10 بازنده بزرگ در تاریخ فناوری دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - سهیل بالینی: جهانی فناوری شباهت زیادی به یک بازی کامپیوتری دارد. در این جهان حتی یک حرکت اشتباه، یک انتخاب ساده و یک زمان بندی نادرست می تواند به معنی از دست دادن همه چیز باشد. جهانیی که کسب درآمد و میزان فروش در آن حرف اول و آخر را می زند.

10 بازنده بزرگ در تاریخ فناوری دنیا

شرکت های بزرگ و کوچک زیادی در سال های اخیر با استفاده از هوشمندی و آنالیز صحیح بازار توانسته اند جای خود را در میان بزرگان فناوری باز نمایند. از سوی دیگر شرکت های مشهوری نیز با اشتباهات تکراری و نبود دانش لازم، حجم بسیار زیادی از بازار و اعتماد مشتری را از دست داده اند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به بزرگ ترین بازندگان دنیای فناوری.

یاهو

اشتباهات یاهو و مدیران این شرکت آن قدر بزرگ و عجیب است که شاید لازم باشد یک مقاله جداگانه در خصوص آن نوشته گردد. یاهو که تا 10 سال پیش یک شرکت 44 میلیارد دلاری بود، در طول یک دهه 90 درصد ارزش خود را از دست داده و به یک بازنده بزرگ در دنیای فناوری تبدیل شده است. در دهه های قبل، یاهو یک وب سایت ارزشمند از نظر شبکه های اجتماعی، ایمیل و موتور جستجو بود و می شد این شرکت را با گوگل امروزی مقایسه کرد. هرچند تصمیمات عجیب و غریب و عدم پیشرفت با زمان، باعث شد تا این شرکت ارزش خود را از دست بدهد.

در سال 1998 یاهو می توانست با پرداخت 1 میلیون دلار، آلفابت را که این روز ها با نام گوگل شناخته می گردد، خریداری کند. لری پیج و سرگی برین بر این باور بودند که بهتر است به جای خرید گوگل، تمرکز خود را روی بهبود موتور جستجوی اختصاصی یاهو بگذارند. این خاتمه کار نبود و یاهو دوباره در سال 2002، پیشنهاد خرید گوگل را به قیمت 5 میلیارد دلار رد کرد. به نظر مدیران یاهو شرکت گوگل آن قدر ها هم ارزش نداشت. این شرکت این روز ها بیش از 560 میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد.

آخرین اشتباه مدیران یاهو در سال 2008 رخ داد. در این سال این شرکت فرصت داشت تا تمامی محصولات و برند خود را با قیمت 44 میلیارد دلار به مایکروسافت بفروشد. مدیران یاهو تصمیم گرفتند تا به این پیشنهاد پاسخ منفی بدهند. 8 سال بعد یاهو با قیمت 4/8 میلیارد دلار فروخته شد تا سهامداران این شرکت، ضرری 90 درصدی را متحمل شوند.

نوکیا

شرکت فنلاندی نوکیا، نمونه ای دیگر از شرکت هایی است که با یک انتخاب نادرست، صندلی خود را در مارکت فناوری دنیا ازدست داده است. نوکیا در آغاز همه گیر شدن تلفن های همراه، بزرگ ترین شرکت فراورینماینده موبایل به حساب می آمد. فراوریات این شرکت با سیستم عامل سیمبین، محبوبیت زیادی بین کاربران داشت. سیستم عاملی پیشرو در زمان خود که به کاربر اجازه می داد تا اپلیکیشن های مختلف را روی گوشی نصب کند.

با به بازار آمدن گوشی های اندرویدی و محصولات شرکت اپل، نوکیا همچنان به استفاده از سیستم عامل های ضعیف تر مانند سیمبین و ویندوز موبایل ادامه می داد. سیستم عامل هایی که به هیچ وجه نمی توانستند با اندروید و آی اواس مقابله نمایند. از سوی دیگر سیستم عامل بسیار قدرتمند میگو نیز با تصمیم نادرست نوکیا کنار گذاشته شد تا عملاً هیچ رقیبی برای دو سیستم عامل محبوب دنیا باقی نماند.

تصمیم نادرست نوکیا در عدم استفاده از اندروید، با کاهش بسیار زیاد فروش محصولات نوکیا همراه شد. در خاتمه این شرکت تصمیم گرفت تا بخش موبایل و برند نوکیا را به مایکروسافت بفروشد. مایکروسافت هم نتوانست این برند را نجات دهد و تصمیم گرفت محصولات جدید خود را با برند اختصاصی مایکروسافت به بازار ارائه دهد. تمامی اتفاقات ذکرشده باعث شد تا بزرگ ترین فراورینماینده موبایل در دنیا، به یک شرکت فراموش شده در این صنعت تبدیل گردد.

این روز ها با خاتمه یافتن قرارداد مایکروسافت و نوکیا، این شرکت دوباره محصولات خود را این بار با سیستم عامل اندروید به بازار ارائه می دهد. آغازی دوباره برای شرکتی که تا 15 سال پیش، هیچ رقیبی در بازار فروش دنیا و ایران نداشت.

کنونیکال ال تی دی

علاقه مندان به فناوری شاید کمتر نام شرکت کنونیکال را شنیده باشند، اما بدون شک با اوبونتو که محصول اصلی این شرکت است، آشنایی دارند. اوبونتو یک توزیع مشهور لینوکس است که تا چند سال قبل، در دنیای سیستم عامل های لینوکسی، بی رقیب بود. کنونیکال تصمیم داشت تا این لینوکس دوست داشتنی را به رقیب اصلی ویندوز، مک و اندروید تبدیل کند و در خاتمه همین بلندپروازی باعث شد تا اوبونتو هر آن چیزی که داشت را نیز از دست بدهد.

اوبونتو تصمیم داشت که یک سیستم عامل یکپارچه در سرور، دسکتاپ و موبایل داشته باشد. یک سیستم عامل واحد برای تمامی گجت های در دسترس که بتواند از برنامه های مشابه استفاده کند. موضوعی که نادیده گرفته شده بود، هزینه ساخت و طراحی این سیستم عامل بود. در میانه های راه طراحی اوبونتو جدید، کنونیکال بیان کرد که در برآورد هزینه ها دچار اشتباه شده و نمی تواند این پروژه را ادامه دهد. علاوه بر این طراحی ضعیف سیستم عامل موبایل اوبونتو نیز باعث شد تا نه کارشناسان و نه علاقه مندان به لینوکس، به خرید گوشی های هوشمند لینوکسی مجاب شوند.

این روز ها هرچند سرور های اوبونتو هنوز محبوبیت زیادی دارند، اما نسخه دسکتاپ این سیستم عامل، نه تنها نتوانست با ویندوز رقابت کند، بلکه صندلی خود را در بین هواداران لینوکس نیز از دست داده است. Chrome Os که لینوکس محبوب شرکت گوگل است در صنعت لپ تاپ یکه تازی می نماید. Manjaro، Mint و Elementary OS نیز به محبوبیت بیشتری از اوبونتو دست پیدانموده اند تا این سیستم عامل که تا همین چند سال پیش محبوب ترین لینوکس دنیا بود، به صندلی پنجم پراستفاده ترین لینوکس دسکتاپ سقوط کند.

در این پروسه کنونیکال تمامی قرارداد های خود را از دست داد، هزینه بسیار زیادی متحمل شد و زمان زیادی را صرف محصولی کرد که هیچ گاه به صورت کامل به بازار ارائه نشد. ارزش اقتصادی شرکت کنونیکال به صورت سالیانه با سقوط روبرو بوده و اگر سیستم عامل سرور این شرکت نبود، بدون شک تا الان دچار ورشکستگی شده بود.

بلک بری

بلک بری یک شرکت بزرگ فراوری تلفن همراه و نرم افزار است که در سال های آغازین ساخت اسمارت فون ها، دومین گوشی محبوب در کشور آمریکا به حساب می آمد. طراحی خاص گوشی ها، کیبورد فیزیکی و سیستم عامل بسیار امن گوشی های بلک بری باعث شده بود تا محصولات این شرکت به عنوان خط اول خرید برای کارمندان، سیاست مداران و علاقه مندان به تجارت تبدیل گردد.

با پیشرفت سیستم عامل های هوشمند، شرکت کانادایی بلک بری درست مثل نوکیا تصمیم گرفت تا از سیستم عامل اختصاصی خود در گوشی های جدید استفاده کند. سیستم عاملی که برخلاف ویندوز و سیمبین، بسیار هوشمندانه طراحی شده بود و از امنیت بالایی نیز برخوردار بود. بلک بری اواس 10 می توانست با یک بازاریابی صحیح، به رقیبی قدرتمند برای اپل و گوگل تبدیل گردد. هرچند در عمل این اتفاق رخ نداد و بلک بری مجبور به خاتمه پشتیبانی از این سیستم عامل شد.

اشتباهات در قیمت گذاری، عدم پشتیبانی برنامه های محبوب و طراحی تکراری در گوشی های این شرکت باعث شد تا بلک بری خیلی زود از صندلی دوم فراورینمایندگان تلفن همراه سقوط کند و به یک بازنده تمام عیار در دنیای فناوری تبدیل گردد. در خاتمه این شرکت مجبور شد تا برند فراوریی موبایل خود را به یک شرکت چینی واگذار کند و تمرکز خود را بر روی فراوری نرم افزار بگذارد. هرچند این تغییرات نیز باعث نشده تا تراز اقتصادی این شرکت دوباره مثبت گردد.

پالم

پالم یکی از اولین و پیروز ترین شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند و پی دی ای بود که از محبوبیتی بی نظیر در بین خریداران برخوردار بود. گوشی های پالم شکلی متفاوت از تمامی محصولات بازار داشت و همین تفاوت باعث شده بود تا پالم و محصولات این شرکت، به یک برند لوکس و خاص تبدیل شوند.

با ورود آیفون و بلک بری به بازار، پالم نتوانست با سرعت پیشرفت گوشی های هوشمند هماهنگ گردد و محبوبیت و شهرت خود را از دست داد. این شرکت کم و بیش ورشکسته در سال 2010 به اچ پی فروخته شد، اما اچ پی نیز نتوانست صندلیی خاص را برای محصولات پالم و سیستم عامل وب اواس پیدا کند.

در خاتمه سیستم عامل وب اواس به ال جی فروخته شد تا در تلویزیون های هوشمند استفاده گردد. برند پالم نیز در اختیار یک استارت آپ آمریکایی قرارگرفته است که توسط شرکت تی سی ال پشتیبانی می گردد. اولین محصول شرکت جدید پالم با نام پالم یک گوشی کوچک و دوست داشتنی است که قرار است به عنوان گوشی دوم در اختیار خریداران قرار بگیرد.

پالم که تا 15 سال پیش از بزرگ ترین شرکت های فراورینماینده موبایل به حساب می آمد، حالا به یک استارت آپ کوچک تبدیل شده که تنها چند نفر کارمند دارد. سقوط یک شرکت بزرگ فراورینماینده موبایل و طی کردن جهتی خلاف جهت تمامی استارت آپ های پیروز می تواند به یک کلاس آموزشی در سمینار های کارآفرینی تبدیل گردد.

ای اوال

ای اوال یکی از قدیمی ترین شرکت های فعال در حوزه فناوری و اینترنت است که تا 20 سال پیش، رقیب اصلی یاهو به حساب می آمد. در تاریخچه این شرکت، ای اوال در زمینه ارائه و فروش اینترنت، فراوری نرم افزار های امنیتی، طراحی پیغام رسان و شبکه های اجتماعی، مجلات اینترنتی و موتور های جستجو فعالیت داشته است. شرکتی که تا دو دهه پیش به نظر می رسید به پیروز ترین شرکت حاضر در دنیای فناوری تبدیل گردد، اما با انتخاب های نادرست و سخت گیرانه، به یک شرکت جانبی و ناپیروز تبدیل شده است.

برند ای اوال در 3 دهه اخیر، بار ها و بار ها به شرکت های مختلف فروخته شده و اخیراً در اختیار شرکت Verizon قرارگرفته است. آخرین فروش ای اوال به قیمت 4 میلیارد دلار اجرا شده که نشان می دهد این شرکت در طول 30 سال، 99 درصد از ارزش اقتصادی خود را ازدست داده است. با ادامه شکست های این برند، Verizon تصمیم گرفت تا ای اوال و یاهو را با هم ترکیب کند. با گذشت حدود یک سال از ترکیب این دو شرکت، تغییر خاصی در شرایط برند جدید به وجود نیامده و به نظر نمی رسد آینده مشخصی برای ای اوال قابل پیش بینی باشد.

موتورولا

موتورولا یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در حوزه فناوری بود که درزمینه ساخت و طراحی موبایل، پردازنده و انواع سخت افزار فعالیت می کرد. این شرکت در سال 2011 به دلیل ورشکستگی به دو شرکت موتورولا سلوشنز و موتورولا موبیلیتی تقسیم شد. موبیلیتی بعد ها به گوگل فروخته شد و به نظر می رسید آغازی جدید در انتظار شرکت موتورولا باشد. موضوعی که البته به واقعیت تبدیل نشد. گوگل در ژانویه 2014 موتورولا را با قیمتی نزدیک به 3 میلیارد دلار به شرکت لنوو فروخت.

در حال حاضر محصولات فیزیکی و مخابراتی موتورولا، توسط شرکت لنوو طراحی و ساخته می گردد. درواقع لنوو بسیاری از محصولات خود را برای فروش بهتر، با برند موتورولا به بازار ارائه می دهد. محصولات رباتیک این شرکت نیز به صورت مشترک توسط گوگل و لنوو پشتیبانی و ارائه می گردد. موتورولا نمونه ای دیگر از فراورینمایندگان بزرگ موبایل و تلفن های هوشمند است که به دلیل ضعف مدیریت و مسائل بازاریابی نتوانست صندلی خود را در این صنعت حفظ کند. ارزش این شرکت در طول 20 سال اخیر با سقوطی 75 درصدی روبرو بوده است.

نینتندو

نینتندو یک شرکت ژاپنی فراورینماینده بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی است که در سال 1889 آغاز به فعالیت نموده است. البته آغاز فعالیت این شرکت با طراحی یک بازی کارتی مشهور به نام هانافودا بود. بعد ها نینتندو به کرایه خودرو و آپارتمان روی آورد، اما در خاتمه تصمیم گرفت تا بر روی بازی های کامپیوتری تمرکز کند. در آغاز همه گیر شدن بازی های کامپیوتری، پیروزیت نینتندو غیرقابل انکار بود. بازی مشهور سوپر ماریو که هنوز هم محبوبیت زیادی بین کاربران دارد، از معروف ترین ساخته های این شرکت به حساب می آید.

بااین حال با ورود سونی، مایکروسافت و کونامی به بازار فراوری بازی و کنسول، مسائل شرکت نینتندو آغاز شد. نینتندو که بزرگ ترین شرکت فناوری در کشور ژاپن بود در سال 1998 حدود 70 میلیارد دلار ارزش گذاری می شد. مشکل بزرگ شرکت نینتندو این است که با گذشت 20 سال هنوز هم ارزش اقتصادی این شرکت تغییری ننموده و تمامی تراز های فصلی، عملکردی منفی را از خود نشان می دهد.

عدم هماهنگی با سرعت پیشرفت بازی های کامپیوتری و تمرکز روی محصولات قدیمی باعث شده تا نینتندو کم کم به یک شرکت فراموش شده در بین علاقه مندان جوان تر بازی های کامپیوتری تبدیل گردد. کوشش های تازه این شرکت برای ارائه کنسول های به روزتر هرچند با پیروزیت اولیه همراه بود، اما نتوانست وضعیت شرکت را بهبود ببخشد. به نظر می رسد با روند موجود، نینتندو به جهت شرکت هایی پا گذاشته است که روند ورشکستگی را طی می نمایند.

بلاک باستر

بلاک باستر یک شرکت کرایه محصولات ویدیویی است که در سال 2004 بیش از 84 هزار کارمند را به استخدام خود درآورده بود. این شرکت درمجموع 9000 فروشگاه مختلف داشت که به فروش و کرایه محصولات ویدیویی، فیلم، سریال و بازی های کامپیوتری می پرداختند.

با آغاز فعالیت سرویس های آنلاین فروش و کرایه فیلم و سریال مانند نت فلیکس، میزان درامد شرکت بلاک باستر به شدت کاهش یافت. اشتباه مدیران این شرکت در پیش بینی بازار و در نظر نگرفتن افزایش و بهبود سرعت اینترنت باعث شد تا یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در حوزه فناوری و هنر، تا مرز ورشکستگی پیش برود.

در سال 2010 از 9000 فروشگاه این شرکت، تنها 1700 فروشگاه به فعالیت ادامه می دادند. این روز ها تنها یک فروشگاه فعال بلاک باستر در آمریکا وجود دارد تا بتوانیم پرونده شرکت چند میلیارد دلاری بلاک باستر را برای همواره در تاریخ صنعت فناوری دنیا، بایگانی کنیم.

مای اسپیس

مای اسپیس یک وب سایت و شبکه اجتماعی موسیقی محور است که از سال 2005 تا 2009، محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا به حساب می آمد. مای اسپیس در نسخه های اولیه و مشهور، امکان بلاگ نویسی، انتشار عکس، موسیقی و ویدیو را در اختیار کاربران قرار می داد.

این شبکه اجتماعی در سال 2005 توانست با پشت سر گذاشتن گوگل، به پربیننده ترین وب سایت دنیا تبدیل گردد. پیروزیت مای اسپیس تا سال 2008 ادامه داشت. این شبکه اجتماعی سالیانه 800 میلیون دلار درامد خالص را کسب می کرد که موضوعی بی سابقه در بین تمامی شبکه های اجتماعی بود.

مسائل شرکت، اما در سال 2009 و با پیروزیت فیسبوک آغاز شد. معرفی شبکه های اجتماعی مدرن تر باعث شد تا مای اسپیس خیلی زود به فراموشی سپرده گردد. در سال های اخیر اشخاص مشهوری مانند جاستین تیمبرلیک سعی نموده اند تا این شبکه اجتماعی رو بازسازی نمایند. کوششی که نتیجه چندانی نداشته است و می گردد مای اسپیس و تمامی خاطرات خوبش را برای همواره فراموش کرد.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: برترین ها
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27159

به "10 بازنده بزرگ در تاریخ فناوری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازنده بزرگ در تاریخ فناوری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید