چراغ خاموش اصلاحات با پلاک سفیدها

به گزارش مجله سرگرمی، چند ماه بیشتر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده است؛ انتخاباتی که یک سر آن اصلاح طلبان در رفت و آمد برای پیداکردن راهی به منظور دستیابی به وحدت حضور دارند و یک سر دیگر آن، جبهه انقلابی که روز گذشته با اعلام رسمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گام جد

چراغ خاموش اصلاحات با پلاک سفیدها

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، چند ماه بیشتر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده است؛ انتخاباتی که یک سر آن اصلاح طلبان در رفت و آمد برای پیداکردن راهی به منظور دستیابی به وحدت حضور دارند و یک سر دیگر آن، جبهه انقلابی که روز گذشته با اعلام رسمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گام جدی برای ورود به عرصه انتخابات برداشت. برای تحلیل فضای سیاسی کشور به سراغ دکتر صادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران رفتیم. او درباره فضای حاکم بر جبهه اصلاحات گفت: اصلاح طلبان اشتهای بیشتر از اینها دارند و به دنبال کسب اکثریت نسبی و اگر امکانش باشد، به دنبال اکثریت جدی هستند. کوشکی درباره فعالیت های جبهه انقلابی نیز معتقد است که این جبهه با ضعف در مربیگری روبرو است. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

به عنوان مطلع گفت وگو، به نظر شما نوع ورود جبهه اصلاحات به انتخابات مجلس یازدهم چگونه خواهد بود؟

اصلاح طلبان اساسا خصوصیت جبهه ای عمل کردن را دارند، مخصوصا در فضاهایی که احساس خطر می کنند. اصلاحات در انتخابات امسال جبهه ای عمل خواهد کرد؛ هرچند اصلاح طلبان به واسطه دستیابی شان به قدرت، اختلافات و درگیری هایی با هم داشتند اما با توجه به اینکه می دانند شرایط آنها در مجلس مشخص کننده شرایط آنها در شوراها و ریاست جمهوری بعدی است، به شدت در پی این هستند که سهم خود را در مجلس آینده حفظ کنند و حتی ارتقا بدهند. آن ها به هیچ وجه راضی نیستند که بازنده انتخابات آینده باشند و برخلاف بعضی تحلیل ها، به هیچ عنوان هم خود را بازنده انتخابات نمی بینند. اختلاف نظر ها، درگیری ها و کشمکش های اصلاح طلبان، مانع از همکاری آنها به عنوان جبهه در انتخابات آینده نمی شود چون آن ها با تجربه به این نکته رسیده اند که وقتی پدیده اصلاح طلبی زیر فشار است، باید جبهه ای عمل کرد اما وقتی به قدرت می رسند، درگیری ها و اختلافات میان شان بروز می کند. ممکن است بعضی این گونه تحلیل کنند که مردم به دلیل مشاهده ناکارآمدی اصلاح طلبان در دولت و مجلس و شوراها، دیگر اقبالی به ایشان نخواهند داشت. اصلاح طلبان اما فضا را این گونه تحلیل نمی کنند.

بنابراین این ایده که می گوید اصلاح طلبان در مجلس آینده در پی اقلیت موثر هستند، به نظر شما چندان با واقعیت منطبق نیست؟

اقلیت موثر، اصل ماجرا نیست. اصلاح طلبان اشتهای بیشتر از اینها دارند و به دنبال کسب اکثریت نسبی و اگر امکانش باشد، به دنبال اکثریت جدی هستند، یعنی سازوکار انتخاباتی خود را برای اقلیت بودن نبسته اند. البته ممکن است نتیجه انتخابات به نفع آنها نباشد، اما من نه از نتیجه انتخابات بلکه از رفتار اصلاح طلبان صحبت می کنم؛ اصلاح طلبان این طور نیست که خود را بازنده یا حتی اقلیت انتخابات ببینند. اینکه بعضی اصلاح طلبان به طور پراکنده اعلام می کنند که ما دیگر شانسی نداریم و روحانی رای ما را خراب کرده، اظهارنظر شخصی است. اصلاح طلبان می دانند اگر در مجلس پیش رو، سهم مناسبی نداشته باشند، آن وقت در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در سال 1400، به طور جدی به مشکل و بن بست برخواهند خورد. این نکته را از این رو می گویم که جریانات مقابل اصلاحات، اصلاحات را از پیش بازنده ندانند.

اصلاح طلبان فعالیت های خود برای انتخابات امسال را از اسفند سال 94 شروع کردند؛ البته ممکن است عجیب باشد اما هیچ گاه جلسات اصلاح طلبان در خصوص انتخابات های بعدی تعطیل نشده است. اصلاح طلبان همیشه جلسات و رایزنی های مفصلی با موضوع نوع صف بندی ها و سهم هر گروهی از لیست واحد از سال 94 تا الان داشته اند. اصلاح طلبان در شهرستان ها و استان ها درباره شناسایی افراد جدید زیرمجموعه خود جلساتی را برگزار کرده اند. این افراد که در اصطلاح به پلاک سفید معروف هستند، کسانی اند که با وجود گرایش اصلاح طلبی، در عمل سابقه هیچ رفتار و کنش مشخص سیاسی ندارند. دلیل اتخاذ این سیاست آن است که اگر چنانچه افراد درجه یک اصلاحات، در انتخابات امسال به واسطه نداشتن صلاحیت تایید نشدند، دست شان خالی نماند؛ یعنی حتی در بخشی از استان ها و شهرستان ها، تا ردصلاحیت حلقه های سوم چهره های اصلاح طلبی پیش بینی هایی از سوی اصلاح طلبان اجرا شده است.

اصلاح طلبان در طول چهار سال گذشته، بخش عمده انرژی خود را مصروف انتخابات امسال کردند. علت چنین شرایطی آن است که نگاه اصلاح طلبان به سیاست، یک نگاه حرفه ای و تمام وقت است، یعنی این طور نبود که اصلاح طلبان پس از اسفند 94 بروند سراغ میوه چینی صرف از قدرت. آنها به فکر میوه چینی از قدرت هم بودند اما در عین حال، زمین سیاسی را شخم زده و به منظور کاشت برای دوره های بعدی آماده کرده اند. اصلاح طلبان، حرفه ای به سیاست نگاه می کنند؛ به همین دلیل هیچ گاه حاضر نسیتند از سیاست خداحافظی و قهر کنند.

پس اینکه بعضا از مشارکت مشروط سخن می گویند برای چیست؟

همه اینها برای بازارگرمی و امتیاز و باج دریافت از نظام است و الا شما اگر اصلاح طلبان را از بیرون کنید، از پنجره وارد می شوند؛ از پنجره بیرون کنید، از کانال کولر وارد می شوند چون نگاه حرفه ای به سیاست دارند

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

bestcanadatours.com: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59511

به "چراغ خاموش اصلاحات با پلاک سفیدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ خاموش اصلاحات با پلاک سفیدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید