خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه ای در بازار خودرو نموده است!

به گزارش مجله سرگرمی، اگر دولت به فکر حمایت از انحصارگران نیست چرا اجازه نمی دهد مردم با ارز شخصی خودروی دلخواه خود را وارد نمایند، بدون اینکه دولت ارزی به این مقوله تخصیص دهد؟

خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه ای در بازار خودرو نموده است!

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، دیگر خبر رسیدن نرخ پراید، خودرویی که مثلا ملی است به 135 میلیون تومان شاید عجیب نباشد، اصلا انگار مردم به گرانی عادت نموده اند، ما از مردم عادی حرف می زنیم، همان تماشاچیان صرف عرصه اقتصاد که فقط نظاره گر شده اند، امکان خرید و تقاضا را از دست داده و روز به روز بیشتر عمق فشار و گرفتاری خود را نظاره می نمایند، خودرو گران گردد برای بسیاری از مردم از این جهت که دیگر نمی توانند خودرو بخرندخیلی فرق نمی نماید، اما از آن جهت که روی قیمت سایر کالا ها تاثیر می گذارد عمق گرفتاری را بیشتر می نماید. تا اینجای کار برای مردمی که تماشاچی هستند و قدرت خریدی ندارند گرانی خودرو فرق نمی نماید، حالا این سوال مطرح می گردد چه کسانی از این بازار پر تنش و رو به جلوی قیمتی سود می برند؟ اهداف گرانی خودرو در بازاری که متقاضی ندارد چیست؟

این سوال ها را علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو به ما پاسخ داده است که در ادامه متن مصاحبه با این کارشناس صنعت خودرو را ملاحظه می کنید.

آیا جلوگیری از واردات خودرو یک روش مدیریتی درست در زمان محدویت ارزی کشور است، یعنی دولت برای کنترل خروج ارز از کشور مانع واردات خودرو به داخل شده یا با این سیاست روی انحصاری بودن بازار خودرو برای منافع عده ای مانور می دهد؟

بحث منافع دولت و انحصارگران مطرح است تا حفاظت از خروج ارز. دولت هیچ وقت به منظور کنترل خروج ارز از کشور، جلوی واردات خودرو را نگرفته است. به هر حال پیداست واردات خودرو با تخصیص ارز دولتی یا ارز نیمایی کاملا غلط است، اما اگر دولت به فکر حمایت از انحصارگران نیست چرا اجازه نمی دهد مردم با ارز شخصی خودروی دلخواه خود را وارد نمایند، بدون اینکه دولت ارزی به این مقوله تخصیص دهد.

پس معین می گردد که دولت حامی انحصار در صنعت خودرو است، که اگر حامی انحصار نبود بدون هیچ محدودیتی در نوع خودرو و شرکت های خدمات پس از فروش خودرو اجازه واردات داده می شد تا هر گونه انحصاری برداشته گردد. متأسفانه دولت به اسم این که به نفع مردم، کارکنان صنعت خودرو و اقتصاد کشور مانع واردات خودرو شده دست به چنین اقدامی زده در حالی که اگر هدف حمایت از انحصارگران را نمی داشت باید مثل تمام جهان واردات خودرو را کاملاً بدون هیچ قید و شرطی آزاد می کرد. گذاشتن هر گونه قید و شرطی به معنای غیر ممنوع بودن واردات است. اما تمام فرایند های تایید واردات خودرو وزرات خانه های مختلف مثل وزارت صمت، سازمان محیط زیست و... گذاشته شده به خوبی معین است که دولت تا چه حد در صنعت خودرو مایل به ایجاد انحصار است.

قطعا تمام کسانی که بر انحصار تاکید می نمایند واردنمایندگان قدیمی هستند که تمایلی ندارند واردات خودرو از انحصار آن ها خارج گردد. اگر کشور و مسوولین مایل هستند کشور به سمت پیشرفت صنعت برود و صنعت خودروسازی ایران پیشرفت کند، به عبارت بهتر مردم ایران به حق خود از صنعت خودرو برسند و محیط زیست کشور هم با خودرو های آلاینده محیط زیست به خطر نیفتد، اگر جان مردم مهم است، از همین امروز باید واردات خودرو بدون هیچ شرط و شروطی آزاد گردد، مشروط به اینکه هیچ گونه ارز دولتی اعم از ارز جهانگیری یا ارز نیمایی صرف واردات خودرو نگردد. اگر من می خواهم خودرو تهیه کنم یا ارز از خارج از کشور یا از بازار آزاد باید تهیه کنم تا خودروی مورد علاقه خود را وارد کنم.

واردات خودرو چرا از نظر شما مهم و یک ضرورت است؟

در این حالت قیمت خودرو واقعی می گردد، ضمن اینکه موجب پیشرفت بیشتر صنعت خودروی ما در آینده می گردد، به نحوی که باعث می گردد ورشکستگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعد از سی سال علنی گردد، علنی شدن این موضوع به اصلاح عرصه صنعت خودروسازی کشور یاری می نماید. قطعا در این شرایط می توانیم از ظرفیت های فنی ایران خودرو و سایپا استفاده کنیم و به سمت فراوری خودرو های استاندارد و با کیفیت به روز شده برویم، ضمن اینکه در اینجا باید دقت کنید که مدیران قدیم و مدیران فعلی سی سال گذشته ایران خودرو و معاونین و وزرای سابق هر کدام بنحوی درناکارآمدی این صنعت دست دارند و این ها نمی گذارند بازار خودرو به ثبات واقعی برسد.

شرایط قطعه سازان کشور که از آن ها به عنوان فراوری نمایندگان و قطعه سازان ملی یاد می گردد در این بلبشوی بازار خودرو چگونه است؟

ما چند قطعه ساز خاص در کشور ایجاد کردیم به عبارت بهتر قطعه سازان عظیم که عمدتاً قطعه باز هستند، تا قطعه ساز، قطعات کم کیفیت چینی را با قیمت بسیار ارزان وارد می نمایند و به اسم فراوری داخلی در جعبه های ایرانی، ایران خودرو و سایپا با 30 برابر قیمت می فروشند، بدون هیچ مسئولیت، نظارت و مجازات و پاسخگویی با جان مردم بازی می نمایند، ضمن اینکه از این مقوله حساس که به جان و سلامت مردم وابسته است بسیاری از مدیران ایران خودرو و سایپا، خود وزارت صنعت و خیلی از نمایندگان مجلس آگاه هستند، اما متاسفانه هیچ کسی به داد مردم نمی رسد و حفظ منافع شخصی و گروهی از بازار خودرو ارزشمند تر از دریافت جان مردم شده است.

بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد فاصله زیادی است، اما دولت تمایلی به آزاد سازی و اصلاح واقعی قیمت ها ندارد آن هم به اسم حمایت از مشتری، در حالی که دست مصرف نماینده واقعی به خودروی قیمت کارخانه نمی رسد، از سوی دیگر خودروسازان هم همواره می گویند ما متضرر میدان هستیم، گره کار کجاست و چرا گگردده نمی گردد؟

مساله قابل تامل این است که صنعت خودروی ما ورشکسته است. دولت نمی گذارد نرخ واقعی گردد، این موضوع هم هدفمند است. دولت همه مردم را تبدیل به دلالانی حرفه ای نموده است. هر کسی که بتواند خودرو ثبت نام کند عملا وارد یک فرایند دلال بازی شده است. در حال حاضر پیر و جوان، زن و مرد اسم هر کسی که از سایت بیرون بیاید و پیروز به ثبت نام در سایت گردد، می داند چند ده میلیون سود برده است، چرا وقتی چنین فرایند ای برای سود آوری تعریف شده مردم اقدام به دلالی ننمایند؟

متاسفانه دولت همه مردم را به سمت دلالی سوق داده است، اما بخشی از دلالی ها بسیار هدفمند و حساب شده است و سود اصلی آن نصیب مدیران ایران خودرو، سایپا و حتی وزارت صمت می گردد. مساله آنقدر بغرنج است که هر کسی که به عنوان مدیر وارد این سازمان ها می گردد در روندی که عرض کردم باید همکاری کند، از وزیرصمت تا رئیس ایران خودرو یا سایپا توسط افراد خاص یا سیاستگذاران پشت پرده ای مشخص می شوند که باید تابع آن ها باشند.

منبع: رادار اقتصاد

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112145

به "خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه ای در بازار خودرو نموده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاکساری :دولت مردم را تبدیل به دلالان حرفه ای در بازار خودرو نموده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید