مهم ترین اخبار مالی ازبکستان از نگاه معاونت بین الملل اتاق ایران

به گزارش مجله سرگرمی، بر اساس اعلام معاونت بین الملل اتاق ایران از جمله مهم ترین اخبار مالی ازبکستان شامل سفر رئیس راه آهن روسیه به ازبکستان، برگزاری نشست کارگروه پروژه راه آهن ازبکستان - قرقیزستان - چین، برگزاری نشست سه جانبه روسای راه آهن ایران، ازبکستان، ترکمستان، امضای تفاهم نامه تقویت همکاری های تجاری با سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن و سفر معاون نخست وزیرازبکستان به عربستان سعودی، می گردد.

مهم ترین اخبار مالی ازبکستان از نگاه معاونت بین الملل اتاق ایران

در این بین می توان به برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ازبکستان و فرانسه، سفر معاون بانک جهانی به ازبکستان، راه اندازی پروژه کشاورزی هوشمند در ازبکستان توسط فائو، ملاقات معاون نخست وزیر ازبکستان با رئیس شرکت DP WORLD امارات، احداث نیروگاه حرارتی 1.2 میلیارد دلاری در سرخاندریا با مشارکت هلند و برنده شده شرکت المصدر در دو مناقصه احداث نیروگاه خورشیدی در ازبکستان نیز اشاره نمود.

جزئیات مربوط به هر کدام از این اقدامات را در ادامه می خوانیم.

رئیس راه آهن روسیه در سفر به ازبکستان با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور و معاون نخست وزیر ملاقات کرد. حوزه های جدید همکاری در حوزه ریلی، ارتقای پروژه های زیرساختی مهم، طراحی استفاده موثر از ظرفیت های ترانزیتی، ایجاد شرایط مطلوب برای افزایش حجم حمل ونقل ریلی، ایجاد سازوکارهایی برای حمل محصولات کشاورزی و از سرگیری حمل ونقل مسافری ریلی از جمله مهم ترین موضوعات مطرح در این ملاقات ها بودند.

موضوع احداث خط ریلی مزار شریف- کابل- پیشاور و ترغیب نهادهای اقتصادی بین المللی به این پروژه نیز مورد آنالیز نهاده شد. رئیس راه آهن روسیه آمادگی این کشور را برای مشارکت در اجرای پروژه مذکور اعلام و بر اهمیت این پروژه برای توسعه اقتصادی و افزایش ظرفیت های ترانزیتی کشورهای منطقه تاکید نمود. وی تاکید نمود که پروژه مذکور شکل جدیدی به ارتباطات حمل ونقلی منطقه می بخشد و موجب کاهش زمان و هزینه حمل کالا از آسیای جنوبی و شرقی به حوزه کشورهای مشترک المنافع و اروپا می گردد.

در نتیجه این ملاقاتها تفاهم نامه ای در خصوص جذب موسسات طراحی روسیه با تجربه و فناوری پیشرفته آنها در حوزه ریلی به منظور ارائه یاری های مشاوره ای برای توسعه مطالعات امکان سنجی پروژه و همچنین سازوکارهای تامین اقتصادی آن به امضا رسید. همچین تفاهم نامه ای بین راه آهن روسیه و وزارت اشتغال و روابط کاری جمهوری ازبکستان در خصوص یاری به جذب سازمان یافته نیروی کار واجد شرایط ازبکستان برای ساخت تأسیسات زیرساختی راه آهن در روسیه امضا شد.

برگزاری نشست کارگروه پروژه راه آهن ازبکستان - قرقیزستان - چین

نشست دوره ای کارگروه پروژه احداث راه آهن ازبکستان - قرقیزستان - چین با حضور عبدالصمد مؤمن اف، معاون وزیر ترابری جمهوری ازبکستان، گلمیره عبدالرعلی آوا، وزیر ترابری، معماری، ساخت وساز و ارتباطات جمهوری قرقیزستان و چژن چیپینگ، معاون مدیر کل سرمایه گذاری های خارجی کمیته دولتی اصلاحات و توسعه جمهوری خلق چین به صورت برخط برگزار گردید. در این نشست دو طرف الگوی ارائه شده توسط چین برای تأمین اعتبار پروژه، هماهنگی مسیرها و تحقیقات میدانی، تدوین برنامه اقدام سه جانبه برای سال 2021 را در نظر گرفتند. در این جلسه، بر ضرورت اجماع عمومی در حل مسئله تأمین اعتبار این پروژه و معین مسیرهای ساخت راه آهن تاکید شد.

برگزاری نشست سه جانبه روسای راه آهن ایران، ازبکستان، ترکمستان

هیات شرکت های راه آهن ایران، ازبکستان، ترکمنستان در یک نشست مشترک برخط فرایند اجرای پروتکل نشست رؤسای راه آهن های سه کشور در 21 می 2020 و مسائل مربوط به سازماندهی قطار آزمایشی در امتداد کریدور ازبکستان - ترکمنستان - ایران - عمان و همچنین تعدادی از موارد دیگر را مورد آنالیز قرار دادند. به منظور افزایش حجم حمل ونقل، طرف ها در خصوص تسریع فرایند عبور واگن های بارگیری شده و بازگشت واگن های خالی متعلق به شرکت راه آهن ازبکستان از خاک ایران به خاک ازبکستان توافق کردند.

امضای تفاهم نامه تقویت همکاری های تجاری با سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن (JETRO)

وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن تفاهم نامه ای به منظور برگزاری سمینارهای تجاری برای محافل تجاری ژاپنی به صورت ماهانه در تمامی مناطق ازبکستان در راستای برجسته سازی ظرفیت های سرمایه گذاری و ایجاد فرصت برای انجام تجارت در ازبکستان امضا کردند. نخستین سمینار در 20 می 2021 در منطقه تاشکند با حضور بیش از 100 شرکت ژاپنی برگزار می گردد. گفتنی است که دفتر سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن در سال 2000 در ازبکستان با هدف سرمایه گذاری مستقیم شرکت های ژاپنی در اقتصاد ازبکستان و توسعه همکاری ها و تبادل تکنولوژی های پیشرفته بین شرکت های صنعتی دو کشور، آغاز به کار نموده است.

سفر معاون نخست وزیر ازبکستان به عربستان سعودی

هیات ازبکستانی به سرپرستی سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان در سفر به عربستان سعودی با مقامات وزارتخانه های سرمایه گذاری، کار، کشاورزی، انرژی و امور خارجه و صندوق سرمایه گذاری دولتی آن کشور ملاقات و در جلسه با حضور شرکت های عظیم سعودی و درچهارمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور حاضر شد.

آنالیز مسائل جاری همکاری اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری دو جانبه و فرایند اجرای توافقات دو طرف در سفر هیات سعودی در ماه ژانویه 2021 به ازبکستان، چشم اندازهای اجرای پروژه های مشترک در زمینه های انرژی، کشاورزی، صنعت شیمیایی، بهداشت، داروسازی، گردشگری، حمل ونقل و لجستیک و جذب سرمایه گذاری های عربستان سعودی به حوزه انرژی و توسعه زیربنای آن، آنالیز تبادل هیات های بازرگانان دو کشور در ماه های می و ژوئن امسال و برگزاری همایش های تجاری در تاشکند و ریاض و افزایش تعداد گردشگران به وسیله برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور، آنالیز امضای موافقت نامه همکاری در زمینه مهاجرت نیروی کار و افتتاح نمایندگی آژانس مهاجرت نیروی کار ازبکستان در عربستان سعودی، آنالیز امکان برقراری روابط درازمدت اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی، از جمله در بخش فرآوری و صادرات میوجات و سبزیجات به عربستان سعودی، امضای یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته دولتی دامپزشکی و توسعه دامپروری جمهوری ازبکستان و وزارت محیط زیست، منابع آب و کشاورزی عربستان سعودی از جمله مهم ترین موضوعات مطرح شده در این سفر بودند.

در چارچوب این سفر اجلاس کمیسیون مشترک بازرگانی، اقتصادی، سرمایه گذاری، فنی، فرهنگی، ورزشی و جوانان بین جمهوری ازبکستان و پادشاهی عربستان سعودی نیز برگزار گردید. در خاتمه اجلاس چند سند همکاری دو جانبه در زمینه های انرژی، کشاورزی و استاندارد به امضا رسید.

برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ازبکستان و فرانسه

در چارچوب سفر معاون وزیر امور خارجه فرانسه در امور تجارت خارجی به ازبکستان هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و بازرگانی با حضور مسئولان و نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت ها و بانک های دو کشور برگزار گردید. آنالیز مسائل همکاری اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری در زمینه های صنعت، انرژی، کشاورزی، مسکن و خدمات عمومی شهری، گردشگری، حمل و نقل، تاکید بر لزوم تعمیق همکاری سرمایه گذاری در زمینه های انرژی تجدیدپذیر، اکتشافات زمین شناسی، توسعه زیربنا، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری و بانک-اقتصادی، تأکید برادامه همکاری در جهت افزایش میزان تبادلات کالا و جذب سرمایه گذاری های مستقیم و تکنولوژی های فرانسه برای اجرای پروژه های مختلف در ازبکستان، از مهم ترین محورهای مورد بحث این کمیسیون بودند.

در خاتمه اجلاس نقشه راه همکاری اقتصادی دو جانبه برای سال های 2030-2021 بین وزارت سرمایه گذاری ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و وزارت تجارت خارجی امضا شد

برنامه همکاری بین دولت جمهوری ازبکستان و آژانس توسعه فرانسه برای سال های 2025-2021، پروتکل اقتصادی در خصوص تأمین اقتصادی پروژه ایجاد منطقه استراحتگاه بین المللی چهارفصلی بِلدِرسای-چیمیان-نانای پروتکل اقتصادی برای تأمین اقتصادی پروژه نوسازی و مدیریت سیستم آبرسانی شهر تاشکند توسط شرکت Suez، موافقت نامه تأمین اقتصادی پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در استان سمرقند توسط شرکت Total Eren با مشارکت بانک اروپایی بازسازی و توسعه، نیز نهایی شدند.

همچنین بانک سرمایه گذاری اروپا و شعبه Proparco آژانس توسعه فرانسه (با تخصیص 87.4 میلیون یورو)، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت پروژه، طراحی مهندسی و مشاوره در زمینه انرژی تجدیدپیذیر از جمله انرژی خورشیدی، بادی و اکسیژنی بین وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و شرکت Assystem Еngineering and Оperation Services فرانسه و چند سند همکاری دیگر دو جانبه بین وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دو کشور به امضا رسید.

سفر معاون بانک جهانی به ازبکستان

هیات بانک جهانی به سرپرستی معاون این بانک در سفر به ازبکستان با رئیس جمهور و معاون نخست وزیر این کشور ملاقات کرد. توسعه بیشتر روابط مشارکتی راهبردی بین ازبکستان و گروه بانک جهانی، افزایش سطح تعاملات عملی به منظور اطمینان از تامین توسعه پایدار در ازبکستان و منطقه و اجرای نقشه راه همکاری ها از مهم ترین مباحث مورد اشاره دو طرف بودند.

بانک جهانی تا به امروز بیش از 7 میلیارد دلار در ازبکستان پروژه اجرا نموده است. بر اساس برنامه اخیر این بانک 23 پروژه به ارزش 4.1 میلیارد دلار در حوزه های آموزش، بهداشت، انرژی، منابع آب، کشاورزی، حمل و نقل و دیگر حوزه ها تعریف شده است. بانک جهانی در دوران شیوع ویروس کرونا در ازبکستان پروژه هایی به ارزش 1.6 میلیارد دلار تصویب نموده است.

کارشناسان بانک با ارائه مشاوره و یاری های فنی، در اجرای تحولات و اصلاحات شرکت های دولتی، نوسازی بخش حمل ونقل و کشاورزی و اصلاح کلیه پیوندهای صنعت برق شرکت می نمایند.

در این سفر موافقت نامه هایی درباره اجرای پروژه های بهبود سیستم آبرسانی و حمایت از سیاست ملی نوآوری به مبلغ حدود 300 میلیون دلار امضا شد و توافق نامه ای در خصوص تهیه و تصویب کامل برنامه پنج ساله مشارکت ازبکستان با بانک جهانی حاصل شد.

راه اندازی پروژه کشاورزی هوشمند در ازبکستان توسط فائو

کارگاه آموزشی پروژه چهار ساله فائو با عنوان کشاورزی هوشمند برای نسل آینده با حضور کارشناسان فائو، مقامات وزارت کشاورزی ازبکستان و همچنین نمایندگان آژانس توسعه باغبانی و گلخانه وابسته به وزارت کشاورزی جمهوری ازبکستان برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی بر نقش ویژه فناورهای های پیشرفته در افزایش بهره وری مدیریت خاک، آب و آفات، کنترل آب و هوا و همچنین ایجاد فرصت برای توسعه طیف وسیعی از محصولات با ارزش غذایی بالا، تاکید شد. سه منطقه در ازبکستان برای ایجاد ظرفیت، توسعه فرصت¬های تجاری و دریافت پشتیبانی فنی در نظر گرفته شده است.

برگزاری نشست مجازی افزایش اثربخشی اصلاحات در بخش بهداشت ازبکستان با حضور رئیس جمهور این کشور

در این نشست اعلام شد که طی یک سال گذشته، بیش از 20 مصوبه و فرمان با هدف بهبود کیفیت مراقبت های پزشکی تصویب شده است و در امسال میلادی بیش از 21 تریلیون صوم بودجه جهت توسعه این بخش اختصاص پیدا نموده است.

در این نشست رئیس جمهور ازبکستان 5 مورد را جهت بهبود بیشتر این حوزه اعلام نمود؛1- تبدیل پیوند اولیه پزشکی به سیستمی برای تشخیص و درمان به موقع بیماری ها 2-افزایش حجم و بهبود بنیادی کیفیت خدمات پزشکی به وسیله مراکز تخصصی 3-کاهش فساد، موانع بورکراسی و کاغذ بازی به وسیله دیجیتال سازی سیستم 4-توسعه رقابت و گسترش مشارکت بخش خصوصی در تمام حوزه های پزشکی 5-ارتقای سطح دانش کارکنان بهداشت، توسعه آموزش پزشکی و علوم.

ملاقات معاون نخست وزیر ازبکستان با رئیس شرکت DP WORLD امارات

معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان با رئیس شرکت اماراتی DP World، ملاقات کرد. اجرای پروژه ایجاد بندر خشک در نوایی، مسائل مربوط به ساخت یک مرکز عظیم لجستیک و منطقه آزاد اقتصادی در منطقه تاشکند و همچنین توسعه شبکه ای از مراکز لجستیکی در تاشکند و مناطق دیگر مورد بحث نهاده شد.

احداث نیروگاه حرارتی 1.2 میلیارد دلاری در سرخاندریا با مشارکت هلند

وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و شرکت Stone City Energy هلند موافقت نامه سرمایه گذاری در پروژه احداث نیروگاه حرارتی 1560 مگاواتی در زمینی به مساحت 150 هکتار در شهرستان انگار استان سرخاندریا به ارزش 1.2 میلیارد دلار را امضا کردند.

پیش بینی می گردد نیروگاه مذکور در سال 2024 به بهره برداری برسد. با توجه به استفاده از فن آوری های مدرن، نیروگاه جدید با مصرف سالانه 2.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی 1.1 میلیارد متر مکعب صرفه جویی خواهد نمود. طبق اسناد و مدارک، سرمایه گذار به مدت 25 سال این نیروگاه حرارتی را طراحی، تأمین اقتصادی، ساخت، راه اندازی، بهره برداری و مدیریت خواهد نمود.

برنده شده شرکت المصدر در دو مناقصه احداث نیروگاه خورشیدی در ازبکستان

بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان شرکت المصدر امارات برنده برگزاری دو مناقصه برگزار گردیده در این کشور جهت احداث دو نیروگاه خورشیدی 220 مگاواتی سمرقند و 220 مگاواتی جیزاخ شده است. در مناقصه های مذکور 84 شرکت بین المللی شرکت نموده بودند.

این پروژه ها بخشی از برنامه ساخت نیروگاه های خورشیدی در ازبکستان با ظرفیت کل 1 گیگاوات است که توسط وزارت انرژی، وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی و وزارت دارایی در حال انجام است.

آنالیز شرایط همکاری اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری با ژاپن و کره جنوبی در وزارت سرمایه گذاری

در جلسه وزارت سرمایه گذاری ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان که برای آنالیز شرایط همکاری اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری با ژاپن و کره جنوبی در 31 فروردین 1400 به ریاست سردار عمرزاق اف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان برگزار گردید، اعلام شد که در حال حاضر با ژاپن 48 پروژه به ارزش کل 6.6 میلیارد دلار و با کره جنوبی 60 پروژه به ارزش کل 9.7 میلیارد دلار در دست اجرا می باشد.

برگزاری مذاکره مجازی آلمان و ازبکستان در خصوص همکاری های توسعه ای

در جریان گفت وگوها، دو طرف اجرای برنامه فعلی همکاری های اقتصادی و فنی دوجانبه را آنالیز و زمینه های اولویت دار برای همکاری های آینده را معین کردند. طرف آلمانی از اصلاحات اجرا شده در ازبکستان در حوزه های سیاسی - اجتماعی و اقتصادی - اجتماعی بسیار قدردانی کرد و بار دیگر بر تعهد خود برای حمایت از اصلاحات دولت ازبکستان با افزایش حجم یاری های اقتصادی و فنی ارائه شده به این کشور تأکید کرد.

گفتنی است بر اساس اعلام وزارت همکاری و توسعه اقتصادی آلمان، ازبکستان به عنوان تنها کشور شریک در آسیای میانه است که در چارچوب استراتژی جدید 2030 این کشور انتخاب شده است.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 145698

به "مهم ترین اخبار مالی ازبکستان از نگاه معاونت بین الملل اتاق ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین اخبار مالی ازبکستان از نگاه معاونت بین الملل اتاق ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید