مطالعه برای تامین آب 17 استان از دریا

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر نیرو از شروع مطالعه برای تامین آب شرب 17 استان کشور اطلاع داد و گفت: در نظر داریم در یک نوار صد کیلومتری در جنوب کشور، آب شرب را به وسیله دریا تامین کنیم.

مطالعه برای تامین آب 17 استان از دریا

به گزارش خبرنگاران، رضا اردکانیان در نشست خبری که امروز برگزار گردید، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح تامین آب استان های شرقی کشور به وسیله دریا گفت: در کشوری که به آب های آزاد در شمال و جنوب دسترسی داریم و فناوری نمک زدایی باعث کاهش قیمت تمام شده، شده است، از این امکان برای تامین آب شرب برای امنیت خاطر شهروندان مخصوصا در منابع مرزی نخواهیم گذشت.

وی ادامه داد: زمانی که طرح هایی شروع می شود که هم زمانبر است و هم هزینه بر، این مسئولیت بر عهده ما است که آنالیز کنیم آیا اجرای چنین طرحی باعث می شود در آینده دغدغه تامین آب داشته باشیم یا خیر؟

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در استان ها و در سطح ملی، اظهار کرد: در این کارگروه ها اساس این است که برنامه های مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدید اجرا شود. در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح های مدیریت مصرف تهیه شده و طرح استان خراسان جنوبی در کارگروه ملی تصویب شده است. طرح خراسان رضوی تهیه شده و طرح استان سیستان در حال تدارک است.

اردکانیان ادامه داد:اجرای طرح های مذکور در کنار طرح های انتقال و نمک زدایی تصویب خواهند شد. طرحی که در خراسان رضوی تهیه شده در نوبت آنالیز است و پیش بینی شده میزان مصرف آب در بخش کشاورزی یک میلیارد و 80 میلیون متر مکعب اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، بحث انجام نشده ندارد، مطرح کرد: پیش بینی استان ها تا افق 1425اجرا شده است.

اردکانیان ادامه داد: هنوز مشخص نیست طرح ها چه زمانی کلنگ زنی شود و این موضوع بستگی به سرمایه گذارها دارد.

وی درمورد میزان آبی که به استان خراسان جنوبی اختصاص داده می شود شرح داد: کف و سقفی که برای این استان در نظر گرفته شده 60و 110 میلیون متر مکعب آب شیرین است. اما مجوز تخیصص بیشتر است.

آخرین وضعیت آبرسانی به روستاها

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه طی شش سال گذشته هفت میلیون جمعیت روستایی از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شدند، اظهار کرد: به طور کلی طی این سال ها 10 هزار و 200روستای کشور از آب شرب بهره مند شدند و تا سرانجام امسال 1124 روستای دیگر به این شبکه وصل می شوند.

چگونه در تابستان امسال به خاموشی صفر رسیدیم

اردکانیان با اشاره به شروع برنامه ریزی برای تابستان بدون خاموشی در سال 1398، گفت: تابستان سال گذشته در اوج گرما بی آبی و بی برقی برای تابستان سال 1398 خاموشی صفر را پیش بینی کردیم. این در حالی است که پیش بینی شده بود 8000 مگاوات کمبود فراوری برای تابستان این سال داریم و قرار بود 3000 مگاوات مدیریت مصرف صورت بگیرد و 5000 مگاوات نیز افزایش فراوری داشته باشیم.

وی با بیان این که از 5000 مگاوات افزایش فراوری 3251 مگاوات نیروگاه جدید (15 نیروگاه در 12 استان کشور) به مدار بهره برداری رسید، اظهار کرد: علاوه بر میزان ذکر شده 564 مگاوات دیگر بهبود عملکرد در نیروگاه ها صورت گرفت به عبارت دیگر راندمان نیروگاه های موجود افزایش یافت.

وزیر نیرو در خصوص این که چرا افزایش فراوری 5000 مگاوات محقق نشد، شرح داد: بحث های مربوط به تامین منابع ارزی ما را در تحقق راندمان 100 درصد نرساند.

اردکانیان با تاکید بر این که پیش بینی شده بود سال آبی 1397 - 1398 همانند سال آبی سال 1396 - 1397 باشد، اظهار کرد: این پیش بینی صورت نگرفت و هرچند سیلاب خسارات زیادی به همراه داشت، اما باعث شد نیروگاه های برق آبی در مدار قرار گیرند.

وی با اشاره به بحث های مدیریت مصرف مطرح کرد: این بحث ها در سال های قبل در کشور وجود دارد و یکی از موضوعاتی است که وزارت نیرو پای آن ایستاده است. مدیریت مصرف به معنی فاصله دریافت از پرمصرفی است.

وزیر نیرو با بیان این که برای مدیریت مصرف در تابستان امسال 11 برنامه تدارک دیده شد، گفت: یکی از این برنامه ها اصلاح برنامه مصرف صنایع بزرگ بود. امسال میزان انرژی که عرضه شد بیشتر از سال گذشته بود و آنچه که کاهش یافته بود اوج بار بود.

به گفته اردکانیان انرژی فراوریی برای صنایع 150 هزار مگاوات ساعت افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین پمپ های کشاورزی مدیریت و ساعات اداری بعضی استان ها در راستای 11 برنامه مذکور اصلاح شد. در اصلاح تعرفه ها نیز گام اول برداشته شد و این پیغام به جامعه منتقل شد که ادامه راستا برای افرادی که الگوی مصرف را رعایت نمی نمایند ممکن نیست.

صرفه جویی 3874 مگاوات در اوج بار

وزیر نیرو با بیان این که 3874 مگاوات در اوج بار تابستان امسال صرفه جویی صورت گرفت، ادامه داد: به میزانی که صرفه جویی شود ظرفیت برای صادرات برق مهیا می شود و طرح های استان سهمی از صادرات برق خواهند داشت.

اردکانیان اضافه نمود: 3800 مگاوات افزایش فراوری برق و 3800 مگاوات مدیریت مصرف در تابستان امسال صورت گرفت و باعث شد میزان صادرات به دو میلیارد و 300 میلیون کیلووات ساعت در بازه زمانی اول خردادماه تا 20 مردادماه برسد.

متوسط برق صادراتی 7 سنت است

وی با بیان این که برق 17 برابر قیمتی که به مصرف نمایندگان داخلی فروخته می شود به فروش همسایگان می رسد به نرخ برقی که برای استخراج رمزارزها مشخص شده اشاره نمود و گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تعرفه برق مصرفی ماینرها برابر متوسط برق صادراتی است که حدود هفت سنت دلار آمریکا می شود.

اوج بار امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد بود

وزیر نیرو در ادامه با بیان این که در 10 سال قبل از تابستان سال 1397 به طور متوسط رشد بار هر سال 5.22 درصد بود، اظهار کرد: سال گذشته با اقداماتی که صورت گرفت اوج بار به حدود سه درصد رسید و میزان اوج بار در تابستان 1398 نسبت به تابستان 1397 یک درصد بود.

افتتاح 73 طرح در هفته دولت

وی از افتتاح 73 طرح بزرگ در هفته دولت در 28 استان کشور با اعتباری بیش از 5400 میلیارد تومان اطلاع داد و گفت: به طور کلی وزارت نیرو در این هفته 92 طرح با اعتبار 9100 میلیارد تومانی را یا افتتاح می نماید و یا عملیات اجرایی آن را شروع خواهد نمود.

بهره برداری از 10 سد ملی

اردکانیان ادامه داد: تا سرانجام امسال 10 سد ملی در 9 استان، 26 هزار هکتار شبکه های آبیاری زهکشی، 29 تصفیه خانه فاضلاب و غیره به بهره برداری خواهد رسید.

عراق در حال تسویه بدهی خود به ایران است

وی در ادامه با اشاره به صادرات برق به کشورهای همسایه اظهار کرد: یکی از مزیت های کشور موقعیت جغرافیایی آن و امکان صادرات برق به کشورهای همسایه است. در شش سال اخیر به طور کلی از منابع دولتی و غیردولتی حدود 230 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق اجرا شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: کشور عراق برای تسویه بدهی خود به ایران در گذشته به دلیل تحریم با مسائلی روبرو بود که در سال گذشته طرفین کوشش کردند این مسائل رفع شود و بخش قابل توجهی از مطالبات پرداخت شده و باقی مانده آن نیز در حال پرداخت است.

به گفته اردکانیان قرارداد سالانه صادرات برق از ایران به عراق و افغانستان نیز تمدید شد.

وضعیت قرمز 59 شهر از نظر تامین آب

وی در ادامه با بیان این که 59 شهر از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز قرار دارند، شرح داد: این وضعیت لزوما به کمبود منابع آب بر نمی شود و بخشی از آن ناشی از کمبود تجهیزات است. از 59 شهر، 25 شهر کمبود فراوری کمتر از 20 درصد دارند اما مخزن آنها کافی است 34 شهر نیز کمبود فراوری بیش از 20 درصد دارند.

به گفته وزیر نیرو رئیس جمهوری موافقت نموده است که ارز مورد احتیاج آب شیرین کن ها با نرخ 4200 تومان تامین شود.

ثبت اطلاعات 28 میلیون مشترک برای حذف قبوض کاغذی

اردکانیان در ادامه با بیان این که سالانه 12 هزار درخت برای تهیه قبوض کاغذی قطع می شود، گفت: تاکنون بیش از 28 میلیون مشترک شماره تلفن خود را برای حذف قبوض کاغذی ثبت نموده اند. همچنین این قبوض در بعضی از استان ها به صورت 100 درصد حذف شده اند.

به گفته وی مشترکان می توانند برای حذف قبض، شناسه قبض خود را به شماره 20001521 پیغامک نمایند.

وزیر نیرو ادامه داد: از محل کاغذی که در این راستا صرفه جویی می شود برای 100 هزار دانش آموز مناطق محروم وسائل آموزشی تامین خواهد شد.

اقدامات دولت برای پیشگیری از خسارات سیل در لرستان

اردکانیان در ادامه با بیان این که در استان لرستان دو کار در برنامه دولت برای پیشگیری از وقوع خسارت سیل قرار گرفته است، شرح داد: امور آب وزارت نیرو موظف شدند از وضعیت منابع و مصارف آب در این استان دیدار نموده و بازبینی در این حوزه داشته باشند. قرار است بحث طراحی و احداث سازه های جدید یا افزایش تخصیص طراحی های موجود مطرح شود تا بتوانیم از سیل ها بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین لایحه ای به دولت برای مدیریت سیلاب ارائه شد که بخش قابل توجهی از آن بازبینی قوانین حفظ حریم است. همچنین برای اجرای طرح های مهندسی رودخانه بیشترین رقم به لرستان اختصاص داده شد.

آخرین وضعیت نیروگاه سیریک

وزیر نیرو در ادامه با بیان این که قرارداد نیروگاه سیریک در سال 1393 بین ایران و روسیه برای دریافت وام به میزان یک میلیارد و 200 میلیون یورو امضاء شد، اظهار کرد: شرکت پیمانکار نیز یک شرکت روسی بود که اجرای این قرارداد از آن سال تاکنون به تعویق افتاده و طبق آخرین توافقی که با وزیر انرژی روسیه اجرا شده حداکثر تا دو ماه دیگر مشخص می شود که این پیمانکار پروژه را اجرا خواهد نمود یا خیر.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40098

به "مطالعه برای تامین آب 17 استان از دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه برای تامین آب 17 استان از دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید