چگونه دل به دل ها راه پیدا کرد
به گزارش مجله سرگرمی، وب سایت شنبه - الناز بدیعی: شاید بتوان این اصل را از ویژگی های منحصربه فرد عصر جدید دانست که شرکت ها و بنگاه های صنعتی، مالی و تجاری کوچک و نوپا با رشد بهت آور خود، به عنوان رقیب جدی شرکت های بزرگ و باسابقه به میدان می آیند و حتی در این رقابت سخت و پرتنش پیروز می شوند.

نگاهی به فهرست برندهای برتر دنیای در حال حاضر و مقایسه آن با فهرست چند دهه گذشته به خوبی گواه این واقعیت است که قدمت و سابقه همواره در دنیای برندها حرف اول و آخر را نمی زند. شرکت کامپیوتری دل هم یکی از مثال ها و الگوهای همین اصل است.
شرکتی که تنها دو دهه پیش با همت و خلاقیت جوانی 19ساله و گریزان از درس پزشکی و دانشگاه، تنها با سرمایه ای هزار دلاری شکل گرفت و به سرعت با ابداع روش فروش مستقیم اینترنتی کامپیوترها و سیستم هایش٬ به شرکتی چند میلیارد دلاری با بیش از 60 هزار کارمند در 150 کشور دنیا تبدیل شد.
سر هم کردن کامپیوتر در دانشکده پزشکی
مایکل دل نوجوان در 15سالگی یکی از اولین کامپیوترهای اپل را خرید. نه برای استفاده عادی، که می خواست ببیند داخل آن چیست و چطور سرهم شده است. او در مدرسه سرویسی برای تحویل روزنامه درست کرد، مردم را آبونه می کرد و به آن ها روزنامه تحویل می داد.
از همین طریق ظرف یک سال، 18 هزار دلار عایدش شد. با این پول برای خودش هم یک کامپیوتر جدید خرید هم یک ماشین بی ام و. طولی نکشید که کسب وکار بزرگ تری راه انداخت. او کامپیوترهایی را که در انبار فروشگاه ها مانده بود و کسی سراغشان نمی رفت، به قیمت مناسب می خرید و در همان روزهایی که پدرومادرش او را به دانشکده پزشکی روانه نموده بودند، در خوابگاه رم و هارد کامپیوترها را ارتقا می داد و نهایتا 10 تا 15 درصد ارزان تر از قیمت مغازه ها می فروخت. همین ایده بود که برند دل را بر پایه یک مفهوم ساده شکل داد: فروش مستقیم سیستم های کامپیوتری به مصرف کننده.
شرکت دل در سال 1984 با سرمایه هزار دلاری ثبت شد. گروه فراوری تنها سه نفر بودند که با آچار در کنار میزهای کوچک می ایستادند و بهسازی دستگاه ها را انجام می دادند. یک سال بعد، شرکت اولین سیستم کامپیوتری را با طراحی خود به بازار عرضه کرد.
ریزپردازنده ای با سرعت 8 مگاهرتز. محصول کوچکی که دو سال پس از آن، توسعه بین المللی این برند تازه کار را در انگلیس و بعد در چین، فرانسه، ژاپن، کانادا و دیگر کشورها رقم زد.
در سال 1989 دل اولین نوت بوک خود را به بازار عرضه کرد. 8 سال پس از تاسیس یعنی در سال 1992، دل جزو 500 برند برتر دنیای نهاده شد و سال بعد در رده 5 فروشنده برتر دنیای در زمینه سیستم های کامپیوتری جاخوش کرد. تا سال 1997، شرکت 10 میلیون سیستم کامپیوتری فروخت و در آخرین روزهای قرن بیستم، فروش برند دل به وسیله اینترنت به 50 میلیون دلار در روز رسید، با این حال پیش تر هم دل صندلی خود را به عنوان اولین شرکت تکنولوژی با فروش سالانه بیش از یک میلیارد دلار از آن خود نموده بود.
چه ارزش هایی دل را سر پا نگه داشته اند؟
دل در سال 1984 با یک چشم انداز ساده برندش را پایه گذاری نموده بود، اینکه مطابق سفارش مشتری مستقیما آن طور که او می خواهد و آنچه او می خواهد را بفروشد. حالا با گذشت 20 سال پس از این شعار تاثیر ادعای شرکت دل در رگ های برندش کاملا روشن است.
بیانیه ماموریت شرکت می گوید: می خواهیم پیروز ترین شرکت رایانه ای در دنیا در ارائه بهترین تجربه ها به مشتریان باشیم. یکی از ویژگی های انحصاری شرکت دل، که در چشم انداز و ایده اولیه تاسیس شرکت نیز وجود داشته، اصل بی واسطگی است.
سیستم فروش بی واسطه یعنی نداشتن هزینه انبارداری و حذف توزیع و پخش توسط واسطه ها و تمامی دلال های فناوری. این اصل آنچنان با چشم انداز و ماموریت برند دل پیوند خورده که امروز گردش موجودی کل انبار شرکت چهار روز است. الگوی بی واسطگی که حالا به عنوان نماد کسب وکار دل از آن یاد می گردد، به معنای حذف گام های غیرضروری در روند فراوری و فروش است.
مایکل دل این الگو را حتی در ساختار سازمانی شرکتش هم پیاده نموده و معتقد است معاونان مدیرعامل یا مدیران بخش ها نباید تنها با همتایان خود در تماس باشند، بلکه هر مدیر به مثابه فروشنده ایده های دل به دنیاست.
ارزش دیگری که در ظاهر همه برندهای بزرگ و پیروز داعیه آن را دارند و شرکت دل عملا به آن پایبند است، ارتباط مستمر با مشتری است. کارکنان دل هرروز مستقیم و بی واسطه با میلیون ها مشتری تعامل دارند. به تعبیر مایکل دل، هیچ شرکت دیگری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که مثل دل به مشتری گوش می دهد و نوآوری و فناوری های مربوط به آن را موثر و کارا ارائه می نماید.
علاوه بر هزاران تماس تلفنی روزانه در سال 2010، بیش از یک و نیم میلیارد ملاقات مجازی به وسیله اینترنت با وب سایت شرکت برقرار شده است. مایکل دل در این باره می گوید: بسیاری از چیزهایی که ما یاد می گیریم از مشتریانمان است که حقیقتا موضوع اصلی مدل کسب وکار مستقیم هستند.
در شرکت دل، نوآوری مبتنی بر یک فلسفه ساده است: گوش دادن به مشتری و برطرف موثر احتیاجهای او. در این رویکرد، فناوری متمرکز است بر احتیاجهای مشتری. فناوری دل برای مشتری انعطاف پذیری و انرژی می آورد و به جای در پیش دریافت راهکارهای عمومی، به دنبال برطرف احتیاج اختصاصی یک یک مخاطبان است. این برند معتقد است تنها آن نوع نوآوری قابل قبول است که به مشتری سود برساند.
منبع: برترین هاeuroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان
dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری