مخاطب برای تماشای فیلم ارزشمند به سینما می آید، دولت برای سینما سرمایه و برنامه ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینمای ایران می گوید که برای احیای سینما در دوران طولانی کرونا مخاطب به خاطر خطرات آن حاضر نیست به راحتی به سینما بیاید مگر آنکه فیلم خوب و باکیفیت تماشا کند.

مخاطب برای تماشای فیلم ارزشمند به سینما می آید، دولت برای سینما سرمایه و برنامه ندارد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سالی که رو به سرانجام است را شاید بتوان بدترین سال سینمایی تاریخ ایران نامید. سالی که بیشتر سالن های سینمایی کشور تعطیل بودند و میزان فروش سینمای ایران در حدی که بتوان آن را اظهار داشت هم نیست. در این سال تعداد فراوریات سینمایی با تمام آنکه بعضی از پروژه ها فعال بودند نیز از میزان کمتری برخوردار شد و فعالین سینما و هنرمندان بسیاری دچار مسائل اقتصادی و معیشتی شدیدی شدند؛ بنابراین اگر بخواهیم سینمای 1400 جمهوری اسلامی ایران سینمایی متفاوت از سینمای امسال باشد باید برای آن فکر کرد و برنامه ریزی داشت. در این خصوص نظر هنرمندان و سینماگران قدیمی دارای اهمیت ویژه است و باید دید که چهره های باتجربه سینمای ایران چه می گویند.

با این توجه به سراغ سیدضیاء هاشمی عضو هیأت مدیره اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران رفتیم و دیدگاه او را برای احیای سینمای ایران در شروع قرن جدید خورشیدی جویا شدیم.

این تهیه کننده سینما گفت: قبل از هرچیز سینمای اکران و سینمای غیراکران که دارای اشکال متعددی شده است باید مدنظر قرار گیرد. به عقیده من عمده فراوریات سینمای ایران باید به سمت سینمای غیراکران برود.

تعداد محدود فیلم هایی که مخاطب برای دیدن آن دسته فیلم ها حاضر به هزینه کردن (بلیت، ایاب و ذهاب و خوراک) هستند باید در سینما اکران گردد که تعداد آن باتوجه به آنالیز هایی که انجام دادم بین 12 تا 20 فیلم است. معتقدم برای اکران و پرده نمایش سالن ها، فیلم ها باید به لحاظ ساختار، فرم و محتوا ارزشمند باشد. برای پرده سینما احتیاج به فراوریات خوب داریم که اکران آن در سینما بتواند مخاطب را به سینما بیاورد. چنین فیلم هایی باید بر پرده سینما ها اکران گردد؛ مابقی فراوریات برای اکران غیر سینما باید ساخته گردد، زیرا اکران آن ها در سینما به فروش و سود مناسب نخواهد رسید. این راه چاره مناسب و منطقی برای اکران نیمه دوم سال 1400 است.

این تهیه کننده سینمای ایران در ادامه اعلام کرد: برای سال آینده امیدی به پرده نمی توانیم داشته باشیم، زیرا بعد از کرونا سینما رفتن به شکل گذشته اتفاق نمی افتد. به احتمال قوی در شهر های عظیم سینما های تک سالن امکان ادامه حیات نخواهند داشت و اقبال مخاطب حتماً از سالن های با کیفیت مجتمع های سینمایی خواهد بود.

به همین دلیل این سالن ها هم خوراک سالیانه شان 20 فیلم خوب با استاندارد های سینمایی است. البته تعدادی فیلم خارجی خوب هم در کنار آثار داخلی، در این دست سینما ها باید به نمایش در آید که خوراک مناسب برای مخاطب خواهد بود.

وی درباره فیلم هایی که باید در سیستم غیراکران به نمایش درآیند گفت: سینمای ایران باید به سمت اکران آنلاین بروند و در این سیستم به نمایش درآیند. یکی از نکات مهم برای این منظور ساخت فیلم های کم هزینه است که آفلاین آن نیز در VOD ها به نمایش درآید. آن آثاری که ساخته شده و اقبالی از سوی مخاطب سینما نخواهد داشت، باید در اکران آنلاین نمایش داده گردد. باید فرایند ساخت این آثار را راحت تر در نظر بگیرند البته برای اکران سالنی نیز حتی امکان ساخت برای اکران غیرآنلاین در سال، 150 فیلم هم می تواند باشد.

تهیه کننده فیلم عروس در ادامه به راه چاره حضور مخاطب در سینما اشاره نمود و گفت: در دوران طولانی کرونا مخاطب به راحتی وارد سالن سینما نمی گردد. برای این که بتوان مخاطب را به سالن سینما کشاند باید فیلم خوب و درخور توجه در سالن سینما اکران کنیم.

ما به عنوان تهیه کنندگان باید این استراتژی را پی بگیریم که دو نوع کار بسازیم یکی به سمت ساخت آثار مناسب اکران در سینما حرکت کنیم و در بخشی دیگر به نمایش فیلم در اکران آنلاین توجه داشته باشیم. فیلم هایی هم بسازیم که برای نمایش خانگی VOD مناسب باشند یعنی شکلی دیگر که مخصوص نمایش خانگی است. البته متأسفانه هنوز راه چاره مناسبی برای عدم قاچاق فیلم های اکران وجود ندارد و این آفت اکران آنلاین به شمار می آید.

متأسفانه فیلم اکران نشده نیز قاچاق می گردد. فیلم آقای مجیدی متأسفانه قاچاق شد و امیدواریم مردم فیلم قاچاق شده را نبینند چراکه فیلم در سینما پیروز عمل می نماید.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره حمایت دولت گفت: از دولت نمی توان انتظار داشت، چون نه سرمایه دارد و نه برنامه بلکه فشار های بیرونی باعث دخالت دولت در فراوری می گردد. کارگردانی داریم که بنا به شرایط موجود، فیلمش نتوانسته رنگ پرده ببیند و سال ها است فیلمی نساخته است. پیش تر دولت به این افراد در فراوری آثار بعدی یاری می کرد، اما امروزه این اتفاق نمی افتد. فارابی در حمایت فیلم های کودک فعال شده که متأسفانه در اکران پیروز نیستند. به نظرم عملکرد فارابی در این سال ها چندان پیروز نبوده است.

تهیه کننده فیلم اعتراض در سرانجام تأکید کرد: حلقه سومی که می تواند به سینما یاری کند، سریال های نمایش خانگی است که هم می تواند نیروی کارآمد سینما را که فراوریاتش در شرایط فعلی کمتر شده به کار بگیرد و پیروز عمل کند و هم فراوری و نمایش سریال خوب خانگی مخاطب را عادت به دیدن آثار هفتگی می دهد و وقتی بیننده سریال بیشتر شد، قطعاً بیننده اکران آنلاین و آفلاین هم بالا می رود. فقط باید کوشش گردد سریال های خوب و با کیفیت در این حوزه ساخته گردد.

dubairo.ir: تور دبی ارزان قیمت، تور لحظه آخری امارات، تور ابوظبی

ecods.ir: کد الکترونیک | مجله تکنولوژی، گردشگری، موفقیت، پزشکی، خانواده

encaria.ir: دانشنامه آریایی | مجله خبری، استارتاپ و موفقیت کسب و کار ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133214

به "مخاطب برای تماشای فیلم ارزشمند به سینما می آید، دولت برای سینما سرمایه و برنامه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخاطب برای تماشای فیلم ارزشمند به سینما می آید، دولت برای سینما سرمایه و برنامه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید