پیشنهاد 1000میلیارد تومان یارانه صادرات در بودجه 95، دامداران کوروکچل نیستند

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واحدهای دامداری ما کور و کچل نیستند و از آمریکا و کانادا هم قوی ترند، گفت: برای پشتیبانی از صادرات، پیش بینی هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی در بودجه 95 دیده شد.

پیشنهاد 1000میلیارد تومان یارانه صادرات در بودجه 95، دامداران کوروکچل نیستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، محمود حجتی عصر امروز در نشست آنالیز تجارت ایران و روسیه با اعلام این خبر اظهار کرد: تجارت به وسیله ایجاد ارتباط بلندمدت امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی است و نگاه ما در این بخش نباید مقطعی باشد. زیرا تجارت پیله وری عاقبت مناسبی ندارد و شرایط رقابتی را فراهم نمی نماید.

وی اضافه نمود: زمانی که اقدام به صادرات می کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: در گذشته ما به مسائل نرم افزاری و سخت افزاری در ارتباط با صدور کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته ایم به طوری که زمانی که بنده روی کار آمدم هیچ موافقت نامه ای برای مبادله کالا به روسیه و تاییدیه ای رد و بدل نشده بود.

حجتی گفت: ما از گذشته کالاهایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وسیله کشورهای اوراسیا به روسیه صادر می کردیم که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار آن نیز دچار مشکل شد و عملا صادرات غیرمستقیم ما که به وسیله سایر کشورها انجام می شد بسیار محدود شد.

وی با بیان اینکه در سفر پوتین به ایران توافقات مناسبی برای صادرات محصولات ما به این کشور انجام شد گفت: در این مذاکرات که وزیر کشاورزی روسیه نیز حضور داشت توافقات مناسبی انجام شد و مسائل ریزتر در ارتباط با تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد.

تعرفه صادرات آبزیان به روسیه تقریبا صفر شد

وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: براساس پیگیری های اجرا شده در بخش آبزیان موافقتنامه های بهداشتی اجرا شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

حجتی در مورد بازار صادراتی محصولات لبنی ایران گفت: بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد به طوری که توانسیتم در سال گذشته 600 میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم.

وی همچنین با اشاره به توانمندی های دامپرروی کشور گفت: برخلاف آنچه بعضی تصور می نمایند واحدهای دامداری ما کور و کچل نیستند به طوری که از لحاظ تعیینات فنی راندمان و کیفیت فراوری علاوه بر اینکه با واحدهای اروپایی برابری می نماید، از بسیاری از آنها بهتر است و قابلیت رقابت دارد.

دامداری های ایران از آمریکا و کانادا قویتر است

وی اضافه نمود: بنده بر حرف خود پافشاری نموده و می گویم که دامداری های ایران از آمریکا و کانادا قویتر و رقابت پذیرتر هستند اما در حال حاضر به دلیل پس زدگی تقاضا متوقف شده است.

امضای موافقتنامه بهداشتی صادرات محصولات لبنی و طیور به روسیه

این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صنایع لبنیات و طیور امیدواریم که براساس موافقتنامه هایی که امروز و فردا با مقامات روسی به امضا می رسانیم بتوانیم صادرات خود را به روسیه شروع کنیم.

حجتی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: براساس مذاکراتی که روزهای اخیر با مقامات روسی در حال جریان است صادرات ما به این کشور مستقیم یا به وسیله کشورهای آذربایجان و ارمنستان انجام می گردد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در مورد صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در درازمدت گفت: یکی از راهکارهای ما برای تحقق این مهم صادرات از متن فراوری به جای صادرات از باقیمانده مصرف است که براین اساس ما اعلام آمادگی می کنیم که بازرگانان احتیاج خود را برای صادرات اعلام نمایند تا ما برای آنها فراوری کنیم.

حجتی تاکید نمود: براین اساس در یک افق شش ماهه قابلیت فراوری مورد احتیاج صادرنمایندگان را داریم همچنین که 30 درصد از ظرفیت ما در بخش کشاورزی خالی است.

این مقام مسئول در مورد صادرات مرغ ایران به روسیه گفت: مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است اما با این وجود 22 هزار واحد فراوریی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش فراوری دارد.

حجتی یادآور شد: اغلب این واحدها زنجیرهای فراوری دارند و کشتارگاه ها واحدی فراوری خوراک مرغ نیز در کنار واحدهای مرغداری است.

هزینه فراوری واحدهای زنجیره ای مرغ 800 تومان کاهش یافت

وی گفت: با احداث صدها واحد زنجیره ای در فراوری مرغ ما توانسته ایم که در این واحده 700 تا 800 تومان هزینه فراوری را کاهش دهیم.

حجتی در مورد وضعیت صادرات کشمش ایران گفت: با وجود اینکه ما یکی از قدیمی ترین فراوری نماینده و صادر نماینده این محصول هستیم اما در حال حاضر ترکیه تبدیل به صادرنماینده اصلی این محصول شده است و بورس آن را در شهر ازمیر در اختیار دارد.

وی یادآور شد: بنده به معاونت باغبانی تاکید می کنم که علی رغم داشتن مزیت نسبی جلوی توسعه تاکستان ها را بگیرد زیرا در حال حاضر بازار تعریف شده ای برای آن نداریم.

ظرفیت 400 هزار هکتاری توسعه باغات در اراضی شیب دار

وی با اشاره به ظرفیت توسعه باغات کشور گفت: علاوه بر موقعیت باغ های فعلی کشور 400 هزار هکتار ظرفیت توسعه باغات در اراضی شیب دار داریم که در صورت باز شدن بازارهای صادراتی امکان فراوری در آن وجود دارد.

حجتی همچنین گفت: در صورتی که از طرف بازرگانان اعلام آمادگی گردد ما می توانیم احتیاج آن برای فراوری محصولات ارگانیک را تامین نموده تا بتوانیم صادرات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

این مقام مسئول یادآور شد: 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش گلخانه ها داده شده است که در این شرایط اقتصادی بانک ها رقم مناسبی به حساب می آید اما ما کماکان با مشکل انباشت سیب مواجهیم.

وی یادآور شد: این فراوری مازاد به عراق و وپاکستان به صورت فله ای نیز صادر می گردد در حالی که ما می توانیم این محصولات را با ارزش اضافه نموده بیشتری به اروپا صادر کنیم.

حجتی یادآور شد: در ملاقات با سفیر کویت به ما اعلام شد که چرا هنوز هندوانه های ایران به صورت فله ای صادر شده و در جعبه نمی آید. این شکل صادرات باعث کاهش اعتبار محصولات صادراتی ایران می گردد.

وی اضافه نمود: متاسفانه در فروشگاه های زنجیره ای مسکو بدترین کیوی که مشاهده می گردد پرچم ایران بر روی آن نصب شده است.

وی همچنین گفت: قیمت سیب زمینی و پیاز ما را عراقی ها تعیین می نمایند به طوری که هر کیلوگرم این محصولات لب مرز 200 تومان چوب می خورد که در این زمینه باید بتوانیم تجدید نظر انجام دهیم.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای پشتیبانی از محصولات صادراتی بخش کشاورزی براساس پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، سازمان توسعه تجارت و شورای عالی صادرات پیش بینی شد که هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در بودجه سال 95 قرار گیرد.

حجتی در خاتمه گفت: امیدواریم که براساس توجه به اقتصاد مقاومتی و عزم دولت بتوانیم صندلی صادراتی بلندمدت در کشور روسیه داشته باشیم.

parmisfun.ir: مجله پارمیسفان | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله خبری، ورزشی و مسافرتی پارسی

quiz1.ir: مجله آزمون اول، مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46407

به "پیشنهاد 1000میلیارد تومان یارانه صادرات در بودجه 95، دامداران کوروکچل نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد 1000میلیارد تومان یارانه صادرات در بودجه 95، دامداران کوروکچل نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید