ثبت ملی و جهانی خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال گردد

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ براساس سخنان یک استاد دانشگاه و راهنمای گردشگری، ثبت ملی و جهانی خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال گردد.

ثبت ملی و جهانی خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال گردد

حسین دهقان منشادی بر اهمیت کیفیت، امنیت و بهداشت مواد غذایی در توسعه دنیاگردی خوراک تاکید و گفت: صنعت دنیاگردی صنعت خدمات و میهمان نوازی است؛ بطور کلی مشکل بزرگی که با آن ما روبرو هستیم ارائه خدمات با کیفیت است و استانداردهای بین المللی آنطور که باید و شاید در کشور ما رعایت و اجرا نمی شود. استانداردسازی رستوران ها و مراکز پذیرایی و ارائه صحیح خدمات در این حوزه بسیار مهم و مورد توجه ویژه دنیاگردان خارجی است؛ در 10 سال گذشته اتفاقات مثبتی در این بخش افتاده، اما کافی نیست.

استاد دانشگاه یزد و راهنمای دنیاگردی فرهنگی و خوراک گفت: بسیاری رستوران ها برای دریافت گواهینامه های ایزو کیفیت خدمات و موادغذایی اقدام و حتی بعضی رستوران ها در تهران از یونسکو تقدیرنامه هم دریافت نموده اند، اما رستوران ها در استان های دیگر این موارد را کمتر پیگیری می نمایند، این فرایند شروع شده اما باید فراگیر شود.

زنجیره ارزش در دنیاگردی خوراک برای 5 راهنما و10 رستوران نیست؛ کمیت آن برای همه زنجیره باید اتفاقی را رقم بزنند تا بازخورد مثبت آن آشکار شود و در همه زنجیره باید بادقت اجرا و در نهایت خاطره خوب و بازخورد مناسب برای دنیاگرد ثبت شود.

برای برندسازی دنیاگردی خوراک به توسعه و دیپلماسی خوراک احتیاجمندیم

دهقان اعلام نمود: همه فعالیت های دنیاگردی خوراک بر مبنای درگیر کردن حواس پنجگانه دنیاگرد و خاطره سازی است تا دنیاگرد طعم تازه ای از غذا را تجربه و با فرهنگ جدیدی از یک جامعه محلی آشنا شود، به نحوی که هرگز فراموش نکند این برای بخش دنیاگردی خوراک، برترین تبلیغ است.

رئیس هیات مدیره انجمن دنیاگردی خوراک و نوشیدنی دونار درباره برندسازی خوراک های ایران گفت: با معضل توسعه و برندسازی درگیریم؛ برای ثبت و معرفی کباب و چلوکباب دیر اقدام کردیم، ترکیه و جمهوری آذربایجان این غذا را به نام خودشان ثبت نموده اند و دیگر همه به نام آنها می شناسند؛ برای برندسازی خوراک ها به توسعه و دیپلماسی خوراک احتیاجمندیم.

وی اضافه کرد: ترکیه اول شعب کباب ترکی (Doner Kebab) و قهوه ترک (Turkish Coffee) را در خارج از مرزهای خود به ویژه در آمریکا راه اندازی و ذائقه همه را درگیر کرد و طعم این خوراک ها را به همه چشاند، بعد هر استان خود را با یک غذا معرفی کرد، سپس بستنی و قهوه ترک را در همه کشور توسعه داد، و حالا با توان بالا از آن بهره برداری مالی می نماید.

راهنمای دنیاگردی فرهنگی و خوراک یادآور شد: جمهوری آذربایجان سال 2012 با موضوع سازمان دنیای دنیاگردی همایش طعم جاده ابریشم را برگزار کرد، دنیاگردی روستایی را توسعه داد و محصولات غذایی خود را برندسازی کرد. نان لواش را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس 5 کشور که ایران هم جز آنهاست در یونسکو ثبت کرد.

برای توسعه دنیاگردی خوراک باید آثار ناملموس خوراکی ثبت ملی و دنیای شود که به پشتوانه سیاسی و دیپلماسی فرهنگی احتیاج دارد؛ برای برندسازی دنیاگردی خوراک ایران، باید درباره خوراک ایرانی و فرهنگ آن در شبکه های تلویزیونی دنیای محتوای تبلیغاتی فراوری و پخش و همزمان باید صنعت خوراک و صنعت دنیاگردی در داخل توسعه داده شود؛ البته برای اجرای این سیاست ها رشد و رونق مالی ضروری است.

همکاری و مشارکت اجزا و ارکان صنعت دنیاگردی برای توسعه دنیاگردی خوراک

دهقان پیرامون اینکه ثبت ملی و دنیای خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال شود، گفت: به علت عدم فراوری محتوا و معرفی انواع خوراکی ها همه فقط سراغ یک گزینه چلوکباب می فرایند، در چند سال اخیر سریال جواهری در قصر محصول کره در ایران پخش می شود و نقش و فرهنگ آشپزی این کشور در قالب محتوای تبلیغاتی به مردم ایران معرفی می شود؛ تایلند با غذاهای خیابانی همه را اسیر طعم خود و با حمایت دولت در سایر کشورهای دنیا رستوران های تایلندی ایجاد نموده و جاذبه خوراک تایلندی را در محصولات دنیاگردی خود ارائه می نمایند؛ یا اینکه وقتی در سال 1972ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آمریکا (1974-1969) در یک ضیافت شام در چین، غذای چینی خورد، در آمریکا رستوران های چینی توسعه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: برای فراوری و پخش محتوا همه ذی نفعان صنعت دنیاگردی از سیاست گذار و برنامه ریز و مجری تا آژانس دار و راهنمای دنیاگردی باید براساس یک محور و برنامه واحد، هماهنگ عمل نمایند. تا به امروز کارهای تاثیرگذار اما جدا و جزیره ای اجرا شده که اثر و توان آن کاهش یافته و ناشی از فقدان روحیه کار گروهی ما ایرانی ها است.

برای توسعه دنیاگردی خوراک، همه زنجیره تامین و ارزش، دفاتر خدمات مسافرتی با رستوران ها، آنها با راهنمایان دنیاگردی و تورگردان ها و سرمایه گذاران صنعت خوراک و نوشیدنی بخش خصوصی و همگی با وزرات میراث فرهنگی به عنوان متولی صنعت دنیاگردی باید هماهنگ کار نمایند در غیر این صورت در این بخش، نتیجه مطلوب بدست نمی آید.

دهقان به اهمیت ایجاد سازمان مدیریت مقصد در صنعت دنیاگردی اشاره و اعلام نمود: اگر قرار است جشنواره خوراک و غذا در شهر برگزار شود همه اجزای مدیریتی اعم از دنیاگردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خدماتی و مالی شهر باید همکاری و مشارکت نمایند؛ مدیریت مقصد همه دنیاگردان را از فردی که یک هزار یورو تا دنیاگردی که 20 هزار یورو خرج می نماید، جذب کند؛ با این رویکرد می توان از صنعت دنیاگردی عایدی ارزی ایجاد کرد.

راهنمای دنیاگردی فرهنگی و خوراک اضافه کرد: ایران در بسیاری خوراک ها با کشورهای همسایه مانند ترکیه و جمهوری آذربایجان فرهنگ مشترک دارد؛ از سال 2008 یونسکو ثبت میراث فرهنگی ناملموس شروع کرد که خوراک و نوشیدنی هم جز آن است؛ سال 2010 غذای مدیترانه ای ثبت دنیای شد، به رغم جاذبه های متنوع دنیاگردی اروپا از تفریحی و ساحلی تا تاریخی و فرهنگی و آمار بالای دنیاگرد در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، بعد از این ثبت تعداد ورود دنیاگردان به شهرهای اروپایی به صورت مشهود افزایش پیدا کرد.

برندسازی دنیاگردی خوراک، کار عجیب و شگفت انگیزی احتیاج ندارد. همین که خوراک های ایرانی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس شناسایی و ثبت ملی شده و پفراینده های آن برای ثبت دنیای در یونسکو آماده و رایزنی های فرهنگی و سیاسی انجام و پفراینده ثبت شهرهای خلاق دنیاگردی خوراک برای عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو تدوین شود، اولین و مهمترین گام برداشته شده است.

آمادگی علمی سمن ها برای یاری به شناسایی و ثبت ملی خوراک های محلی

دهقان یادآور شد: رشت به عنوان شهر دنیاگردی خلاق خوراک ثبت شده و پفراینده عضویت کرمانشاه هم برای عضویت در این شبکه دنیای تدوین و فرایند ثبت آن شروع شده است که می تواند غذاهای این دو منطقه را برندسازی و دنیاگرد جذب کند. کباب کرمانشاه یا مرغ ترش و غذاهای محلی گیلان و رشت بدون تردید برای دنیاگرد داخلی و خارجی خوراک لذت بخش و دلچسب است؛ با شرایط مالی موجود، هزینه برندسازی خوراک را از ثبت خوراک ها به عنوان میراث ناملموس ملی و سپس در یونسکو شروع کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن دنیاگردی خوراک و نوشیدنی دونار گفت: کارشناسان بخش خصوصی، متخصصان صنعت خوراک و سازمان های مردم نهاد محلی هم علاقه و هم آمادگی علمی دارند به کارشناسان ثبت آثار ناملموس در استان ها و در ستاد وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی برای شناسایی و ثبت ملی هر کدام از غذاهای سنتی محلی یاری نمایند تا فرایند ثبت دنیای شتاب بگیرد؛ در نهایت هم سود مالی و فرهنگی و اجتماعی این برندسازی در میان مدت به بخش خصوصی و تشکل ها بعلاوه مردم جوامع محلی بر می شود.

استاد دانشگاه یزد و راهنمای دنیاگردی در خصوص قهوه یزدی شرح داد: از سال 1398 که قهوه یزدی ثبت ملی شد توجه دنیاگردان به یزد را جلب کرد. اکنون هر دنیاگردی که به یزد می آید علاوه بر آثار تاریخی و مکان های فرهنگی-تاریخی یزد درباره مکان های عرضه قهوه یزدی سرو و عرضه سوال می نمایند و علاقه دارند در خصوص شیوه آماده کردن و فرهنگ و آیین های آن بدانند، همین یعنی شروع برندسازی محصول. همین اقدامات گام به گام و به ظاهر کوچک منجر به رونق و توسعه دنیاگردی خوراک و نوشیدنی در ایران می شود.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162155

به "ثبت ملی و جهانی خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی و جهانی خوراک و نوشیدنی های محلی جدی تر دنبال گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید