گربه رقصانی های اوفک راه هواپیماهای روس را باز می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، مذاکره با ایرباس، بوئینگ، بمباردیه، امبرائر و میتسوبیشی بخشی از فرآیند طولانی مذاکرات ایران با طرف های خارجی برای بازگشت به عرصه اصلی صنعت هوانوردی دنیا بود. عرصه ای که به نظر می رسد با وجود موافقت تمام طرف ها هنوز یک مخالف جدی دارد و تا زمان جلب نشدن رضایت آن هنوز بسیاری از برنامه ها با اما و اگر پیش خواهد رفت.

گربه رقصانی های اوفک راه هواپیماهای روس را باز می نماید

به گزارش خبرنگاران، در شرایطی که با نهایی شدن مذاکرات ابتدایی ایران با دو غول هوانوردی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس به نظر می رسید خیلی زود شرایط برای وارد شدن هواپیمای جدید فراهم گردد، اما مخالفت وزارت خزانه داری آمریکا هنوز نهایی شدن این مذاکرات را با اما و اگر روبرو نموده است.

اوفک نه تنها به طور خاص اعلام نموده فروش هواپیماهای آمریکایی بوئینگ به ایران نیازمند مجوز رسمی این سازمان است که حتی تمام هواپیماهایی که حداقل 10 درصد از تجهیزات شان را به وسیله شرکت های آمریکایی تامین نموده اند نیز باید براین اساس شانس خود را پس از نهایی کردن مجوزهای اوفک امتحان نمایند.

این شرط های عجیب که با نص صریح برجام تناقض دارد، باعث شده مذاکرات ایران با طرف های خارجی با اما و اگر روبه رو گردد. هرچند وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری نموده با توجه به وعده های ایرباس شرایط برای ورود هواپیماهای جدید تا خاتمه پاییز سال جاری فراهم گردد، اما با توجه به این که هنوز اوفک هیچ تاریخ خاصی را برای صدور مجوزهایش اعلام ننموده، تعیین نیست تکلیف نهایی چه زمانی معلوم می گردد.

در این شرایط نه تنها ایرباس و بوئینگ بلکه بسیاری از دیگر شرکت های هواپیماساز دنیا نیز برای فروش هواپیما به ایران با مشکل روبرو خواهند شد و در این جهت شاید تنها یک گزینه بالفعل باقی بماند و آن باز هم بازگشت به گزینه هواپیماهای روس است.

ناوگان ایران که خاطرات بسیار بدی از نمونه هایی مانند توپولوف و آنتونوف داشته، حالا یک گزینه جدید از سوی روس ها روی میز خود می بیند و آن سوپرجت سوخو 100 است.

این هواپیمای مسافرتی که نخستین نمونه هواپیمای تجاری ساخته شده از سوی شرکت سوخو به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های هواپیماساز جنگی در دنیا به شمار می آید، در طول سال های گذشته به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفته و امروز روس ها امید زیادی دارند که بتوانند بخشی از بازار ایران را به عنوان هدف جدید این هواپیما تعیین کند.

این هواپیما که برای رقابت با سری AN-148 امبرائر و سری CSERIES بمباردیه طراحی شده در چند حوزه می تواند برای ناوگان ایران گزینه ای مطلوب به حساب بیاید.

این هواپیمای دو موتوره که یک جت منطقه ای به حساب می آید برای پروازهای کوتاه درون کشوری و منطقه ای امکان استفاده خواهد داشت.

در کنار آن ظرفیت مسافرگیری این هواپیما بین 87 تا حدود 100 مسافر است که برای فرودگاه های کوچک ایران گزینه مناسب به حساب می آید. در کنار آن شرکت سوخو کوشش نموده برای رقابت پذیر کردن هواپیمایش قیمت ارائه شده در بازار را در قیاس با دیگر نمونه های خارجی با رقمی پایین تر عرضه کند.

با وجود آنکه این هواپیما گزینه های نسبتا مناسبی به ایران عرضه می نماید، اما هنوز راهی طولانی تا راضی کردن مقامات ایرلاین های داخلی خواهد داشت. یکی از اصلی ترین دلایل سخت بودن این راه سابقه بسیار منفی هواپیماهای روس در ایران است.

هرچند آمار عملکرد سوخو 100 در قیاس با دیگر هموطنان اش مثبت بوده، اما این هواپیما نیز در سال 2012 در خط هوایی جاکارتای اندونزی با یک حادثه روبرو شده و تمام مسافرانش را به کام مرگ فرو برده است.

هرچند روس ها کوشش کردند اعلام نمایند نقص فنی عامل اصلی این مشکل نبوده، اما به نظر می رسد اعتماد 100 درصدی به این هواپیما هنوز وجود ندارد.

این هواپیما که نخستین پرواز خود را در خط هوایی ایروان به مسکو انجام داد، در حال حاضر از سوی بعضی از ایرلاین های منطقه ای در کنار ایرلاین های روس مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز نتوانسته در سطح بازارهای دنیای جای پای محکمی برای خود به وجود بیاورد.

ماجرای سوخو 100 و ایران نیز ابهام هایی دارد؛ از یکسو سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران به مسکو از سوی روس ها به خبر مذاکره ایران برای خرید سوخو 100 تعبیر شد و حتی بعد از آن چند رسانه روس از توافق نهایی دو کشور در این زمینه خبر دادند.

هرچند ایران بارها اعلام نموده تا زمانی که این هواپیما یا هر نمونه دیگر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مجوز رسمی پرواز بگیرد اجازه فعالیت نخواهد داشت، اما هنوز سایه این هواپیمای روس در آسمان ایران به چشم می آید به خصوص در زمانی که آمریکا مقابل فرآیند ورود هواپیماهای جدید از بسیاری از شرکت های خارجی قرار گرفته و تعیین نیست چه زمانی راه را برای ایرباس و بوئینگ یا دیگر نمونه های خارجی باز می نماید.

mahsanblog.ir: وبلاگ مهسان، این وبلاگ برای سیستم مدیریت محتوای مهسان میباشد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59542

به "گربه رقصانی های اوفک راه هواپیماهای روس را باز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گربه رقصانی های اوفک راه هواپیماهای روس را باز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید