عوارض 25 درصدی صادرات معدنی معضل معدنکاران

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: اختصاص عوارض 25 درصدی برای صادرات بعضی از محصولاتی که مازاد آن در کشور وجود دارد کاری غیرمنطقی است.

عوارض 25 درصدی صادرات معدنی معضل معدنکاران

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت وگو با خبرنگار، با اشاره به اختصاص عوارض 25 درصدی به صادرات محصولات معدنی، گفت: متأسفانه اختصاص این عوارض غیرکارشناسی صورت گرفته و مانند این است که پنبه را در کنار آتش قرار داده ایم. گاهی سیاست گذاری های نادرست باعث می شود رونق مالی از بین برود، خیلی از مواد معدنی مانند سنگ آهن، کنسانتره و گندله احتیاج به صادرات دارند و در آن بخش ما مازاد داریم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: زمانی که مازادی در کشور وجود دارد دولت باید آن ها را تضمینی بخرد یا مجوز فراوری بیشتر را به آن ها ندهد یا در نهایت کارخانه های زنجیره ای این محصولات را بخرند و از آن استفاده نمایند، اما زمانی که هیچ کدام از این اتفاقات رخ نمی دهد طبیعتا این محصولات باید صادر شود.

فراوری کنسانتره سنگ آهن به 19 میلیون و 725 هزار و 197 تن رسید

او گفت: عوارض 25 درصدی برای صادرات بعضی از محصولاتی که مازاد آن در کشور وجود دارد کاری غیرمنطقی است بعضی عنوان می نمایند که معدن داران احتیاج کشور را صادر می نمایند که این موضوع به سیاست های غلط کارشناسی دولت بازمی شود.

شکوری ادامه داد: اکنون دولت قیمت فولاد را محدود نموده است در یک زمانی قیمت فولاد 390 دلار بود که در بازار بورس 306 دلار باید به فروش می رفت که این موضوع باعث شد این مشکل به زنجیره تصدی شود اکنون اختلاف قیمت بین کنسانتره و گندله در جهان 12 دلار است، اما در کشورمان 26 دلار است و فراوری نماینده انگیزه ای ندارد آن را در کشور استفاده کند و صادرات برای آن به صرفه تر است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تشریح کرد: دولت در قیمت گذاری محصولات معدنی نباید دخالت کند. باید اجازه دهیم از ظرفیت تشکل ها استفاده کنیم و باید عرضه و تقاضا در بازار قیمت آن را تعیین کند.

او گفت: بعضی از معادن کوچک و متوسط با اختصاص این عوارض 25 درصدی دیگر توجیه مالی ندارند و حتی بعضی از این معادن محصولاتشان در کشور خریدار ندارد که ما این محصولات را صادر می کردیم که اکنون آن ها نیز متضرر می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78873

به "عوارض 25 درصدی صادرات معدنی معضل معدنکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض 25 درصدی صادرات معدنی معضل معدنکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید