نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و کردها

به گزارش مجله سرگرمی، صلح از جنگ دشوارتر است اما باز هم باید به سوی صلح شتافت. صلح٬ نه در لوله تفنگ است و نه در میدان جنگ. صلح را باید پشت میز مذاکره جستجو کرد.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و کردها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

اردوغان و رویای رهبری دنیا اسلام

علی سیرمن، روزنامه جمهوریت

نمی دانم آیا شما هم اقدام عجیب روزنامه حریت را دیدید یا نه. روزنامه حریت به عنوان یکی از رسانه های پروپاقرص هوادار حزب حاکم٬ در اقدامی مزورانه٬ یک صفحه کامل را به چاپ یک عکس بزرگ و یک آگهی برای تشکر از اردوغان اختصاص داد.

ماجرا از این قرار است که یک انجمن اسلامی ترک ها در آلمان و یکی دو انجمن اسلامی در استانبول٬ این آگهی را سفارش داده و به پاس سخنرانی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل٬ از او تشکر نموده اند.

ریاکاری و تملق و چاپلوسی در این اقدام روزنامه حریت به قدری زننده است که به شعور خواننده توهین می نماید. مخصوصاً وقتی که در زیر عکس بزرگ اردوغان٬ این متن را می خوانید: سخنرانی اردوغان در سازمان ملل٬ هوش فوق انسانی و ذکاوت او را به نمایش گذاشت و نشان داد که او تا چه اندازه به داد مظلومان دنیا می رسد و تا چه اندازه نسبت به وظایفش در رهبری ملت خود و رهبری دنیا اسلام٬ وفادار است!

این ادعا در حالی منتشر شده که همه ما به خوبی می دانیم آن سخنرانی اردوغان٬ صرفاً مصرف داخلی داشت. اردوغان خودش را به آب و آتش می زند و هر کاری می نماید تا خود را به عنوان لیدر دنیا اسلام نشان دهد، اما این اقدامات٬ با ژست های اخوان المسلمینی او در تضاد است و اعراب٬ چنین چیزی را نمی پذیرند.

یادمان باشد که آلرژی و حساسیت اعراب نسبت به مسائل ملی و زبان٬ از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در دوران سلطان عبدالحمید عثمانی هم٬ بسیاری از آنان٬ اقدامات عبدالحمید را به عنوان خلیفه دنیا اسلام٬ قبول نداشتند. من با دیدن این عکس بزرگ و آن متن چاپلوسانه٬ به این فکر کردم که واقعاً این اقدامات بی معنی٬ چه فایده ای به دنبال دارد؟

اهمیت نمایشگاه کتب عربی در استانبول

یاسین آکتای ، روزنامه ینی شفق

این روزها در استانبول٬ اتفاق فرهنگی مهمی روی داده است. اتفاقی به نام برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتب عربی خارج از دنیا عرب. یعنی به عبارتی دیگر٬ ترکیه تنها کشور غیر عربی است که نمایشگاهی را در این وسعت در شهر فرهنگی استانبول٬ برگزار می نماید.

اما یک سوال مهم: مگر واقعاً می توان ترکیه را خارج از دنیا عرب به شمار آورد؟

باید به دقت به این سوال توجه گردد. در حال حاضر نه تنها میلیون ها عرب سوری٬ بلکه ده ها و صدها هزار عرب دیگر از کشورهای منطقه از جمله مصر٬ یمن٬ عراق و لیبی در ترکیه زندگی می نمایند.

بخشی از این افراد٬ از کسانی هستند که پس از بهار عربی٬ کشور خود را ترک نموده و به ترکیه آمده اند اما بخش دیگری هم٬ اعرابی هستند که برای کار و استراحت و سرمایه گذاری به ترکیه آمده اند و الان آمار کلی آنها به 5 میلیون نفر می رسد.

این را هم به خاطر داشته باشیم که میلیون ها نفر از هموطنان ترکیه٬ عرب تبار هستند و این جمعیت٬ همین حالا هم بیشتر از شمار جمعیت بعضی از کشورهای عضو اتحادیه عرب است و با توجه به چنین واقعیتی٬ ترکیه باید در دنیا عرب٬ حضور پررنگ تری داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتب عربی در استانبول نیز یکی از مصادیق این واقعیت است که قلب بسیاری از تحولات عربی در ترکیه می طپد. دویست ناشر از پانزده کشور عربی در نمایشگاه استانبول حضور پیدا نموده اند و بیش از یکصد هزار نفر از این نمایشگاه٬ بازدید می نمایند.

توقعات مردم از اردوغان برای اصلاح حزب

صبری بالامان، روزنامه ینی آکیت

حزب عدالت و توسعه به سنت سالیان اخیر٬ برای رایزنی و اتخاذ تصمیمات جدید به کمپ کزلجی حمام آنکارا رفت و کلیه وزرا و نمایندگان حزب و رهبر حزب کنار هم نشسته و در خصوص سرنوشت حزب سخنرانی و رایزنی کردند. اما کمپ به انتها رسید و همه راضی و خرسند به خانه بازگشتند و خبری از تغییرات و اصلاحات نیست.

حزب عدالت و توسعه از سال 2002 میلادی تاکنون در 16 انتخابات مهم و حساس به پیروزی رسیده اما احتیاج به اصلاحات جدی دارد. لذا از همین جا خطاب به اردوغان می گویم: رئیس! فراموش نکن که این ملت٬ به عشق خداوند تو را دوست دارد.

این ملت از تو٬ توقعات و انتظاراتی دارد. تا کی می خواهی افراد بی لیاقت و بی کفایت را بر دوش بگیری و سنگینی وزن آن انسان های بی فایده را تحمل کنی؟ این ملت از تو انتظار دارد که هر چه زودتر از همان سطح دهستان٬ شهرستان و استان٬ در تمام رده های حزبی دست به اصلاحات بزنی و آدم های بی ثمر را کنار بگذاری. این ملت٬ کاری نموده که تو به درازای این همه سال٬ طعم پیروزی های بزرگی را بچشی. پس فکر نکن آنها از تو توقع زیادی دارند و خودت را مکلف بدان که به خواسته های آنان توجه کنی.

ترکیه و نمودها

حسن جمال، پایگاه خبری تحلیلی تی 24

بارها گفته ام و نوشته ام٬ باز هم تکرار می کنم: صلح از جنگ دشوارتر است اما باز هم باید به سوی صلح شتافت. صلح٬ نه در لوله تفنگ است و نه در میدان جنگ. صلح را باید پشت میز مذاکره جستجو کرد.

ترکیه باید به کشوری تبدیل گردد که برای گریز از جنگ و درگیری٬ به طور مداوم در جستجوی مذاکره و حقوق باشد و به گفت وگو پناه ببرد.

ترکیه باید پیش از هر چیز با نمودهای کشور خودش به تعامل و تفاهم برسد٬ آنان را همچون شهروند همسان و درجه یک به حساب بیاورد و در تمام تصمیمات و رفتارهای سیاسی خود٬ به دموکراسی و حقوق و عدالت٬ پایبند باشد و نشان دهد که می تواند نه بر اساس مفاهیم و روینمودهای یک دولت مرکزیت گرا بلکه بر اساس تفکر یک دولت دموکرات٬ به خواسته های تمام شهروندان٬ به شکل همسان و دموکراتیک٬ اعتنا کند.

ضروری است که ترکیه پیش از هر اقدامی٬ با نمودهای خود به تفاهم برسد و سپس با نمودهای منطقه نیز گفت وگو و ارتباطی موثر و انسانی٬ برقرار کند.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50521

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و کردها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، ترکیه و کردها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید