منتقد ورایتی همزمان با کسب جایزه فیپرشی ونیز از زالاوا نوشت
به گزارش مجله سرگرمی، به نوشته منتقد ورایتی در اولین فیلم بلند ارسلان امیری شیطان های نامرئی نمودی تمثیلی دارند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از ورایتی، آلیسا سیمون منتقد ورایتی در نقدی که بر زالاوا اولین فیلم بلند ارسلان امیری نوشته است از این فیلم به اسم فیلمی یاد می نماید که با تمرکز بر اعتقادات علمی و منطقی در برابر خرافه در دهکده ای کردنشین ساخته شده است.
وی می نویسد: در این داستان که در سال 1978 می گذرد در عین حال قبل از اینکه وارد تراژدی شویم، با یک شوخ طبعی حیله گرانه روبرو می شویم. به همین علت این فیلم برای ارسلان امیری که هم از نویسندگان فیلمنامه است و هم اولین فیلم بلندش را می سازد و خود از اقلیت کرد های ایران است فیلمی با اعتماد به نفس منطبق بر ادبیات سینمایی است و چرخشی تازه در قرارداد های معمول ژانری ایجاد می نماید.
وی می افزاید:، اما شاید عظیم ترین سرمایه فیلم بازی نوید پورفرج ستاره بلند قامت، سیبیلو و خوش صدای آن باشد که به اسم گروهبان ژاندارمری کوشش دارد تا قانون را در میان مردم زالاوا حاکم کند. نباید فراموش کرد که این فیلم پیروز شد تا جایزه فیپرشی جشنواره فیلم وهم را از آن خود کند.
نویسنده با اشاره به اینکه در نیمه اول فیلم از دیالوگ هایی برای بیان فیلم استفاده می گردد و جزییاتی مطرح می شوند که بعداً دیگر کسی به آن ها کاری ندارد، می افزاید: در مجموع ما درمی یابیم که زاوالا یک قرن پیش، از آمدن یک گروه از کولی ها که از شرق به غرب می رفتند شکل گرفته و اکنون ساکنان آن جماعتی عجیب و غریب هستند که با پوست های لکه دار شب ها در خواب راه می فرایند.
به گفته ملیحه پزشک دولتی (با بازی هدا زین العابدین) که دارد نمونه های خون اهالی را می گیرد، سطح آدرنالین در خون این افراد بسیار بالاست و رفتار ها هیجانی آن ها از ترس از شیاطین و دیگر خرافه های غیرمنطقی از همین جا ناشی می گردد. در عین حال رفتار آن ها با افرادی که فکر می نمایند به تصرف این شیاطین درآمده اند و آن ها را از پا درمی آورند بسیار خطرناک است. همین امر منجر به درگیری با گروهبان مسعود با بازی پورفرج می گردد. در ادامه وقتی تصور می گردد دختر جوان کدخدا هم تسخیر شده است، گروهبان سعی می نماید با توقیف همه اسلحه های موجود در روستا از هر خونریزی جلوگیری کند، اما ناخواسته به فاجعه یاری می نماید.
منتقد ورایتی در ادامه ایده امیری و همکارانش آیدا پناهنده و تهمینه بهرام در شکل دادن به مقابله آماردان جن گیر با بازی پوریا رحیمی سام و گروهبان و پزشک را تحسین می نماید و می نویسد این مبارزه عالی بین گروهبان و جن گیر به چندین دور مقابله می انجامد که نشان دهنده غرور مردانه و اعتبار می گردد.
وی بعلاوه از بازی طنزآمیز یونس دستیار گروهبان با بازی باسط رضایی یاد می نماید و می نویسد حتی یک بخش عاشقانه هم در فیلم وجود دارد که بین گروهبان و پزشک شکل می گیرد.
در نهایت این آماردان است که با تهدید پزشکان روستایی مبارزه بین عقل و جنون را در داستان به اوج خود می رساند.
این منتقد می افزاید: در حالی که می توان از فیلم به اسم دستیابی به کاری تازه در سینمای ایران تقدیر کرد، باید به محتوای تمثیلی آن توجه بیشتری داشت، زیرا جن می تواند حتی استعاره ای برای کووید 19 باشد، زیرا در این زمینه هم هنوز نبرد بین علم و خرافه در سراسر دنیا ادامه دارد.
در عین حال از قدرت فناوری فیلم تجلیل شده و با وجود نسبتاً کم بودجه بودن فیلم، این منتقد از نما های دوربین به ویژه در جاده های پرپیچ و خم کوهستانی که یادآور فیلم های کیارستمی است، تقدیر می نماید و می نویسد: محمد رسولی فیلمبردار می داند چگونه فضای ترس را ایجاد کند. در عین حال تدوین های عماد خدابخش و فضایی که به وسیله موسیقی رامین کوشا ایجاد شده در کل فضای فیلم را حفظ می نماید.
این منتقد یادآور می گردد که این فیلم در جشنواره فیلم فجر ایران برای اولین بار دیده شد و جایزه برترین فیلم اول، فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل برای بازی رحیمی سام را از آن خود کرد.
شرح اینکه محمد رسولی هم دیپلم افتخار جشنواره فجر را برای برترین فیلمبرداری دریافت کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجوiranpixfa.ir: ایران عکس | مجله ایران گردی، صنعت گردشگری و مسافرتی ایران
genarena.ir: مجله آرنا، وبلاگ تفریحی، سرگرمی و خبری
fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی