگزاری انتخابات همچنان وجود دارد.

به همین دلیل کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان اعلان کرد که نامزدهای ریاست جمهوری می توانند مطابق قانون اساسی این کشور در کمیسیون مذکور ثبت نام کنند. تا سرانجام موعد مقرر (6 مه 2019) 9 نفر از چهره های سیاسی و کنندگان احزاب این کشور در این کمیسیون ثبت نام کردند که 7 نفر از این افراد توانستند مجوز شرکت در انتخابات را دریافت کنند. کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور می بایست به زبان قزاقی تکلم کرده و عاری از 107 نوع بیماری ذهنی و جسمی باشند.

1. قاسم ژومارت توکایف، کننده حزب نور اوتان

توکایف در حال حاضر رئیس جمهور موقت قزاقستان است و اصلی ترین شانس پیروزی انتخابات پیش رو به شمار می رود. وی به عنوان کننده حزب حاکم نور اوتان از حمایت کامل نورسلطان نظربایف، رهبری این حزب و نزدیکان وی نیز برخوردار است.

توکایف پیش از این از اکتبر 2013 به عنوان رئیس مجلس سنای قزاقستان مشغول به کار بود. توکایف همچنین در بازه سال های 1999 تا 2002 نیز در کنار نظربایف به عنوان نخست وزیر این کشور ریاست کابینه را بر عهده داشت و بین سال های 2011 تا 2013 نیز وی مدیر کل دفتر سازمان ملل متحد در شهر ژنو بود.

او در دوره اتحاد جماهیر شوروی نیز در سفارت این کشور در کشورهای چین و سنگاپور کار کرده است. توکایف همچنین علاوه بر زبان قزاقی، به زبان های روسی، انگلیسی، چینی و فرانسوی آشناست.

2. سادیبیک توگل، کننده انجمن جمهوری خواهی اولی دالا

توگل در حال حاضر سردبیر ژورنال علمی کازانات، معاون اول انجمن ورزش های ملی قزاقستان و ریاست فدراسیون ورزش های سوارکاری این کشور را بر عهده دارد. وی بیش از آن که به عنوان یک شخصیت سیاسی مطرح باشد، در قزاقستان یک چهره ادبی و عمومی شناخته می شود.

توگل همچنین بین سال های 2002 تا 2004 نیز رئیس مرکز رسانه ای آستانه و مدیر خبرگزاری صدای آستانه بوده است. در سوابق سیاسی توگل همچنین ریاست جنبش دموکراتیک مردمی قزاقستان نیز به چشم می خورد. این نویسنده قزاق فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است.

وی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری توانست 120 هزار امضا از مناطق مختلف قزاقستان جمع آوری کند.

3. امانگلدی تاسپیخوف، کننده فدراسیون انجمن های تجاری قزاقستان

تاسپیخوف رئیس انجمن های تجاری غرب قزاقستان است. در سوابق او تجربیاتی همچون وزارت استانداردسازی صنعت و تجارت قزاقستان، رئیس کمیته مترولوژی و صدور گواهینامه ها، رئیس کمیته صنعت در وزارت صنعت و فناوری های نو، معاون مجلس مصلحت منطقه غرب قزاقستان و کنندگی مجلس سنا و مجلس به چشم می خورد.

او نیز توانسته است حدود 120 هزار امضا برای کاندیداتوری خود جمع آوری کند. او فارغ التحصیل دانشکده پلی تکنیک قزاقی ولادیمیر لنین است.

4. دانیا یسپایوا، کننده حزب دموکراتیک آک ژول

خانم یسپایوا تنها زنی است که نامزد ریاست جمهوری قزاقستان شده است. یسپایوا که دارای سوابق بانکی و مالی است، به عنوان یک کننده مجلس، عضو کمیته بودجه و امور مالی مجلس قزاقستان است و همچنین عضویت هیات مدیره انجمن آتامکن در اکتوب و شورای همکاری این منطقه را نیز بر عهده دارد.

در بازه سال های 2008 تا 2012 نیز وی به عنوان معاون مجلس محلی مصلحت در منطقه خود انتخاب شده بود. در بازه 1998 الی 2005 نیز وی معاون مدیرکل همکاری های تجاری بانک توران عالم بود. خانم یسپایوا در سخنرانی های انتخاباتی خود با اشاره به حقوق زنان، گفته است عمده فسادی که در قزاقستان روی می دهد توسط مردان صورت می گیرد.

5. تولیتای رحیم بیک اف، کننده حزب میهنی دموکراتیک خلق آیول

رحیم بیک اف از آوریل 2019 به عنوان رئیس مرکز ملی علمی و آموزشی کشاورزی قزاقستان منصوب شده است.

وی پیش از این نیز به عنوان معاون وزیر کشاورزی این کشور کار کرده است. از جمله دیگر سوابق وی نیز می توان به معاون استاندار منطقه کاراگاندا، مشاور معاون نخست وزیر و معاون شهردار ساتپایف اشاره کرد. وی همچنین عضو هیات مدیره شمار زیادی از شرکت های تجاری بزرگ قزاقستانی بوده است.

رحیم بیک اف که فارغ التحصیل دانشکده کشاورزی قزاقستان است، توانسته 122 هزار امضا برای کاندیداتوری خود جمع آوری کند.

6. ژامبیل احمدبیک اف، کننده حزب کمونیست قزاقستان

احمدبیک اف که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2011 نیز از جمله رقبای نه چندان مطرح نظربایف بود، در چهاردهمین کنگره حزب کمونیست قزاقستان به عنوان نامزد ریاست جمهوری این حزب برگزیده شده است.

در سوابق احمدبیک اف 58 ساله شهردار منطقه کورگالژین، رئیس دپارتمان فرهنگ و دپارتمان ورزش، جوانان و توریسم این منطقه، رئیس دپارتمان فرهنگ منطقه تنگیز، معاون مدیر مدرسه نظامی دروژبینسک، معاون مدیر مرکز آموزش سلامتی-نظامی سونکار لوسیوم و نیز تجربیات نظامی به چشم می خورد.

وی که برای کاندیداتوری خود توانسته 135 هزار امضا جمع آوری کند، همگرایی مالی با همسایگان را اصلی ترین شعار خود عنوان کرده است.

7. امیرجان کوسانوف، کننده جنبش ملی-میهنی آلت تگدری

کوسانوف که از وی اطلاعات کمی در دست است، به عنوان یک چهره سیاسی و فعال اجتماعی یاد می شود. او فارغ التحصیل رشته خبرنگاری است. او پیش از این معاون حزب سوسیال دموکرات نیز بوده است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22624

به "گزارش خبرنگاران، 7 کاندیدای نهایی تایید شده برای ریاست جمهوری قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، 7 کاندیدای نهایی تایید شده برای ریاست جمهوری قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید