سفرنامه روسیه (مسکو

به گزارش مجله سرگرمی، درباره پدیده شب های سفید (نقره ای) روسیه

من عاشق جهانگردی هستم تا کنون از 23 کشور دیدن نموده ام. نکته جالب در مسافرتم به روسیه پدیده شب های سفید (نقره ای) بود که عمدتا در 11 جون تا 2 جولای این پدیده در سنت پترزبورگ اتفاق می افتد. این اتفاق بخصوص در هوای صاف بهتر دیده می گردد. در این شب ها در واقع خورشید در حالی که هنوز کاملا غروب ننموده دوباره طلوع می نماید.

سفرنامه روسیه (مسکو

ماجرای رسیدن به روسیه

در اواخر خرداد 90، دوست روسی ام برایم دعوتنامه ای فرستاد. بلیط رفت و برگشت به مسکو را تهیه کردم، از سفارت روسیه، ویزای روسیه گرفتم و برای دیدن این شب ها راهی این کشور شدم. باید یادآوری کنم که رفتن به روسیه بدون راهنما مانند سایر کشورهای آسیایی آسان نیست توصیه من این است حتما با تور مسافرت کنید.

برنامه سفر به روسیه:

روز اول با پرواز ایرفلوت از تهران به سمت مسکو رفتم؛ بعد از حدود 4 ساعت پرواز به فرودگاه مسکو رسیدم و برای رفتن به سنت پترزبورگ ساعت 11.30 بلیط داشتم (که از قبل دوستم تهیه نموده بود). به سالن پروازهای داخلی رفتم. (این سالن در همان فرودگاه است) و با نشان دادن بلیطم مرا هدایت کردند.

ساعت 13.30 به فرودگاه سنت پترزبورگ رسیدم. دوستم در فرودگاه منتظرم بود و مرا به هتل برد. بعد از خوردن نهار و استراحت، ساعت 10 شب برای قایق سواری روی رودخانه نوا و دیدن شب های سفید و باز شدن پل های متحرک با هم به محل کشتی رفتیم. اگرچه در کشتی به هر نفر پتو می دهند اما بهتر است برای قایق سواری در شب حتما لباس گرم همراه داشته باشید. نکته دیگر اینکه پل های متحرک به ترتیب باز می شوند و قبل از باز شدن پل آخر باید به سمت دیگر می رفتیم. در غیر این صورت بیشتر از 4 ساعت باید منتطر می ماندیم تا پل مجددا بسته گردد. چون تنها راه عبور و مرور در دو طرف رودخانه نوا همین پل ها هستند. جالب است بگویم این روزها در روسیه ساعت 11.30 شب هوا هنوز روشن بود. مثل غروب آفتاب در ایران!

درباره سنت پترزبورگ:

سنت پترزبورگ (لنینگرادسابق) دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو است. بنیانگذار این شهر پطر کبیر بوده (1703) درزمان پطر کبیر، این شهر پایتخت روسیه بوده و هم اکنون به دلیل داشتن تالارها و سالن های تاتر زیاد آن را پایتخت علمی -فرهنگی می نامند.

دیدنی های سنت پیترز بورگ:

موزه هرمیتاژ:

هرمیتاژ کلمه ای فرانسوی و به معنای جای آرام در کنار آب و جنگل است. این موزه از قدیمی ترین و بزرگترین موزه های دنیاست که کاترین کبیر بنیانگذار آن بوده. این موزه در شروع کاخ زمستانی تزارها بوده و بعدا کلکسیون شخصی کاترین و در زمان لنین به عنوان موزه برای بازدید عموم تبدیل شده است. موزه هرمیتاژ روزهای دوشنبه تعطیل است و روزهای سه شنبه هر ماه برای بازدیدنمایندگان ورودیه ندارد.

دژ و استحکامات نظامی پتر و پاول:

دژ و استحکامات نظامی پتر و پاول (Peter & paul fortress) اولین بناهایی بودند که در سنت پیترز بورگ ساخته شدند. این مکان در واقع محل دفن پطر کبیر، کاترین کبیر، نیکلای دوم و سایر تزارهاب وده و امروزه از مکان های دیدنی-توریستی و مقر فرماندهی است. چهار شنبه ها تمام ساختمان های موزه بسته است ولی محوطه های حیاط بازند. بر روی ساختمان کلیسا، ناقوس و ساعت بزرگی وجود دارد.

تندیس الکساندر پوشکین در میدان هنر سنت پیترزبورگ:

الکساندر پوشکین شاعر معروف روسی است که علی رغم کار دولتی ضد رژیم تزار بوده و مورد غضب تزار نیکلای نهاده شد. او در سن 37 سالگی در یک دوئل به ضرب تپانچه یک افسر غیر روسی به نام دانتس مجروح شده و چند روز بعد می میرد. با وجود اینکه دوئل در آن موقع ممنوع بود و تزار هم از این دوئل اطلاع داشت ولی مانع این دوئل نشد. چون اگر پوشکین شکست می خورد به نفع رژیم بود و اگر پیروز می شد به جرم ممنوع بودن دوئل روانه زندان می شد. تندیس دیگری از این شاعر در مسکو در محل ازدواجش با ناتالیا وجود دارد. پشت تندیس پوشکین کاخ الکساندر سوم قرار گرفته است که به موزه نقاشی تبدیل شده است.

در خیابان اصلی شهر سنت پیترزبورگ:

1)کلیسای جامع شهر به نام کلیسای کازان: این کلیسا به شکرانه پیروزی بر ناپلئون ساخته شده و معتقدند که با یاری مریم مقدس به این پیروزی رسیده. اندریا، تصویری از مریم مقدس در این کلیسا هست که گروه های زیادی برای دعا و نیایش در مقابل این تصویر ادای احترام می نمایند. 2) خانه کتاب: این خانه های کتاب بصورت زنجیره ای مانند شهرکتاب های ایران است

3. تالارهای موسیقی

4. قدیمی ترین هتل شهر (هتل اروپا)

رودخانه نوا:

باز شدن پلهای متحرک روی این رودخانه، قایق سواری شبانه و دیدن شب های سفید منبع درآمد بسیار خوبی برای این شهر است.

متروی سنت پیترز بورگ:

در سال 1955 به دستور استالین ساخته شده است و از عمیق ترین متروها در دنیاست. این مترو در تاریخ نوشتن این سفرنامه 5 خط و 65 ایستگاه دارد که 56 ایستگاه در سطح عمیق تری قرار دارند. خط 1 قدیمی ترین خط با ایستگاه های زیبا جزء دیدنی های مترو است. ساعت کار مترو بین 4.45صبح تا 0.30 است.

کلیسای اسحاق مقدس:

این بنا از بزرگترین بناهای گنبدی شکل در دنیاست که در بین سالهای 1818-.1858 توسط مهندس فرانسوی ساخته شده. نمای سر در خارجی آن از یک قطعه سنگ بزرگ یکپارچه گرانیتی سرخ رنگ ساخته شده و از بزرگترین کلیساهای روسیه با گنحایش 14000 نفر محسوب می گردد. این کلیسا در اوایل سال 1930 بسته شد و بعداز بازگشایی بعنوان موزه از آن استفاده می گردد. برای ورود به اینمکان باید بلیط تهیه کنید و اگر بتوانید 300 پله را بالا بروید نمای بسیار زیبایی از شهر را می بینید.

مجسمه برنزی:

این مجسمه در واقع پطر کبیر را سوار بر اسب نشان می دهد که به دستور کاترین کبیر توسط یک مجسمه ساز فرانسوی ساخته شد. همچنین نام یکی از شعرهای پوشکین درباره این مجسمه است که در سال 1833 آن را سروده. امروزه این مجسمه سمبل سنت پیترزبورگ محسوب می گردد. مانند مجسمه آزادی که سمبل نیویورک است و هر دوی این مجسمه ها توسط هنرمندان فرانسوی ساخته شده اند.

رسیدن به مسکو:

در روز پنجم سفرم، از سنت پیترزبورگ به مسکو رفتم. ساعت حدود 8 شب بود که در فرودگاه مسکو یکی از دانشجویان ایرانی (دانشجوی زبان روسی) منتظرم بود بعد از رساندن من به هتل به خوابگاه رفت. اگر راهنمای محلی شما را هدایت کند و یا همراه شما باشد با کمترین هزینه میتوانید با مترو به مکان های مورد نظرتان بروید. این دانشجوی ایرانی هم در خصوص من سنگ تمام گذاشت. از فرودگاه که خارج شدیم با اتوبوس شماره 949 به مترو رفتیم. سپس با توجه به آدرس هتل که نزدیک میدان سرخ بود با خط شماره 2 (خط سبز) در دهمین ایستگاه پیاده شدیم. از پله ها که بالا آمدیم میدان سرخ پشت سرمان بود. تا هتل راهی نبود و پیاده رفتیم. درپایان سفرم برای برگشت به ایران، خودم از همین جهت به فرودگاه رفتم.

هتل تا میدان سرخ فاصله ای نداشت و صبح روز بعد برای دیدن مکان های دیدنی به میدان سرخ رفتم. تجربه بسیار جالبی بود، چون اولین باری بود که بدون راهنما و همان روز اول در شهری نا آشنا قدم می زدم. شهری که در گذشته دیواری دور آن کشیده شده بود و هیچ توریستی اجازه ورود نداشت حالا مملو از توریست بود.

روز دوم یکی دیگر از دانشجویان ایرانی برای بردن من به بام مسکو و شرح دیدنی های آن محل به هتل آمد. از صبح تا عصر باهم بودیم و در ایستگاه مترو از هم جدا شدیم. به یک مرکز خرید رفتم و سپس به هتل برگشتم. روز سوم و چهارم باز هم خودم بدون راهنما در شهر گشتی زدم و خیلی از ایستگاه ها را تا هتل یادگرفته بودم. باید بگویم قبل از رفتنم به روسیه از اینترنت نقشه متروی مسکو را که خیلی پیچیده است با اسم ایستگاه ها به زبان انگلیسی روی برگ بزرگ پرینت گرفته بودم. (در متروی مسکو اسم ایستگاه ها به زبان روسی است وبا تلفظ سخت). همچنین چند کلمه روسی هم که مورد احتیاج بود از دیکشنری انلاین روسی تمرین نموده بودم.

درباره دوست روسی ام:

دوست روسی من که در ایران دکترای زبان فارسی می خواند، در دانشگاه مسکو و سنت پیترزبورگ تدریس می نماید. او به دانشجویان روسی زبان فارسی و برعکس به دانشجویان ایرانی زبان روسی درس میدهد و از آنها برای هدایت من یاری گرفت. در سنت پیترز بورگ 2 دانشجوی روسی و در مسکو 2 دانشجوی ایرانی راهنمایم بودند که به عنوان لیدر تور با آژانس ها هم همکاری می نمایند و برای شان یک نوع کار دانشجویی محسوب می گردد.

درباره مسکو

مسکو به معنی شهر کنار رود است. این شهر با وسعت زیادش بزرگترین شهر دنیاست و بیش از 11.5 میلیون نفر جمعیت دارد. اختلاف ساعت مسکو با تهران 1.30 ساعت و فاصله هوایی آن تا تهران 3.50 دقیقه است. واحد پول این شهر روبل، مذهب اکثریت ارتدکس(توسط اولین یونانیانی که به مسکو رفتند).

دیدنی های مسکو

بیشتر دیدنیهای مسکو در این 3 منطقه قرار گرفته است:

1)میدان سرخ روسیه: از دیدنی های این منطقه می توان از مقبره لنین، کلیسای سنت باسیل، کاخ ها و موزه کرملین، باغ الکساندر و مقبره سرباز گمنام یاد کرد.

2)بام مسکو(تپه گنجشکها): دیدنی های بام مسکو شامل: پارک پیروزی، دروازه مسکو، فواره ها، لوح یادبود با تندیس گرگی مقدس است. همچنین از بام مسکو می توان برج های مخابراتی، شوفاژخانه اصلی شهر، هفت خواهران استالین،ورزشگاه، پیست پرش اسکی و آموزشگاه علوم زیستی را دید.

3) متروی مسکو: از دیدنی های این منطقه می توان خیابان آربات قدیم، آربات جدید و تندیس شاعر معروف روسی الکساندر پوشکین را نام برد. متروی مسکو در سال 1935 به دستور استالین ساخته شده و ایستگاه آربات طولانی ترین ایستگاه مترو است. داخل آن با سنگ های گرانیت، مرمر لوسترهای برنزی و قیمتی تزیین شده. این شهر بعد از توکیو دومین شهر ازنظر جابجایی مسافران است.

کلیسای سنت باسیل:

کلیسای واسیلی مقدس یک کلیسای ارتدکس با گنبدهای رنگارنگ پیازی شکل است. این کلیسا به دستور تزار به افتخار پیروزی بر تاتارها به فرماندهی ایوان مخوف در سال های (-1561- 1555) ساخته شد. نام کلیسا از نام یکی از قدیسان ارتدکس گرفته شده. بعد از اتمام کار کلیسا ایوان مخوف دستور می دهد تا چشمان معمار کلیسا را کور نمایند که دیگر نتواند کلیسایی مشابه سنت باسیل بسازد. تا سال 1600 این کلیسا بلندترین بنای مسکو بود. این کلیسا بعدا به موزه تبدیل شد و در سال 1990 این موزه، کرملین و میدان سرخ بعنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد. جشن های ملی و مراسم مذهبی و جشن سال نو در محوطه این کلیسا برگزار می گردد.

مجسمه پطر کبیر در مسکو:

تنها همین یک مجسمه از پطر کبیر در مسکو وجود دارد. این مجسمه در واقع پطرکبیر را بر عرشه کشتی که خودش ساخته، نشان می دهد. پطر کبیر ده ها حرفه میدانسته و کشتی سازی یکی از آن حرفه هاست.

کلیسای عیسی منجی:

وقتی آخرین سپاه ناپلئون از روسیه خارج می گردد، برای تشکر از خدا و به شکرانه این پیروزی الکساندر اول تصمیم گرفت این کلیسا را بسازد. تندیس الکساندر اول در مسکو شروع شد. ولی بعدا ساخت این کلیسا متوقف شد تا در زمان نیکلای اول در محل فعلی کار ساخت کلیسا شروع شد و 44 سال طول کشد تا کلیسا ساخته شد. بعدا استالین دستور داد تا این کلیسا را خراب نمایند و به جای آن کاخ شوراها را بسازند ولی با مرگ استالین کاخ شوراها هرگز ساخته نشد و دوباره کلیسا به مدت 5 سال بازسازی شد.

موزه تاریخ روسیه:

این موزه در سال 1874 در میدان سرخ مسکو ساخته شده. بعدا به عنوان شورای شهر استفاده می شده و سپس به موزه تبدیل شده. در پشت موزه تاریخ روسیه و مقابل میدان مانژ مجسمه سوار بر اسب دیده می گردد که مربوط به یک مارشال فرمانده نظامی روس است که در سال 1945 برلین را فتح کرد.

کاخ کرملین:

کاخ کرملین در واقع قلعه ای باستانی است که محل زندگی رئیس جمهور روسیه و استقرار قوه مجریه در این شهر محسوب می گردد.

مقبره لنین:

لنین رهبر کبیر انقلاب روسیه در سال 1924 در اثر بیماری درگذشت و جسدش مومیایی شد. برای بازدید و ورود به داخل مقبره بلیط لازم نیست فقط باید کلیه لوازمی که همراه دارید به غرفه امانات بسپرید وسپس در صف طویلی برای داخل شدن قرار بگیرید. بازدیدنمایندگان از یک در وارد میشوند و بعد از دیدن جسد مومیایی لنین از در دیگر خارج می شوند. در طول جهت سربازان بلند قامتی با لباس رسمی و قیافه ای خیلی جدی و کمی ترسناک در سرهر پیچ شما را هدایت می نمایند. در داخل مقبره نور بسیار کمی فقط برای دیدن جهت وجود دارد ولی بر روی جسد مومیایی لنین نور کافی است و میتوانید لنین را در حالتی که رو به بالا خوابیده ببینید.

باغ الکساندر ومقبره سرباز گمنام:

در کنار باغ بزرگ الکساندر مقبره سرباز گمنام قرار گرفته است. در این قبر بقایای سربازی گمنام که در جنگ با آلمان ها کشته شده، از بزرگراه لنینگراد به این محل انتقال یافته. کلاه و شنل سرباز روی مقبره هست و همواره سربازی با لباس فرم و اسلحه به دست، روی مقبره به حالت آماده باش ایستاده، که تعویض می گردد. می گویند مراسم تعویض سربازان دیدنی است. ولی متاسفانه من فرصت دیدن این مراسم را از دست دادم.

پارک پیروزی:

این پارک به نشانه پیروزی در جنگ با ناپلئون ساخته می گردد. در این پارک لوح یادبودی که نام تمام شهرهای شرکت نماینده در جنگ جهانی دوم روی آن حک شده و همچنین تندیسی از گرگی مقدس(یکی از قدیسین)با شمشیری در دست که در حال کشتن اژده است را نشان می دهد. اژدها نشانه فاشیست است. در پارک پیروزی 144 فواره به تعداد روزهای جنگ جهانی دوم وجود دارد؛ در شب ها رنگ آب فواره ها به یاد شهدای جنگ به رنگ قرمز در می آید.

دروازه مسکو:

در بام مسکو این دروازه را می توان دید که به یادبود پیروزی در جنگ با ناپلئون ساخته شده.

برج های مخابراتی مسکو:

از بام مسکو 2 برج بلند مخابراتی را می توان دید وارتفاع برج اوستانکینو 540 متر است که از بلندترین برجهای دنیاست. (برج میلاد تهران نیز با 435 متر ارتفاع از بلندترین برجهای دنیاست)

شوفاژخانه اصلی شهر:

به گفته راهنما در روسیه دو شوفاژخانه اصلی برای کل شهر مسکو وجود دارد. (مثل ایران نیست که هر خانه سیستم گرمایشی جداگانه داشته باشد) این دو شوفاژخانه آب گرم کل شهر را فراهم می نماید و در تابستان برای آنالیز لوله ها به ترتیب هر منطقه چند روزی اب گرم ندارد. این شوفاز خانه ها از بام مسکو(تپه گنجشک ها) دیده می گردد.

هفت خواهران استالین:

7 آسمانخراش بلند که هفت خواهران استالین نامیده می شوند، به دستور استالین در سال 1957 و بصورت حلقه ای ساخته شده اند. اولین آسمانخراش ساخته شده که بلندترین و قشنگترین آنهاست، در حال حاضر دانشگاه ملی مسکو است. دومین آسمانخراش با 36 طبقه بود که گنجایش 30 هزار دانشجو را دارد. آسمانخراش های دیگر، ساختمان وزارت امور خارجه و همچنین ساختمان دو هتل، موارد دیگری هستند که از بام مسکو دیده می شوند.

نویسنده: طاهره جمالی

https://bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38709

به "سفرنامه روسیه (مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه روسیه (مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید