کتاب های پرفروش جهان را زنان نوشته اند

به گزارش مجله سرگرمی، چند سالی است به همت زنان شاعر، نویسنده و فعال ادبی خراسانی، گروهی ادبی با عنوان اتاقی از آن خود تشکیل شده است. این گروه که نامش را نیز از کتابی به همین نام از ویرجینیا وولف گرفته است، کوشش می نماید با نشان دادن گوشه ای از فعالیت های فرهنگی، ادبی و هنری زنان این خطه و پس از آن کل کشور، انگیزه و چراغ راه زنان اهل قلم باشد.

کتاب های پرفروش جهان را زنان نوشته اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گروه ادبی اتاقی از آن خود، شامگاه روز آدینه 5 مهرماه 98 در محل گالری رادین مشهد، میزبان شیوا مقانلو، نویسنده و مترجم و جمعی از شاعران، نویسندگان، روزنامه نگاران و سایر علاقه مندان به حیطه ادبیات و سینما بود. مقانلو که در سال 1376 وارد دانشگاه هنر (دانشکده سینما-تئاتر) و در سال 1380 در گرایش تدوین، فارغ التحصیل شد، از دوران دانشجویی به تألیف، ترجمه و تدریس مشغول است. نخستین مجموعه داستان تألیفی او به نام کتاب هول در سال 1383 (نشر چشمه) و نخستین کتاب ترجمه اش به نام زندگی شهری (اثر دونالد بارتلمی) در سال 1382 (نشر بازتاب نگار) به بازار آمد. از او تاکنون بیش از 40 کتاب با ناشران مختلف به بازار ایران آمده است و در حال حاضر به عنوان مشاور در نشر نیماژ در کنار تدریس، ترجمه و نویسندگی فعالیت ادبی و هنری اش را ادامه می دهد.

  • مطالبات زنان، دستخوش تغییرات جامعه شده است

مقانلو در این جلسه که با موضوع زنان و صندلی آنان در ادبیات و سینما برگزار شده بود، در ابتدا درباره مطالبات زنان و روبروه جامعه با این مطالبات و تاثیر آن در نگارش سرانجام نامه اش صحبت کرد و گفت: روبروه ما با مطالبات زنان در آن موقع که من مشغول نوشتن سرانجام نامه ام بودم، یعنی سال 82 خیلی ناقص و گنگ و شتابزده بود. منابع زیادی در اختیارم نبود و من مجبور شدم پایه مطالعاتم را ابتدا روی مطالعه مفاهیم پایه حوزه زنان در سینما بگذارم که منابع در دسترس بیشتری داشت و از این طریق به مبحث مورد اشاره در سرانجام نامه ام برسم و تحلیلش کنم.

وی اضافه نمود: من در سرانجام نامه ام سعی داشتم که این تعریف اشتباهی که از فمنیسم در ایران وجود دارد، اصلاح کنم و بگویم فمنیست اصلا به معنای ضد مرد بودن یا برابری مطلق بین زن و مرد نیست؛ چرا که زن و مرد از تفاوت های بیولوژیکی گرفته تا تفاوت های شخصیتی و فردی با یکدیگر فرق می نمایند. در این نظریه، اعتقاد به یک سری برابری های انسانی بر بر مبنای انسان بودن همه انسان ها و حقوق اولیه شان و حفظ شأن انسانی وجود دارد و زن، یک تعریف واحد ندارد بلکه حضور هر زنی در جامعه اش و رسیدن به خواسته هایش باید بر اساس قابلیت های فردی (جسمی و روحی) و منطقه ای و قومی و تاریخی خودش معین گردد که می تواند خیلی متفاوت باشد.

  • زنان علیه زنان

این نویسنده و مترجم همچنین در مورد پارادایم غالب در حوزه زنان گفت: متاسفانه این روزها زنان بیشتر علیه زنان هستند و همدیگر را مورد خشونت کلامی قرار می دهند و با جملاتی که بابا از تو که گذشته... تو سن ات مناسب این کار نیست و... و. اعتماد به نفس یکدیگر را گرفته و همدیگر را دلسرد نموده اند. نکته ای که در اینجا باید گوشزد کنم، این است که گاهی زنان، ضعف ها و اشتباه های خود را یک جامه تقدس می پوشانند و آن را توجیه می نمایند که این تقابل بسیار اشتباه است. مثلا زنی شکستگی، افسردگی و منفعل بودنش را به پای اینکه یک مادر و همسر فداکار است، می گذارد و آن را به شمایلی موجه و حتی بعضا مقدس تبدیل می نماید. در حالی که در نظریه های پست فمنیسم، این تقابل وجود ندارد و یک زن می تواند به عنوان یک زن آن طور که می خواهد زندگی کند و در عین حال عداوت و دشمنی هم با کسی نداشته باشد و همسر و مادر بسیار خوبی هم باشد.

مقانلو با اشاره به اینکه جنبش فمنیسم یک موج تاریخی است که با خودش، الزامات اجتماعی تاریخی سیاسی و غیره متفاوتی به همراه می آورد، بیان نمود: گیر کردن در هر تقابلی اشتباه است و مثل هر ایسم دیگری خطرناک است. گاهی بعضی دچار برداشت اشتباه از این واژه می شوند و درگیر ایسم می شوند و خواسته و شخصیت خود را فراموش می نمایند و طبق یک دستورالعمل از پیش معین شده رفتار می نمایند.

  • ادبیات زنانه در ایران

نویسنده کتاب هول در ادامه سخنانش در مورد مدرنیته در ایران و بازتاب آن در ادبیات زنانه ایران گفت: جهانی غرب همه چیز را به شکل تاریخی و مکتبی پشت سر گذاشته و آن را زیست نموده است اما ما در ایران یکباره با بعضی مسائل روبرو شدیم و آن را زیست نکردیم. ما دوران گذار مدرنیته را به صورت غرب طی نکردیم، پس همه چیز خیلی با سرعت بالاتر و ساختار سست تر و شتابزده تری در ایران رخ داده و ما بر شانه های مکتب های پیشین سوار نشدیم. این مساله تاثیر خودش را بر همه مسائل زندگی ایرانیان از جمله مسائل فرهنگی گذاشته است.

وی بیان کرد: من شدیدا به بحث هرم احتیاجهای انسانی مازلو اعتقاد دارم که اگر کسی نتواند احتیاجهای ابتدایی و بیولوژیک خود را رفع کند، هرگز قادر نخواهد بود به سطوح بالاتر و احتیاجهای روحی و روانی اش فکر کند. این موضوع بسیار هوشمندانه و قابل تسری و تعمیم به همه امور زندگی است. به همین منظور شما به عنوان یک زن وقتی از احتیاجهای اولیه محروم باشی، خیلی طبیعی است که در قالب یک نویسنده در اولین نوشته ات آن خواسته ها فوران کند و خود را نشان دهد. اما در این میان ما مساله گذر زمان را هم داریم که به فراخور آن، خواسته ها و مطالبات هم تغییر می نماید که در ادبیات زنانه هم نمود دارد و این تغییر آرام آرام دیده می گردد. امروزه زنان زیادی حرفی برای گفتن دارند که آن را در قالب داستان بیان می نمایند و از خواسته ها و باید و نبایدهایشان حرف می زنند و با دیدگاه جدیدتری به مسائل زنان نگاه می نمایند و این تغییر دیدگاه را هم در زنان و هم مردان نسل جدید و گاه نسل قدیم هم به وجود می آورند.

مقانلو همچنین به شرح درباره نمود دغدغه های شخصی یک نویسنده در آثارش پرداخت و آن را ناگزیر از تغییر اوضاع اجتماعی و فردی نویسنده دانست و گفت: لاجرم ادبیات، ابزاری برای نشان دادن خود درونی نویسنده است و مشخصا زن بودن یک جایی خودش را در متن نشان می دهد و خودهای زنانه کدهای نوشتاری مخصوصی در جهان بینی و ارائه آثارشان دارند اما این مساله نه نشان دهنده تفوق و فزونی است و نه پستی و خواری. بلکه ادبیات به تنهایی قابل توجه و مورد احترام است که بایستی به انسان فارغ از جنسیت و مرد یا زن بودنش فکر کند و بها دهد.

  • کتاب های پرفروش جهان را زنان نوشته اند

مترجم کتاب زندگی شهری به نویسندگان زنی اشاره نمود که با آن که پرفروش ترین کتاب های جهان را نوشته اند اما همچنان در سطح جهان آن طور که باید، مطرح نشده اند. او گفت: فارغ از سطح کیفی از هری پاتر گرفته تا ملت عشق همگی را زنان نوشته اند اما دیده نشده اند. البته من موافق هر نوع ادبیات و سبک داستانی نیستم و برای آن اصول و پیش فرض های بی شماری قائلم اما از اینکه یک زن بتواند با درآمد حاصل از نوشتن داستانش به دستاوردهای اقتصادی برسد، بسیار خرسند می شوم اما اینجا لبه مرز خطرناکی هم داریم که اجازه ندهیم این دستاورد اقتصادی با ادبیات نازل و واپس گرایانه به دست بیاید.

وی افزود: من در این مواقع جین آستین و رمان های او را مثال می زنم که در ابتدای امر، نگاه واپس گرایانه به زن ممکن است در آن ها دیده گردد و معمولا قهرمان داستان او زنی است که به دنبال همسر و یا کسب موقعیت های دیگر از موضع ضعیف و پایین تری است؛ اما در انتهای داستان معمولا شرایط تغییر می نماید و این قدرت را به زنان می دهد که خودشان به تنهایی برای انجام هر کاری کافی هستند و می توانند با اتکا به توانایی های شخصی به آنچه می خواهند دست یابند. پس می بینیم این ادبیات در عین عامه پسند بودن و محبوبیت، آگاهی بخش و بیدارنماینده نیز هست.

  • احتیاج به گفتمان های جدید در جهانی مدرن

مقانلو در سرانجام این جلسه با اشاره به عوض شدن نسل ها و تغییر مطالبات نسل جدید گفت: ما احتیاجمند این هستیم که گفتمان های نو هم شنیده گردد. خواسته ها و دغدغه های زنان و مردان امروزی همراه با تغییرات اجتماعی، فرق نموده است که باید از آنان سخن رانده گردد و ادبیات یکی از بسترهای مناسب برای این منظور است. ادبیات است که از جامعه تاثیر می پذیرد و بر آن تاثیر می گذارد پس احتیاج به تعامل و بجث و بازبینی نظریه های پیشین در این زمینه بیش از پیش احساس می گردد و این وظیفه نویسندگان جدید است که آن را در آثارشان بازتاب دهند.

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47636

به "کتاب های پرفروش جهان را زنان نوشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های پرفروش جهان را زنان نوشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید