چرا از خودم متنفرم و چگونه از این تنفر از خود دست بردارم؟

به گزارش مجله سرگرمی، من از خودم متنفرم فکری است که میان مردم رایج تر از آنچه هست که باید باشد. بسیاری از افراد با احساس تنفر از خود و بی احساسی زندگی می نمایند و متاسفانه این عبارت شما بدترین دشمن خود هستید حقیقت دارد.

چرا از خودم متنفرم و چگونه از این تنفر از خود دست بردارم؟

تنفر از خود یک واقعیت دردناک است اما علت اصلی احساس چیست؟

پاسخ واقعی سؤال اینگونه به دست می آید که: چرا از خودم متنفرم؟ و چگونه می توانید جلوی این تنفر را بگیرید؟

چرا از خودم متنفرم؟

من احساس می کنم با دیگران فرق می کنم و به اندازه آنها خوب نیستم.

این رایج ترین دلیلی بود که گروهی از محققان برخی از افراد را به دلیل آشنایی با اندیشه های انتقادی خود آزمایش کردند. بیشتر افراد خود را متفاوت می بینند اما این تفاوت چندان مثبت نیست.

تعداد لایک و دوستان در رسانه های اجتماعی به این معنی نیست که احساس تنفر از خود وجود نداشته باشد زیرا هنوز احساس ناامیدی وجود دارد. هر شخص یک صدای درونی انتقادی دارد. این صدا بخشی از ضد خود ما را بیان می نماید که سرشار از نفرت، بدگمانی و پارانویا است.

این صدای درونی انتقادی همواره حاضر است تا درباره زندگی ما اظهار نظر کند، بر رفتار ما تأثیر بگذارد و از احساس عزت نفس پایین الهام بگیرد. شما خود را بیشتر می پذیرید اگر افکار منفی مانند تو هرگز نمی توانی پیروز باشی و به اندازه کافی برای کسی خوب نیستی را قبول کنید.

این صدای درونی شما را ترغیب می نماید که به شیوه های خود مخرب عمل کنید، در حالی که هنگام تسلیم شدن سرزنش می شوید. شما از خوردن کیک به اندازه دلخواه خود پس از یک هفته استرس زا لذت می برید شکم تان را سیر می کنید. به همین دلیل خواهید دید همواره یک بازنده به چربی هستید و نمی توانید به رژیم غذایی خود ادامه دهید.

با اینکه به نظر می رسد عجیب است اما همه ما این صدای درونی انتقادی را داریم. ما اغلب اوقات از آن غافل می شویم زیرا ما آن را به سختی دشمن مخرب خود می شناسیم.

آنقدر در ناخودآگاه ما فرو رفته است که ما نکات اشتباه آن را در نظر نمی گیریم و به همه سخنان منفی که درباره ما می گوید ایمان داریم.

چگونه تنفر از خود بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد؟

صدای درونی انتقادی شما به چندین طریق شما را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی بارها و بارها به شما می گوید بی ارزش هستید، تصمیم می گیرید دوستان و شرکایی را انتخاب کنید که مانند شما رفتار می نمایند و ارزش ندارند.

اگر به شما بگوید احمق هستید، ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و اشتباه کنید ولی در غیر این صورت هرگز مرتکب چنین اشتباهاتی نشده اید.

اگر به شما بگوید که به اندازه کافی جذاب نیستید، در جستجوی یک رابطه عاشقانه عالی نمی روید و در برابر تمایل به بیرون رفتن مقاومت می کنید.

وقتی به منتقد درونی خود گوش می دهید، آن را در طول زندگی خود توانمند می کنید. هنگامی که این افکار منفی قریب به اتفاق می شوند، ممکن است آغاز به طرح ریزی آنها بر روی دیگران کنید. در این مرحله، دنیا را به وسیله یک لنز منفی مشاهده می کنید.

اینجاست که افکار مشکوک و پارانوئید به تصویر می آیند و باعث می گردد افرادی که شما را متفاوت از صداهای شما می بینند، مورد سؤال قرارتان دهند یا از شما انتقاد نمایند. در این سناریو، شما کمتر می توانید خود را درگیر شناخت مثبت یا بازخورد مثبت کنید زیرا این امر با نحوه ادراک تان متناقض است.

ممکن است در پذیرش عشق مشکل داشته باشید زیرا نمی توانید منتقد درونی خود را به چالش بکشید. در حالی که این صدا دردناک است اما آن را نیز آشنا می پندارید و درد بزرگی دارد.

نحوه جلوگیری از متنفر بودن از خودتان

چگونه می توانید جلوی افکار سراسر نفرت خود را که در آن غرق شده اید متوقف کنید؟ چگونه می توانید تأثیر نفرت خود را کاهش داده یا از بین ببرید؟

در اینجا چند راه عالی برای متوقف کردن آن آورده شده است.

1. به ریشه مشکل خود توجه کنید

اولین قدم برای رفع هر مسئله ای درک ریشه آن است. اگر با خودفریبی شدید دست و پنجه نرم می کنید، درک آن احساس مفیدی دارد و سعی می کنید بفهمید از کجا نشأت می گیرد.

اولین قدم این است که در نظر بگیریم چه چیزی ممکن است باعث ایجاد این احساسات گردد. حتی اگر شما آن را یک میلیون بار شنیده باشید، نوشتن در اینجا مفید خواهد بود.

سعی کنید در خاتمه روز بنشینید و روز خود را آنالیز کنید. در خصوص افرادی که روز خود را با آنها گذرانده اید، نحوه واکنش شما به فعالیت های مختلف خود در طول روز و آنچه انجام داده اید، بنویسید.

اگر ترجیح می دهید ننویسید، می توانید از ضبط صدا بهره ببرید.

همچنین می توانید فقط برای چند لحظه در خصوص وقایع روز تأمل کنید. مراقب الگوهای متداول موجود در طول روز باشید. این به شما یاری می نماید تا دریابید چه چیزی باعث ایجاد افکار منفی شما گردد.

پس از معین شدن این موضوع، می توانید برای یافتن راه هایی برای جلوگیری از به حداقل رساندن یا کمتر شدن آنها کوشش کنید.

2. افکار منفی خود را به چالش بکشید

برخی اوقات، تنفر از خود وقتی می آید که در مکان مناسبی برای تأمل نیستید. وقتی این اتفاق می افتد، سعی کنید با خود مکالمه درونی داشته باشید.

هنگامی که این فکر ادامه یافت: من از خودم متنفرم، می توانید بلافاصله با چرا؟ پاسخ دهید.

جواب هرچه باشد، سعی کنید آن فکر را نیز به چالش بکشید.

به خودتان بگویید، این درست نیست. سپس در خصوص دلایلی که این تفکر منفی را اشتباه می پندارد فکر کنید.

مقابله با افکار شما می تواند دلهره آور باشد همچنین می توان تصور کرد که شخص دیگری از طرف شما با این افکار مبارزه کند. به آن چهره ثابت زندگی تان و یا ابرقهرمان مورد علاقه خود فکر کنید.

سپس او را تصور کنید که داخل ذهن تان می گردد و آن افکار منفی را متوقف می نماید. به سادگی به چالش کشیدن این افکار منفی به تقویت این ایده یاری می نماید که تنفر از خود یک واقعیت یا حقیقت غیرقابل انکار نیست. این یک احساس است

3. گفتگوی مثبت را تمرین کنید

تنفر از خود در مواقعی به وجود می آید که هیچ دلسوزی نسبت به خود ندارید. اگر دوره ای دارید که احساس خوبی پیدا می کنید، لیستی از آنچه را که در خصوص خودتان دوست دارید بنویسید.

شاید در ابتدا نتوانید به چیزی فکر کنید اما وحشت نکنید. با فکر کردن به چیزهایی که بابتشان از خودتان متنفر نیستید آغاز کنید. شاید شما مسئول تهیه یک وعده غذایی باشید که می دانید چگونه بهترین آشپزی را انجام دهید یا از حیوان خانگی خود بسیار عالی مراقبت می کنید.

این لیست را در جایی نگه دارید که می توانید هر روز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. وقتی افکار منفی درباره خودتان ایجاد می گردد، متوقف شوید، نفس بکشید و یکی از موارد موجود در لیست خود را با صدای بلند بگویید.

4. افکار منفی خود را دوباره تغییر دهید

این یک روش درمانی است که کاملاً متداول است و برای پرداختن به تنفر از خود و افکار منفی استفاده می گردد.

این کار معمولاً با تغییر افکار خود به یک دیدگاه متفاوت مثبت انجام می گردد. این ممکن است شامل فکر کردن در خصوص نکات مثبت یا به اصطلاح نیمه پر لیوان حتی در یک شرایط بد یا در نظر دریافت ناامیدی به شکل نوری جدید باشد.

در اینجا، شما مغز خود را آموزش می دهید تا فقط روی افکار مثبت تمرکز کند. به جای گفتن جمله ای مانند، من خیلی در سخنرانی عمومی بد هستم ، شما می توانید این جمله را تکرار کنید، احساس می کنم امروز خوب صحبت نکردم.

بله این یک تغییر کوچک است اما نکات منفی را می گیرد و آن را به عنوان نمونه ای مثبت مجدداً تغییر می دهد.

با این کار، منفی بودن احساس ثبات نخواهد کرد. این نشان می دهد که پیغام رسانی فقط در آن موقع است و این بدان معنی است که می پذیرید دفعه بعد می توانید بهتر عمل کنید.

هر وقت احساس کردید که افکارتان به شما می گویند، از خودم متنفرم، این فکر را خاموش کنید و کمی فکر کنید که بتوانید آن جمله را تغییر دهید تا مثبت تر گردد.

5. وقت خود را با افرادی سپری کنید که باعث خشنود شدن شما می شوند

بیشتر اوقات ، نفرت از خود با میل شدید به منزوی کردن خود همراه می گردد. ممکن است احساس کنید که نباید در کنار دوستان یا خانواده خود باشید یا ممکن است احساس کنید که هیچ کس نمی خواهد در نزدیکی شما باشد.

گفتگوی درونی منفی شما را ترغیب می نماید که اعتقاد داشته باشید خروج از موقعیت های اجتماعی بهترین اقدام است. در هر صورت این باعث می گردد شما نتوانید به خوبی عمل کنید.

ارتباط با دیگران راهی مهم برای رفع کردن افکار منفی است زیرا به شما یاری می نماید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. وقتی با افرادی هستید که می توانید به راحتی با هم بخندید، بیشتر با محیطی هماهنگ هستید که احساس ارزشمندی را به شما نشان می دهد.

شما می توانید با گذراندن وقت با دوستان یا نزدیکان، با افکار منفی در خصوص نفرت از خود مبارزه کنید. با هم پیاده روی کوتاهی کنید، یک فیلم تماشا کنید یا فقط برای صرف قهوه به کافه بروید.

شما کسی را ندارید که با او تماس بگیرید؟ صحبت با دیگران را که با مسائل مشابه شما روبرو هستند به طور آنلاین تجربه کنید. چندین گروه آنلاین برای افرادی که با انواع مختلفی از مسائل روبرو هستند وجود دارد.

6. از درخواست یاری دریغ نکنید

به یاد داشته باشید شما هرگز در خصوص سلامت روان خود تنها نیستید. همواره کسی هست که در یک زمان دیگری مشکل شما را تجربه نموده است.

بیشتر افراد برای عبور از شرایط سخت تنفر از خود احتیاج به یاری کمی دارند. این ایده خوبی است که به دنبال یک متخصص بهداشت روان باشید.

مسئله ای در درخواست یاری از متخصصان وجود ندارد. این یکی از بهترین راه ها برای یادگیری مدیریت نفرت از خود و گفتگوی درونی منفی است.

نکات نهایی

سعی کنید نسبت به بدن خود اطمینان بیشتری داشته باشید. همانطور که شما این هدف را برای کشف خود واقعی تان دنبال می کنید، افزایش صداهای درونی بحرانی و اضطراب یک احتمال زیاد است.

با این حال، شما نباید از به چالش کشیدن این دشمن درونی تسلیم شوید. هر چقدر هم که افکار منفی نفرت به وجود بیاورد، در اعتراف عشق خود به خود قاطع تر باشید.

با گذشت زمان، این صدا ضعیف تر می گردد و شما قادر خواهید بود خود را از این احساسات رهایی بخشید سپس می توانید درهای موجود برای پیروزیت را پر رنگ تر کنید.

منبع:

lifehack

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: هفت گنج
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 91743

به "چرا از خودم متنفرم و چگونه از این تنفر از خود دست بردارم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از خودم متنفرم و چگونه از این تنفر از خود دست بردارم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید