چه شد که فروشگاه های آنلاین جذاب تر شدند و مشتریان نشان وفادار؟
به گزارش مجله سرگرمی، سال ها پیش که فروشگاه های آنلاین تازه کارشان را آغاز نموده بودند کسبه صنوف مختلف فقط گاه گاهی از بابت وجودشان غُر می زدند و برای منصرف کردن مشتری از خرید آنلاین، همواره موضوع اطمینان را پیش می کشیدند. مدت ها طول کشید تا این فروشگاه ها با روش های مختلف بالاخره پیروز شدند به خوبی اعتماد مردم را جلب نموده و جای پای خود را محکم نمایند. فروشگاه های آنلاین در سالهای اخیر به خوبی نقاط قوت خود را شناخته اند و با ارائه پیشنهادهای متنوع سعی در جذب تعداد بیشتر مشتری دارند. سعی داریم در یک مجموعه چند قسمتی و کوتاه به این پیشنهادها بپردازیم تا ببینیم فروشگاه های معتبر جهانی مثل آمازون چگونه توانسته اند به مشتری وفادار دست پیدا نمایند. در ادامه همراه خبرنگاران مگ باشد.

در تجارت، جذب یک مرتبه ای مشتری امر چندان دشواری نیست؛ شیوه ها و ایده های زیادی برای کشاندن خریدار بالقوه وجود دارد. حتی با کمی درایت می توان مشتریان کنجکاو را وادار به اولین خرید کرد. اما حفظ مشتری و مداومت خرید هم اهمیت کمتری از جذب مشتری جدید ندارد، چون کسب و کار با داشتن مشتری های دائمی می تواند طرح های تخفیفی و تشویقی مختلفی در نظر گرفته و هزینه خرید را برای کسانی که همواره برای برطرف نیازشان به فروشگاه شما باز می گردند کاهش دهد.
البته این موضوع در فضای وب با وجود رقبای متعدد و محدودیت های فنی، از جهانی بیرون پیچیده تر است. اما یک راه حل وجود دارد که توسط فروشگاه های مختلفی آزموده شده و کارایی خود را به خوبی اثبات نموده است، راه حلی به نام اشتراک. هرچند آمازون یکی از مشهورترین نمونه هاست که چنین خدماتی را ارائه می دهد، اما تنها مثال نیست و فروشگاه ها و سرویس های آنلاین بسیاری هستند که به مشتریان دائمی و اشتراکی خود خدمات ویژه تری ارائه می دهند تا این دسته از مشتریان تجربه کاربری هرچه باکیفیت تر یا به صرفه تری داشته باشند.
راه حلی برای کاهش هزینه های مشتری دائم
یکی از مسائل، مسئله ای به نام هزینه ارسال است. وقتی برای خرید، حضوری به مغازه ای می روید، این مسئله موضوعیت پیدا نمی نماید اما یک فروشگاه آنلاین چاره ای جز فرستادن کالا برای شما ندارد. این خدمت، هزینه بر است و از قضا هزینه زیادی هم دارد به هم این خاطر هزینه ارسال بر گردن مشتری می افتد و قیمت تمام شده کالا را برای او بالا می برد.
همواره به خصوص برای نقاط دوردست هزینه ارسال موضوعی بوده که مشتری را از خرید یا خریدهای بعدی منصرف نموده. فرض کنید کالایی را از یک فروشگاه آنلاین خریده اید و فرآیند سفارش را تکمیل نموده اید؛ بعد ناگهان چشم تان به مورد جذاب دیگری می افتد که قیمت بالایی هم ندارد ولی با احتساب دو بار هزینه ارسال به نظرتان منطقی نمی رسد و از خرید آن منصرف می شوید. احتمالا پیش خودتان می گویید: اگر می شد این کالا را هم با هزینه ارسال کالای اول حساب کنم می خریدمش.
فروشگاه های معظمی مثل آمازون، تارگت، بِست بای و وال مارت با تعداد بالای مشتری و تعداد بسیار بالای کالا با ارائه پیشنهاد اشتراک ماهانه و سالانه امتیازات زیادی برای مشتریان شان قائل می گردد که ارسال رایگان از آن جمله است؛ یعنی مشتری با پرداخت وجهی تعیین در بازه زمانی یک ماه یا یک سال از امتیازاتی برخوردار می گردد که ارسال رایگان یکی از مهم ترین آن ها است.
هر کدام از این فروشگاه ها نامی برای خدمت اشتراک شان انتخاب نموده اند؛ لااقل به واسطه فیلم ها و سریال های محبوب هم که شده احتمالا نام آمازون پرایم را شنیده اید. آمازون پرایم نام اشتراک فروشگاه آمازون است که خدمات گسترده ای به مشترکان خود می دهد. طبق آمار، خدمت تحویل رایگان در کنار تخفیف های مختلف مهم ترین مواردی هستند که مردم را در ایالات متحده به تهیه اشتراک فروشگاه های آنلاین ترقیب نموده اند.
74 درصد مشتریان آمریکایی گفته اند که تحویل رایگان مجاب شان نموده اشتراک بخرند و 50 درصد هم تخفیف هایی که تنها شامل مشترکان می گردد را دلیل این امر دانسته اند. فروشگاه های آنلاین هر یک روی یکی از این دو مانور می دهند. آمازون پرایم ارسال رایگان و سریع به سراسر آمریکا را تبلیغ می نماید در حالی که برخی دیگر قیمت های پایین و تخفیف های متنوع را برجسته نموده اند.
برنامه های مختلف اشتراک در آمریکا بسیار پیروز بوده و به خرید بیشتر مشتریان منجر شده. مثلا حدود 40 درصد مشترکان آمازون پرایم طی یک دوره 90 روزه بیش از 200 دلار خرید می نمایند در حالی که تنها 13 درصد کسانی که مشترک نیستند چنین مبلغی می پردازند. به هر حال وقتی یک مشتری مبلغی را جلو جلو به مغازه ای می دهد احتمال مراجعه اش بیشتر می گردد.
تحویل رایگان و سریع برای برخی کالاها خیلی بیشتر ارزش پیدا می نماید، از جمله خواربار، میوه و سبزیجات؛ در ایالات متحده به تنهایی بیش از یک میلیون دلار در هفته هزینه برای تحویل این اقلام می گردد که با احتساب ترافیک و هزینه تهیه آن ها با وسیله شخصی قطعاً ارسال رایگان خدمات اشتراک فروشگاه های آنلاین می تواند جذاب باشد.
همان طور که شرح داده شد خدمت ارسال رایگان به عنوان اولین و مهم ترین خدمت اشتراک فروشگاه های آنلاین مطرح می گردد که نتیجه دو سر برد برای مشتریان و فروشگاه ها را به همراه خواهد داشت. در قسمت های بعدی این مجموعه به خدمات دیگری که فروشگاه های آنلاین بزرگ جهان به مشترکان خود می دهند خواهیم پرداخت.
منبع: دیجیکالا مگteroll.ir: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی
huseynvahedi.ir: وبلاگ واحدی | من یک جهانگرد هستم
studiomerina.ir: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی