چرا باید بیشتر بخندیم؟ (حتی اگر کار سختی باشد!)

به گزارش مجله سرگرمی، خندیدن با صدای بلند نه تنها حس خوبی دارد، بلکه جذابیت شما را هم افزایش می دهد و منجر می گردد اطرافیانتان از بودن در کنار شما لذت ببرند. افزون بر این، روابط قوی تری هم خواهید داشت و سلامت جسمی و روحی اتان را با این داروی طبیعی بهبود می بخشید.

چرا باید بیشتر بخندیم؟ (حتی اگر کار سختی باشد!)

ولی پرسشی که پیش می آید این است که چرا می خندیم و این خنتماشا از دید زیست شنایی چه معنایی دارید؟ در این نوشتار می خواهیم خنتماشا را آنالیز کنیم و ببینیم چرا خنده و شوخ طبع بودن می توانند به داشتن زندگی طولانی و لذت بخش یاری نمایند. در ادامه با خبرنگاران مگ و فواید خنتماشا همراه باشید.

خنده چیست و چه فوایدی دارد؟

یکی از برترین راه حلها برای هک کردن مواد شیمیایی مغز به منظور شادی بیشتر، خنتماشا است. خنتماشا به اسم نشان دادن احساسات از جمله شادی، لذت بردن و تمسخر شناخته می گردد که با صدای خنده یا قهقهه همراه است.

آیا خنتماشا گونه ای احساس است؟

بیشتر کارشناسان خنده را گونه ای از احساسات تلقی می نمایند. در حقیقت، خنده را بیشتر یک احساس مسری می دانند، زیرا احساسی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. درباره اینکه هنگام خنتماشا چه رویدادهایی در بدن ما رخ می دهند، همچنان چیزهای ناشناخته فراوانی وجود دارند و پژوهشگران اطلاعات دقیقی از آن ها پیدا ننموده اند. به گفته مجله Psychology Today، اگرچه خنتماشا یکی از ویژگی های متمایز انسان ها است، ولی اطلاعات کمی درباره مکانیسم و شیوه کارکرد آن وجود دارد.

در حال حاضر، تنها چیزی که می دانیم این است که مردم در چندین موقعیت زیر تمایل به خنتماشا دارند؛

  • به دیگران نشان دهند که گمان می نمایند چیزی خنده دار است
  • به علت خجالت یا معذب بودن جلوی دیگران
  • آسان تر کردن ارتباط با دیگران، صمیمی شدن و درک سایر مردم

آیا خنتماشا نشانه خوشحالی است؟

خنده بیشتر اوقات در میان افرادی که همواره شاد هستند، رخ می دهد و می تواند به دیگران هم سرایت نموده و آن ها را هم شاد کند. در انسان ها و نخستی سانان، خنده منجر به ترشح اندورفین و سایر مواد شیمیایی حال خوب کن می گردد که به تقویت پیوندهای اجتماعی، کاهش درد و افزایش انگیزه یاری می نمایند و سلامت کلی روانی و عاطفی را در پی دارند. خنتماشا حتی باعث می گردد کالری هم بسوزانید، ولی این کالری آن قدرها هم زیاد نیست و در مقایسه با کارهایی مانند ورزش بسیار ناچیز است.

هنگامی که می خندید، به طور طبیعی خود را در برابر آسیب های مخرب استرس محافظت می کنید، زیرا خنتماشا جلوی واکنش های استرسی و دفاعی بدن شما از جمله واکنش ستیز یا گریز را می گیرد. افزون بر این، خنده دیگران را به شما جذب و نزدیک تر می نماید، چون هرچه شادتر به نظر برسید، اطرافیان شما هم احساس خوشحالی خواهند کرد.

خنتماشا چه فوایدی دارد؟

در پژوهش ها به این نتیجه رسیده اند که خنده با ده ها فایده گوناگون برای سلامتی همراه است. در حقیقت، خنده همیشگی می تواند به شما یاری کند عمری درازتر داشته باشید. در یک پژوهش در سال 2016، پژوهشگران پی بردند کسانی که شوخ طبعی بسیار قوی دارند، در مقایسه با کسانی که نمی خندند، عمر بسیار درازتری خواهند داشت، زیرا با خنتماشا می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عفونت ها را کاهش دهند.

خنده با فواید گوناگونی که در ادامه می بینید، همراه است و سلامت جسمی و روحی شما را تقویت می نماید؛

  • روحیه شما را بهبود می بخشد، و نشانه های اضطراب، عصبانیت، خشم و کینه، افسردگی و ناراحتی را کاهش می دهد.
  • با کاهش هورمون های استرس بدن، سیستم ایمنی شما را تقویت می نماید و منجر به افزایش سلول های ایمنی و پادتن های مبارزه نماینده با عفونت ها می گردد.
  • ماهیچه ها را شل می نماید و تنش را از میان می برد.
  • گردش و جریان خون را افزایش می دهد و می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی یاری کند.
  • تاب آوری ذهنی و جسمی را بهبود می بخشد. به گفته بعضی از پژوهشگران، خنده از این نظر با ورزش برابری می نماید!
  • درد را کاهش می دهد.
  • پیوند میان دوستان را قوی تر می نماید و مجذوب کنندهیت میان مردان و زنان را افزایش می دهد. بعلاوه گفته می گردد زن ها بیشتر قدر خنده را می دانند، زیرا به طور میانگین 120 درصد بیشتر از مردها می خندند.
  • به شما یاری می نماید تا دیگران را زودتر ببخشید و ذهنیت جدیدی هنگام روبرو شدن با چالش های گوناگون داشته باشید.
  • هوشیاری، حافظه، خلاقیت و پربار بودن شما را به ویژه در محل کار افزایش می دهد.
  • به طور کلی مثبت اندیشی و خوش بین بودن شما را بیشتر می نماید تا بهتر با موقعیت ها و چالش های تازه روبه رو شوید.

چگونه بیشتر بخندیم و زندگی شادتری داشته باشیم؟

رابرت پروین (Robert Provine)، استاد دانشگاه مریلند، بر این باور است که خنده همواره هم به طنز و چیزهای خنده دار ربط ندارد و در واقع با ارتباط با دیگران و پیوندهای اجتماعی هم مرتبط است. پژوهش های او نشان داده اند که مردم در حقیقت هنگام گفت وگو و تعاملاتشان، در مقایسه با زمانی که تنهایی فیلم یا نوشته های خنده دار می بینند و می خوانند، بیشتر می خندند. افزون بر این، بعضی مطالعات هم نشان داده اند هنگامی که پیش دیگران هستیم، محتمل است تا 30 درصد بیشتر به چیزهای خنده دار بخندیم!

با توجه به اطلاعات وب سایت HelpGuide، به اشتراک گذاشتن طنز و خنده، در واقع نیمی از تفریح و لذت را شکل می دهد. در حقیقت، بیشترِ خنتماشا ها از شنیدن خود جوک یا موقعیت خنده دار ناشی نمی شوند، بلکه گذراندن وقت با دوستان یا خانواده و بودن در کنار آن ها پیدایش خنده را در پی دارد. همین جنبه اجتماعی است که نقش مهمی در فواید خنده برای سلامتی ایفا می نماید.

اکنون که اطلاعات بیشتری درباره خنده، شیوه پیدایش آن و فوایدی که برای سلامتی دارد، به دست آوردیم، باید ببینیم چگونه می توانیم زمان بیشتری را با خنده سپری کنیم. در ادامه چند راه حل آورده ایم که به شما یاری می نمایند در زندگی روزمره اتان بیشتر بخندید و اوقاتتان را در خوشی و سلامتی بگذرانید؛

  • در موقعیت های اجتماعی و پیرامونتان به آنچه که دیگران فکر می نمایند خنده دار است، توجه کنید. خنتماشا با دیگران یک راه عالی برای ایجاد روابط قوی تر است و استرس ناشی از تنها بودن را کاهش می دهد. کوشش کنید خنتماشا را از دیگران یاد بگیرید و شادتر باشید.
  • هنگام گفت وگو و معاشرت با دیگران، گوشی همراه خود را کنار بگذارید و کوشش کنید جلوی حواس پرتی ها را بگیرید. هرچه بیشتر به مردم توجه کنید و واقعا کنارشان حضور داشته باشید، بیشتر می توانید شوخی ها و جوک های آن ها را متوجه شوید و ازشان لذت ببرید. هنگامی که خنده دیگران را می شنوید، از آن ها علت خنده اشان را بپرسید و ببینید چه چیز خنده داری در کار است تا شما هم کمی بخندید.
  • زمان بیشتری را با افراد شوخ، بامزه، بازیگوش و شاد سپری کنید. بعضی راه حلهای ساده برای یافتن موقعیت های مناسب برای خنتماشا شامل مهمانی ها، بازی کردن با دیگران، رفتن به اجراهای کمدی، خاطره تعریف کردن و جوک گفتن در جمع های گوناگون و ورزش کردن های گروهی می شوند.
  • برنامه ها، کتاب ها، فیلم های خنده دار و… را پیدا نموده و کوشش کنید از هر چیزی که زندگی شما را شاداب تر می نمایند، یاری بگیرید تا روحیه اتان را دگرگون کنید و بیشتر بخندید.
  • اگر نمی توانید به اجراها و استندآپ کمدی ها بروید، دست کم آن ها را در اینترنت ببینید.
  • کوشش کنید از شوخ طبعی برای مقابله با موقعیت های سخت و جروبحث ها یاری بگیرید، البته حواستان باشد به کسی بی احترامی نکنید. اگر با کسی اختلاف نظر دارید، می توانید از کمی خنده و شوخی برای کاهش تنش، عصبانیت و حالت تدافعی خود و طرف مقابلتان یاری بگیرید و ذهنیت بهتری پیدا کنید.
  • به سادگی کوشش کنید بیشتر لبخند بزنید. لبخند زدن آغازنماینده خنتماشا و قهقهه زدن است و به همان مقدار مسری به تعداد می رود. هنگام رودررویی با دیگران و گفت وگو با آن ها، شانس بیشتری برای لبخند زدن و خوش رو بودن خواهید داشت. پس با دیگران در ارتباط باشید، ارتباط چشمی اتان را حفظ کنید و حواس پرتی ها را کنار بگذارید.
  • برای تقویت روحیه و خلق وخویتان به سراغ قدردان بودن از زندگی و لذت های آن بروید. هرچه بیشتر شکرگزار باشید، احتمال اینکه احساس خوشبختی کنید و بخندید بیشتر می گردد. با نوشتن رویدادهای روزانه و خاطره نویسی، می توانید لذت های زندگی را ثبت کنید و برای آن ها سپاس گزار باشید. خنده را می توان یک هدیه از سوی کائنات در نظر گرفت که راهی عالی برای کنار آمدن با غم و مسائل است. بنابراین، با خنده نعمت های زندگی اتان را بتعدادید، برای آن ها شکرگزار باشید و به جنگ با مسائل روحی بروید.
  • با شرکت در کلاس های یوگای خنده یا خنده درمانی، خنده های مصنوعی و شبیه سازی شده را امتحان کنید تا شما را شادتر نمایند.

به سادگی شوخ طبع شوید!

شاید بر این باور باشید که به طور طبیعی آدم شوخ طبع و بامزه ای نیستید. اگر می خواهید روی شاد بودن خود و خنتماشا بیشتر کار کنید، در ادامه چند نکته و ترفند را آورده ایم که کمدین ها و پژوهشگران با انجام مطالعات گوناگون آن ها را پیشنهاد می نمایند. با یاری این ترفندها می توانید به آسانی شوخ طبع شوید و نه تنها خودتان، بلکه دیگران را هم بخندانید؛

  • احمقانه و خودجوش تر رفتار کنید. اگر خودتان را کمتر جدی بگیرید، فرصت های بیشتری را برای خنتماشا پیدا خواهید کرد.
  • اعتمادبه نفس و عزت نفس خود را تقویت کنید و پیش داوری دیگران را نادیده بگیرید. اگر قرار باشد اعتمادبه نفس نداشته باشید و حالت تدافعی و انتقادی نسبت به دیگران و خودتان بگیرید، خنتماشا به موقعیت های گوناگون سخت تر خواهد شد. هرچه زندگی را بیشتر با نگرشی بدون قضاوت و با عزت نفس پیش ببرید، با موقعیت های شاد و خنده دار بیشتری روبه رو خواهید شد.
  • احساسات خود را بشناسید و خویشتن مطلع شوید. مردمی که با احساسات خود هماهنگ هستند، آن هایی که توانایی بیشتری در مهار استرس دارند و کسانی که می توانند بیشتر با مردم و احساسات آن ها همدلی نمایند، بهتر خواهند توانست با دیگران ارتباط برقرار نمایند و بیشتر بخندند.
  • در موقعیت های گوناگون در پی طنز و چیزهای خنده دار باشید، حتی در رویدادهایی که ممکن است ناامیدنماینده یا غمگین به نظر برسند.

خطرات و عوارض جانبی

آیا زیادی خنتماشا بد و خطرناک است؟ مثلا آیا تا به حال به این فکر نموده اید که خنتماشا زیاد ممکن است شما را به کشتن دهد؟

به طور کلی، خنتماشا کاملا طبیعی است و تأثیر مثبتی روی سلامتی می گذارد. خنده خطرات بسیار ناچیزی دارد و از آن سو می تواند فواید فراوانی برای سلامتی بدن در پی داشته باشد. افزون بر فوایدی که پیشتر گفتیم، خنده می تواند کارکرد شریان های خونی را تقویت کند و گرفتگی عروق خونی را هم کاهش دهد.

اگر برای طولانی مدت بدون آنکه بتوانید خودتان را کنترل کنید بخندید، ممکن است نفس کشیدن سخت گردد و شکم درد بگیرید. بعضی افراد هم با خنده زیاد به اشک ریختن یا ادرار کردن بدون کنترل دچار می شوند. با وجود این، خنتماشا برای بیشتر مردم مسئله ای ایجاد نمی نماید و بهتر است روزانه زمان بیشتری را برای خنتماشا در نظر بگیرید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

سخن پایانی

خنده می تواند سلامت جسمی و روحی شما را تقویت کند و منجر به داشتن روابط اجتماعی قوی تری هم گردد. با توجه به پژوهش ها، کسانی که بیشتر اوقات می خندند دارای سیستم ایمنی قوی تر، روابط اجتماعی بهتر، احساس شادی و خوشبختی بیشتری هستند و در برابر درد و بیماری های گوناگون هم محافظت می شوند.

به طور کلی، خنده می تواند مسائل مرتبط با استرس را کاهش داده و عمر شما را افزایش دهد. کسانی که شوخ طبع هستند و همواره می خندند، برای دیگران مجذوب کننده تر تلقی می شوند و بعلاوه عزت نفس بالاتری دارند و بهتر می توانند با چالش های زندگی روبه رو شوند.

شما با ارتباط برقرار کردن با افراد شاد، خواندن یا تماشا چیزهای خنده دار، معاشرت با گروه های اجتماعی، بالا بردن اعتمادبه نفس، کاهش پیش داوری و بعلاوه شکرگزار بودن برای زندگی خود، می توانید روحیه اتان را بهبود ببخشید و بیشتر بخندید.

با رعایت نکات و ترفندهایی که در این نوشتار آنالیز کردیم، کوشش کنید به آدم شوخ طبعی دگرگون شوید و همواره در پی رویدادهای شاد و خنده دار باشید تا از زندگی شاداب تری برخوردار شوید و دیگران را هم شاد کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

tafreh.ir: طفره: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای طفره

fixfun.ir: مجله تفریحی: وبلاگ شاد و سرگرم کننده

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 155709

به "چرا باید بیشتر بخندیم؟ (حتی اگر کار سختی باشد!)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید بیشتر بخندیم؟ (حتی اگر کار سختی باشد!)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید