دور ها آوایی ست... منتشر شد
به گزارش مجله سرگرمی، آلبوم موسیقی دور ها آوایی ست ... بر اساس بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و نوازندگی دودوک صادق چراغی مشتمل بر 11 آهنگ موسیقایی در دسترس مخاطبان نهاده شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، آلبوم موسیقی دور ها آوایی ست... بر اساس بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و نوازندگی دودوک صادق چراغی مشتمل بر 11 آهنگ موسیقایی توسط موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 1398- 5656 در بازار محصولات موسیقایی وارد شد. این اثر شامل 11 آهنگ با نام نوا- (از نوای 1 تا نوای 5) و دشتی - (ازدشتی 1 تا دشتی 6) است.
ضبط، میکس و مسترینگ آلبوم دور ها آوایی ست ... که با حمایت بابک صدرنوری منتشر شده توسط امید نیک بین در استودیو شهرصدای پارسیان به مدیریت آیدین الفت انجام گرفته است. ضمن اینکه ناصرایزدی مدیر موسیقی، مریم فراهانی مدیر اجرایی، پرهام عرب مدیرطراحی و تبلیغات، مهرناز کرمی مشاور هنری، حسین حاجی بابایی و دلارام ارزی گروه عکس سایر عوامل اجرایی اثر را تشکیل می دهند.
صادق چراغی یکی از نوازندگان آلبوم دور ها آوایی ست... درباره این اثر شرح داده است: دور ها آوایی ست ... (نام آلبوم برگرفته از اشعار سهراب سپهری است) بداهه نوازی دودوک و پیانو است؛ دو ساز که میان همه ناسازگاری های امروز دنیا، از دو فرهنگ گوناگون با یکدیگر همراه و همراز شدند. پیانو، که بیشتر شناخته شده است و دودوک یا بالابان و نرمه نای که کمتر شناسانده شده و بیشتر سازی بومی است. اقوام ترک و بسیاری از کرد ها در ایران آن را با نام بالابان می شناسند و در بخش هایی از کردستان آن را نرمه نای می خوانند.
از دیدگاه من نرمه نامی برازنده و واژه ای بی کم و کاست پارسی و یگانه برای این ساز کهن است. این ساز در بیشتر فرهنگ ها، ساختاری بسیار ساده دارد. هرچند در فرهنگ مردمانی که مجال درنگ بیشتر داشته اند، پیشرفت های بسیار داشته است. مانند بسیاری از ساز های نخستین، میان سرزمین های گوناگون، سازی مشترک است و در فرهنگ های گوناگون دست به دست شده و از خانواده هموند و مشترک به شمار می آید. ترک های ترکیه آن را با نام می می شناسند. در ارمنستان دودوک، در چین گوانزی و در کره پیری و...
در دنیای موسیقایی امروز به پشتوانه آثار خوبی که برای این ساز نگاشته و اجراشده، آشکار است که بایستی این ساز را دارای توانایی هایی درخور بدانیم. به ویژه به پشتوانه فرهنگ موسیقایی پربار هنرمندان توانای ارمنی، آذری، ترکی، کردی و یا هنرمندان شرق دور آسیا. هنرمندان بسیاری در سرزمین ارمنستان با تلاش های دنباله دار خود دستاویزی شده اند تا آوازه این ساز در سرزمین های دیگر طنین انداز گردد و با پرکاری و پیگیری آنان، این ساز بیشتر به عنوان سازی با خواستگاه ارمنستان شناخته شده است. بااین همه، هنرمندان بسیاری در کشور های دیگر، چون ترکیه، آذربایجان و چین نیز دراین باره خوش درخشیده اند. کاربرد این ساز در پهنه گسترده ای از ایران نیز فراگیر است و هم اکنون در جغرافیای ایران، خنیاگران و نوازنده های بسیاری در اجرای موسیقی های بومی سامان خود، آن را به کار می گیرند و در جای جای میهن گران مایه مان، این ساز با تلاش شایسته نوازندگان هنرمند بومی در آئین ها و جشن ها، کاربرد فراوان دارد.
نوازنده پیانوی این اثر- بردیا صدرنوری- بیشتر دل بسته موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی و نیز موسیقی اقوام ایرانی است. در تبادل نظر ها و بعضی همنوایی ها دانستم که بایستی با حال و هوایی آن چنان که خواسته اوست با او همراه باشم؛ وگرنه، بی گمان این ساز می تواند در زمینه های دیگر نیز نمود داشته باشد.
پس از چندی همنوایی، دستگاه نوا و آواز دشتی برگزیده شدند تا در فضای پراحساس آن ها به شیوه بداهه به گشت وگذار در دنیای موسیقی بپردازیم. هر نغمه و نوایی که از یک ساز برمی آمد بر دیگری اثرگذار بود. گاه به دشت هایی چه فراخ می رسید و گاه به کوه هایی چه بلند. گوشه ها و نغمه های نوا و دشتی هر بار که نواخته می شدند آرایه ای دیگر به خود می دریافتد. بی گمان پی جویی ای بود زیبا و دلپذیر. پی چیزی می گشتیم/ پی خوابی شاید/ پی نوری، ریگی، لبخندی. دلمان می خواست موسیقی ما شادتر می بود چراکه می دانستیم اینجا طفلی به نام شادی، دیری است گم شده است (از اشعار استاد شفیعی کدکنی).
بااین همه رخداد های پی درپی این روزگار نمی گذاشت که نوا ها چالاک و شاد باشند. هر دو نگران هم بودیم که نکند اندوهی، سر رسد از پس کوه. دو اردیبهشتی بودیم که اندوه خواسته ما نبود. در تراز توانایی خود، در میانه بده بستان سازها، در جستجوی آوا هایی بودیم دور از اندوه و بااین همه آرزویمان موسیقی ای بود که مخاطبین ما را با درنگ و اندیشه همراه گرداند. اگر هم اندکی رسیده باشیم برایمان مایه خرسندی است. می خواستیم دوستداران این گونه موسیقی ها را نیز همراه خود کنیم چراکه تردید نداشتیم دور ها آوایی ست که ما را می خواند.
صادق چراغی از جمله هنرمندان و پژوهشگرانی است که فعالیت خود را در حوزه موسیقی اصیل ایرانی شروع کرد. او فراگیری دوره های آموزشی ساز نی را نزد محمد علی کیانی نژاد طی نموده و ردیف موسیقی را به واسطه ساز نی نزد همین استاد گذرانید. البته مهارت چراغی در نوازندگی ساز نی مقدمه ای بود تا با بهره دریافت از استادان نواحی ایران، چون شیرمحمد اسپندار و دیگران تجربیات خود را در نواختن ساز های بادی سرنا، کرنا، دونلی، لبک و بالابان بیازماید. وی پس از اجرای چند برنامه مختلف در کنسرت ها و آلبوم های متعدد در حوزه پژوهش نیز فعالیت های خود را شروع و عمده توجهات خود را در عرصه موسیقی مناطق مختلف ایران متمرکز کرد. در سال های اخیر بیشتر وقت وی صرف شناخت و مطالعه تطبیقی موسیقی و آثار ارکسترال گروه ساز های ملی کشور های آسیائی و اروپای شرقی شده؛ که حاصل آن اندیشیدن به توانائی های بالقوه ساز های مناطق ایران و سودای فراوری آثار ارکسترال با این سازهاست.
صادق چراغی غیر از فعالیت های متعددی که در عرصه نوازندگی و پژوهش داشته در حوزه آهنگسازی فیلم، سریال و تئاتر نیز کار هایی را انجام داده که از آن جمله می توان به موسیقی سریال تفنگ سرپر به کارگردانی امرالله احمدجو، تنظیم و ضبط قطعات مختلف بر اساس موسیقی مناطق ایران برای برنامه های مختلف سازمان صدا و سیما، موسیقی نمایش شیخ صنعان، ساخت مجموعه ای بر اساس اشعار فردوسی، موسیقی نمایش بانوی خیال و تعدادی دیگر اشاره نمود.
بردیا صدرنوری دیگر نوازنده این اثر هم از جمله هنرمندانی است که فراگیری پیانو را از 10 سالگی با سبک کلاسیک، نزد استاد فهیم ممتازی شروع کرد. او بعد ها به سبک نوازندگی موسیقی ایرانی روی آورد و در این راه از آموزش های کیومرث پارسای بهره برد. وی از سال 66 تا به امروز کنسرت های متعددی را به صورت تک نوازی، گروه نوازی و هم نوازی در همکاری با گروه های موسیقی خنیا به سرپرستی پری ملکی، ارکستر مهر به سرپرستی ناصر ایزدی و گروه سیمرغ به سرپرستی افشین قرشی اجرا نموده است. وی همچنین سرپرستی گروه موسیقی مهرآور را نیز برعهده دارد.
کتاب طرح جامع موسیقی کشور و آلبوم های موسیقی زندگی جاریست، آوای زندگی و خاطره ها، نیایش، عاشقانه در باران و چندین تک آهنگ از جمله آثاری است که تا به امروز از بردیا صدرنوری منتشر شده است. این هنرمند همچنین در آلبوم موسیقی بهانه تو به آهنگسازی ناصر ایزدی به هم نوازی پیانو با آواز ا. مهدی فلاح پرداخته است. ضمن اینکه مدیریت جشنواره و جایزه موسیقی استاد همایون خرّم (نوای خرم) ازجمله فعالیت های این هنرمند طی سال های اخیر بوده است.
آلبوم موسیقی دور ها آوایی ست... با هنرمندی بردیا صدرنوری و صادق چراغی طی روز های پیش رو به دلیل رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا برای آن دسته از مخاطبینی که مایل به خرید اثر به صورت فیزیکی هستند بدون دریافت وجه نقد از سوی موسسه رادنواندیش به آدرس مورد نظر مخاطبان ارسال می گردد، این در حالی است که دانلود اینترنتی و فروش دیجیتالی اثرنیز به وسیله سامانه بیپ تیونز برای علاقه مندان امکان پذیر است.
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا