هدررفت آب در سال پرباران

به گزارش مجله سرگرمی، سیدامیرحسین عظیمی - خبرنگار: برآوردهای وزارت نیرو نشان می دهد سیستان و بلوچستان ناپایدارترین استان ایران در دسترسی به آب است.

هدررفت آب در سال پرباران

نصف جمعیت 2 میلیون و 800 هزار نفری آن برای دسترسی به آب مشکل دارند. 700 هزار نفر هم اصلاً شبکه آب ندارند؛ سازمان هواشناسی هم در تازه ترین برآوردش گفته با وجود آن که امسال سال آبی پربارشی بود، سیستان و بلوچستان همچنان در خط قرمز خشکسالی به سر می برد. برای استانی به ناپایداری آبی سیستان و بلوچستان یک قطره آب حکم نان شب را دارد. این قطره آب اگر در دشتکمک چابهار باشد که دیگر حکم زندگی را دارد. وزارت نیرو اعلام کرده است شهرستان چابهار پایین ترین شاخصه دسترسی به شبکه آب را دارد و در بخش دشتکمک آن نیز وضعیت وخیم تر است. تمام جمعیت 150 هزار نفری دشتکمک شبکه آب ندارند.

برای استانی با شرایط سیستان و بلوچستان و شهرستانی با معیارهای چابهار و بخشی با وضعیت دشتکمک، یک متر مکعب آب آرزوی روزانه مردم است؛ مردمی که روزانه شاهد هدررفت میلیون ها متر مکعب آب باران در جلوی چشمانشان هستند. آب هایی که روزانه در دشتکمک چابهار در رودخانه سرباز و باهوکلات جاری می شود و بلااستفاده به دریا می ریزد.

رودخانه سرباز و باهوکلات بزرگ ترین رودخانه استان است که از کوه های سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان سرچشمه می گیرد و با گذر از جهت حدوداً 300 کیلومتری شهرستان سرباز به سد پیشین می رسد. این رودخانه بعد از سد پیشین و گذر از روستاهای بخش دشتکمک وارد بخش باهوکلات و رودخانه آن می شود و به بند انحرافی شیرگواز می رسد. بعد از گذر از بند و حاشیه روستاها و هزاران هکتار زمین های کشاورزی منطقه باهوکلات، این آب از خور باهو بدون استفاده به دریای عمان می ریزد.

  • نیاز به ساخت بندهای بتنی

کارشناس کشاورزی منطقه می گوید: میلیون ها متر مکعب آب بعد از بند انحرافی شیرگواز به دریا می ریزد، در حالی که می شود با ساخت فقط 7 بند بتنی در پایین دست بند شیرگواز جهت 50 کیلومتری خروج روان آب از منطقه و ورودش به دریا را سد کرد. منصور کریمدادی در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: هر سال به خاطر شرایط آب و هوایی در جنوب استان و بارش های موسوم به مونسون، حجم زیادی از روان آب ها در بستر رودخانه باهو شکل می گیرد که به دلیل عدم مدیریت آبخوان و آبخیز بدون استفاده به دریا می ریزد.

وی ادامه می دهد: با توجه به ظرفیت های مهم بخش کشاورزی در منطقه دشتکمک و کشت محصولات خارج از فصل میوه های گرجهتی در این منطقه، می توان با کنترل همین روان آب ها کشاورزی منطقه را رونق بخشید و بازار داخلی را تامین کرد. از همه مهم تر برای استانی به محرومی سیستان و بلوچستان محرومیت زدایی و اشتغال زایی کرد.

  • انقلاب کشاورزی و اشتغال زایی

یکی از کشاورزان بخش دشتکمک می گوید: کشاورزی در منطقه دشتکمک با زندگی مردم در هم آمیخته شده است و سال هاست با وجود آن که خشکسالی آمده، همچنان مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند. برکت بلوچ می افزاید: شغل مناسب و پایداری در منطقه وجود ندارد؛ از این رو مردم با توجه به ظرفیت های بسیار خوب و خاک حاصلخیز در منطقه دشتکمک با وجود آن که بی آبی و خشکسالی بوده به کار کشاورزی

می پردازند.

این کشاورز ادامه می دهد: احداث چند بند بتنی در حاشیه رودخانه باهوکلات می تواند انقلابی در بخش کشاورزی و رونق تولید ایجاد کند و هزاران هکتار از زمین های منطقه را که در حال حاضر به خاطر بی آبی خشک شده اند، رونق بخشد. وی آب را در منطقه یک سرمایه عظیم ملی می داند و می گوید: منطقه ای که با بحران بی آبی روبرو است و تمام روستاهایش آب خوردن ندارند و با تانکر و به صورت جیره بندی برایشان آب می آورند، چرا باید به این راحتی آبی را که بدون هیچ گونه هزینه به دست مردم می رسد، از دست بدهد و به دریا بریزد.

  • دشتکمک دشت بی یار شده

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار می گوید: دشتکمک چابهار یا اصطلاحاً هندوستان کوچک ایران در سال های نه چندان دور مرکز میوه های گرجهتی، موز، انبه، چیکو و نارگیل بوده که به دلیل خشکسالی کم کم از رونق افتاده و به دشت بی یار شهره شده است. رحمدل بامری در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: خاک حاصلخیز و به قول کشاورزان زرخیز این منطقه موجب شده با وجود آن که آب کم شده، مردم همچنان به کار کشاورزی با همان اندک آب ادامه دهند.

وی ادامه می دهد: در سال گذشته و امسال بارندگی بسیار خوبی در استان و به ویژه جنوب بلوچستان داشتیم که تمامی سدهای بالادست از جمله سد پیشین را پر کرد و رودخانه ها را جاری؛ ما طرح های مختلف آبخوان داری و آبخیزداری را از محل اعتبارات استانی و ملی در دستور کار قرار دادیم و قرار است امسال و سال آینده متناسب با بودجه این طرح ها در چابهار و پایین دست بند شیرگواز اجرا شود.

  • طرح های آبخوان و آبخیزداری

رحمدل بامری، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار، می گوید: طرح های آبخوان و آبخیزداری در این منطقه جزو برنامه های بلندمدت است که با توجه به حساسیت و ضرورت حال حاضر در استفاده حداکثری از روان آب ها و مهار آن ها، این طرح ها با اولویت اجرا خواهند شد تا هم به رونق کشاورزی کمک کنند، هم از خسارت هایی که روان آب ها به زیرساخت ها وارد می کنند، بکاهد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52603

به "هدررفت آب در سال پرباران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدررفت آب در سال پرباران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید