همه چیز درباره تام فورد؛ نابغه جوان صنعت مد جهان

به گزارش مجله سرگرمی، تام فورد (Tom Ford) طراح مد، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی به نام یکی از خلاق ترین و خوش فکر ترین طراحان مد جهان شناخته می شود. او که یکی از نوابغ جوان جهانی مد است با طرح های خلاقانه و نوآورانه اش توانسته انقلابی در صنعت مد جهان به وجود بیاورد و علاوه بر این در صنعت سینمای جهان هم نامی بسیار درخشان دارد. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا به زندگی حرفه ای و تاریخچه برند این طراح و کارآفرین پیروز و جوان بپردازیم.

همه چیز درباره تام فورد؛ نابغه جوان صنعت مد جهان

کودکی و نوجوانی تام فورد

توماس کارلایل فورد (Thomas Carlyle Ford) در 27 آگوست 1961 در آستین ، تگزاس به جهان آمد. والدینش هر دو در آژانس های املاک و مستغلات کار می کردند و فورد بیشتر دوران کودکیش را در مزرعه مادربزرگش در شهر غبارآلود براون وود، تگزاس گذراند. او از زمان کودکی علاقه زیادی به هنر و نقاشی داشت. فورد درباره علاقه اش به هنر در دوران کودکی این چنین گفته است: من همواره به هنری های تجسمی و طراحی علاقه مند بوده ام. البته منظورم این نیست که در سن 5 سالگی لباس طراحی می کردم اما اگر والدینم برای شام بیرون می رفتند و مرا تنها می گذاشتند، قبل از اینکه به خانه برگردند تمام دکوراسیون مبلمان اتاق نشیمن را تغییر میدادم و آن را مجددا می چیدم. والدینم مرا به انجام هر کاری که به آن مشتاق بودم تشویق می کردند. اگر می خواستم دروس هنری را بیاموزم ، آن ها برایم مربی و لوازم نقاشی فراهم می کردند.

مادر و مادر بزرگ فورد در دوران کودکی اش نقش دو مدل الهام بخش را برایش داشتند که او را با جهانی مجذوب کننده و پر زرق و برق مد آشنا می کردند. آنچنان که خودش درباره مادر و مادربزرگش گفته است: مادرم استایلی بسیار شیک و کلاسیک داشت، مادربزرگ پدری ام در تگزاس بسیار شیک لباس می پوشید و از جواهرات گرفته تا ماشین همه چیز را پرزرق و برق و مجلل انتخاب می کرد.

تام فورد بعدها در اواسط دهه 1990 برای بازآفرینی تصویر برند گوچی این دو سبک را با هم ترکیب کرد. او در مصاحبه ای چنین توضیح داده است: تصاویر زیبایی که در دوران کودکی در حافظه و فکر شما می نشیند، برای باقی عمر با شما همراه است.

  • مروری بر زندگی کلوین کلاین؛ طراح پیروز آمریکایی

تحصیلات در زمینه طراحی

زمانی که تام فورد به سنین نوجوانی رسید خانواده اش به سانتافه ، نیومکزیکو نقل مکان کردند. فورد دوران دبیرستانش را در دبیرستان سانتافه گذراند و پس از فارغ التحصیلی در سال 1979 و در سن 17 سالگی در دانشگاه نیویورک در رشته تاریخ هنر ثبت نام کرد. او در طول زمان تحصیلش در نیویورک بخش زیادی از وقتش را در کلوپ شبانه بدنامی به نام استودیو 54 می گذراند و همین امر باعث شد به تحصیلاتش لطمه وارد شود. در سال 1980، تنها یک سال پس از حضور در نیویورک، تام فورد ترک تحصیل کرد و پس از نقل مکان به لس آنجلس برای تأمین زندگی اش به بازی در تبلیغات تلویزیونی رو آورد. او آنچنان در تبلیغات تلویزیونی پیروز ظاهر شد که در یک زمان تعیین، در بیش از 12 کمپین تبلیغاتی متفاوت به صورت هم زمان حضور داشت.

چند سال بعد تام فورد به نیویورک بازگشت و در مدرسه طراحی پارسونز (Parsons School of Design) ثبت نام و در رشته معماری داخلی آغاز به تحصیل کرد. سپس مدتی به دانشکده طراحی پارسونز پاریس منتقل شد و در همان زمانی که مشغول تحصیل در سال آخر رشته معماری داخلی بود، ناگهان این فکر به فکرش رسید که تغییر رشته بدهد و وارد رشته مد و فشن شود.

او در خصوص این تغییر رشته ناگهانی این طور می گوید: یک روز صبح از خواب بیدار شدم و فکر کردم که دقیقا به چه کاری مشغول هستم؟ معماری برایم خیلی خیلی جدی بود. منظورم این است که هر پروژه معماری که انجام داده ام ، به نوعی انگار یک لباس را در قالب آن پروژه طراحی می کردم. بنابراین فهمیدم که مد در واقع تعادل درستی بین هنر و تجارت است و دقیقا هم همین بود.

در سال 1985، فورد پس از فارغ التحصیلی از پارسونز، در پی این بود که با طراح برجسته لباس ورزشی کتی هاردویک کار کند. او به مدت یک ماه تمام هر روز با دفتر هاردویک تماس می گرفت تا این که سرانجام هاردویک به امید این که از این تماس گیرنده آزاردهنده خلاص شود خودش به تلفن فورد پاسخ داد و او پرسید که نزدیک ترین زمانی که می تواند با او جلسه بگذارد چه زمانی است؟ فورد که از لابی با هاردویک تماس گرفته بود کمتر از دو دقیقه بعد وارد دفتر کار او شد.

هاردویک اولین دیدار خاطره انگیز آن ها را چنین به یاد می آورد: من اصلا روی او حساب نمی کردم با این حال از او پرسیدم که طراحان اروپایی مورد علاقه او چه کسانی هستند. او گفت: آرمانی و شانل. ماه ها بعد از او پرسیدم که چرا این حرف را زده است و او گفت چون شما یک لباس از برند آرمانی بر تن کرده بودید.

  • بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی

ورود تام فورد به کمپانی گوچی؛ خلق شگفتی

تام فورد به مدت دو سال به نام دستیار هاردویک در زمینه طراحی لباس های ورزشی کار کرد و پس از آن مدتی را هم به نام طراح شلوار جین برای تولیدی پوشاک پری الیس (Perry Ellis) مشغول به کار شد. او در سال 1990 به میلان رفت تا به نام طراح ارشد پوشاک زنانه در کمپانی گوچی مشغول به کار شود. تام فورد در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در خصوص مهاجرتش به اروپا چنین می گوید: برای اینکه یک طراح مد و فشن پیروز بشوم، لازم بود که آمریکا را ترک کنم. فرهنگ آمریکایی من را محدود می کرد. نهایت شیک بودن در آمریکا، پوشیدن لباس هایی سخیف و چسبان است. این سبک لباس پوشیدن ارزش طراحی مد و لباس را تنزل داده است. اروپایی ها بیشتر ارزش استایل و لباس را می دانند.

  • همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم تازه ریدلی اسکات

در آن زمان نزاع های مدیریتی در کمپانی گوچی برای همگام شدن با ترندهای بازار این کمپانی را دچار چالش های دشواری کرده بود. ورود فورد روح تازه ای را به کالبد بی جان گوچی دمید و او پیروز شد به سرعت پله های ترقی را در این کمپانی بزرگ و معروف طی کند. در سال 1992 فورد به سمت مدیر بخش طراحی کمپانی فورد ارتقا پیدا کرد و پس از آن در سال 1994 توانست مدیر دپارتمان خلاقیت و نوآوری گوچی شود و نامش در جهانی مد و فشن پیچید. زمانی که فورد به گوچی پیوست، این خانه مد عملا ورشکسته شده بود؛ اما در سال 1994، ارزش برند گوچی چیزی برابر با 3.4 میلیارد دلار تخمین زده می شد.

فورد به طور کلی تصویر طراحی های گوچی در صنعت مد را دگرگون کرد، او پیروز شد با اصلاح سبک مینیمافهرستی گوچی در آغاز دهه 1990 و تبدیل آن به استایلی به روز و منسجم و پر زرق و برق مشتری های سابق گوچی را با این برند قدیمی آشتی دهد.

تجارب فورد از حضورش در کمپین های تبلیغاتی در زمان جوانی و هوش بالایی که در زمینه توسعه کسب و کار داشت باعث شد کمپانی گوچی در راستا توسعه و پیشرفت قرار بگیرد. در سال 1995 او یک متخصص طراحی مد فرانسوی به نام کارین روآتفلد و یک عکاس حرفه ای به نام ماریو تستینو را استخدام کرد تا برای شرکت گوچی، یک کمپین تبلیغاتی تازه راه اندازی کنند.

تام فورد همچنین خطوط تازه تولیدی از جمله لاین تولید لباس ورزشی مردانه و زنانه، لباس شب و اثاثیه منزل را در کمپانی گوچی به راه انداخت و آن ها را به خوبی توسعه داد. تحت هدایت و مدیریت فورد، گوچی برند ارزشمند فرانسوی یویس سنت لورن (Yves Saint Laurent) را تصاحب کرد و همین امر باعث رشد چشمگیر فروش کمپانی شد. در طول یک دهه از سال 1994 تا 2004 فروش سالانه کمپانی گوچی از 230 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار در سال افزایش یافت که این افزایش مستقیما به دلیل ایده های خلاقانه، پشتکار و نبوغ مدیریتی تام فورد حاصل شده بود. در سال 2004 زمانی که شرکت چند ملیتی فرانسوی Pinault Printemps Redoute کمپانی گوچی را خریداری کرد تام فورد به دلیل اختلاف نظرهایی که با سهام داران و هیئت مدیره این کمپانی داشت از شغلش استعفا کرد. نقش او در مدیریت و هدایت کمپانی گوچی آن چنان مهم و اساسی بود که پس از استعفایش چهار مدیر استخدام شدند تا وظایف پیشین او را انجام دهند.

افتتاح برند تام فورد

فورد در سال 2005 برند شخصی اش را با نام برند تام فورد تأسیس کرد و به این ترتیب برند فورد با ارائه پوشاک آقایان، عینک و محصولات زیبایی رسما فعالیتش را آغاز کرد. در سال 2006 تصویری از تام فورد به روی مجله Vanity Fair آمد که در آن فورد یکی از لباس های تولیدی برندش را بر تن داشت و در میان دو ستاره مشهور و محبوب هالیوود اسکارلت یوهانسن و کایرا نایتلی احاطه شده بود؛ این تصویر بسیار جنجال برانگیز و پر سر و صدا شد و برند تام فورد بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

اولین فروشگاه بزرگ تام فورد در سال 2007 و در شهر نیویورک افتتاح شد. کمی بعد این برند فروشگاه هایی را در شهرهای توکیو، لندن، لس آنجلس، میامی و میلان افتتاح کرد.

اکنون که پانزده سال از تأسیس برند فورد می گذرد طراحی های خلاقانه تام فورد تحسین منتقدان و طراحان مد در سرتاسر جهان را برانگیخته است. این برند که یکی از برندهای مد پیشرو در جهانست روز به روز بر پیروزیت و ثروتش افزوده می شود و با گزینش های استراتژیک به شدت در حال توسعه است. قرار است تا ده سال آینده، 100 فروشگاه تام فورد در اقصی نقاط جهان افتتاح شود.

ویژگی های برند تام فورد

در حال حاضر پوشاک آقایان و خانم ها، محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، اکسسوری، عطر و ادکلن از جمله محصولاتی هستند که برند تام فورد به نام یک برند لوکس و گران قیمت وارد بازار می کند. کیفیت و نوآوری در طراحی محصولات تعیینه ها اصلی محصولات این برند است. تام فورد هر سال در پربیننده ترین فشن شو های جهان طوفانی از رنگ ها و طرح های تازه بر پا می کند.

عطر و ادکلن

تام فورد که در راستا شغلی اش در جهانی مد، همواره به ادکلن بسیار علاقه مند بوده است در طول سال های همکاری اش با گوچی و یویس سنت لورن چندین ادکلن مختلف را روانه بازار کرد. پس از تأسیس برند فورد او از تجربه و مهارتش بهره برد تا چندین ادکلن مردانه را برای برندش خلق کند. در حال حاضر، برند تام فورد با همکاری چندین تن از بهترین طراحان عطر جهان و شرکت های عطرسازی، عطرهایی پرفروش و بسیار با کیفیت را روانه بازار می کند. ادکلن های تام فورد از جمله پرطرفدارترین و لوکس ترین ادکلن های جهان به تعداد می فرایند.

یکی از معروف ترین و محبوب ترین عطرهای تام فورد عطر Black Orchid است که جزو بهترین عطرهای جهان طبقه بندی می شود. رایحه ارکیده به کار رفته در این عطر، از نوع ارکیده معمولی نیست، بلکه از نوعی ارکیده کم یاب و منحصر به فردی است که به سختی یافت می شود.

عینک های طبی و دودی

عینک های طبی و دودی تام فورد هم راستا با رشد این برند، به درجات بالایی از محبوبیت و کیفیت رسیده اند و در حال حاضر عینک های برند تام فورد مانند عینک های پلیس، شانل و گوچی جزو محبوب ترین و بهترین عینک های جهان شناخته می شوند.

محصولات آرایشی تام فورد

محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست تام فورد از نظر کیفیت و محبوبیت به همراه برند های لانکوم، استی لادر و MAC در صدر برندهای آرایشی جهان قرار دارند. کیفیت و زیبایی محصولات و همچنین استفاده از مواد طبیعی در تولیدات این برند باعث شده در میان خانم ها بسیار محبوب باشد. یکی از برجسته ترین لاین های زیبایی تام فورد ، مجموعه رژلب های 100 رنگ به نام دختران و پسران است.

ساعت مچی

در کنار دیگر اکسسوری ها، ساعت های مچی تام فورد هم از تنوع و کیفیت لوکس و مجذوب کنندهی برخوردارند. از فوریه 2018 برند تام فورد کلاس تازهی از ساعت مچی های طراحی شده از طریق این کمپانی با نام 001 را روانه بازار کرده است. برند تام فورد در ساخت این مجموعه با معروف ترین سازندگان چرم آمریکایی همکاری دارد. این مجموعه شامل دو اندازه برای بدنه و بند، مناسب برای خانم ها و آقایان طراحی و ساخته شده و دارای 62 بند با 30 طیف رنگی است. چنین تنوعی در طراحی بار دیگر تام فورد را به نام برندی خاص و مجذوب کننده در جهانی مد مطرح کرده است؛ مجموعه ای که تابه حال در بازار دیده نشده است.

حقایقی جالب درباره زندگی تام فورد

  • در سال 2009 تام فورد به صنعت سینما وارد شد و اولین فیلمش را به نام یک مرد تنها و با بازی کالین فرث و جولین مور کارگردانی کرد. این فیلم مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و تام فورد نامزد جایزه روح مستقل برای بهترین فیلمنامه شد. در سال 2016 او فیلم دومش حیوانات شب زی را بازی امی آدامز و جیک جیلنهال کارگردانی کرد که نامزدی بهترین فیلم فستیوال گلدن گلاب را برایش در پی داشت.
  • تام فورد که خودش جزو خوش لباس ترین سلبریتی های فرش قرمز شناخته می شود در سال 2013 در فهرست خوش لباس ترین مردان بالای پنجاه سال در مجله ووگ قرار گرفت. از او با نام فشن آیکون و استایل آیکون یاد می شود.
  • برند تام فورد یکی از پرطرفدار ترین برندهای فرش قرمز است و تام فورد تا به امروز برای بسیاری از ستاره های مشهور جهان از جمله دیوید بکهام، بیانسه، میشل اوباما، جانی دپ و… لباس طراحی کرده است.
  • تام فورد به نام یکی از طراحان برجسته نسل خود، جوایز مد و فشن زیادی را برای فعالیت با گوچی و همچنین با برند خودش دریافت کرده است. او پیروز به کسب پنج جایزه شورای طراحان مد آمریکا و چهار جایزه مد ووگ (VH1Vogue) شده است.

سخن آخر

تام فورد در طی فعالیت حرفه ای اش همواره مطابق با نیازهای جامعه پیش رفته و با خلق ایده های نو در صدد تغییر معیارهای زیبایی برآمده است. نبوغ و خلاقیت او هم در زمینه طراحی و هم در بازاریابی و توسعه کسب و کار به همراه پشتکار و روحیه خستگی ناپذیرش باعث شده که به یکی از پیروز ترین کارآفرینان و طراحان در صنعت مد جهان بدل شود.

منبع: biography

منبع: دیجی استایل
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150037

به "همه چیز درباره تام فورد؛ نابغه جوان صنعت مد جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره تام فورد؛ نابغه جوان صنعت مد جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید