کسب وکارهای آنلاین و ارزش های اجتماعی

به گزارش مجله سرگرمی، به عقیده بسیاری از کارشناسان، پیروز ترین کسب وکارهای مدرن آن هایی هستند که می توانند تغییر پارادایم ایجاد نمایند.

کسب وکارهای آنلاین و ارزش های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری مالی ایران،کسب وکار دیجیتال یا آنلاین، همان دسته کسب وکارهایی هستند که بر بستر وب ارائه می شوند و خریداران و فروشندگان به مدد تکنولوژی این امکان را دارند که بدون حضور در مکانی خاص و زمانی معین احتیاجهای خود را رفع نمایند. این نوع کسب وکارها علاوه بر مزیت های تسهیل گرانه ای که دارند، از بعد اجتماعی نیز مزیت های قابل توجهی به همراه دارند.

خلق ارزش های جدید

گسترش کسب وکارهای آنلاین، ناشی از فراگیری اینترنت و افزایش دسترسی به آن بود. موضوعی که خود، در قالب ارزشی جدید قابل تعریف است. خلق ارزش از مهمترین مزیت های کسب وکار آنلاین در قیاس با کسب وکار سنتی محسوب می گردد.

فراگیری و سهولت دسترسی در همین بستر است که امکان ایجاد و ارائه خدمات جدید از سوی پلتفرم های کسب وکاری به خریداران و فروشندگان را ارائه می نماید. خدماتی که خود منجر به خلق ارزش های جدید در ابعاد مختلف اجتماعی می شوند. ارزشی که برای تمام ذی نفعان در مقابل یکدیگر قابل مشاهده است. کیوان محیط مافی، مدیر ارشد محصول دیجی کالا در همین رابطه به تجربه مارکت پلیس دیجی کالا اشاره نمود و با اعتقاد به اینکه پیروزیت این مارکت پلیس ناشی از همین خلق ارزش است گفت: دیجی کالا در ایجاد شبکه ای بزرگ بین فروشندگان و خریداران در قالب مارکت پلیس است. با وصل کردن تعداد زیادی فروشنده به خریدار، پلتفرم ما پیروز به خلق ارزش می گردد. همه منابع ارائه شده و ارتباطات برقرار شده روی بستر ما، بخشی از فرایند خلق ارزش است. خلق ارزشی که در وهله اول به خود پلتفرم ارزش می بخشد. همه این شبکه ارتباطی ارزشمند، عاملی است برای رجوع بیشتر افراد به یک پلتفرم و این هم عاملی است برای پیشی دریافت از کسب وکارهای سنتی.

محیط مافی با مقایسه کوکاکولا به عنوان یک کسب وکار سنتی و کسب وکارهای آنلاین مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت به تشریح بیشتر موضوع پرداخت و گفت: کسب وکارهای آنلاین با ایجاد ارتباط بین مخاطبان منجر به ارزش آفرینی می شوند و ادامه این فرایند منجر به افزایش ارزش کسب وکار مذکور خواهد شد.

فلاحت، مدیرمحصول تپسل در این رابطه می گوید: وقتی اینترنت از منظر جامعه ارزشمند شد که در دسترس همه نهاده شد و به آن ها مطلوبیت افزود. در خصوص پلتفرم های مدرن هم همینطور است. این پلتفرم ها باید در دسترس باشند و احتیاجهای ما را رفع نمایند. اما خود این پلتفرم ها زمانی محبوب شدند که اینترنت از حالت نسبتا گران ADSL خارج شد و با قیمتی ارزان در دسترس همه نهاده شد. واضح است که اگر اینترنت فراگیر نبود هیچ کدام از این کسب وکارها به چنین پیروزیت هایی نمی رسیدند. بارها دیده ایم یک تکنولوژی به دلیل عرضه شدن در زمان نامناسب، یعنی در زمانی که بستر جامعه برای پذیرش آن آماده نبوده، شکست خورده و حذف شده است.

از جمله ویژگی های مهمی که کسب وکارهای دیجیتال به واسطه بعد تکنولوژیک خود به همراه دارند، تطبیق پذیری است. تطبیق پذیری این امکان را ایجاد می نماید که یک کسب وکار دیجیتال به سرعت و با هزینه کمتر بهترین پاسخ را به احتیاج مشتریانش بدهد. این امکان فناورانه موجب شده تا کسب وکارهای دیجیتال بتوانند با در نظر دریافت ابعاد در هم تنیده مالی، تکنولوژیک و اجتماعی کسب وکارهای جدید، توجهی بیشتری به ابعاد اجتماعی کار خود هم داشته باشند آنها اکنون با حرکت در راستای رضایت مشتریان، می توانند ارزش آفرینی نمایند. از جمله نمونه های چنین اتفاقی شرکت نتفلیکس است که در حوزه سرگرمی فعال است و در حال حاضر با ساخت سریال های تلویزیونی یکی از مهمترین بازیگران صنعت سرگرمی در حوزه دیجیتال است. فلاحت در خصوص تجربه خلق ارزش این شرکت می گوید: نتفلیکس در شروع راه برای تطبیق با احتیاجهای مشتریان به اجاره VHS و DVD می پرداخت. این کار او برای مشتریان ارزش ایجاد کرد و مشتری به وسیله نتفلیکس به مطلوب خود رسید. بعد بدون حذف بخش اجاره DVD، پلتفرم مدرن خود را به وجود آورد که البته مخاطبش از تلویزیون های کابلی، یعنی نوع سنتی این ماجرا بیشتر است.

ارزش آفرینی های چند سویه

فضای کسب وکار آنلاین به واسطه پتانسیل هایی که دارد ارتباطی چند سویه میان ذی نفعان مختلف را ایجاد می نماید که در نهایت سود حاصل از فعالیت در گرو ارائه خدمت مناسب به سایر ذی نفعان است. همین بستر موجب ایجاد فرایندی می گردد که ارزش آفرینی ها را چند سویه می نماید و تمام ذی نفعان از آن بهره می برند. این همان کاری است که پلتفرم های کسب وکار دیجیتال همچون دیجی کالا توانسته اند به واسطه شبکه ارتباطی که میان فروشنده و مشتریان شکل داده اند در ذهن مخاطبان خود ایجاد نمایند. فلاحت در این رابطه می گوید: وقتی یک شخص می بیند که با کار کردن به عنوان راننده در تاکسی اینترنتی می تواند کسب درآمد کند و به نحوی توانمند گردد، ارزش آن پلتفرم در ذهن او بالا می رود. همین مثال برای دیجی کالا هم صادق است. به نظر من از نقاط عطف پیروزیت دیجی کالا، روی آوردن به مارکت پلیس است که در آن اشخاص می توانند به عنوان فروشنده هم فعالیت نمایند. این امکان منجر می گردد افراد با ارزش آفرینی در پلتفرم دیجی کالا، مجموعه کسب وکار را ارزشمند ببینند و باز آفرینی این ارزش ها منجر به ارزشمند شدن دیجی کالا در جامعه می گردد.

یکی از مهمترین مزیت هایی که کسب وکارهای آنلاین به واسطه بعد تکنولوژیک نسبت به کسب وکارهای سنتی دارند، شبکه اجتماعی است که در این کسب وکارها شکل می گیرد. خرید در کسب وکار آنلاین، با دیدی وسیع تر ممکن شده است و در این شیوه خرید ابزاری در اختیار فروشنده است که منجر می گردد او با آگاهی بیشتری اقدام به خرید کند. امکانی که یک فضای دیجیتال به خریداران می دهد این است که افراد می توانند حین آنالیز کالا از نظرات مثبت و منفی که در یک پلتفرم دیجیتال گذاشته شده بهره ببرند و این ویژگی ها منجر به تصمیم گیری بهتر گردد.

تغییر پارادایم ها

به عقیده بسیاری از کارشناسان، پیروز ترین کسب وکارهای مدرن آن هایی هستند که می توانند تغییر پارادایم ایجاد نمایند. یک مثال شاخص تغییر پارادایم تبدیل اندروید به پلتفرم رایج مورد استفاده در بین تعداد زیادی از کاربران ادوات تکنولوژی است. فلاحت با اشاره به این موضوع که گوگل از مدت ها پیش تمایل داشته تا گوشی های هوشمند به پارادایم موبایل در جهان تبدیل شوند که چنین هم شد، گفت: شرکتی مثل نوکیا با تغییر پارادایم همراه نشد و این عدم همراهی، منجر به شکست او شد.

این تغییر پارادایم در کسب وکارهای آنلاین ایرانی هم محسوس است و مصادیق آن را می توان در پلتفرم هایی همچون دیجی کالا، کافه بازار، استادکار و تپسی دید.

دیجی کالا پیروز شد پارادایم هایی را تغییر دهد که پیش از آن تصوری در خصوص آنها وجود نداشت. از جمله مهم ترین این تغییرات تحویل به موقع کالا در سراسر کشور، خدمات پس از فروش، بسته بندی با کیفیت و امکان مرجوع کردن کالا تحت ضوابط معین است. فلاحت در همین رابطه گفت: سال ها پیش در بسیاری از فروشگاه ها نوشته ای به چشم مان می خورد که کالای فروخته شده پس گرفته نمی گردد؛ اما دیجی کالا با تغییر پارادایم، به طریقی کل جامعه را تحت تاثیر قرارداد. به نظر من یک پلتفرم پیروز باید منجر به تغییر پارادایم گردد. واضح است که تغییر پارادایم یک روزه و به آسانی رخ نمی دهد. چنین تغییراتی احتیاجمند کوشش، ثبات و هوشمندی مغزهای متفکر کسب وکارهای پیروز است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 105712

به "کسب وکارهای آنلاین و ارزش های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب وکارهای آنلاین و ارزش های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید