خنک ترین در تابستان و گرم ترین درزمستان

به گزارش مجله سرگرمی، بندر چابهار با مساحت یازده کیلومتر مربع هم عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه جزیره فلوریدای آمریکا بوده و شرایط آب و هوایی آن نیز دقیقا مشابه بندر میامی است.شهرستان چابهار با 160 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه جنوب شرقی کشور، در کنار دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است و تنها شهر بندری ایران است که به آب های اقیانوسی متصل است. شهرستان چابهار دارای سه شهر چابهار، کنارک و نگور است. اقتصاد مردم چابهار مبتنی بر صیادی و کشاورزی است

خنک ترین در تابستان و گرم ترین درزمستان

خنک ترین در تابستان و گرم ترین درزمستان

بندر چابهار با مساحت یازده کیلومتر مربع هم عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه جزیره فلوریدای آمریکا بوده و شرایط آب و هوایی آن نیز دقیقا مشابه بندر میامی است.

شهرستان چابهار با 160 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه جنوب شرقی کشور، در کنار دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است و تنها شهر بندری ایران است که به آب های اقیانوسی متصل است. شهرستان چابهار دارای سه شهر چابهار، کنارک و نگور است. اقتصاد مردم چابهار مبتنی بر صیادی و کشاورزی است و در دهه اخیر با تاسیس منطقه آزاد چابهار که یکی از چند منطقه آزاد مالی کشور است، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در آنجا کارگاه و کارخانه تاسیس نموده اند.

شهر چابهار به علت مجاورت با فرودگاه بین المللی کنارک، از موقعیت مناسبی برای سفرهای هوایی برخوردار است.

شب های چابهار در فصل تابستان به علت وزش بادهای موسمی تابستانه اقیانوس هند، بسیار دلپذیر و یکی از خنک ترین شهرهای ایران در فصل گرما محسوب می گردد. قرار گرفتن در راستا بادهای موسمی این منطقه، چابهار را به خنک ترین بندر ایران در تابستان و گرم ترین نقطه کشور در زمستان تبدیل نموده است.

● گردشگاه های چابهار

▪ خلیج چابهار:

خلیج چابهار با جلوه بی نظیر طلوع و غروب خورشید در دریا که بدون شک بی نظیرترین چشم انداز غروب در کشور محسوب می گردد، همراه با نور کشتی ها در آب به هنگام شب و موقعیت نعل اسبی اش در کنار اقیانوس هند از جمله تماشای های مجذوب نماینده و طبیعی است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

▪ ساحل صخره ای:

در چابهار به علت موقعیت منحصر به فرد آن که تنها بندر اقیانوسی کشورمی باشد، منطقه ای وجود دارد که به ساحل صخره ای معروف است.

چشم انداز برخورد موج به صخره های بزرگ که گاهی تا ارتفاع پنجاه متر بالا می فرایند، بعلاوه انواع خرچنگ ها و لاک پشت هایی که روی صخره ها همبازی موج اقیانوس و در حال جدال با امواج و صخره اند و نسیم روح بخشی که در موج می پیچید، همه اینها جلوه های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می کشند که نظر هر بیننده و گردشگری را به خود جلب می کند.

▪ اسکله ماهیگیری:

در چابهار چند اسکله صیادی وجود دارد که دو اسکله صیادی تیس و رمین از بقیه تماشای ترند. اسکله تیس در داخل محوطه و اراضی سازمان و اسکله رمین در ده کیلومتری شرق شهرستان چابهار واقع شده است. تماشای کشتی ها و قایق های صیادی و صیادان بلوچ و صید انواع ماهی ها و شاه میگو که از محصولات دریایی منحصربه فرد منطقه است، بسیار تماشای و خاطره انگیز است.

▪ روستای قدیمی تیس:

روستای تیس با قدمتی بیش از دو هزار سال در شمال ساحل و اسکله صیادی تیس قرار داشته و مسجد تیس و بلندای مناره اش چشم هر گردشگری را برای تماشا روستای تیس به خود جلب می کند.

▪ گِل افشان:

در شمال غرب چابهار در بیست کیلومتری روستای کهر، در راستا جاده تنگ - گالک یک پدیده منحصربه فرد طبیعی به نام گل افشان وجود دارد که نظیر آن فقط در سه نقطه دیگر دنیا گزارش شده و همیشه از دهانه آن گل سرد طوسی رنگی تراوش می گردد. گل افشان طی سالیان متمادی با پرتاب گل به اطراف، تپه ای از گل به وجود آورده که برای هر مسافر و بیننده ای جالب است.

▪ تالاب لیپار:

در پانزده کیلومتری شهر چابهار و در راستا جاده ساحلی چابهار - گواتر و در تنگه ای صخره ای مشرف به دره ای سبز و زیبا، آبگیری به طول سیزده کیلومتر ایجاد شده که آب های سرگردان اطراف را در خود جمع نموده است. در این آبگیر چشم نواز، انواع بوته ها و درختچه ها و انواع پرندگان مهاجر و زیبا مانند چنگر، فلامینگو، حواصیل های سفید و خاکستری، طاووسک و باقرقره وجود دارد. در حال حاضر به علت خشکسالی، این تالاب فاقد آب است.

● محصولات چابهار

▪ صنایع دستی:

مانند سوزن دوزی، پولک دوزی، آینه دوزی، خامه دوزی، منجوق دوزی، پشتی و قالیچه بافی، گلیم بافی و جواهرسازی است.

▪ پوشش گیاهی:

کرچک، زیتون، خربزه درختی (پاپایا)، تمبر هندی، کنار، خرما، موز، نارگیل، انبه، انجیر معابد، کهور و لول از آن جمله اند.

▪ ماهی و آبزیان:

شامل ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره ماهی هستند.

● ساحل تیس

در راستا جاده کنارک - چابهار و در پنج کیلومتری شهر داخل محدوده سازمان، ساحل تیس با آلاچیق های زیبا، سینمای روباز و رستوران هایی که غذایی دریایی دارند، یک محوطه اقامتی دلپذیر و تماشای را فراهم آورده است. ساحل تیس به علت شیب بسیار کم و ملایم تا صدها متر دورتر از ساحل دارای عمق یکسان و کمتر از 5/1 متر است که این امر موقعیت بسیار ایده آلی را برای شنای مسافران و گردشگران فراهم می آورد.

● بندر کنارک

شهر و بندر کنارک در پنج کیلومتری فرودگاه بین المللی کنارک واقع شده است و دارای ساحل و اسکله صیادی فعال و زیبا، بافت شهری بومی و جالب، بازار سنتی و صنایع دستی محلی است. این بندر از جمله جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می گردد.

● تمساح پوزه کوتاه

تمساح پوزه کوتاه مهمترین موجود حیات وحش چابهار محسوب می گردد که در طبیعت این منطقه زندگی می کند. بخشی از زیستگاه اصلی این تمساح که محلی ها آن را گاندو می نامند، در شهرستان چابهار و بخش دیگر در شهرستان ایرانشهر واقع شده است. این تمساح که از نادرترین انواع تمساج در دنیا است، در رودخانه های سرباز و باهوکلات زندگی می کند.

● آثار باستانی و تاریخی

چابهار دارای آثار باستانی و تاریخی متعددی نیز هست. روستا و بندر تاریخی تیس با قدمتی چند هزار ساله بنای تاریخی و قدیمی قلعه پرتغالی ها روی تپه ای در پنج کیلومتری چابهار و مشرف به خلیج چابهار، مقبره امامزاده سیدغلام رسول در نزدیکی میدان شیلات شهر، مقبره های سنگی روستای تیس، ویرانه های شهبازبند، ساختمان قدیمی تلگرافخانه انگلیس در چابهار، قلعه نوشیروان، محوطه باستانی دمب کوه، قلعه گواتر، قلعه پیروزگت و بلوچ گت و نیز مساجد قدیمی از جمله آثار باستانی و مراکز تاریخی شهرستان چابهار محسوب می شوند.

● محوطه سازمان آزاد چابهار

محوطه اصلی سازمان در مساحتی به وسعت 230 هکتار ساخته شده است. ساختمان دفتر مرکزی دارای نمای زیبایی با دو بال به شکل پرنده است. مجتمع تجاری، مخابرات و دفتر ندای بهار، بلوارها و خیابان ها و پارک اطراف میدان وحدت به محوطه درختکاری شده و گل های کاغذی از جمله تماشای های منطقه چابهار به حساب می آیند که فضای بسیار دلپذیری را برای گردشگران ایجاد نموده اند. از همه چیز که بگذریم، زیباترین و سرخ ترین غروب را در چابهار می توان دید. یکی از ویژگی های شهرهای کوچک این است که با غروب آفتاب، شهر تعطیل می گردد ولی در چابهار غروب خورشید به مفهوم شروع دیگری برای کوشش است که تا شبانگاهان ادامه می یابد. بسیاری از گردشگران از بدو ورود به چابهار خود را برای بازدید و خرید از منطقه آزاد آماده می نمایند. این مجموعه و مراکز خرید که جدا از یکدیگر قرار دارند، با عناوینی چون صدف، پردیس، صالحیار، ابریشم، فردوس، دریا، تیس و... نامیده شده اند. مسافران می توانند از برنامه ها و کنسرت هایی که در منطقه ها مختلف شهر در بام چابهار، پلاژ دریایی و... برگزار می گردد، لذت ببرند.

● صدور کارت مسافری

مسافران برای خرید بسیاری از کالاها مجبور به تهیه برگ سبز نیستند، اما خرید بعضی کالاها مانند لوازم برقی، گردشگران را مجبور به تهیه برگ سبز می کند. در واقع هر مسافر در سال یک بار می تواند به مقدار هشتاد دلار از انواع کالای وارداتی خرید داشته باشد.

● هتل ها و اقامتگاه ها

چابهار دارای هتل ها و اقامتگاه های مناسبی مانند هتل لیپار، هتل دریایی (بارج هتل)، هتل سپیده، هتل ستاره آبی، مهمانسرای کشتیرانی و... است که در این میان هتل بین المللی لیپار ساخته شده به وسیله سازمان منطقه آزاد در کنار خلیج چابهار و در محوطه منطقه آزاد و نیز هتل دریایی (بارج هتل) در محدوده شهر که نیمی از آن روی آب و نیمی دیگر روی ساحل قرار گرفته و به شکل یک کشتی در درون آب دیده می گردد، از تماشای های شهر و منطقه محسوب می شوند. منطقه چابهار دارای رستوران های زیاد با غذاهای متنوع برای گردشگران است.

● صنعت در منطقه چابهار

در حال حاضر 25 واحد صنعتی در منطقه آزاد چابهار در زمینه فراوری محصولاتی نظیر کلیدهای مینیاتوری، چای، سندبلاست، بلورجات، دستمال کاغذی، موتور جاروبرقی، قند، انواع سازه های فلزی، انواع کنسرو ماهی، دئودورانت، قطعات یدکی خودرو، پوشاک، لوازم خانگی نظیر اجاق گاز، هود آشپزخانه و... با سرمایه گذاری ایرانی و مشترک با خارجی ها فعال هستند و به زودی نیز واحدهای دیگری که در مرحله راه اندازی هستند، محصولاتی نظیر آرد، فراوری و مونتاژ انواع الکتروموتور، انواع رنگ های ساختمانی، کنتور برق و... را روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهند کرد.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163288

به "خنک ترین در تابستان و گرم ترین درزمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک ترین در تابستان و گرم ترین درزمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید