چرا توانایی انجام فعالیت های پژوهشی همگام با کشورهای پیشرفته را نداریم؟

به گزارش مجله سرگرمی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و احتیاج به دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی مدرن در سطح بین المللی، امکان به روز کردن این تجهیزات در آزمایشگاه های ما با دشواری بالا روبروست و به همین دلیل توانایی انجام فعالیت های پژوهشی همزمان و هم گام با کشورهای پیشرفته برای ما وجود ندارد.

چرا توانایی انجام فعالیت های پژوهشی همگام با کشورهای پیشرفته را نداریم؟

به گزارش خبرنگاران، دکتر بابک حسین خلج، استاد و معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به تفکیک ساختار معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده های دانشگاه طی یک سال اخیر به بیان وظایف معاونت پژوهشی در دانشکده مهندسی برق پرداخته و در این خصوص گفت: در معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی برق به مباحث مختلفی از جمله ارتباط فعال دانشکده با صنایع فعال در حوزه برق، اعطای تسهیلات به اساتید در خصوص انجام پروژه های پژوهشی، جمع آوری اطلاعات دانشکده در حوزه پژوهش و همچنین انتخاب پژوهشگر و دانشجویان نمونه به منظور قدردانی و اهدای جوایز پرداخته می گردد. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: خوشبختانه تاکنون توانسته ایم تعامل خوبی با صنایع داشته باشیم و میزان قراردادهای پژوهشی دانشکده مبین این موفقیت است.

وی از قراردادهای ارتباط با صنعت در حوزه های نیرو، صنایع مخابراتی و خودرو به عنوان نمونه های شاخص قراردادهای پژوهشی دانشکده مهندسی برق یاد کرد. خلج در ادامه در خصوص مسائل و موانع موجود در مسیر گسترش ارتباط با صنعت گفت: مسائل پیش روی ما تا امروز اغلب در خصوص بودجه و مسائل مالی و همچنین تعریف زمینه های پژوهشی کلان مشترک با توجه به احتیاجهای صنعت حوزه برق کشور بوده است. معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق، ارتباط دانشگاه و صنعت را ارتباطی دوسویه خواند و در خصوص تجاری سازی پژوهش ها گفت: در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، به طور مستمر پژوهش هایی در محدوده وسیعی از حوزه های نیرو، مخابرات، الکترونیک، کنترل و مهندسی پزشکی در حال اجرا است. در بعضی موارد پیشنهاد از سوی دانشکده به صنایع ابلاغ می گردد و در مواردی نیز صنایع احتیاج خود را به دانشکده اعلام نموده و تمایل به همکاری دارند.

وی اضافه نمود:در مواردی که صنایع علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه های تحقیقاتی دانشکده بوده اند، به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته ایم و در این خصوص می توان به همکاری موفق دانشکده مهندسی برق با شرکت کروز (بزرگترین کارخانه فراوری قطعات خودرو در ایران) اشاره نمود.

وی همچنین همکاری دانشکده با وزارت نیرو را رضایت بخش دانست و یادآور شد: در مواردی که علاقمندی و احساس احتیاج از سوی صنایع بوده است، پژوهش ها به خوبی پیش رفته و اساتید دانشکده در خصوص راهنمایی تحقیقات به سمت رفع احتیاجهای صنعت موفق بوده اند. این پژوهشگر در ادامه در خصوص امکانات پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گفت: امکانات پژوهشی موجود در دانشکده از لحاظ نیروی انسانی در حد مطلوبی است اما با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و احتیاج به دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی مدرن در سطح بین المللی، امکان به روز کردن این تجهیزات در آزمایشگاه های ما با دشواری بالا روبروست. البته گفتنی است که دانشکده مهندسی برق با توجه به ارتباطات قوی در حوزه بین الملل، به وسیله راه اندازی دوره های مشترک دکتری با دانشگاه های برتر جهان و تعریف پروژه های تحقیقاتی مشترک توانسته است حوزه های تحقیقاتی خود را به روز نموده و در سطح مراکز تحقیقاتی برجسته جهان حفظ کند. خلج در انتها از روند انجام پژوهش های دانشکده مهندسی برق ابراز رضایت کرد و اضافه نمود: چالش کمبود تجهیزات و محدودیت بودجه همیشه وجود دارد اما با وجود تمام مسائل و کمبودها، پژوهش های خوبی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در حال اجرا است که قطعا در صورت رفع شدن موانع و کمبودهای موجود شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه خواهیم بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5578

به "چرا توانایی انجام فعالیت های پژوهشی همگام با کشورهای پیشرفته را نداریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا توانایی انجام فعالیت های پژوهشی همگام با کشورهای پیشرفته را نداریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید