هزینه های شب یلدا در تبریز، تازه دامادها باید میلیونی خرج نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه استان ها-اسد بابایی؛ شب نشینی و دور هم جمع شدن در بلندترین شب سال سنتی است که از دیرباز در فرهنگ کشورمان صندلی ویژه ای داشته است و میزبانان در این شب که موسوم به شب یلداست با آجیل هفت قلم، هندوانه، انار و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می نمایند.

هزینه های شب یلدا در تبریز، تازه دامادها باید میلیونی خرج نمایند

با اینکه سال ها قبل صمیمیت و ساده زیستی بیشتری در میان خانواده ها در شب یلدا موج می زد ولی الان چند سالی است که خرید آجیل و میوه دغدغه مردم شده و از میزان معنویت این شب کاسته شده است و مردم کامل و بی نقص اجرا شدن مراسم شب یلدا را در خرید همه رقم خوراکی و تنقلات می بینند.

همین علاقه به خرید باعث شده تامیوه فروشی ها، خشکباری ها و قنادی ها در این شب کسب و کار پررونق تری داشته باشند و با توجه به استقبال مردم از خرید، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

یلدای نه چندان سرد 97درحال رسیدن است و بازهم مثل سال های گذشته با خود گرانی را به خانه های گرم چله نشینان به ارمغان آورده است.

هزینه 400 هزار تومانی خانواده چهار نفری برای یک شب!

با اینکه فقط چند روزی به شب محبوب یلدا مانده است، ولی برای جور کردن تنقلات یلدایی باید حساب و کتاب قیمت ها را از همین حالا داشت. در این گزارش هزینه های شب یلدا در تبریز و قیمت خریدهای این شب را آنالیز می کنیم.

خریدهای شب یلدا

قیمت هر کیلوگرم به طور متوسط

مقدار مصرف شده برای یک شهروند

آجیل

120 تا 160 هزار تومان

50هزار تومان

میوه

10 هزار تومان

10 هزار تومان

کیک مخصوص یلدا

90 هزار تومان

20 هزار تومان

شیرینی

30 هزار تومان

10 هزار تومان

هندوانه

10 هزار تومان

5هزار تومان

با آنالیز این هزینه ها مشخص می گردد که هزینه تقریبی یک شهروند برای شب یلدا نزدیک 100 هزار تومان می گردد و پدر یک خانواده 4 نفری باید برای این شب نزدیک 400 هزار تومان هزینه کند.

شب چله ای گران تازه دامادها

البته در این بین با نزدیک شدن به شب یلدا برخی از تازه دامادها برای عروس خانم ها مراسم شب چله ای برگزار می نمایند و با توجه به رسم و رسوم دیرینه در کنار تهیه هدیه، تزیین میوه و آجیل را نیز انجام می دهند که در این شرایط اقتصادی و گرانی ها هزینه های میلیونی با خود به همراه دارد.

خرید یک کادو، تزئین سبد میوه و خرید میوه و شیرینی، حکاکی روی هندوانه و کدو حلوایی و کیک مخصوص یلدا جزو کارهایی است که باید تازه دامادها در شب یلدا انجام دهند.

با آنالیز های میدانی مشخص می گردد که برای حکاکی روی هندوانه با توجه به طرح آن بین 50 تا 80 هزار تومان هزینه دریافت می گردد و با در نظر دریافت قیمت هندوانه که 40 هزار تومان است کل هزینه بین 100 هزار تا 130 هزار تومان مشخص می گردد.

هزینه تزیین کدو حلوایی نیز 40 تا 60 هزار تومان است

آجیل موردنیاز برای شب یلدای عروس خانم نیز بالای 300 هزار تومان تخمین زده می گردد که با هزینه تزئین آن این هزینه به بالای 350 هزار تومان می رسد.

در کنار این هزینه ها باید به خرید گل، کیک و کادو نیز اشاره نمود که شامل خرید لباس، پالتو، کفش زمستانی، شال و کلاه می گردد و درمجموع هزینه بالای 1 میلیون تومانی خواهد داشت.

با این تفاسیر با در نظر دریافت هزینه های جانبی و خرید میوه، آجیل و حکاکی هندوانه، مراسم شب چله ای برای تازه دامادها ممکن است بالای 1.5 میلیون تومان هزینه داشته باشد و این در حالی است که برخی از خانواده ها در کنار این رسم ها، برای عروس طلا هم خریداری می نمایند.

یلدا بهانه ای برای افزایش قیمت ها

دراین بین بسیاری از مردم معتقد هستند که یلدا فقط بهانه ای برای افزایش قیمت ها از میوه و مرغ گرفته تا آجیل و شیرینی شده است.

بااینکه طی امسال شاهد افزایش 30 تا 100 درصدی بسیاری از کالاها و مایحتاج زندگی مردم بودیم ولی در روزهای اخیر آنالیز خبرنگاران در بازار تبریز نشان داد که مرغ، میوه و لبنیات بازهم گران شده است و این موضوع دلیلی ندارد جز نزدیک شدن به شب یلدا.

با گذر از خیابان های سطح شهر تبریز و به خصوص منطقه بازار، می توان بسیاری از واحدهای صنفی را دید که حال و هوای شب یلدا را به خود گرفته اند. در آخرین فرصت های باقی مانده تا شب یلدا، بازار عرضه میوه، شیرینی و آجیل رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، بازار میوه فروشی های بازار بزرگ تبریز داغ است.

بازار تبریز شلوغ و پرهیاهو

در بازار تبریز آجیلی فروشی ها بیشتر از قبل شلوغ است چراکه به اعتقاد مردم، یکی از اقلام اصلی در شب یلدا آجیل و انواع مختلف خشکبار است.

قیمت خشکبار در روزهای عادی سال گران است و تمامی اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند؛ چه برسد به آجیل شب یلدا که فروشندگان خشکبار با زیرکی خاصی قیمت آن را افزایش می دهند.

انگار که شب عید است، از هندوانه فروشی ها و میوه فروشی ها گرفته تا مرغ فروشی ها همه و همه پر است از مشتریانی که می خواهند بلندترین شب سال را دور خانواده باشند و برای همین از چند روز قبل به فکر تأمین مایحتاج و خوراکی های این شب هستند که فقط چنددقیقه ای از دیگر شب ها بلندتر است.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8543

به "هزینه های شب یلدا در تبریز، تازه دامادها باید میلیونی خرج نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های شب یلدا در تبریز، تازه دامادها باید میلیونی خرج نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید